2018-04-17, 14:11
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
Dom ska även ha gjort tillslag på andra adresser runt Norrköping, vad/vilka kan det handla om?
Skolan där tanten arbeter?
Hemmet, som tydligen heter Midgård?
Citera
2018-04-17, 14:30
Bannlyst
Hur kan man vara smart nog att orkestrera en sådan här verksamhet över flera år, men samtidigt dum nog att stoppa pengarna på bankkonton i Sverige?

Helvete jag öppnade ett konto på BVI redan 2008 för ett par futtiga hudratusen som jag inte ville beskatta i Sverige, då jag mestadels bodde utomlands i andra EU-länder.
Citera
2018-04-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Mobiler är små. Provvakterna har inte laglig rätt att visitera.

Därför.

Ok då kanske vakten ska köra ett sök på vilka wifi som är i området. Lisas iPhone. Hej då Lisa.
Citera
2018-04-17, 14:36
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ok då kanske vakten ska köra ett sök på vilka wifi som är i området. Lisas iPhone. Hej då Lisa.

Lisa döper den inte till sitt mobil till sitt namn. Provvakten ser massor av telefoner som heter ngt i still med "8848Edjj" osv. Omöjligt att säga vem i provlokalen som har på mobil eller ej.

Plus de får inte kroppsvisitera

Plus man kör inte över Wifi. Utan mobilnätet.

Plus man får inte använda störsändare
Citera
2018-04-17, 14:46
Medlem
Skadeglädjen når inga gränser. Vilka jävla muppar det verkar vara, hur fan ser dom ut?

Till dom inblandade säger jag bara .... "Have a good summer, biatch!" - Tupacs röst
Citera
2018-04-17, 14:52
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insdel
Skadeglädjen når inga gränser. Vilka jävla muppar det verkar vara, hur fan ser dom ut?

Till dom inblandade säger jag bara .... "Have a good summer, biatch!" - Tupacs röst

Hehe!

Tänk att ha köpt ett 2,0 för 170 000.

Planerna är klara, det blir läkarprogrammet eller Handels till hösten. Det har man sagt till mamsen och papsen och hela tjocka släkten "Jag har så bra betyg att jag kommer in på allt jag vill".

De sätter sig fnissande ned på provdagen. Självsäkra. Belåtna. Stora drömmar om vart topputbildningen kommer ta dem.

Och så - BAM. Tyst i hörsnäckan. Och polis som haffar dem utanför provlokalen.

Och så mamma och pappa därhemma som frågar när gossen kommer hem; "Hur gick provet?"
Citera
2018-04-17, 15:07
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruk
Utan att veta så skulle jag kunna tänka mig:
- Avstängd från att göra högskoleprovet i ett par år
- Utslängd från aktuell utbildning (+ avstängning från universitet och högskolor)
- Böter
- Fängelsestraff i upp till två år (enligt google men är bara avskräckande)

Det får man verkligen hoppas sker! Patetiska fuskare som tar andras utbildningsplatser.
Citera
2018-04-17, 15:07
Medlem
deyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruk
Bra jobbat

Hoppas innerligt att de tre männen får ett erbjudande om strafflindring för att outa köparna.

Strafflindring existerar inte i Sverige i utbyte mot goleri.
Citera
2018-04-17, 15:08
Medlem
lousys avatar
Lite skoj ändå att utredarna inte ville prata om någonting vad gällde utrustningen osv. Sen räckte det ju bara att man tittar på den lilla dokumentärsnutten på svt så ser man allting.
Citera
2018-04-17, 15:21
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
SVT Dold har korta avsnitt som förklarar hur fusket går till.

https://www.svtplay.se/video/8255111/dold/dold-sasong-1-svt

Vi hade ju senast för ett tag sedan ett gäng läkarstudenter på Karolinska som fick sluta sin utbildning, då det visade sig att de hade fuskat genom att köpa HP-resultat.

De tar bland annat upp ett fall där en utländsk tjej, som inte ens kan svenska, lyckas få högsta resultat på bland annat svenska-delen av provet

Får hoppas den utländska tjejen åkte ut? (Om hon hade börjat utbildningen) Sjukt!
Citera
2018-04-17, 15:44
Medlem
MeMajks avatar
Mycket tjafs om era egna provresultat här i tråden som heter "aktuella brott och kriminalfall"

Har en undran om det verkligen är pappan och båda sönerna som är häktade, det verkar ju vara frun i huset som jobbar som lärare. Finns det några indikationer att även hon är inblandad?
Någon som vet om även deras bostad innefattas av razzian ? i så fall torde hela familjen vara involverad
Citera
2018-04-17, 15:58
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Fan vad vissa av er käbbar om vad ni själva skrivit och hur poängsättningen går till! Öppna en egen tråd om sånt dravel, vi andra skiter fullständigt i det.

Tråden handlar om tillslaget och häktningen. Håll er till det.

Frågan är ju inte minst om det är uppseendeväckande eller om det bara är helt naturligt att folk från ett provtillfälle till ett annat får väldigt mycket bättre resultat, och således inte kan ha lett till några misstankar.

Själv bedömer jag det, som lekman, som synnerligen uppseendeväckande. Men många andra deltagare i tråden verkar ha en helt motsatt uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in