Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-19, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yojada
Det är väl rätt tydligt att AfS inte står för tramset "öppen svenskhet". När Åkesson gick ut i helgen och sa att svenskheten beror på värderingar blev han rätt hårt attackerad av flera AfSare:

Exempel: https://twitter.com/erikdierooi/status/985132926265372672

Den som följer den här tråden inser också att Jeff Ahl inte står för "öppen svenskhet": https://twitter.com/Jeff_Ahl/status/987016494684037120
Nja ungefär. Det ser ut att vara rätt så blandande åsikter i partiet om det. Kasselstrand hade mycket bättre förslag i sin podd än vad hans parti hat. Jag skulle vilja att nästan alla som inte har bakgrund i grannländerna medborgarskap ompövas. Omprövas betyder inte att man ska åka ut direkt men om man har anledningar att vara här. Sedan skulle de vara bra om de sa hur svenskt de ville ha Sverige typ 86% och att omkring 2 miljoner ska lämna.
Citera
2018-04-19, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jimmie Åkesson har tydligen beskrivit Alternativ för Sverige som "en hämndaktion" i Aftonbladets webbtv-program Partiprogrammet. Jag har inte sett programmet själv men att Åkesson helt enkelt inte klarar av att hålla sig saklig när han kommenterar AfS vet vi ju sedan tidigare.
Ja jag hörde de han är rädd att förlora röster. SD kommer jag inte rösta på om något så blir det AFS. Jag tycker dock att AFS äe mesigt gemfört med den kokta grodan. Situationen är värre en vad man tror idag endast strax över 60% typ 65% eller 64% är svenskar ser det ut som.
Citera
2018-04-20, 00:05
Medlem
Fick det här mejlet från en vän.

Under valet 2014 röstade hela 42 % av de som röstade totalt i valet redan i förtidsröstningen. Totalt 2 672 615 (nära 2,7 miljoner) förtidsröstade i förra valet. Trenden är att förtidsröstningen växer för varje val och det är troligt att det till höstens val kommer vara uppemot 45 % eller mer av de som röstar som förtidsröstar.

Antalet vallokaler på valdagen är ca 6000 i hela landet. Det är maximalt ca 2000 röstande per vallokal så där är det svårt att maximera spridningen på valsedlarna med avseende var de placeras.

I förtidsröstningen är det ca 3000 vallokaler runt om i hela landet. Dock finns det här en stor skillnad. I vissa förtidsröstningslokaler avläggs så många som 40 000 röster, i andra avläggs noll. Genom att Alternativ för Sverige lägger ut valsedlar i de förtidsröstningslokaler där flest historiskt brukar förtidsrösta kan man maximera möjligheterna att nå folket med valsedlarna.

Genom att lägga ut valsedlar på de 20 mest förtidsröstande platserna 2014 så når ni 275 000 väljare.
Genom att lägga ut valsedlar på de 132 mest förtidsröstande platserna 2014 så når ni 1 000 000 väljare.
Genom att lägga ut valsedlar på de 263 mest förtidsröstande platserna 2014 så når ni 1 500 000 väljare.
Genom att lägga ut valsedlar på de 480 mest förtidsröstande platserna 2014 så når ni 2 000 000 väljare.
Genom att lägga ut valsedlar på de 1020 mest förtidsröstande platserna 2014 så når ni 2 500 000 väljare.

Sedan är antalet röster så pass få att det nästan inte ger något (men självklart bra om man kan nå även en del av dessa). Resterande ca 2000 vallokaler utöver de som nämns ovanför ger bara en output på ca 200 000 väljare.

Självklart kan antalet röster skilja sig åt från val till val beroende på öppettider att rösta, antalet lokaler etc. Dock ser man om man jämför olika valår med varandra ungefär samma utfall vid ungefär samma vallokaler.

Det bör alltså vara en smart strategi att försöka få ut antalet valsedlar till de ställen som kan tänkas ge mest output om man inte har möjlighet att besöka alla ställen.

En idé kan ju vara att försöka dela upp geografiskt och sedan sätta ett mål för vilka vallokaler som man ska besöka beroende på hur många potentiella väljare som man vill nå. Självklart kan man nå folk utan valsedlar men det minskar nog sannolikheten att man ska välja AfS om man inte ens kan se valsedeln bland alla alternativ.

https://data.val.se/val/val2014/statistik/index.html

Kollar man sedan statistiken i "Mottagna förtidsröster" (excel-dokument) kan man se allt detta.
Citera
2018-04-20, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag har ju redan förklarat för dig att det han skrev ligger i linje med det som står i partiets politiska program där ett antal repatrieringsgrunder läggs fram. Har du överhuvudtaget läst dessa program?

Att förneka att det rör sig om etniska skäl varför alla dessa invandrare ska skickas hem talar sitt tydliga språk. Det är väldigt fegt att förneka det och sedan gömma sig bakom andra grunder. Det är en sak att det finns andra grunder UTÖVER det, men att förneka den etniska betydelsen börjar redan lukta SD lång väg.

Citat:
Jag har ett radikalt förslag: Fråga dem.

Det behöver jag inte, för de kommer att få denna fråga en jävla massa gånger precis som SD fick om de blir tillräckligt stora. Och detta är en sådan självklar jävla fråga att den inte borde behöva ställas. Det borde finnas i deras partiprogram, precis som det gjorde i SvPs partiprogram eller i NMRs partiprogram.
Citera
2018-04-20, 00:32
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Att förneka att det rör sig om etniska skäl varför alla dessa invandrare ska skickas hem talar sitt tydliga språk. Det är väldigt fegt att förneka det och sedan gömma sig bakom andra grunder. Det är en sak att det finns andra grunder UTÖVER det, men att förneka den etniska betydelsen börjar redan lukta SD lång väg.

Det behöver jag inte, för de kommer att få denna fråga en jävla massa gånger precis som SD fick om de blir tillräckligt stora. Och detta är en sådan självklar jävla fråga att den inte borde behöva ställas. Det borde finnas i deras partiprogram, precis som det gjorde i SvPs partiprogram eller i NMRs partiprogram.

Jag vet inte om man kan påstå att AfS gömmer sig. Partiet vill enligt egen utsago inte att Sverige ska vara mångetniskt, punkt slut.
Citera
2018-04-20, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yojada
Det är väl rätt tydligt att AfS inte står för tramset "öppen svenskhet". När Åkesson gick ut i helgen och sa att svenskheten beror på värderingar blev han rätt hårt attackerad av flera AfSare:

Exempel: https://twitter.com/erikdierooi/status/985132926265372672

Den som följer den här tråden inser också att Jeff Ahl inte står för "öppen svenskhet": https://twitter.com/Jeff_Ahl/status/987016494684037120

Jimmie Åkesson konfronterade Reinfeldt (tror jag) i en riksdagsdebatt gällande de etniska svenskarnas vara eller icke-vara. Idag blånekar han att vi finns. Så nej det är fan ingen garanti. Visst de är radikalare än Åkesson var, men de är fortfarande för oljiga för min smak.

Och om nu Jeff inte står för öppen svenskhet bör han ge fan i att skriva efterblivna twitter-inlägg. Det låter inte så seriöst när en nationalist hävdar att repatriering inte har något att göra med etnicitet. Visst det finns andra skäl också, men den etniska aspekten bör självklart vara en av dem.
Citera
2018-04-20, 03:49
Medlem
Den senaste opinionsundersökningen från yougov (april 2018) ger övriga partier 3,7% d.v.s. mindre än förra mätningen då övriga låg på 4,1%. Jag tror vi får vara "glada" om AfS i alla fall får över 1% så det får gratis valsedlar till nästa val, att komma in i riksdagen känns ganska så avlägset i nuläget. Jag är dock lite rädd för att många kommer att lämna partiet efter valet om de inte kommer in i riksdagen, främst riksdagsledamöter som gått över till AfS. Vi får i alla fall hoppas på det bästa, mer kan vi inte göra i dagsläget!

https://www.metro.se/artikel/yougov-superj%C3%A4mt-mellan-blocken-riktig-valrysare-v%C3%A4ntar
Citera
2018-04-20, 04:42
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Citat:
Många är lessa på otydliga och hala politiker (vi ser hur det gick för SD). I slutet av dagen är detta problematiskt då det blir lättare att ändra ståndpunkter i efterhand, eftersom man aldrig tidigare har sagt något tydligt. De vågar inte ta tydlig ställning eftersom de kanske vill ha valmöjligheten öppen att backa från vissa ståndpunkter de egentligen nu har, ifall det skulle börja bli jobbigt senare (och jobbigare kommer det definitivt bli). AfS må vara bättre än SD, men jag litar inte på dem helt.

Just nu känns det som att de erkänner svenskarnas existens, men samtidigt välkomnar icke-européer in i genpolen (Hahne var exempelvis snabb med att försöka rekrytera Hanif Bali i samband med hans avgång från M). De vill ha kraftig återvandring ja, men de skulle aldrig våga säga i TV att exempelvis en somalier aldrig kan bli svensk. De må vara radikala, men de är fortfarande politruker. Till skillnad från en organisation som NMR.
NMR har ju själva inga problem med Bali så det är ju bara larv, "hedersarier" som kan få stanna enligt dom. Sedan gillar de ju såklart inte konkurrensen som AFS utgör då de fångar upp missnöjda väljare.
Men det är lite löjligt att dra stora växlar på vad Jeff Ahl säger i en tweet. Det kommer ju även i NMR:s Sverige finnas massa etniska främlingar så de ska inte döma AFS så hårt.
Citera
2018-04-20, 06:15
Medlem
Fashwaves avatar
Citat:
Jimmie Åkesson konfronterade Reinfeldt (tror jag) i en riksdagsdebatt gällande de etniska svenskarnas vara eller icke-vara. Idag blånekar han att vi finns. Så nej det är fan ingen garanti. Visst de är radikalare än Åkesson var, men de är fortfarande för oljiga för min smak.

Och om nu Jeff inte står för öppen svenskhet bör han ge fan i att skriva efterblivna twitter-inlägg. Det låter inte så seriöst när en nationalist hävdar att repatriering inte har något att göra med etnicitet. Visst det finns andra skäl också, men den etniska aspekten bör självklart vara en av dem.

Jimmie är pragmatisk.
Att hävda rasbiologi 2018 är en återvändsgränd.
Sedan kan man tycka vad man vill om det.

En identitär rörelse som AfS måste hålla nazismen på armlängds avstånd.
Minst.
Citera
2018-04-20, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fashwave
En identitär rörelse som AfS måste hålla nazismen på armlängds avstånd. Jag håller med.
Minst.
Jag håller med. Däremot så kan man fortfarande erkänna etniska svenskar samt vilja ha ett 87% svenskt land och vilja depportera 2 miljoner. Men man ska inte flörta med NMR utan ta avstånd ifrån dem.
Citera
2018-04-20, 07:45
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Fick det här mejlet från en vän.

Under valet 2014 röstade hela 42 % av de som röstade totalt i valet redan i förtidsröstningen. Totalt 2 672 615 (nära 2,7 miljoner) förtidsröstade i förra valet. Trenden är att förtidsröstningen växer för varje val och det är troligt att det till höstens val kommer vara uppemot 45 % eller mer av de som röstar som förtidsröstar.

Antalet vallokaler på valdagen är ca 6000 i hela landet. Det är maximalt ca 2000 röstande per vallokal så där är det svårt att maximera spridningen på valsedlarna med avseende var de placeras.

I förtidsröstningen är det ca 3000 vallokaler runt om i hela landet. Dock finns det här en stor skillnad. I vissa förtidsröstningslokaler avläggs så många som 40 000 röster, i andra avläggs noll. Genom att Alternativ för Sverige lägger ut valsedlar i de förtidsröstningslokaler där flest historiskt brukar förtidsrösta kan man maximera möjligheterna att nå folket med valsedlarna.

Genom att lägga ut valsedlar på de 20 mest förtidsröstande platserna 2014 så når ni 275 000 väljare.
Genom att lägga ut valsedlar på de 132 mest förtidsröstande platserna 2014 så når ni 1 000 000 väljare.
Genom att lägga ut valsedlar på de 263 mest förtidsröstande platserna 2014 så når ni 1 500 000 väljare.
Genom att lägga ut valsedlar på de 480 mest förtidsröstande platserna 2014 så når ni 2 000 000 väljare.
Genom att lägga ut valsedlar på de 1020 mest förtidsröstande platserna 2014 så når ni 2 500 000 väljare.

Sedan är antalet röster så pass få att det nästan inte ger något (men självklart bra om man kan nå även en del av dessa). Resterande ca 2000 vallokaler utöver de som nämns ovanför ger bara en output på ca 200 000 väljare.

Självklart kan antalet röster skilja sig åt från val till val beroende på öppettider att rösta, antalet lokaler etc. Dock ser man om man jämför olika valår med varandra ungefär samma utfall vid ungefär samma vallokaler.

Det bör alltså vara en smart strategi att försöka få ut antalet valsedlar till de ställen som kan tänkas ge mest output om man inte har möjlighet att besöka alla ställen.

En idé kan ju vara att försöka dela upp geografiskt och sedan sätta ett mål för vilka vallokaler som man ska besöka beroende på hur många potentiella väljare som man vill nå. Självklart kan man nå folk utan valsedlar men det minskar nog sannolikheten att man ska välja AfS om man inte ens kan se valsedeln bland alla alternativ.

https://data.val.se/val/val2014/statistik/index.html

Kollar man sedan statistiken i "Mottagna förtidsröster" (excel-dokument) kan man se allt detta.

Sådana här inlägg är det som gör skillnad. Du och din vän skall ha stort tack. Logistikövningen med valsedlar lär bli en prövning för Afs och du erbjuder ett sätt att maximera utfallet på insatt arbete, när resurserna är (eller kan bli) knappa.
Citera
2018-04-20, 07:46
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodybjorn
Den senaste opinionsundersökningen från yougov (april 2018) ger övriga partier 3,7% d.v.s. mindre än förra mätningen då övriga låg på 4,1%. Jag tror vi får vara "glada" om AfS i alla fall får över 1% så det får gratis valsedlar till nästa val, att komma in i riksdagen känns ganska så avlägset i nuläget. Jag är dock lite rädd för att många kommer att lämna partiet efter valet om de inte kommer in i riksdagen, främst riksdagsledamöter som gått över till AfS. Vi får i alla fall hoppas på det bästa, mer kan vi inte göra i dagsläget!

https://www.metro.se/artikel/yougov-superj%C3%A4mt-mellan-blocken-riktig-valrysare-v%C3%A4ntar

Den förra Yougov-undersökningen var ett gott tecken men ingen garanti för ett riksdagsinträde medan den senaste undersökningen är ett dåligt tecken men ingen garanti för ett uteblivet riksdagsinträde. Ta det lugnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in