2018-04-19, 16:44
Medlem
Att misstänka att PM begått brott i ubåt nr 1 är helt självklart. Finns det planer på att bärga den?
Senast redigerad av Eremona2.0 2018-04-19 kl. 16:44. Anledning: Felskrivning
Citera
2018-04-19, 17:01
Medlem
Bakom harakirimannen står vad jag tror är Peter Madsen 1986 på Köpenhamns centralstation. Till vänster står en lång man (ser för övrigt creepy ut som en typ A.Eklund-typ) som har sällskap med en liten kvinna med kort mörkt hår (japanskan)?:
https://minfil.org/Fbz6hde2bd/Screenshot_20180418-015232.png

Långa mannen och korthåriga tjejen igen https://minfil.org/G3z7h7e1bb/Screenshot_20180418-015110.png

Här böjer "Peter" sig ned, fram och pratar med "japanskan"
https://minfil.org/Hezeh3ecb3/Screenshot_20180418-014701.png

Här ler han mot henne

https://minfil.org/K0z8h5efb8/Screenshot_20180418-014502.png

Här ler han igen och man ser henne mer i profil

https://minfil.org/Mbz0h7eebf/Screenshot_20180418-014204.png

Om det nu skulle vara Peter och japanskan så bevisar inte det nånting mer än att dom träffades. Om man har tillgång till nån bra uppförstoring så kanske man kan avgöra om det är dom. Tycker han påminner om Peter som ung, t ex hur han såg ut i den filmen från raketklubben. Ömsom stirrande tom blick och sedan växlande till leende.
Senast redigerad av greyhoundbus 2018-04-19 kl. 17:27.
Citera
2018-04-19, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men ärligt talat - Hur många ggr ska det behöva förklaras?

- det heter psykopat.
- Psykopati är ett vedertaget begrepp.
- psykopati är inte en diagnos och ej heller botbart.
- det mäts via PCL-R som är en skattningsskala - ett mätinstrument - utformad av Hare.
- Det används inom kriminalvård, rättspsykiatri och forskning.
- begreppet är viktigt vid riskbedömningar då psykopati no doubt den enskilt största risken för återfall. Andra instrument som används är te.x. HCR-20.

- det är inte en diagnos via DSM eller ICD kod.
- det är inte det samma som ASP (diagnos) men mest snarlik - ASP är dock mer beteendeinriktad.

Psykopati diagnostiseres ved PCL-R. Andre lignende men ikke synonyme termer er sociopati, karakterinsufficiens og karakterafvigelse. Ordet 'psykopat' opfattes som nedsættende og begrebet psykopati anvendes derfor ikke længere officielt. Det bruges dog alligevel af nogle fagfolk ud fra princippet om at "kalde en spade for en spade", eller fordi det er det begreb, der har været brugt i litteraturen hidtil.

Psykopati är ett välkänt begrepp inom psykiatrin, det förekommer dock inte som enskild diagnos i DSM-5 eller ICD-10. Den närmaste motsvarigheten till psykopati i standardiserade diagnosmanualer torde vara "antisocial personlighetsstörning", som dock ej täcker in syndromets komplexitet. Beröringspunkterna med "narcissistisk personlighetsstörning" och "borderline-personlighetsstörning" blir endast tydliga i Robert D. Hares PCL-R.

För de som inte är insatta i rättspsykiatri kan det vara svårt att förstå.
Och Pedagoger som slänger sig med fikonspråk,bokstavsförkortningar samt svårtolkade synonymer är inte så pedagogiska tycker jag. Det är alltid bättre att kalla "en spade för en spade" även om man kan kalla en spade för tex grävdon. Och det heter inte "psykopat" officiellt eftersom det numer anses som ett skällsord. Men det används fortfarande inom tex forskning tillsammans med andra liknande synonymer. Så för en oinvigd kan det ta lite tid att reda ut begreppen.
Citera
2018-04-19, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Hej, nån som vet hur man kan ladda upp bilder in hit. Jag tog några intressanta skärmdumpar från harakiri-filmen från Köpenhamns centralstation 1986. Ser verkligen ut som PM som står där i publiken. Han är i samspråk med två främlingar/bekanta? En lång tunnhårig man, lite lik A Eklund. En liten kvinna med mörkt kort hår. Skulle kunna vara japanska. Men framför allt ser det ut som PM trots dålig bildkvalitet. Men behöver kunna ladda upp bilderna.
https://www.youtube.com/watch?v=uVhyVNF0Rl0
Det hade varit intressant att veta datum för eventet. Har letat utan framgång.
Den här konstnären brukar jag träffa då och då. Får väl fråga honom nästa gång.
Citera
2018-04-19, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
https://www.youtube.com/watch?v=uVhyVNF0Rl0
Det hade varit intressant att veta datum för eventet. Har letat utan framgång.
Den här konstnären brukar jag träffa då och då. Får väl fråga honom nästa gång.
Yoshi Nakajima heter konstnären. Trodde han var från typ USA?

Lustigt att du träffar honom...världen e liten.
Senast redigerad av greyhoundbus 2018-04-19 kl. 17:46.
Citera
2018-04-19, 17:50
Medlem
Citat:
Vad heter konstnären trodde han var från typ USA?

Lustigt att du träffar honom...världen e liten.
Han köpte Raus stenkärlsfabrik i HBG som han bor och verkar i. Jag har varit där på konstrundan ett par ggr och tittat på hans målningar. Min länk från youtube är eventet i Köpenhamn 86. Håller med om att det "kan" vara japanskan. Men datum behövs.
EDIT: Finns en hel del på snubben på Youtube.
Citera
2018-04-19, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Han köpte Raus stenkärlsfabrik i HBG som han bor och verkar i. Jag har varit där på konstrundan ett par ggr och tittat på hans målningar. Min länk från youtube är eventet i Köpenhamn 86. Håller med om att det "kan" vara japanskan. Men datum behövs.
Jag har också lagt in den länken. Trodde det var den du kommenterade.

Jag hittade nu info om honom att han bor i Sverige.
Citera
2018-04-19, 18:05
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Madsens kompis Jens har varit med att bygga ubåten. Han säger att ubåten var farlig. Ingen kom ut därifrån utan blåmärken och bulor. Stegen var hal och det var lätt att halka och trilla så man slog skallen i utskjutande grejer som fanns överallt. Det kan ju vara så att hon trillade och föll illa. Normala människor kallar på hjälp då. Inget scenario håller - varför stycka? Det krävs nerver av stål till det.

Jag har ju tidigare sagt att PM's anhang inte verkade ha några som helst sjömannakunskaper. Även det uttalandet av Jens visar det. Nog för att ubåten var farlig på sina vis. Men gå ombord på vilket militärt fartyg som helst, eller fiskebåt för den delen, eller modern segelbåt, så kommer du att komma iland lika blåslagen. Tjejerna i en av mina seglingsbesättningar körde med snickarbyxor med skydd i, för att slippa blåmärken. I alla fall, ett sådant imbecillt uttalande av Jens visar ingenting annat än just det faktum att grabbhalvan egentligen inte hade en aning vad han pratade om. Det är inte det faktum att båten har skott, lejdare och luckor, som gör den farlig, snarare tvärtom i så fall.
Citera
2018-04-19, 18:18
Medlem
Citat:
Jag har också lagt in den länken. Trodde det var den du kommenterade.

Jag hittade nu info om honom att han bor i Sverige.
Jaha! Jag fick bara upp stillbilder på dina länkar. Men så är jag är ju ett tekniskt underbarn också
Jag har en känsla att det här eventet var på sommaren pga solljuset från fönsterna.
Och Japanskans kvarlever återfanns tidigt 1986 väl (januari om jag inte minns fel(?)
Men Yoshi talar svenska. Så man kan nog maila honom och fråga om exakt datum.
Det är ju inte omöjligt att kvinnan på filmen verkligen är en japanska. Eftersom konstnären är från japan. Men det är nog inte styckmördade japanskan.
EDIT:Vi tycker att alla japaner ser lika ut. De tycker att vi ser lika dana ut. Välkänt fenomen mellan folkslag.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-19 kl. 18:56.
Citera
2018-04-19, 18:20
Medlem
trngws avatar
Problemet med teorierna om PM som förhärdad seriemördare är till att börja med bristen på möjliga offer och avsaknaden av bevis eller ens indicier. Polisen har gjort vissa undersökningar vad gäller japanskan utan att hitta någonting som indikerar att PM skulle kunna vara gärningsmannen, man har även dykt på Freya utan att hitta någonting misstänkt alls.

Folk kommer få äta upp såväl hattar, skor som laptops, men de fegar väl ur allihop med ursäkten att PM är skyldig till allt man kan hitta på, tills motsatsen bevisats. I sann FB anda...

Allt klanteri kring mordet på KW är också en tydlig indikation på att PM är allt annat än en erfaren mördare.
Citera
2018-04-19, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ni, som babblat och dividerat det senaste dygnet, titta tillbaka och se om det gett något.

En diagnos, för en myndig person, "ges" inte med mindre än att personen vill ha den, pröva sig själv mot den!!!!

Det är en typ av myndighetsutövning, att fastställa en diagnos av någon form, som följer en manual, och personen som är föremål, måste själv vilja det.

Ingen myndighet kan alltså "sätta" en diagnos, utan att objektet är med på det.

I brottsutredningar kan RPU ge indikatorer mot olika egenskaper, som väl kan sammanfalla med en diagnos, men den kan inte fastslås, av skäl som jag beskriver ovan.

Klart de kan vägra svara på frågor, men deras vistelse under tiden beaktas också. Hur de pratar, hur de interagerar med personalen och övriga intagna, allt. När det gäller narcissister är de inte så svåra att iaktta eftersom de älskar att tala om sig själva ;-).
Citera
2018-04-19, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Efter dtt ha sett den av Sten Levander omnämnda intervju med Peter Lundin i amerikanskt fängelse så är jag böjd att hålla med, som lekman såklart.

Vilken oerhört (ett stort ord men full passande i sammanhanget) skrämmande person. Och obegriplig och fascinerande (som när man tittar på dödliga pilgiftsgrodor)

Hans grimaser med tänderna och rynkandet på näsan ser djuriskt ut. Och när han spelar gitarr och sjunger - han ser mycket aggressiv ut, det är hela tiden något med munnen och tänderna, som om han vill bita i någon/något. Så mycket aggression.
Och ögonen är fria från rörelse.,
Han är oroande och skrämmande
Han verkar komma från en främmande planet.

Dokumentären är mycket sevärd:
https://www.tubeid.co/download-video/qNiw6cKLq5a7qpc/en-morder-vender-hjem-peter-lundin-dokumentar.html

Fyfan så ruggigt , om jag får uttrycka mig så!

Om jag inte minns fel gifte sig Lundin i fängelset med en småbarnsmamma. Hon besökte honom, de var i ett besöksrum och vakterna hörde fruktansvärda skrik därifrån.....och kvinnan tog ut skilsmässa 11 dagar efter giftemålet...Hittar tyvärr ingen rapportering om det just nu. Vet att det var på svenska.

Återkommer om det i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in