Citat:
Ursprungligen postat av
eagles
*Ok. Jag förstår. Jo eventuella lagar angående detta var min initiala undran. Verkar som tråden landar i att det är upp till hyresvärden samt att det verkar riskfritt att skriva en massa folk på sin adress.
Det kan finnas riktlinjer hos hyresvärdarna/fastighetsbolagen om hur många som får bo i en lägenhet baserat på antal rum och kvm, typ som den riktlinjen jag postade innan. Men enligt exempelvis hyreslagen så finns det ingen begränsning på hur många som får bo i en lägenhet. Det beror på om det orsakar men för hyresvärden, eller inte.
Sedan finns det ju en norm för trångboddhet, och den används av främst av Boverket och Statistiska centralbyrån (SCB). Kan även användas av exempelvis socialtjänsten, då de också har riktlinjer för boendet när man går på försörjningsstöd. Men det är som sagt bara en norm, och ingen lag. Kanske lika bra det, för jag kan tycka att den är konstig. Den baseras på antalet sovrum per person (eller sammanboende vuxna). Alltså skulle en ensamstående person i en etta vara trångbodd, eftersom personen inte har kök, badrum, sovrum och vardagsrum. Det är alltså inte antalet kvm som räknas, utan det som räknas är antalet sovrum per person (eller samboende par). Eftersom man inte har ett eget sovrum i en etta (eller ett separat vardagsrum), så är man alltså trångbodd. En ensamstående person eller sambos skulle alltså behöva minst en tvåa för att inte klassas som trångbodda. Den här normen har dessutom funnits sen 70-talet, och det byggs fortfarande ettor trots att alla skulle anses vara trångbodda i en sådan lägenhet.
I dagsläget är det egentligen endast den normen och fastighetsbolagens riktlinjer som man kan gå efter, eftersom det inte finns några lagar som bestämmer hur många som får bo i en bostad.
Misstänker du att det handlar om felaktig folkbokföring, så skulle jag rekommendera att du kontaktar Skatteverket. De kan utreda om alla faktiskt bor där, om inte, försöka se till att de får rätt folkbokföringsadress. Du verkar ju misstänka att någon har sålt adressen svart, och då kanske inte alla bor där. Om alla 7 (eller hur många som nu bor där) eventuellt orsakar men (skador, onormalt slitage etc) så kan du rapportera det till hyresvärden.