2018-04-19, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det verkar som undertecknadet av avskedsbrevet finns inspelat.
Flera i tråden har fått PM av folk som beskrivit sig som initierade i ärendet med en uppgift om en efterlämnad video. Utifrån detta har man sedan slutit sig till att denna kan ha fungerat som ett slags vittne till underskrifterna i avskedsbrevet.
Citera
2018-04-19, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Alltså när nu igen spekulationer kommer upp hur familjen har dött:

Tror ni att polisen går ut 2.5 månader efter dådet och berättar för allmänheten att man inte vet hur och när familjen har dött om det var tabletter involverad? Alltså antingen kan man börja fundera över polisutredningar och hur dessa går till och hur långt det ska ta när det står några tomma ”burkar” eller liknande i villan - eller det hela var lite mer komplex än så. Och nu tror jag att om det hade varit tabletter att man hade klarat att bestämma dödsorsaken inom 2.5 månaders tid.

Antingen man har städat upp grundligt, och det kan man till viss del bara göra ”efteråt” (om någon tog livet av sig senare) och då bör där också ingå att man inte bara slängde saker i den egna sopptunnan. Eller man har använd något preparat som inte är så lätt att identifiera och att detta inte gå att spåra på datorn (beställning eller så). Men varför skulle man göra det?

Jag kan inte detta, jag tycker att det är mycket märkligt att polisen inte har en bekräftat dödsorsak och ett bekräftat dödsdatum. Det här gör inte man direkt blir imponerad av det polisiära arbetet. Kan inte komma ihåg ett enda fall där man inte hade dödsorsaken klart efter 2.5 månader. Att en fingeravtrycksanalys tar långt tid har jag förstått (absurd lång tid). Att det inte är bråttom därför att gm är död/döda har jag också förstått. Att man eventuellt från polisens sida absolut inte har något interesse att meddela dödsorsaken till allmänheten överhuvudtaget också. Men att offentligen påstå att man inte vet dödsårsaken och dödsdatum i ett fall där personerna har dött inom max 10 dagar innan de hittades, antagligen kortare, det är svårt att förstå för någon som inte är insatt i polisiärt arbete. Eller så är det en mycket ovanlig dödsorsak, en substans som är svårt att hitta. Men på andra sidan hade polisen mycket snabbt klart för sig vad som har hänt. Så det är minst sagt motsägelsefullt för mig.

Det är RMV och NFC som gör alla analyser. Det finns en skiljelinje om vem som tar hand om vad i mordfall och det är huden. Allt som skett innanför huden ansvarar RMV för. De uppfinner inte hjulet för de här morden. Det finns validerade metoder för allt, t.ex substanser i blodet. Rutin och inga problem. RMV är säkerligen klara. Sedan tror jag att polisen vill invänta även NFC:s analyser innan, och om, de släpper mer information. Gissar att aftontidningarna ligger på och påminner om allmänhetens intresse.

Ja, precis, fingeravtryck är det som NFC ser ut att sköta från Stockholm. Kanske är det som de väntar på. Fingeravtryck från vad.

Normalt klarar NFC alla ”svåra brottsplatser” under 50 dagar. Kanske är vi uppe i det dubbla nu. Man vet ju inte när polisen skickade in vad dom skulle analyseras. Minns inte när avspärrningen upphörde.
Citera
2018-04-19, 21:58
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Jag hoppas innerligt att flickorna varit medvetslösa av någon kombination av insomnings- eller sömntabletter och opioid om de ”fått hjälp” att lämna det jordiska. Det borde väl vara det minst våldsamma sättet? Fyll själv i varav hjälpen skulle bestå.

Det var ju en liten flicka som avled efter att ha fått i sej Karfentanyl som är mycket starkare än Fentanyl. Hon var plötsligt medvetslös när hon hittades. Det går att köpa över nätet tror jag. Om mamman hade värk pga av cancer så kanske det fanns morfinpreparat hemma.
Citera
2018-04-19, 21:59
Medlem
Det är inte så lite sjukt att ett avskedsbrev lämnas för att sedan kropparna hittas med i media orden grovt våldsbrott med personskador
som dessutom föranledde stödsamtal
Minst sex poliser var på plats i villan i Bjärred i det inledande skedet, enligt polisens presstalesperson Ewa-Gun Westford. Efter en sådan händelse erbjuds de inblandade poliserna alltid ett stödsamtal, säger hon.
"Efter en sådan händelse". Det var poliser som gick in, inte en grupp diakonissor från sin väl skyddade värld.
https://www.expressen.se/kvallsposten/kollegan-om-pappan-i-bjarred-djup-sorg-i-hans-ogon/
(mina källor är fortsatt alltså medias rapporteringar, inga pm)

Här en liten kort video om begreppet "Familjetragedi" och som jag inte tror varit uppe tidigare?
https://twitter.com/kit_sverige/status/951131868967112705
Kanske kan vara till lärdom/ uppvaknande för hur man som läsare själv väljer att betrakta mord som dessa? Orden vi väljer att använda påverkar hur vi ser på händelsen.
För mord är vad det är, på i detta fallet en 11- åring och en 14- åring.
Senast redigerad av manot 2018-04-19 kl. 22:58.
Citera
2018-04-19, 22:24
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
För det första är Socialstyrelsen redan inkopplad på detta ärende och för det andra tror jag någonstans att pianolärarinnan är fullt medveten om att Socialstyrelsen inte hade lyssnat till historier som polisen valde att lägga i gödselstacken.

Problemet var nog att pianofröken inte litar på att polis och andra myndigheter har den kunskapen som krävs så det kommer till Socialstyrelsens kännedom. Man kan ju hoppas att Socialstyrelsen läser EH:s blogg
Citera
2018-04-19, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Det är RMV och NFC som gör alla analyser. Det finns en skiljelinje om vem som tar hand om vad i mordfall och det är huden. Allt som skett innanför huden ansvarar RMV för. De uppfinner inte hjulet för de här morden. Det finns validerade metoder för allt, t.ex substanser i blodet. Rutin och inga problem. RMV är säkerligen klara. Sedan tror jag att polisen vill invänta även NFC:s analyser innan, och om, de släpper mer information. Gissar att aftontidningarna ligger på och påminner om allmänhetens intresse.

Ja, precis, fingeravtryck är det som NFC ser ut att sköta från Stockholm. Kanske är det som de väntar på. Fingeravtryck från vad.

Normalt klarar NFC alla ”svåra brottsplatser” under 50 dagar. Kanske är vi uppe i det dubbla nu. Man vet ju inte när polisen skickade in vad dom skulle analyseras. Minns inte när avspärrningen upphörde.

Tack.
Men själv om RMV är klar så stod det så här den 19/3 i tidningen:

”Mer än två månader efter att Bjärredsfamiljen hittades döda i sin villa vet polisen inte vad som orsakade föräldrarnas och de två barnens död.
Polisen vet inte heller vilken dag de avled.
– Vi väntar fortfarande på provsvar, säger utredningsledaren Stefan Svensson.”

https://www.expressen.se/kvallsposten/fortfarande-oklart-hur-bjarredsfamiljen-avled/
Citera
2018-04-19, 22:32
Medlem
Och så här den 5/4:

”Svar om Bjärredsmorden kan dröja till sommaren
Westford: "Har inte begärt någon förtur"

BJÄRRED. Tre månader har gått sedan januaridagen då en hel familj hittades död i sin villa i Bjärred. Tidigt i utredningen gick polisen ut med att det rörde sig om en familjetragedi och att föräldrarna i samförstånd avslutat både sina och de båda döttrarnas liv. Men hur och varför tragedin ägde rum har man ännu inte fått svar på och några besked väntas inte den närmsta tiden.
Av Sanna Hjalmarsson
– Det kan hända att det kommer dröja ända fram tills sommaren. Vi har inte begärt någon förtur och vi har ingen frihetsberövad, säger Eva-Gun Westford, presstalesperson för polisen i region Syd.

Den polisiära utredningen är klar och det man inväntar är analysresultat från NFC, Nationellt forensiskt centrum, av fynd gjorda på brottsplatsen samt obduktionsprotokoll från rättsmedicin för att fastställa vad familjen dött av.”

http://www.lokaltidningen.se/nyheter/2018-04-05/-Svar-om-Bjärredsmorden-kan-dröja-till-sommaren-1235883.html
Citera
2018-04-19, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Problemet var nog att pianofröken inte litar på att polis och andra myndigheter har den kunskapen som krävs så det kommer till Socialstyrelsens kännedom. Man kan ju hoppas att Socialstyrelsen läser EH:s blogg

Hur tänker du där?
Citera
2018-04-19, 22:46
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Hur tänker du där?

Min tanke var att pianofröken inte litar på polis mfl och ville försäkra sig om att det verkligen kom fram till Socialstyrelsen. Då kontaktar denne pianofröken Högberg och hoppas på att Socialstyrelsen läser hennes blogg.
Antar att det var så pianofröken tänkte eftersom det var så viktigt att historien skulle komma ut.
Har ingen annan förklaring till varför kontakt togs med journalist förutom det du redan tagit upp
Citera
2018-04-19, 23:04
Medlem
Jag har inte läst EH:s blogg förrän i ikväll. Tänker inte orda om den.

Däremot blev jag särskilt förvånad av just ett par rader som gäller Socialförvaltningen. Följande står i nämnda blogg

"När anställda på socialförvaltningen i Lomma kommun får frågan när socialen senast hade haft kontakt med familjen blir svaret att det var ”någon gång före storhelgerna”. Det är alltså mer än tre veckor sen.

Uppenbarligen ansåg inte ansvariga sociala myndigheter att familjen hade så stora problem att myndigheterna borde ha ingripit."

Enligt skolan hade familjen ingen kontakt med de sociala myndigheterna och skolan hade inte heller sett något sådant behov för familjen.

Frågan uppstår då varför kontaktar myndigheten familjen före jul? Är det någon som påkallat att dom borde ta kontakt med familjen?

Gissningsvis kanske någon som har kontakt med EH.

Just det kan ha utgjort en trigger .... på denna familj. I detta läge.
Citera
2018-04-19, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Min tanke var att pianofröken inte litar på polis mfl och ville försäkra sig om att det verkligen kom fram till Socialstyrelsen. Då kontaktar denne pianofröken Högberg och hoppas på att Socialstyrelsen läser hennes blogg.
Antar att det var så pianofröken tänkte eftersom det var så viktigt att historien skulle komma ut.
Har ingen annan förklaring till varför kontakt togs med journalist förutom det du redan tagit upp
Ok. Då förstår jag.

Det jag dock inte begriper är vad Socialstyrelsen skulle ha för glädje av pianolärarinnans information. Om de vill ha rejäla uppgifter tror jag tex att de lärare som undervisat barnen i hemmet under flera år och troligen hade en nära relation till hela familjen, borde vara av betydligt mer intresse än någon som undervisat endast Moa under en tid innan hon blev sjuk, i bästa fall nån timme per vecka. Det är ju inte så att informationen som framkommit från pianolärarinnan är särskilt intressant eller uppseväckande. Det är snarare hennes tvärsäkra tolkningar av denna knappa info, som är uppseväckande bisarr. Det måste ju vara av ungefär samma intresse för polis eller socialstyrelse, som de har för random medium,
Palme-spanare, spiritist eller nån annan som försöker göra sig märkvärdig på döda människors bekostnad.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-04-19 kl. 23:54.
Citera
2018-04-19, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Vet inte om detta redan varit uppe i tråden, men kanske ville Hanna skiljas från Oskar och ta med sig barnen (som jag tror inte var sjuka - i alla fall inte Moa)? Kan det vara så att Oskar därför mördade hela familjen och förfalskade underskriften på det efterlämnade brevet.

Bara en annan tanke
En alltigenom rimlig tanke. Teorin har nämnts men inte diskuterats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in