Citat:
Ursprungligen postat av
Vinbergssnacka
Alltså när nu igen spekulationer kommer upp hur familjen har dött:
Tror ni att polisen går ut 2.5 månader efter dådet och berättar för allmänheten att man inte vet hur och när familjen har dött om det var tabletter involverad? Alltså antingen kan man börja fundera över polisutredningar och hur dessa går till och hur långt det ska ta när det står några tomma ”burkar” eller liknande i villan - eller det hela var lite mer komplex än så. Och nu tror jag att om det hade varit tabletter att man hade klarat att bestämma dödsorsaken inom 2.5 månaders tid.
Antingen man har städat upp grundligt, och det kan man till viss del bara göra ”efteråt” (om någon tog livet av sig senare) och då bör där också ingå att man inte bara slängde saker i den egna sopptunnan. Eller man har använd något preparat som inte är så lätt att identifiera och att detta inte gå att spåra på datorn (beställning eller så). Men varför skulle man göra det?
Jag kan inte detta, jag tycker att det är mycket märkligt att polisen inte har en bekräftat dödsorsak och ett bekräftat dödsdatum. Det här gör inte man direkt blir imponerad av det polisiära arbetet. Kan inte komma ihåg ett enda fall där man inte hade dödsorsaken klart efter 2.5 månader. Att en fingeravtrycksanalys tar långt tid har jag förstått (absurd lång tid). Att det inte är bråttom därför att gm är död/döda har jag också förstått. Att man eventuellt från polisens sida absolut inte har något interesse att meddela dödsorsaken till allmänheten överhuvudtaget också. Men att offentligen påstå att man inte vet dödsårsaken och dödsdatum i ett fall där personerna har dött inom max 10 dagar innan de hittades, antagligen kortare, det är svårt att förstå för någon som inte är insatt i polisiärt arbete. Eller så är det en mycket ovanlig dödsorsak, en substans som är svårt att hitta. Men på andra sidan hade polisen mycket snabbt klart för sig vad som har hänt. Så det är minst sagt motsägelsefullt för mig.
Det är RMV och NFC som gör alla analyser. Det finns en skiljelinje om vem som tar hand om vad i mordfall och det är huden. Allt som skett innanför huden ansvarar RMV för. De uppfinner inte hjulet för de här morden. Det finns validerade metoder för allt, t.ex substanser i blodet. Rutin och inga problem. RMV är säkerligen klara. Sedan tror jag att polisen vill invänta även NFC:s analyser innan, och om, de släpper mer information. Gissar att aftontidningarna ligger på och påminner om allmänhetens intresse.
Ja, precis, fingeravtryck är det som NFC ser ut att sköta från Stockholm. Kanske är det som de väntar på. Fingeravtryck från vad.
Normalt klarar NFC alla ”svåra brottsplatser” under 50 dagar. Kanske är vi uppe i det dubbla nu. Man vet ju inte när polisen skickade in vad dom skulle analyseras. Minns inte när avspärrningen upphörde.