2018-04-19, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Nu tar du väl i? Min första elbil var en första generationens Leaf, den gick 8 mil i -25 grader.

hur långt kom man enligt Nissan ?

Var det i kombination med djup snö och full värme samt hård körning ?

Han du prova i -30 35 ?

Har funderat lite halvt på att köpa en stjälv men det vore ju öken om man var på jobbet och det blir väderomslag, då sitter man ju där som en idiot.
Citera
2018-04-19, 22:29
Medlem
Batterier behöver bli åtminstone tre gånger så effektiva än idag innan de kan konkurrera med en billig dieselbil som kommer 100+ mil på en tank. Fram till dess är elbilar slöseri med pengar och resurser som kan användas bättre för miljön på annat håll.

Politiker köper berömmelse för andras pengar både inom miljö och invandring i en helig skattefinansierad symbios, och det skadar oss alla.

När många andra stora länder subventionerar fossila bränsler framstår sveriges sjukt höga energiskatter som patetiskt och självkadebeteende.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Energy_subsidies
Citera
2018-04-19, 22:31
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Vart hade du tänkt dig? Längs hela E4an finns teslas laddare upp till Skellefteå iaf, sen blir det långsammare snabbladdare inåt landet. Snabbladdarna är ju där folk faktiskt rör sig så norra Sverige är det rätt glest. Så ja, det är inte 100%igt och det går att hitta rutter där man får ladda 40-50 minuter istället för 20-30.

Poängen är att man ska inte behöva ta en omväg på 10-20 mil om man ska till något fjäll för att ladda bilen. Det byggs säkert ut men när? Är det ekomiskt för tesla att fixa stationer för ca 15 miljoner på sträckor som används vissa perioder per år? De har ofta sina stationer vid populära områden men det är glest norrut. Jag vet ingen laddare som laddar en bil på 40-50min? Medioker snabbladdare eller en avancerad superhemladdare? Man kan självklart stanna till hemma hos en främling men att begära 5 liter bensin eller stå 7 timmar på deras tomt är lite skillnad
Citera
2018-04-19, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Vem säger planera allt? Navigatorn visar snabbladdarna längs vägen och föreslår bra laddning på dem. Behövs inte planeras mer än att jag måste ta 20 minuters stopp på vissa platser om jag skall köra i flera timmar.

Varför skulle det vara ett problem? Den rutten du sa skulle fungera i en Model S 75D iaf.

Tror du på det själv eller har någon sagt det till dig, tvåhjusdrift är givetvis inte så energibesparande som du tror när du jämför en elbil emellan två och fyrhjulsdrift över Alperna.
Hade man varit smart så hade man kört tvåhjulsdrift för att spara energi vilket jag hoppas man har gjort.
Citera
2018-04-19, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 69Dragonlord.8008
hur långt kom man enligt Nissan ?

Var det i kombination med djup snö och full värme samt hård körning ?

Han du prova i -30 35 ?

Har funderat lite halvt på att köpa en stjälv men det vore ju öken om man var på jobbet och det blir väderomslag, då sitter man ju där som en idiot.
Nissan angav 199 km på den men det är i praktiken omöjligt. Tror jag klarade 150 nån gång.

För att knyta an till ämnet en stund; anledningen till att elbilarna aldrig kommer i närheten av angiven räckvidd är att de testas enligt NEDC-cykeln precis som alla andra bilar. Den cykeln är klantigt utformad med alldeles för mycket körning i stad och i låg fart.
Elbilar går tvärtemot fossiler snålare i stadskörning, därför de överpresterar i NEDC-cykeln.

Vad gäller vinterkörningen; det var på landsväg, ingen lössnö, 18 grader i kupén och körning enligt skyltar. Typ.
Citera
2018-04-19, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Upplevd eller riktigt kvalité. Det jag har sett av tesla är mediokert bygge förutom motorn. Det är som att köra en lada med jetmotor. Jag förstår att de inte har erfarenhet av kvalitetskontroll då varannan tesla tappar servostyrningen eller att alla dörrar diffar men en cm mellan övre och nedre. Men det är detaljer. Att du inte upplevt någpt handikapp är för att du uppenbarligen saknar krav. Har man inga krav så kan man inte heller klaga

Du vet att du kanske kommer lite längre utan att överdriva va?
”Vad du har sett”
Du vet att jag har en Tesla, som jag kör varje dag? Du förstår att jag har många vänner med Tesla, är med i olika forum kring Tesla, är med i Tesla-träffar etc?
Tror jag har något bättre koll än vad ”du har sett”.
Varannan tesla tappar servostyrningen? Du är bara ett jävla skämt, INGEN jag stött på (och då har jag stött på många Teslaägare) har någonsin haft problem med servostyrningen. Hitta på något annat!

Vad gäller passningen av exempelvis dörrar har du en poäng, den var historiskt varit ganska dålig. Lämnade själv in min det första jag gjorde för justering, vilket gjordes snabbt och korrekt. Numer sitter allt där det ska.
Dessutom har passningen blivit bättre och bättre med åren, och det var länge sedan jag hörde om någon som plockat ut en Tesla som varit tvungna att justera. Till och med Model 3 verkar de ha fått ordning på nu.

Inga krav?! Finns nog få som ställer så höga krav på bilar som jag. Vad gäller skrammel, gnissel eller minsta missljud så blir jag tokig. Än värre i en så tyst bil som Teslan är där varje missljud hörs än mer. Men enda missljudet jag lyckats frambringa var att jag sprängde en högtalare då jag körde maxvolym.
Den byttes givetvis på garantin.

Din avundsjuka klär dig
Citera
2018-04-19, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Poängen är att man ska inte behöva ta en omväg på 10-20 mil om man ska till något fjäll för att ladda bilen. Det byggs säkert ut men när? Är det ekomiskt för tesla att fixa stationer för ca 15 miljoner på sträckor som används vissa perioder per år? De har ofta sina stationer vid populära områden men det är glest norrut. Jag vet ingen laddare som laddar en bil på 40-50min? Medioker snabbladdare eller en avancerad superhemladdare? Man kan självklart stanna till hemma hos en främling men att begära 5 liter bensin eller stå 7 timmar på deras tomt är lite skillnad

Superchargern laddar bilen på bra mycket mindre än 40-50 minuter, inte totalfull till 100% men det skall man inte göra ändå. Kör man Chademo via adapter går det segare (typ halva farten). Chademo finns väldigt utbyggt även i norr faktiskt.

Men ja, om man frekvent åker till och från Kiruna kanske man skall vänta lite med elbil.
Senast redigerad av Akt 2018-04-19 kl. 22:44.
Citera
2018-04-19, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjonen
Så du tänker på samma sätt när du räknar ut kostnad per mil när det gäller andra bilar eller? Jävla stolpskott.
Ja det är så jag räknar kostnad per mil för andra bilar.

Vill du köpa en solcellsdriven bil för 38 miljoner kr av mig som håller 500 mil? Du kommer att kunna åka för 0 kr milen, mycket bättre än BMW i3 med 1 kr milen som du rekommenderade.
Citera
2018-04-19, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valtyr
Du vet att du kanske kommer lite längre utan att överdriva va?
”Vad du har sett”
Du vet att jag har en Tesla, som jag kör varje dag? Du förstår att jag har många vänner med Tesla, är med i olika forum kring Tesla, är med i Tesla-träffar etc?
Tror jag har något bättre koll än vad ”du har sett”.
Varannan tesla tappar servostyrningen? Du är bara ett jävla skämt, INGEN jag stött på (och då har jag stött på många Teslaägare) har någonsin haft problem med servostyrningen. Hitta på något annat!

Vad gäller passningen av exempelvis dörrar har du en poäng, den var historiskt varit ganska dålig. Lämnade själv in min det första jag gjorde för justering, vilket gjordes snabbt och korrekt. Numer sitter allt där det ska.
Dessutom har passningen blivit bättre och bättre med åren, och det var länge sedan jag hörde om någon som plockat ut en Tesla som varit tvungna att justera. Till och med Model 3 verkar de ha fått ordning på nu.

Inga krav?! Finns nog få som ställer så höga krav på bilar som jag. Vad gäller skrammel, gnissel eller minsta missljud så blir jag tokig. Än värre i en så tyst bil som Teslan är där varje missljud hörs än mer. Men enda missljudet jag lyckats frambringa var att jag sprängde en högtalare då jag körde maxvolym.
Den byttes givetvis på garantin.

Din avundsjuka klär dig

Låt mig ställa en vänlig fråga, när du ska åka 80mil hur gör du då?
Jag har vänner och släkt långt borta, jag brukar köra dessa 80 mil på 9-10 timmar och där ingår mat och bränsle, men max 10 timmar och hur länge tar det för dig?
Senast redigerad av SaltLakeCity 2018-04-19 kl. 22:45.
Citera
2018-04-19, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Låt mig ställa en vänlig fråga, när du ska åka 80mil hur gör du då?

Tankar el när det behövs, hur gör du?
För en 80 mil körning skulle jag klara mig med 2 stopp på 20-25 minuter. Lätt.
Passar på att äta och pissa då.
Citera
2018-04-19, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Tror du på det själv eller har någon sagt det till dig, tvåhjusdrift är givetvis inte så energibesparande som du tror när du jämför en elbil emellan två och fyrhjulsdrift över Alperna.
Hade man varit smart så hade man kört tvåhjulsdrift för att spara energi vilket jag hoppas man har gjort.

Vad menar du? Att den kan åka så? Ja det kan den.
Citera
2018-04-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Har aldrig trott på elbilen förutom i speciella miljöer som inomhus, citykörning och med på förhand vetskap kortare turer. Egentligen mest marknadsföring för elbolag och vissa politiska partier. Väldigt höga priser, kort körlängd och likväl ändå stor miljöpåverkan fastän man hävdar motsatsen.

Det som däremot fungerar utmärkt är hybrider där el är en driftsform. Men de har dock ännu kortare körlängd på elen. Tror det är bättre att jobba på bränslet och avgasreningen.

Mycket bra inlägg, vad får vi elen ifrån. Ja, om vi lägger ned kärnkraften måste vi, importera El!

Hård vinter som vi haft har "Svea" varigt tvingad att importera El från ex Tysklands KOLVERK! (många ägs av Svenska E-lon.).

Samma gäller för tåg, vad drivs de med? Jo, El från bla. kolkraftverk. Hur miljövänligt är det? El bilar är överskattat och förbrukar lika mycket som ex tåg & El bilar v/s nya diesel bilar.

Snälla ni som förordar El tänk efter vad den kommer i från.

Men många här tänker egoistiskt. Kolla Kina, Indien,Afrika etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in