Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Jag skrev för en tid sedan skrivit i ett inlägg om att jag tror att det kan ha uppstått en spänning mellan O och H beroende på om man trodde på SC behandlingen eller inte. Den spänningen kan naturligtvis även funnits mellan familjerna.
Om den ena parten tror på behandlingen och köper resonemanget att utgången beror på om man som "patient" är tillräckligt stark i tron, så ligger det nära till hands att det uppstår beskyllningar mot den som inte tror på hokus-pokus.
Det vore värdefullt att veta om kopplingen fanns.
Nu riktades inte inlägget till mig men vill ändå förmedla lite saker. Jag ställer mig som känt lite skeptisk till Sc-spåret. Tror helt enkelt att den här familjen var lite för väl bevandrad för att låta sig dras in i världens mest kända destruktiva sekt, även om man greppar efter nästan allt när man far mot botten.
Att familjemordet kan – i deras depressivitet, förvirring och kollaps – ha religiösa valörer av något annat slag, finner jag dock inte alls orimligt.
Däremot tror jag mycket på spänningar mellan och kanske tom inom familjerna. Alldeles oavsett vad flickorna led av – även om jag vet att intyg om ME/CFS finns på bägge flickorna – så lär symptomen och tillstånden vara både förvirrande och omstridda för alla inblandade. Jag kan tänka mig att beroende på vad man har med sig sedan tidigare, hur man fungerar som människa, vilka kunskaper man besitter samt vilken människosyn man vilar på, så är det föremål för konflikt om hur man skulle förhålla sig till och hantera svårigheterna. Det bevisar inte minst denna tråd. Att då bekymrade far- och morföräldrar och syskon spretar i sin syn på diagnos och behandling, känns både rimligt och förståeligt.