2018-04-17, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Återigen varmt tack för dina svar! Du verkar vara en av få i tråden som verkligen träffat Hanna och som kan ge oss en bild av henne. Hon verkar ha känt förtroende för dig och velat prata om annat än om barnen också?
Jag är öppen och det var kul att samtala med henne. Vi pratade inte jätte länge när vi träffades. Men hon talade. Hanna hade integritet. Trots att jag är öppen har jag det också. Hon kände det hoppas jag. Vi hade vissa gemensamma punkter.
Citera
2018-04-17, 18:55
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Vad jag förstår, efter att han pratat med Lunda-folk, så hade mamman cancer.

Det här skrevs dagen efter tragedin.
Citera
2018-04-17, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Tack för ett intressant inlägg Missan.
Vet du om familjen hade försökt få kontakt med BUP men blivit nekad hjälp?

Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Känner inte till nåt om det tyvärr. Men BUP nekar inte hjälp

Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Nä jag tycker också det skulle vara konstigt om BUP nekar hjälp.
Vet inget om deras BUPrelation eller om det fanns en sådan MEN jag VET att BUP kan vara väldigt besvärliga att få komma intill hos och sedan vidare få behandling av OCH det är långa väntetider, så uteslut det inte av fel anledning. BUP är inte alltid en fungerande enhet!
Citera
2018-04-17, 19:07
Medlem
Citat:
Hanna var den sista som hade paranoida och psykotiska skov. Möjligen Oskar

Beror kanske lite på vad som hände i villan under julen och hur belastande hela sitsen var. Säg om O misshandlat barn och hustru mentalt i veckor, kan hon till slut faktiskt ha fått en psykos. Det är inte omöjligt. Någonting gjorde att hon inte orkade jobba heltid. Det var knappast "cancer".

En nyckelfråga är: När började hon jobba halvtid? Har hon alltid gjort det, varför?

Det finns psykiskt sjuka som bara orkar halvtid och sen blir sjuka lite nu och då, beroende på hur hårt de sliter på jobbet. Ofta har sådana personer kontrollbehov, men det behöver inte vara perfektionister. Detta märker kollegor som jobbar med dem, och inga andra. Jo, och den närmaste familjen. Sjuka har ofta hjälp av släktingar och ser till att bo nära...

Jag tror inte att H var psykiskt skör, men hon blev det säkert under press av O. En variant är förstås att hon började tröttna och började bli "olydig"...

Fördold misshandel syns ofta som sjukskrivningar hos kvinnor. Kanske barnen var hemma för att passa på mamma, hjälpa henne mot O, den trevlige föreläsaren som "hjälpte" både fru och barn att dö. Ett halvår efter "symptom" hos yngsta dottern och just precis innan skolan skulle börja igen.

Jag misstänker starkt att det varit ett rent helvete i huset för de som hukade från det att julledigheten började, tills den i stort sett var slut. Ingen skulle kunna skvallra om att O blivit skogstokig av alla "krav" han lastat på sig själv, och familjen... som inte levde upp till förväntningarna. Det finns galna perfektionister som slår ner på allt konstant. Detta gör omgivningen trött och i sämsta fall, sjuk, kanske "medgörlig"...

Observera att skolan sagt att barnen aldrig varit något problem, men att det finns problem inne i familjen. Då förstår alla vad som utspelat sig före morden och att skola och kommun skyndsamt upprättat nya regler för att skydda barn. Moa och Agnes dog för att många är naiva och det gäller tyvärr 99 procent av tråddeltagarna också, även de som är "tveksamma" och sällar sig till pajasarna och makthavarna som inte kan tro något sådant om föräldrarna. Vem skulle ha trott och lyssnat på Agnes och Moa? Jag hade gjort det. Hade DU gjort det?
Senast redigerad av rappytt 2018-04-17 kl. 19:09.
Citera
2018-04-17, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns ingen motsättning mellan att vara intelligent, vacker och snäll samt deprimerad. Jag har läst varenda inlägg i den här tråden, det kan du vara helt lugn över. Det finns inte någon som helst möjlighet att bedöma din förmåga att se om en annan människa är deprimerad eller inte. Du får ursäkta mig men jag känner snarare lite tvivel just där. Så jag gör nog fortfarande bedömningen att med den situationen som familjen levde i med två svårt sjuka barn så skulle det vara onormalt att inte vara deprimerad.

Det gäller för övrigt med din teori också. Om O hade paranoida psykotiska skov eller som du också beskriver det mådde mycket dåligt psykiskt och höll henne och dom friska flickorna inlåsta genom att lura både skolor och läkare, så skulle det förvåna mig oerhört om inte H var mycket djupt deprimerad. På dig låter det som att hon mådde bra men var lite dämpad.

För mig ligger det inte inom rimlighetens gränser och därför betvivlar jag dina diagnoser.
1 Det fanns inte svårt sjuka barn. Jag förstår att det tydligen är väldigt svårt för dig att acceptera men så är det. Så det kan du glömma att hennes svårt sjuka barn skulle göra henne deprimerad. El några går så långt här som att hon var psykotisk. Jag har några år på nacken. Har varit riktigt deprimerad. Lovar ; skulle känna igen en väldigt deppig person. Jag känner till att man gör sitt bästa för att folk inte ska fatta att man är deppig. Vet själv.
2 Trots Oskar hade Hanna en positiv hållning till livet. Där har du hennes styrka.
Citera
2018-04-17, 19:16
Medlem
Citat:
1 Det fanns inte svårt sjuka barn. Jag förstår att det tydligen är väldigt svårt för dig att acceptera men så är det. Så det kan du glömma att hennes svårt sjuka barn skulle göra henne deprimerad. El några går så långt här som att hon var psykotisk. Jag har några år på nacken. Har varit riktigt deprimerad. Lovar ; skulle känna igen en väldigt deppig person. Jag känner till att man gör sitt bästa för att folk inte ska fatta att man är deppig. Vet själv.
2 Trots Oskar hade Hanna en positiv hållning till livet. Där har du hennes styrka.

Din slutsats är alltså att Hanna och barnen blev mördade. Varför? Och varför hölls barnen hemma?

Du träffade inte Hanna under julveckorna och kan inte veta hur hon mådde på slutet, eller hur? Psykoser kan komma efter "terror", kanske om man hålls i dödsskräck under lång tid. Frågan är om hon kunde lämna hemmet?

PS. "Ålder" är något man tar till för att drämma till andra, som du gjorde nyss. Gör inte det.

Kan du svära på att du faktiskt kände Hanna, eller var du bekant? Vilken nivå på insikter har du?
Senast redigerad av rappytt 2018-04-17 kl. 19:20.
Citera
2018-04-17, 19:26
Medlem
Citat:

Det är klart att barnen var sjuka, det finns intyg och människor som hade kontakt med dom dagligen så där finns inte ett uns av tvivel för mig. Jag bryr mig inte om hur många år du har på din nacke, det är ingen garanti för att man klarar av att diagnostisera och analysera hur människor man träffar sporadiskt mår. Vi är inga självspelande pianon. Jag tror inte heller att man avslutar sina och sina barns liv om man inte är deprimerad.

Men du har en annan teori än det, eller hur? Vad var det enligt dig som hände i huset och hur bar sig Hanna och Oskar åt för att lura samhället att deras barn var sjuka? Sen det viktigaste av allt, varför gjorde dom det?
Citera
2018-04-17, 19:31
Medlem
Citat:
Känner inte till nåt om det tyvärr. Men BUP nekar inte hjälp

de gör "utredning" om du behöver eller ej. Och i Lund blev min dotter nekad då de tyckte hon inte behövde hjälp. Så visst kan det nekas. Fast det fanns "bevis" på självskadebeteende.
Citera
2018-04-17, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Din slutsats är alltså att Hanna och barnen blev mördade. Varför? Och varför hölls barnen hemma?

Du träffade inte Hanna under julveckorna och kan inte veta hur hon mådde på slutet, eller hur? Psykoser kan komma efter "terror", kanske om man hålls i dödsskräck under lång tid. Frågan är om hon kunde lämna hemmet?

PS. "Ålder" är något man tar till för att drämma till andra, som du gjorde nyss. Gör inte det.

Kan du svära på att du faktiskt kände Hanna, eller var du bekant? Vilken nivå på insikter har du? Om du inte har det, var modig och erkänn det också. Det är viktigt för många att inte känna sig lurade, många är väldigt engagerade i tråden som du märker.
Jag har skrivit imorse . Du kan läsa den. Tyvärr tror jag att Oskar blev mycket dålig och gjorde detta.
Jag träffade Hanna senast i april- maj 2017. Jag känner till dödsångest. Har en allvarlig sjukdom i min bakgrund. Hanna var inte kantig. Hon var högst normal. Däremot var Oskar kantig. Det finns mycket mer risk för kantiga människor att bli psykisk sämre. Han hade en fasad att skydda.
Jag drämmer inte med åldern. Det jag menar är att jag har levt ganska länge och förhoppningsvis har jag samlat på lite livserfarenhet .
Jag kände Hanna och hela familjen. Mest Hanna, Oskar och Moa. Agnes träffade jag bara en gång. Jag är ateist. Man eftersom du vill att jag ska svära på att jag kände Hanna så gör jag det. Jag vet inte om jag förstår rätt hur du menar med insikter.
1 jag kände familjen , hade en relation till dom
2 det var en fin familj med integritet. Men eftersom vi kom bra överens så talade vi med varandra varje gång vi sågs. Hade gemensamma punkter.
Citera
2018-04-17, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Tack.
Ja, från Stehlitz.
Nej, detaljerna om frånvaron i media gäller bara Agnes. Hittar i alla fall inget annat.

Jag har letat men inte hittat. Trodde jag läste att båda barn antingen hade frånvaro innan hemundervisningen och/eller att de också var sjuka ibland när de hade hemundervisning. Irriterande när man inte hittar saker som man tror att man har läst. (Trodde det var rektorn som berättade).

Intressant i sammanhanget är att kommunen har ändrat sin policy inte angående hemundervisning men angående frånvaro. Så man tror alltså att man kan fånga upp fall där barn far illa inte bara pga hemundervisning, men med en viss frånvaro. Jag ser detta i sammanhanget av de utredningar som finns kring dödsfall av barn där hög frånvaro i skolan är en faktor som är karakteristisk för dessa fall.

Om M hade ovanligt högt frånvaro från skolan under våren 2017 så ser jag detta inte som bevis att hon insjuknade i ME eller i någon annan kroniskt sjukdom (särskild med tanke på de andra uppgifter som finns).
Citera
2018-04-17, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Jodå jag är inte ovetande om denna möjlighet. Min fråga till dig är om du tror att bägge föräldrarna bar på psykiska diagnoser som de dolde för omgivningen? Och tror du Hannas ”cancerrecidiv” i själva verket kan ha varit en täckmantel för psykisk sjukdom?
Jag känner mig tämligen säker på att bägge föräldrarna hade kunnat diagnostiseras med flera psykiska sjukdomar när de tog sina barn ur daga, och något färre under hösten. Det sistnämnda har jag inte funderat över. Om det verkligen var så att H hade ett cancerrecidiv, så kanske hon inte själv ens var medveten om hur allvarligt dåligt hon mådde psykiskt utan la allt på recidivet?

Problemet med psykiska sjukdomar är just att tom individen själv inte alltid inser att den är sjuk och söker därför inte den hjälp som de behöver. De uppfattar istället att de har en korrekt bild av verkligheten när de anser att allt är hopplöst och det finns ingen möjlighet till förbättring i framtiden. Ibland blir denna övertygelse så stark att den är att betrakta som psykotisk eller verklighetsfrämmande.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-04-17 kl. 20:02.
Citera
2018-04-17, 19:48
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jag har skrivit imorse . Du kan läsa den. Tyvärr tror jag att Oskar blev mycket dålig och gjorde detta.
Jag träffade Hanna senast i april- maj 2017. Jag känner till dödsångest. Har en allvarlig sjukdom i min bakgrund. Hanna var inte kantig. Hon var högst normal. Däremot var Oskar kantig. Det finns mycket mer risk för kantiga människor att bli psykisk sämre. Han hade en fasad att skydda.
Jag drämmer inte med åldern. Det jag menar är att jag har levt ganska länge och förhoppningsvis har jag samlat på lite livserfarenhet .
Jag kände Hanna och hela familjen. Mest Hanna, Oskar och Moa. Agnes träffade jag bara en gång. Jag är ateist. Man eftersom du vill att jag ska svära på att jag kände Hanna så gör jag det. Jag vet inte om jag förstår rätt hur du menar med insikter.
1 jag kände familjen , hade en relation till dom
2 det var en fin familj med integritet. Men eftersom vi kom bra överens så talade vi med varandra varje gång vi sågs. Hade gemensamma punkter.

Missan, du behöver absolut inte svära på något alls. Tror de flesta av oss i tråden och de som läser den tror på att du kände familjen. Vi har alla rätt att ha våra åsikter men ingen här skall kräva att du skall bevisa din kännedom om familjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in