Citat:
Ursprungligen postat av
Vinbergssnacka
I alla fall står det den 5/4 i tidningen att man fortsatt väntar på obduktionsprotokollet! 3 månader efter dåden.
”Den polisiära utredningen är klar och det man inväntar är analysresultat från NFC, Nationellt forensiskt centrum, av fynd gjorda på brottsplatsen samt obduktionsprotokoll från rättsmedicin för att fastställa vad familjen dött av.”
http://www.lokaltidningen.se/nyheter...n-1235883.html
Som sagt jag kan inte det här, men ibland undrar man: Hur kan det gå till att man väntar 3 månader på ett obduktionsprotokoll?? Och man därmed inte vet hur och när familjen har dött? Att det kan bli knepigt med exakt tid när det har gått några dagar kan jag tänka mig. Men här beror det på att man inte har obduktionsprotokollet. Jag vore tacksam om någon som är insatt i rutinerna kring sådant kan förklara för mig vad det kan bero på - alltså att det tar en evighet att få ett slutlig protokoll.
Håller med, mycket märkligt, till och med, är det. Kanske polisen vill låta allmänheten glömma flickorna och sedan ”läcka ut” en liten notis under juli när semestertiderna är? Föddes nya teorier hos polisen efter de fick resultatet från RMV? Något som föranledde större teknisk undersökning, NFC, för att få mera kött-på-benen? Tror i alla fall inte förseningen beror på att RMV inte är klara.
Så här förklarar en obduktionstekniker i en annan tråd den normala gången. I princip det jag redan hört från en rättsläkare:
”Rättsmedicinska undersökningar kan ta från 20 minuter upp till nästan ett par dygn för att bli färdig, allt beroende på vad man letar efter - och hur fort man finner det. Den yttre likbesiktningen kan ta den kortare tiden, medan en fullständig obduktion kan ta ett par dagar - exklusive provsvarstiden på den toxikologiska undersökningen (upp till två veckor vanligen).”