Citat:
Ursprungligen postat av
Missan27
Hanna var den sista som hade paranoida och psykotiska skov. Möjligen Oskar
Beror kanske lite på vad som hände i villan under julen och hur belastande hela sitsen var. Säg om O misshandlat barn och hustru mentalt i veckor, kan hon till slut faktiskt ha fått en psykos. Det är inte omöjligt. Någonting gjorde att hon inte orkade jobba heltid. Det var knappast "cancer".
En nyckelfråga är: När började hon jobba halvtid? Har hon alltid gjort det, varför?
Det finns psykiskt sjuka som bara orkar halvtid och sen blir sjuka lite nu och då, beroende på hur hårt de sliter på jobbet. Ofta har sådana personer kontrollbehov, men det behöver inte vara perfektionister. Detta märker kollegor som jobbar med dem, och inga andra. Jo, och den närmaste familjen. Sjuka har ofta hjälp av släktingar och ser till att bo nära...
Jag tror inte att H var psykiskt skör, men hon blev det säkert under press av O. En variant är förstås att hon började tröttna och började bli "olydig"...
Fördold misshandel syns ofta som sjukskrivningar hos kvinnor. Kanske barnen var hemma för att passa på mamma, hjälpa henne mot O, den trevlige föreläsaren som "hjälpte" både fru och barn att dö. Ett halvår efter "symptom" hos yngsta dottern och just precis innan skolan skulle börja igen.
Jag misstänker starkt att det varit ett rent helvete i huset för de som hukade från det att julledigheten började, tills den i stort sett var slut. Ingen skulle kunna skvallra om att O blivit skogstokig av alla "krav" han lastat på sig själv, och familjen... som inte levde upp till förväntningarna. Det finns galna perfektionister som slår ner på allt konstant. Detta gör omgivningen trött och i sämsta fall, sjuk, kanske "medgörlig"...
Observera att skolan sagt att barnen aldrig varit något problem, men att det finns problem inne i familjen. Då förstår alla vad som utspelat sig före morden och att skola och kommun skyndsamt upprättat nya regler för att skydda barn. Moa och Agnes dog för att många är naiva och det gäller tyvärr 99 procent av tråddeltagarna också, även de som är "tveksamma" och sällar sig till pajasarna och makthavarna som inte kan tro något sådant om föräldrarna. Vem skulle ha trott och lyssnat på Agnes och Moa? Jag hade gjort det. Hade DU gjort det?