2018-04-20, 08:23
Medlem
Fallet är inte så högt prioriterat med tanke på att gärningspersonerna är döda.
Citera
2018-04-20, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
I alla fall står det den 5/4 i tidningen att man fortsatt väntar på obduktionsprotokollet! 3 månader efter dåden.

”Den polisiära utredningen är klar och det man inväntar är analysresultat från NFC, Nationellt forensiskt centrum, av fynd gjorda på brottsplatsen samt obduktionsprotokoll från rättsmedicin för att fastställa vad familjen dött av.”

http://www.lokaltidningen.se/nyheter...n-1235883.html

Som sagt jag kan inte det här, men ibland undrar man: Hur kan det gå till att man väntar 3 månader på ett obduktionsprotokoll?? Och man därmed inte vet hur och när familjen har dött? Att det kan bli knepigt med exakt tid när det har gått några dagar kan jag tänka mig. Men här beror det på att man inte har obduktionsprotokollet. Jag vore tacksam om någon som är insatt i rutinerna kring sådant kan förklara för mig vad det kan bero på - alltså att det tar en evighet att få ett slutlig protokoll.

Håller med, mycket märkligt, till och med, är det. Kanske polisen vill låta allmänheten glömma flickorna och sedan ”läcka ut” en liten notis under juli när semestertiderna är? Föddes nya teorier hos polisen efter de fick resultatet från RMV? Något som föranledde större teknisk undersökning, NFC, för att få mera kött-på-benen? Tror i alla fall inte förseningen beror på att RMV inte är klara.

Så här förklarar en obduktionstekniker i en annan tråd den normala gången. I princip det jag redan hört från en rättsläkare:

”Rättsmedicinska undersökningar kan ta från 20 minuter upp till nästan ett par dygn för att bli färdig, allt beroende på vad man letar efter - och hur fort man finner det. Den yttre likbesiktningen kan ta den kortare tiden, medan en fullständig obduktion kan ta ett par dagar - exklusive provsvarstiden på den toxikologiska undersökningen (upp till två veckor vanligen).”
Citera
2018-04-20, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Håller med, mycket märkligt, till och med, är det. Kanske polisen vill låta allmänheten glömma flickorna och sedan ”läcka ut” en liten notis under juli när semestertiderna är? Föddes nya teorier hos polisen efter de fick resultatet från RMV? Något som föranledde större teknisk undersökning, NFC, för att få mera kött-på-benen? Tror i alla fall inte förseningen beror på att RMV inte är klara.

Så här förklarar en obduktionstekniker i en annan tråd den normala gången. I princip det jag redan hört från en rättsläkare:

”Rättsmedicinska undersökningar kan ta från 20 minuter upp till nästan ett par dygn för att bli färdig, allt beroende på vad man letar efter - och hur fort man finner det. Den yttre likbesiktningen kan ta den kortare tiden, medan en fullständig obduktion kan ta ett par dagar - exklusive provsvarstiden på den toxikologiska undersökningen (upp till två veckor vanligen).”

Tack, precis. 2 veckor och sen skriver man väl protokollet. Och att det inte är högprioriterad därför att gm är död(a) kan väl inte förklara varför man inte gör just det, att skriva ett protokoll, i löpet av 2.5 månader. Högprioriterad eller ej, detta måste väl ändå vara en av de mest ovanliga mordfall i Sverige på senare år. Och det är man nog medveten om.
Citera
2018-04-20, 08:43
Medlem
Citat:

Håller med, mkt konstigt. Om det varit så att polisen dels på plats, dels genom obduktion och kanske genom brev/video kunnat få en ganska bra bild av dödsorsak och vilka som dog i vilken ordning hade man väl sagt typ: "Vi vet med största sannolikhet vad familjen dött av utifrån brottsplatsundersökning och obduktion, men vi avvaktar på svar från Xxx och xxx innan vi delger allmänheten."

Är det bara formalia att de skriver att de inte vet eller är det så att polusen fortfarande inte vet. Och, återigen: Hur kan de då veta att föräldrarna var överens? Måste ju finnas video tror jag, eftersom polisen gått ut med att båda föräldrarna var gm.
Citera
2018-04-20, 08:46
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Ok. Då förstår jag.

Det jag dock inte begriper är vad Socialstyrelsen skulle ha för glädje av pianolärarinnans information. Om de vill ha rejäla uppgifter tror jag tex att de lärare som undervisat barnen i hemmet under flera år och troligen hade en nära relation till hela familjen, borde vara av betydligt mer intresse än någon som undervisat endast Moa under en tid innan hon blev sjuk, i bästa fall nån timme per vecka. Det är ju inte så att informationen som framkommit från pianolärarinnan är särskilt intressant eller uppseväckande. Det är snarare hennes tvärsäkra tolkningar av denna knappa info, som är uppseväckande bisarr. Det måste ju vara av ungefär samma intresse för polis eller socialstyrelse, som de har för random medium,
Palme-spanare, spiritist eller nån annan som försöker göra sig märkvärdig på döda människors bekostnad.

God morgon Frank.Einstein och alla andra, välkomna till en ny dag.

Helt sant det du skriver men pianofröken tror/trodde nog att hennes uppgifter var otroligt viktiga och ovärderliga i ett så stort och helt unikt fall i Sveriges historia. Vi kan inte ta ifrån henne att hon faktiskt tror att hennes story är en av de viktigaste. Ett sätt att få glänsa i en ytterst makaber tragedi.
Ungefär som du själv spekulerar i men med andra ord.
Citera
2018-04-20, 08:46
Medlem
Finns det någon här som har nån källa bland journalister (förutom E Högberg) som känner till om det finns någon journalist som är intresserad av att skriva mer om detta fall? Tänker om det finns någon journalist som försöker ta kontakt med familj, skolpersonal mm.
Citera
2018-04-20, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Finns det någon här som har nån källa bland journalister (förutom E Högberg) som känner till om det finns någon journalist som är intresserad av att skriva mer om detta fall? Tänker om det finns någon journalist som försöker ta kontakt med familj, skolpersonal mm.
Pianolärarinnan blev kontaktad och tackade nej
Citera
2018-04-20, 08:58
Medlem
Citat:
Håller med, mkt konstigt. Om det varit så att polisen dels på plats, dels genom obduktion och kanske genom brev/video kunnat få en ganska bra bild av dödsorsak och vilka som dog i vilken ordning hade man väl sagt typ: "Vi vet med största sannolikhet vad familjen dött av utifrån brottsplatsundersökning och obduktion, men vi avvaktar på svar från Xxx och xxx innan vi delger allmänheten."

Är det bara formalia att de skriver att de inte vet eller är det så att polusen fortfarande inte vet. Och, återigen: Hur kan de då veta att föräldrarna var överens? Måste ju finnas video tror jag, eftersom polisen gått ut med att båda föräldrarna var gm.

Just det vill polisen inte och det sa de: att göra någon kommentar kring vad som kan ha skedd med största sannolikhet. Och det förstår jag väl, MEN det förklarar inte varför protokollet inte är klar efter 3 månader.
Citera
2018-04-20, 08:59
Medlem
Citat:

Kanske det är den videon polisen ser anledning att granska? Dess makabra innehåll skrämde upp blåljus så att de inte kunde se den med kritiska ögon. Såg inte att den skulle kunde vara ihopklippt. Den sägs nämligen bestå av ”sekvenser”. Jag har alltid trott att den videon är något som O ”tvingades” spela in för att förklara varför H ”fått hjälp” mm. Jag kan aldrig tro att H skulle skriva i ett avskedsbrev, eller nämna i en video, att hon var ”drivande”. Vill hon hennes föräldrar och bror skall få höra det eller varför är den uppgiften viktig i ett gemensamt avsked? Den enda som kan ha påstått H:s drivande kraft ör O. Så föreställer jag mig en ”sekvens” i videon. Förutom bl a sekvenser med döda barn i sina sängar...
Citera
2018-04-20, 09:10
Medlem
Citat:
Kanske det är den videon polisen ser anledning att granska? Dess makabra innehåll skrämde upp blåljus så att de inte kunde se den med kritiska ögon. Såg inte att den skulle kunde vara ihopklippt. Den sägs nämligen bestå av ”sekvenser”. Jag har alltid trott att den videon är något som O ”tvingades” spela in för att förklara varför H ”fått hjälp” mm. Jag kan aldrig tro att H skulle skriva i ett avskedsbrev, eller nämna i en video, att hon var ”drivande”. Vill hon hennes föräldrar och bror skall få höra det eller varför är den uppgiften viktig i ett gemensamt avsked? Den enda som kan ha påstått H:s drivande kraft ör O. Så föreställer jag mig en ”sekvens” i videon. Förutom bl a sekvenser med döda barn i sina sängar...

Ja, videon måste ju vara minst lika central som brevet om den finns. Kanske föräldrarna först filmade hur de båda skrev under brevet och visade att flickorna var döda. Sen kanske O fick komplettera med ngn sekvens efter att H dött. Då kanske han tog chansen att förklara sin syn på det hela, att H varit drivande.
Citera
2018-04-20, 09:12
Medlem
Om det verkligen stämmer att polis och/eller ambulanspersonal gick ut och kräktes om vartannat, så har nog antingen familjen legat döda ett bra tag så liklukten är outhärdlig, eller så var detta betydligt blodigare än man vill göra sken av. Kom ihåg första beteckningen på detta var ju grovt våldsbrott eller liknande.

Givetvis påverkas de oerhört av tragedin i sig och allt de möttes av, men att gå ut och kräkas om vartannat tillhör nog ändå inte det vanliga, trots detta ovanliga och makabra fall.

Jag tippar på att MINST en av familjemedlemmarna legat död(a) så pass länge att det utvecklats en horribel liklukt.
Men beteckningen grovt våldsbrott och tidiga rykten om mycket blod i köket gör att det även kan ha varit mycket blod på platsen.

Tänk även på det här med anticimexryktet, det måste ha uppstått lokalt och tänk på att det är det enda som polisen öppet dementerat. Men ryktet kommer någonstans ifrån och det har aldrig nämnts i tråden mig veterligen innan det nämndes av polisen själv.

Någon form av sanering har kanske ägt rum i huset och förväxlats med Anticimex?
Ni som vet, kan man behöva sanera för att få bort stark liklukt i ett hus? Eller annat?
Senast redigerad av Zebrima 2018-04-20 kl. 09:15.
Citera
2018-04-20, 09:12
Medlem
Citat:
Ja, videon måste ju vara minst lika central som brevet om den finns. Kanske föräldrarna först filmade hur de båda skrev under brevet och visade att flickorna var döda. Sen kanske O fick komplettera med ngn sekvens efter att H dött. Då kanske han tog chansen att förklara sin syn på det hela, att H varit drivande.

Om filmen finns måste väl detta fall och föräldrarnas förfarande vara helt unikt. Så sjukt. Blir helt kall när jag tänker på videon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in