2018-04-17, 10:16
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är väst som har skapat och underblåst konflikten i Syrien, helt enkelt för att man ville få bort Assad.

Skapat: nej. Se första meningen i första inlägget i första tråden om den här konflikten:

Citat:
Såg att det var protester i syrien som det inte har rapporterats om i media.

(FB) Protester i Syrien

Underblåst: ja, tveklöst har man gjort det, men inte ensamma. Ffa Gulfländerna har varit starkare engagerade i motståndet mot Assad.
Citera
2018-04-17, 10:23
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokitoki
Har du aldrig frågat dig hur ISIS kunde bedriva en storskalig olje utvinning, plus transportera karavan efter karavan av lastbilar och hitta köpare för många miljoner fat olja? Berätta...

Assad lät IS växa till det monster det blev. Assad köpte olja för miljoner utav dem, han tömde sina fängelser på islamister som direkt anslöt sig till IS. Solklart med syftet att väst skulle få någonting ännu värre än honom själv att bekämpa. Detta är fakta och du är en foliehatt
Citera
2018-04-17, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är väst som har skapat och underblåst konflikten i Syrien, helt enkelt för att man ville få bort Assad. Genom att beväpna olika grupper som var emot Assad så skulle man kunna få bort honom utan att riskera amerikanska liv.
Anledningen till att man ville få bort Assad var att han var på "fel" sida. Han dansade inte efter USA:s, Saudiarabiens och Israels pipa, utan han var kompis med ärkerivalerna Ryssland och Iran. Detsamma gällde exempelvis Khadaffi och Saddam Hussein.
Man kan tycka vad man vill om Assad, men han är inte värre än regimen i Saudiarabien som USA är allierat med. Det vi ser är helt enkelt en maktkamp mellan två block som utspelar sig. Det finns ingen sida som är god.

Han vet mycket väl om det, men han ignorerar det för hans agenda är att sprida desinformation och försöka rättfärdiga brotten som USA, UK, och Frankrike begår.

Frågan är om han gör det av fri vilja eller har han fått uppdrag av någon.
Citera
2018-04-17, 10:31
Medlem
humanlifes avatar
Idag/kväll skall Säkerhetsrådet hålla en öppen genomgång av läget i Raqqa respektive Rukbans flyktingläger. Båda platserna hålls av USA-koalitionen och den humanitära situationen är bedrövlig.

FN inspekterade Raqqa nyligen och konstaterade att det var farligt att bo där, 70 % av staden är förstörd, men nästan 100 000 personer har ändå återvänt.

FN resolutionen om vapenvila föreskriver bland annat att den humanitära situationen måste förbättras i alla områden och i dessa områden verkar inget göras.
Citat:
UN Security Council to discuss situation in Syria’s Raqqa

UN, April 17. /TASS/. Russia requested holding an open UN Security Council briefing on humanitarian session in the Syrian city of Raqqa and the Rukban refugee camp on the border with Jordan, Russia’s permanent mission to the UN said.

More:
http://tass.com/politics/1000205
Citera
2018-04-17, 10:35
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Skapat: nej. Se första meningen i första inlägget i första tråden om den här konflikten:

(FB) Protester i Syrien

Underblåst: ja, tveklöst har man gjort det, men inte ensamma. Ffa Gulfländerna har varit starkare engagerade i motståndet mot Assad.
USA hade planer på att modellera om Mellanöstern redan 2003. De började med Irak, för att man ansåg att det skulle vara lätt, då landet var svårt drabbat av Västs sanktioner.
I Syrien försökte man långt innan 2011 muta folk att göra uppror mot Assad. Det lyckades inte.

Utan USA hade inte Syrien blivit översvämmat av beväpnade galningar.
Citera
2018-04-17, 10:40
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu verkar iaf TV4:s ansats vara lite mildare nu på morgonen som jag har postat om:

(FB) Konflikten i Syrien

Deras korre Stefan Borg är nu nere i Damaskus. Jag antar att han har mött människor på gatan som inte riktigt har levt upp till narrativet. De här blir spännande framöver. Han borde dock åtminstone fråga sig själv varför det är möjligt att göra reportage därifrån han befinner dig utan att bli av med huvudet.

Jag noterar alltså att Syrien nu släpper in västjournalister utan tyglar.

Vi får hoppas på det bästa. Jag noterade också att SVT:s Rapport kl 18 igår faktiskt berättade hur den andra sidan ser på saker och ting, åtminstone lite. Men Västs version är förstås den riktiga.

Sedan undrar jag om den felaktiga översättningen verkligen berodde på översättaren. Det verkar ha varit en politisk korrigering.
Citera
2018-04-17, 10:42
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
USA hade planer på att modellera om Mellanöstern redan 2003. De började med Irak, för att man ansåg att det skulle vara lätt, då landet var svårt drabbat av Västs sanktioner.
I Syrien försökte man långt innan 2011 muta folk att göra uppror mot Assad. Det lyckades inte.

Utan USA hade inte Syrien blivit översvämmat av beväpnade galningar.

Det må vara hur det vill med det - min poäng är att upproret mars 2011 inte startades av väst. Det behövdes knappast i Daraa, en stad som alltid hatat Assad och i synnerhet Assad den äldre.

Viljan att återerövra varenda del av Syrien kommer att göra det omöjligt för regimen att behålla makten långsiktigt i landet, utan att ständigt slå ner uppror. Daraa och Idlib är inte kvar av en slump. Bara för att det inte finns något vettigt alternativ till Assad, betyder det inte att alla syrier är nöjda med honom.

Jag tror som jag trott i flera år, att det som Assad hade haft bästa chans att klara långsiktigt, hade varit att hålla fast vid sina alawitiska/kristna kärnområden i västra Syrien. Tror han får det särskilt svårt i söder.
Senast redigerad av Savoy 2018-04-17 kl. 10:50.
Citera
2018-04-17, 10:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vi får hoppas på det bästa. Jag noterade också att SVT:s Rapport kl 18 igår faktiskt berättade hur den andra sidan ser på saker och ting, åtminstone lite. Men Västs version är förstås den riktiga.

Sedan undrar jag om den felaktiga översättningen verkligen berodde på översättaren. Det verkar ha varit en politisk korrigering.
Så här säger man:

Stefan Borg
‏ @stefanborg
34 sför 35 sekunder sedan
Svar till @stefanborg @arbetet1 och

Citat:
Vi har gjort en oberoende kontroll av översättningen. Den ursprungliga översättningen var korrekt, men saknade några detaljer som inte påverkar innebörden eller det allmänna intrycket.

https://twitter.com/stefanborg/status/986163645255176194

Har vi ingen arabtalande här som kan kolla?:

https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=1972852636122959&id=161213550 620219

Edit:

Jag antar att de har haft någon representant för Issa-klanen för att kolla det. De brukar ju anlita dem.

Edit2:

Citat:
Ursprungligen postat av TV4 på Facebook
Hej!
Under söndagens morgonsändning sände vi ett inslag från Syrien där fel text oturligt nog lades på det rörliga materialet. Således stämde översättningen inte överens med vad som sades i det rörliga materialet vad gäller just denna enskilda sändning. Detta uppdagades inom kort och vi åtgärdade detta omgående. Resten av förmiddagen sände och publicerade vi alltså den rätta versionen, där översättningen är korrekt och stämmer överens med vad som faktiskt sägs i inslaget.

Det händer att vi gör fel ibland men det korrigerades så snart det uppdagades igår.

Med vänlig hälsning,
TV4
Senast redigerad av arbetet 2018-04-17 kl. 10:53.
Citera
2018-04-17, 10:50
Medlem
humanlifes avatar
Moskva kommer att svara hårt om USA bryter deras röda linjer och USA vet vilka dessa röda linjer är.
Jag tycker mig ha förstått att en sådan röd linje är om USA attackerar ryssar i Syrien. Men det finns tydligen fler, de redovisas inte här.
Citat:
Moscow will get tough on US, if ‘red lines’ in Syria are crossed, vows Russian senator

MOSCOW, April 16. /TASS/. Russia will take a hardline stance if Washington crosses "red lines" in Syria, and the US is aware of these "red lines," said Konstantin Kosachev, Chairman of the Russian Federation Council Committee for Foreign Affairs, on Monday.

"There is definitely a clear-cut awareness of the situation in Syria. That understanding is the ‘red lines’ beyond which Russia’s reaction will clearly get tougher if these ‘red lines’ are crossed," Kosachev warned after a closed committee session in which the situation in Syria was discussed.

More:
http://tass.com/politics/1000117
Citera
2018-04-17, 10:53
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag noterar alltså att Syrien nu släpper in västjournalister utan tyglar.

Jag undrar över begränsningarna, tyglarna? Har det verkligen varit problem att besöka områden som regeringen kontrollerar? Många har de facto varit där: Magda Gad, Vanessa Bealey mfl.
Citera
2018-04-17, 10:54
Medlem
taucetis avatar
Nu skriver fler och fler medier om Robert Frisk´s reportage. Även läkarens ord som Frisk intervjuade får spridning. Jag vet att flera i tråden beskyller Frisk för att vara Putinlakej men vad ni anser är helt irrelevant då tidningen som sprider Frisk´s reportage följs utav miljoner människor. Och anses som en hederlig media. Britterna får nu en annan bild än den som May spred. Snabba er till alla dessa sidor och skriv på kommentarsfältet om Frisk´s samarbete med Putin. Ni kan kanske hinna få britterna till att tro på er angående Frisk.

No evidence of chemical attack in Douma - doctor
https://www.aol.co.uk/news/2018/04/17/no-evidence-of-chemical-attack-in-douma-doctor/
Citera
2018-04-17, 11:06
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Nej, IS stöds inte av väst.
Inte enligt BBC.

Du är fri människa. Gör lite research.

Om du inte är en fri människa, gör ingen research, fortsätt titta på SVT och läs DN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in