2018-04-19, 22:11
Medlem
Champinjonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valtyr
Herrejävlar vad många inskränkta idioter som skriver i den här tråden!

Majoriteten av er slår jag vad om är bönder som aldrig ens suttit i en elbil.

Själv har jag kört fossilt hela mitt liv, tills jag för ett par år sen köpte en Tesla. Bästa bilen jag någonsin ägt, ur nästan alla aspekter.

Frihetskänsla? Haha, ni får det att låta som att den är MINDRE i en elbil?
Tvärtom, upplever mig mer fri än någonsin. Åker var jag vill, när jag vill, hur långt jag vill, praktiskt taget gratis.
I sommar drar jag med hela familjen till södra Europa, ser verkligen fram mot den resan!

Och jo, man kan återvinna batterier så fint så, eftersom det var någon utan koll som hävdade att det inte går.

Hur åker du runt i hela europa med elbil???? dom suger ju kommer knappt 4km på tre batterier ens. man ska ju ha en v8 6.2 liter för att känna sig fri på RIKTIGT som RIKTIGA MÄN från LANDET!!!!
Citera
2018-04-19, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Sedan är exempelvis en BMW i3 tillverkad av kolfiber och plast. Den lär inte rosta bort ...

Batterierna kan man byta till kraftfullare, förhoppningsvis även sådana som snabbladdas på några minuter. Idag finns program för uppgradera hos BMW.

Så, vill man åka för 1:-/milen så är elbilen ett alternativ.
1kr/mil är inte hela kostnaden, såvida inte bilen har en garanterad livslängd på minst 20 000 mil och kostar max 20 000 kr och elen är gratis och skattefri. Energiskatten lär inte sjunka framöver heller.
Citera
2018-04-19, 22:13
Medlem
Är väl som att köpa en tvåsitsig bil, skitdålig att lasta i och åka på familjesemester med.
För vissa är det precis vad dom vill ha och för andra helt fel, inget att hetsa upp sig över.

Själv tycker jag det ska bli spännande att se vad staten hittar på för att ta igen bensinskatten om 15 år.
Citera
2018-04-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Du låter inte som de mer vettiga teslaköparna på youtube utan köper konceptet utan premisser. Det finns sånna som dig överallt, läste om en kille i sverige som haft bilen i ett år tror jag och har haft en del allvarliga fel där han blev inlåst i bilen osv men sen brann bilen upp vid laddning men han var nöjd ändå och ska fortsätta med tesla. Hade han haft en vanlig peugeot så hade inte hans kundnöjdhet vara likvärdig...

Ledsen, men det är nog du som inte är vettig.
”Köpa konceptet utan premisser?”. Är du slut i huvudet?
Vad är det för premisser? Som jag skrev så är bilen bättre ur nästan alla aspekter jämför med alla bilar jag ägt. Enda punkten jag haft bättre bilar på är i sådana fall kvalitetskänslan där min Audi och Mercedes hade högre, upplevd detaljkvalitet. Thats it.
I övrigt: Snabbaste bilen jag ägt. Roligaste bilen jag ägt. Snyggaste. Rymligaste. Mest praktiska.
Dessutom har jag aldrig känt mig ”handikappad” av räckviddsproblematik.

Så vilka premisser menar du?!
Citera
2018-04-19, 22:18
Medlem
Champinjonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
1kr/mil är inte hela kostnaden, såvida inte bilen har en garanterad livslängd på minst 20 000 mil och kostar max 20 000 kr och elen är gratis och skattefri. Energiskatten lär inte sjunka framöver heller.

Så du tänker på samma sätt när du räknar ut kostnad per mil när det gäller andra bilar eller? Jävla stolpskott.
Citera
2018-04-19, 22:21
Medlem
Sellingyourselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Fortsätter att tanka. Oljan räcker i miljontals år:

http://www.motor-life.com/automobile-report/nyhetsarkiv/svensk-utredning-visar-att-oljan-racker-i-miljoner-ar

https://www.kth.se/itm/nyheter/oljan-kommer-att-racka-i-miljoner-ar-1.51782
https://www.aktuellhallbarhet.se/forskare-oljan-kommer-aldrig-att-ta-slut/

Det är bara milljötalibaner och svagsinta som gapar om elbilar och att oljan kommer att ta slut.
När jag växte upp var modeordet "skogsdöden i Sverige" . Det skulle inte finnas någon skog kvar i Sverige år 2000...

Samtidigt så säger BP något annat: https://www.di.se/artiklar/2014/7/1/da-tar-oljan-slut/
Citera
2018-04-19, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Kolla snabbladdarna norr om gävle och planera rutt efter det.

Vart hade du tänkt dig? Längs hela E4an finns teslas laddare upp till Skellefteå iaf, sen blir det långsammare snabbladdare inåt landet. Snabbladdarna är ju där folk faktiskt rör sig så norra Sverige är det rätt glest. Så ja, det är inte 100%igt och det går att hitta rutter där man får ladda 40-50 minuter istället för 20-30.
Senast redigerad av Akt 2018-04-19 kl. 22:24.
Citera
2018-04-19, 22:22
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vid sämre väder sjunker räckvidden naturligtvis ännu mer, då kommer man definitivt inga 18 mil!
Regn, kyla, värmesitsar, AC, vindrutetorkare, vinterdäck - ja allt som drar ström eller tar energi drar ner räckvidden.

Diskutera gärna och vädra era åsikter i frågan!
Håller helt med om att det finns mycket kvar att utveckla i elbilarna innan de är helt redo att ersätta förbränningsmotorerna. Men vi ska inte glömma att bensinmotorns räckvidd påverkas av alla de saker du radar upp med. Nu gäller detta säkert inte dig, men jag har mött många som lever i uppfattningen att elen i en bensinbil är gratis, att den liksom kommer på köpet. De verkar inte förstå att varenda watt elkraft som nyttjas kommer från bensinmotorn och påverkar förbrukningen den med.
Citera
2018-04-19, 22:23
Medlem
Tesla verkar ha kvalitetsbrister, helt klart. Det beror dock som ni kanske förstår inte på att det är en elbil utan på att det är en amerikansk bil. Amerikaner har som bekant en annan syn på kvalitet..
Citera
2018-04-19, 22:24
Medlem
Sunimods avatar
Förutom dålig räckvidd.

Elbilar är INTE fria från koldioxidutsläpp från tillverkningen.
Batterier tillverkas med miljösvineri från gruvor i Kina och Kongo.
I de flesta länder kommer de laddas av el framställt av kraftverk eldade av fossila bränslen.

Batterierna återvinns INTE utan slutförvaras och blir en miljöbelastning.

Den största politiska bluffen sedan etanolbilar. Troligen större bluff.
Citera
2018-04-19, 22:24
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valtyr
Ledsen, men det är nog du som inte är vettig.
”Köpa konceptet utan premisser?”. Är du slut i huvudet?
Vad är det för premisser? Som jag skrev så är bilen bättre ur nästan alla aspekter jämför med alla bilar jag ägt. Enda punkten jag haft bättre bilar på är i sådana fall kvalitetskänslan där min Audi och Mercedes hade högre, upplevd detaljkvalitet. Thats it.
I övrigt: Snabbaste bilen jag ägt. Roligaste bilen jag ägt. Snyggaste. Rymligaste. Mest praktiska.
Dessutom har jag aldrig känt mig ”handikappad” av räckviddsproblematik.

Så vilka premisser menar du?!

Upplevd eller riktigt kvalité. Det jag har sett av tesla är mediokert bygge förutom motorn. Det är som att köra en lada med jetmotor. Jag förstår att de inte har erfarenhet av kvalitetskontroll då varannan tesla tappar servostyrningen eller att alla dörrar diffar men en cm mellan övre och nedre. Men det är detaljer. Att du inte upplevt någpt handikapp är för att du uppenbarligen saknar krav. Har man inga krav så kan man inte heller klaga
Citera
2018-04-19, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Förutom dålig räckvidd.

Elbilar är INTE fria från koldioxidutsläpp från tillverkningen.
Batterier tillverkas med miljösvineri från gruvor i Kina och Kongo.
I de flesta länder kommer de laddas av el framställt av kraftverk eldade av fossila bränslen.

Batterierna återvinns INTE utan slutförvaras och blir en miljöbelastning.

Den största politiska bluffen sedan etanolbilar. Troligen större bluff.
Visa gärna en källa på att batterierna slutförvaras är du snäll...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in