2018-04-17, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Synd att jag inte fått veta om hemundervisning.
Visste du inte om att flickorna undervisades hemma?
Citera
2018-04-17, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Beror kanske lite på vad som hände i villan under julen och hur belastande hela sitsen var. Säg om O misshandlat barn och hustru mentalt i veckor, kan hon till slut faktiskt ha fått en psykos. Det är inte omöjligt. Någonting gjorde att hon inte orkade jobba heltid. Det var knappast "cancer".

En nyckelfråga är: När började hon jobba halvtid? Har hon alltid gjort det, varför?

Det finns psykiskt sjuka som bara orkar halvtid och sen blir sjuka lite nu och då, beroende på hur hårt de sliter på jobbet. Ofta har sådana personer kontrollbehov, men det behöver inte vara perfektionister. Detta märker kollegor som jobbar med dem, och inga andra. Jo, och den närmaste familjen. Sjuka har ofta hjälp av släktingar och ser till att bo nära...

Jag tror inte att H var psykiskt skör, men hon blev det säkert under press av O. En variant är förstås att hon började tröttna och började bli "olydig"...

Fördold misshandel syns ofta som sjukskrivningar hos kvinnor. Kanske barnen var hemma för att passa på mamma, hjälpa henne mot O, den trevlige föreläsaren som "hjälpte" både fru och barn att dö. Ett halvår efter "symptom" hos yngsta dottern och just precis innan skolan skulle börja igen.

Jag misstänker starkt att det varit ett rent helvete i huset för de som hukade från det att julledigheten började, tills den i stort sett var slut. Ingen skulle kunna skvallra om att O blivit skogstokig av alla "krav" han lastat på sig själv, och familjen... som inte levde upp till förväntningarna. Det finns galna perfektionister som slår ner på allt konstant. Detta gör omgivningen trött och i sämsta fall, sjuk, kanske "medgörlig"...

Observera att skolan sagt att barnen aldrig varit något problem, men att det finns problem inne i familjen. Då förstår alla vad som utspelat sig före morden och att skola och kommun skyndsamt upprättat nya regler för att skydda barn. Moa och Agnes dog för att många är naiva och det gäller tyvärr 99 procent av tråddeltagarna också, även de som är "tveksamma" och sällar sig till pajasarna och makthavarna som inte kan tro något sådant om föräldrarna. Vem skulle ha trott och lyssnat på Agnes och Moa? Jag hade gjort det. Hade DU gjort det?

Jag gissar att H började med en heltidstjänst och sedan jobbat halvtid pga sjuka barn. Att hon haft något vårdnadsbidrag. Gissning alltså.

Det är bra att du vågar lyfta på några stenar. Två barn har mördats. Polisen är säkert smartare och vänder på alla stenar. Personligen har jag aldrig kunnat greppa att två föräldrar blir lika knäppa samtidigt och dödar sina barn. Ett av dem som inte ens varit sjuk ett år. Kanske ett halvår. Helt osannolikt, makabert och j-igt ologiskt att det skulle vara motivet till att en familj är död. Nej, som "Stefan S", hen som forskat i Familicide, i tråden säger; pusslet stämmer inte när vi pratar om "de" istället för "en" mördare. Vad tror du?

Rektorns ord; En FAMILJ i kris. Barnens utveckling verkade hon inte orolig över. Hemmet måste ha varit ett tyst helvete länge men kanske H gjorde mycket för att väga upp det. Till exempel möblerade om och hängde upp tavlor. Om jag tror att bara en förälder fått en knäpp så måste det vara O. Om det inte är H som hängt sig förstås. Spelar noll roll bara det är EN förälder som spårat ur. Varför var det så viktigt att författa ett avskedsbrev från båda?

Absolut, vi är många i tråden som skulle tagit strid för Agnes och Moa. Hoppas vi fortsätter tänka så. Inte bara tycka synd om deras mördare.
Citera
2018-04-17, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Tack för input!
Nu har jag några frågor till dig:
1. Känner du till alla varianter av paranoida och psykotiska skov, deras symptom samt hur de kan yttra sig hos människor med depressioner.
2. Träffade du Hanna strax före jul och under jullovet, vilket jag menar är tiden som dessa skov hade kunnat ha sin begynnelse?
3, Var du hemma hos Hanna under julen vilket jag tror är platsen som hennes symptom blev som värst?
4. Vilka frågor ställde du till Hanna som gör att du kan vara så säker på vilka psykiatriska diagnoser hon hade?
1 har erfarenhet av allt detta.
2 nej . Svårt att bli psykotisk plötsligt. Däremot Oskars försämring / förändring såg jag på nära håll
3 platsen har inget med sjukdomarna som du nämner att göra
4 inga. Behövdes inte. Varför skulle jag det ?
Men däremot Oskar fick en väldigt försiktig fråga av mig om allt var okej med alla men jag menade honom. Inget svar fick jag
Citera
2018-04-17, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Observera att skolan sagt att barnen aldrig varit något problem, men att det finns problem inne i familjen. Då förstår alla vad som utspelat sig före morden och att skola och kommun skyndsamt upprättat nya regler för att skydda barn. Moa och Agnes dog för att många är naiva och det gäller tyvärr 99 procent av tråddeltagarna också, även de som är "tveksamma" och sällar sig till pajasarna och makthavarna som inte kan tro något sådant om föräldrarna. Vem skulle ha trott och lyssnat på Agnes och Moa? Jag hade gjort det. Hade DU gjort det?

Har inte skolan sagt att barnen var sjuka? På tal om narcissism så måste det väl kännas bra att tillhöra topp 1% i tråden?
Citera
2018-04-17, 20:32
Medlem
Citat:
Visste du inte om att flickorna undervisades hemma?
Om Agnes kände jag till. Men inte om Moa. Jag hade reagerat om jag hade fått veta
Citera
2018-04-17, 20:37
Bannlyst
Citat:
2 nej . Svårt att bli psykotisk plötsligt. Däremot Oskars försämring / förändring såg jag på nära håll
Men däremot Oskar fick en väldigt försiktig fråga av mig om allt var okej med alla men jag menade honom. Inget svar fick jag
1. Personliga eller professionella?
Citera
2018-04-17, 20:39
Medlem
Citat:
1. Personliga eller professionella?
Du är inte den som jag skulle berätta för 😳😊
Citera
2018-04-17, 20:44
Bannlyst
Citat:
Du är inte den som jag skulle berätta för 😳😊
Ok, men just därför har du därmed svarat på frågan. Tack!
Citera
2018-04-17, 21:00
Medlem
Jag fick idag en anledning att fundera över begreppet "sågs/ses" då jag var på biblioteken och fick syn på en granne som bor i radhuslängan nedanför mig. Hon arbetar på nämnda bibliotek.

- Var har du hållit hus? (Jag)
- Har du saknat mig?
- Ja, har inte sett eller hört ditt skratt på länge.
- Jag tinar nog fram när snön är borta.
- Trevligt. Går nog fort bara värmen fortsätter.
- Nu skall jag ut och äta min glass.
- Säljer vi glass?
.....

Ett normalt småprat när grannar ses. Att paret har skiljts och har delad vårdnad om sina två flickor och hon har annat boende pratade vi INTE om. Om hon velat prata hade hon reagerat annorlunda på min spontana fråga.

Men det vill jag inte förminska eller ifrågasätta värdet av att "ses" men det är inte alltid att det säger något om hur personens psykiska tillstånd är eller familjens mående.

Då krävs det nog att man är nära vänner.
Citera
2018-04-17, 21:03
Medlem
Citat:
Tack.
Ja, bra du hänger kvar i tråden. Hur reagerade polisen när du sa att barnen inte varit sjuka?
Citera
2018-04-17, 21:09
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Hur var det nu? Vem uppfattade att något inte stod rätt till med den psykiska hälsan i familjen?

Det finns i alla fall flera uppgifter att O inte mådde bra:

Missan27, EK (via Linked In), harperlee hörde att man var oroligt för Os psykiska hälsa på hans arbetsplats, en skribent här som har pratat med en kvinna där O ska ha berättat att han inte mådde bra (trovärdigt?) till det kan man lägga, om man vill: ”det som inte fick hända hände” och att chef och vän kallade till polisen.

(Nu kan ni sätta igång igen: det gör man alltid. Då rekommenderar jag att gå genom alla tidningsartikel igen och läsar om hur chefen reagerar på det hela och skolan. Skolan såg inga tecken, man anade ingenting, det var ingen oro, man kontaktade inte polisen, därför att man inte var orolig, man trodde att familjen var bortrest (!). Däremot var Os chef orolig).

Så skolan och anhöriga (?) märkte ingenting angående att O inte mådde bra/hade en depression.

Så och vad vet vi om H? Ingenting. Förutom tre uppgifter. Missan27 som säger att hon inte gav intryck att ha en depression. Elli09 som sa att H var mer orolig än O angående barnas sjukdom - inget mer om henne. Och så chefen på skatteverket som inte vill ge några detaljer alls, men säga att det är möjligt att jobba hemifrån och att detta utnyttjades av H.

När man tittar på de foton där O presenterar sig själv, nämligen på hans webbsidor, så kan man se förändringen. Som andra skrev här tidigare.

O hade ju nämnt för någon om ”hemsituationen”. Vad var det hemma som tyngde O. Sjuka barn?
Citera
2018-04-17, 21:20
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Jag kan köpa att Oskar mördade Hanna och deras barn. Men varför går inte polisen eller Hannas anhöriga ut med det? Varför ska det döljas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in