2018-04-16, 10:45
Medlem
eagless avatar
Mitt exempel är som följer: Sju (7) vuxna - ej släktingar - skrivna i en hyresrätt på 29 kvm. Skiljer sig ev regler för detta från kommun till kommun eller är dom nationella?
Citera
2018-04-16, 10:49
Medlem
Finns ingen gräns för hur många som får stå skrivna i en lägenhet, däremot har hyresvärden regler kring sunda förhållanden. Det brukar vara max 2 personer som rent faktiskt får bo i lägenheten, om det är en1:a.
Citera
2018-04-16, 10:52
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Finns ingen gräns för hur många som får stå skrivna i en lägenhet, däremot har hyresvärden regler kring sunda förhållanden. Det brukar vara max 2 personer som rent faktiskt får bo i lägenheten, om det är en1:a.
Jag har bott tre i en etta så att gränsen är två låter inte troligt.
Citera
2018-04-16, 10:54
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eagles
Mitt exempel är som följer: Sju (7) vuxna - ej släktingar - skrivna i en hyresrätt på 29 kvm. Skiljer sig ev regler för detta från kommun till kommun eller är dom nationella?
Med skriven antar jag att du menar att man har sin adress där. Då kan det väl vara minst1.000 skulle jag tro. Om det inte skapar oöverstigliga problem på något sätt; brev som inte kommer in i brevlådan, spring i trappen, kö till toaletten som slutar på gatan. Att stå som hyrestagare är något annat, max två.
Citera
2018-04-16, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag har bott tre i en etta så att gränsen är två låter inte troligt.

Vad du gjort spelar ingen roll. Läs det finstilta i hyreskontraktet. Det finns lagar som reglerar trångboddhet.
Citera
2018-04-16, 12:15
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Anmäl till hyresvärden!
Citera
2018-04-16, 12:41
Medlem
eagless avatar
Citat:
Finns ingen gräns för hur många som får stå skrivna i en lägenhet, däremot har hyresvärden regler kring sunda förhållanden (...)

Tack Sook.. och PatricHbg. Således är det då hyresvärdens egen policy vad som gäller angående "trångboende"?
Jag menar "sunda förhållanden" är ju inget problem om man i realiteten bor där ensam.. eller kanske är två max tre.

Jag har svårt att se seriösa hyresvärdar - samt Svensk lag - ej kunna få den som står på hyreskontraktet (och antagligen kompenseras i någon form som tack för denna hjälp) att deklarera för detta

Torde vara hög prio isf. Jag har hört att man måste ha en fast adress idag för att få jobb, kredit, leasing osv
Citera
2018-04-16, 12:49
Medlem
eagless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shitshow0
(...) jag skulle tipsa om att man anmäler detta till skatt anonymt.

Du menar att hyrestagaren då kan ses som `företagare´.. Jag menar all denna information är ju mycket enkel att få tillgång till samt vore intressant framförallt för hyresvärdarna.
Mig veterligen har jag aldrig sett en annons som säger "ring xxxx och du erhåller en adress"
Citera
2018-04-16, 15:13
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:

Dom bor väl inte alla där eller har du sett dom där alla och sju sängar?

Det är väl bara invandrare som behöver en fast adress i Sverige för att kunna åtnjuta diverse bidrag samtidigt som dom befinner sig i hemlandet?
Citera
2018-04-16, 15:42
Medlem
Riktlinjer varierar mellan olika fastighetsbolag, men kan exempelvis se ut såhär:

Ett rum och kök < 50 kvadratmeter maximalt tre personer
- Två rum och kök < 70 kvadratmeter maximalt fyra personer
- Tre rum och kök < 90 kvadratmeter maximalt sex personer
- Fyra rum och kök < 110 kvadratmeter maximalt åtta personer
- Fem rum och kök < 120 kvadratmeter maximalt tio personer

Men rent juridiskt finns det inget som reglerar hur många som får bo i en lägenhet eller på en viss yta.

Citat:
Vad du gjort spelar ingen roll. Läs det finstilta i hyreskontraktet. Det finns lagar som reglerar trångboddhet.

Vilka lagar är det som du tänker på? Jag hittar inga lagar som reglerar detta rent juridiskt, även om fastighetsbolag ofta har regler angående detta.

Ta det här med hyreslagen som exempel. Det går inte att säga upp ett hyresavtal enbart på den grunden att det bor många i lägenheten. Det står ingenting i hyreslagen om hur många som får bo i en lägenhet. Bara att det inte får bo ''utomstående'' om det kan leda till men för hyresvärden.

Den regeln är tvingande, dock anger den inte hur många som får bo i en lägenhet. En reglering av ett maximalt antal boende per lägenhet måste därför ses i beaktande av denna regel som även möjliggör för en hyresgäst att ha inneboende. En begränsning av antal boende per lägenhet kan möjligen strida mot denna regel. Det finns inte heller prövat hur många inneboende en hyresgäst kan ha för att det inte ska anses vara till men för hyresvärden, utan detta får bedömas från fall till fall. Så en hyresgäst kan i sig ha flera boende i sin lägenhet utan att detta anses utgöra ett men för hyresvärden.

Frågan blir också om det är juridiskt hållbart för en hyresvärd att säga upp en hyresgäst på grund av att den bryter mot hyresvärdens regler om antal boende per lägenhet. Vidare blir frågan om en begränsning av antal boende endast kan gälla när utomstående personer inryms i lägenheten eller om det även kan bli aktuellt för en familj och antalet familjemedlemmar. Mig veterligen är det aldrig prövat.

Så vilka lagar är det som du tänker på? De som reglerar hur många som får bo i en lägenhet.
Citera
2018-04-17, 08:36
Medlem
eagless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Riktlinjer varierar mellan olika fastighetsbolag, men kan exempelvis se ut såhär:
Ett rum och kök < 50 kvadratmeter maximalt tre personer (...)
Men rent juridiskt finns det inget som reglerar hur många som får bo i en lägenhet eller på en viss yta.
(...) Vilka lagar är det som du tänker på?

Tre vuxna samt två barn bor på de 29 kvm. Således fyra vuxna som `bara´ är skrivna där. Vet ej vilka lagar jag funderar över. Bara att det doftar svart-peng och ter sig märkligt. Antar att det är upp till hyresvärden. Men som sagt, har aldrig sett en annons typ "adress erbjudes. Ring xxxx för mer info".. En person kan ju tydligen äga otroligt många bilar och ingen verkar bry sig men det är ju ett annat ämne.

Tack för Era svar
Citera
2018-04-17, 14:26
Medlem
Citat:
Tre vuxna samt två barn bor på de 29 kvm. Således fyra vuxna som `bara´ är skrivna där. Vet ej vilka lagar jag funderar över. Bara att det doftar svart-peng och ter sig märkligt. Antar att det är upp till hyresvärden. Men som sagt, har aldrig sett en annons typ "adress erbjudes. Ring xxxx för mer info".. En person kan ju tydligen äga otroligt många bilar och ingen verkar bry sig men det är ju ett annat ämne.

Tack för Era svar

Va? I ditt exempel i trådstarten så är det 7 vuxna personer som bor där, eller åtminstone är folkbokförda där. Nu skriver du att är det 5 personer, varav 3 vuxna och 2 barn. Sedan är det fortfarande 5 personer, men 4 vuxna? Felskrivning, eller har ett av de 2 barnen helt plötsligt blivit vuxen?

För övrigt tror jag inte att det spelar någon roll om det är vuxna eller barn, det är ju fortfarande samma antal personer som bor där.

Jag vet inte om det är fusk med falsk folkbokföring, eller om alla personer verkligen bor i den ettan på 29 kvm. Skulle det ske svart så att säga, så skulle du med största sannolikhet aldrig se sådana annonser offentligt. Folk brukar sköta det mer diskret. Men det kan faktiskt vara så att de bor trångt. Det är vanligare inom vissa kulturer att man hjälper sina släktingar och vänner, så de får flytta in om de behöver en bostad. Skitsamma om det blir alldeles för trångt och litet, det är liksom deras plikt att hjälpa till.

Det var inte dig jag syftade på när jag frågade om lagar, det var PatricHbg vars inlägg jag citerade. Eftersom personen ifråga skrev att det finns lagar som reglerar trångboddhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in