SVT har väldigt mycket artiklar samlade från hela landet om detta ämne (bara senaste dygnet). Väldigt många är naturligtvis av slaget att trots den och den utbildningen så får inte personen jobb. Men det blir nog bra.
Citat:
Khaled är advokat och mäklare – men får inget jobb i Sverige.
Khaled Saad Eldin kom till Ronneby för tre år sedan – sedan dess har han bara jobbat i totalt tre månader.
– Det är väldigt svårt att få jobb, säger han.
Citat:
Han har körkort och kan prata lite svenska men Ghassan Abukhaled lyckas inte hitta något jobb. Framtiden känns allt annat än ljus för honom.
Ghassan Abukhaled kom från Syrien för 5 år sedan och söker jobb som chaufför. I sitt hemland var han kommunens trädgårdsmästare. I Hallsberg, där han bor nu, har han svårt att hitta något.
– Jag har körkort, jag kan prata lite svenska, men jag kan inte hitta jobb. I tre år har jag gjort praktik på olika platser. Varför får jag inte jobb?, säger Ghassan.
Citat:
I Syrien jobbade Jehan som lärare. Med femton års yrkeserfarenhet och en universitetsutbildning borde det vara lätt att få jobb i ett land i så stort behov av lärare, tänker hon.
Efter år av studier pratar Jehan fungerande svenska, hon har läst kompletterande kurser och fått sin lärarexamen validerad och har nu lärarlegitimation. Ändå händer inget.
Citat:
De unga och de utrikes födda i Älvkarleby kommun har det tuffast att få jobb. Mindre än hälften av nysvenskarna i kommunen förvärvsarbetar.
Hala Sakr kom med sin familj från Syrien 2016. Hon jobbar hårt för att gå från arbetssökande till förvärvsarbetande. Bland de utrikesfödda i Älvkarleby kommun är det bara 45 procent som har jobb.
https://www.svt.se/nyheter/val2018/16800409