• 2
  • 3
2018-01-30, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Har du planer på att söka en annan form av ekonomisk ersättning istället för a-kassa? Exempelvis socialbidrag/försörjningsstöd. Om du inte är berättigad till utvecklingsersättning eller aktivitetsstöd senare förstås. Då måste du vara inskriven på Arbetsförmedlingen (om du vill ha någon av dessa ersättningar).

Sedan kan du fundera på vilken typ av hjälp/stöd du vill ha av Arbetsförmedlingen. Det kan eventuellt finnas möjligheter att få hjälp med det i så fall, om du är inskriven.

Jag får se vilken ersättning jag kan tänkas söka.

Att vara med i arbetsförmedlingen utan att få någon ersättning verkar onödigt.
Citera
2018-02-01, 13:52
Medlem
lousys avatar
Vissa arbetsförmedlingar i "utsatta" områden har väldigt stor införsel av nyanlända och därför säger de åt folk att ringa och boka istället för att samlas som kobajs kring deras skrivbord. Men det beror ju som sagt på var i landet du bor.
Citera
2018-04-16, 22:31
Medlem
AndersM79s avatar
Brorsan skrev in sig på arbetsförmedlingen på nätet som arbetslös/sökande i fredags (den 13:e), enligt honom hade nån support-chatt bekräftat att han lämnat alla uppgifter han behövde.

Det är faktiskt väldigt svårt att själv se om man har gjort allt man behöver, när han loggade in och visade mig så kunde jag inte hitta något besked.

Idag den 16:e står det fortfarande på hans fackförenings A-kassa-site att han INTE är registrerad på AF. Hur lång tid tar det för dessa att kollationera sina uppgifter?
Citera
2018-04-16, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Brorsan skrev in sig på arbetsförmedlingen på nätet som arbetslös/sökande i fredags (den 13:e), enligt honom hade nån support-chatt bekräftat att han lämnat alla uppgifter han behövde.

Det är faktiskt väldigt svårt att själv se om man har gjort allt man behöver, när han loggade in och visade mig så kunde jag inte hitta något besked.

Idag den 16:e står det fortfarande på hans fackförenings A-kassa-site att han INTE är registrerad på AF. Hur lång tid tar det för dessa att kollationera sina uppgifter?
Citat:
Du kan förbereda din inskrivning på webben om du skapar ett konto. Du behöver därefter besöka en arbetsförmedling för att bli inskriven som arbetssökande. Du kan inte boka ditt besök i förväg. Din första inskrivningsdag räknas från den dag du besöker oss personligen.

Du behöver besöka oss inom 14 dagar från det att du skickat in dina uppgifter här på webbplatsen. Om du inte gör det raderas dina uppgifter automatiskt.
Detta gäller om han registrerat sig utan e-legitimation.
Citera
2018-04-16, 23:09
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Detta gäller om han registrerat sig utan e-legitimation.
Har körde med E-leg.
Citera
2018-04-17, 00:31
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Citat:
Har körde med E-leg.
1. Varför ringer han inte bara Af: s kundtjänst och frågar?
2. Har a-kassan bekräftat att dom vet om en person är inskriven på Af eller inte, det vill säga, att det inte bara handlar om att han inte är ersättningsanmäld till sin a-kassa? Skrämmande om a-kassan skulle påstå att det är det förstaalternativet som gäller, för i så fall skulle sitta dom inne med information om vilka samtliga personer är, som är inskrivna på Af. Det känns minst sagt inte troligt. Det troliga är med andra ord att du och din bror missförstår informationen från a-kassan samt att det du skriver i tråden inte stämmer med exakt den information ni hittar på hans a.kassas hemsida. Citera gärna vad som står där, så kanske vi kan bringa klarhet i frågan.
Citera
2018-04-17, 11:04
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
1. Varför ringer han inte bara Af: s kundtjänst och frågar?.
Han gjorde det i morse. Det var tydligen de som klantat sig, då brorsan har något lönebidrag pga ett handikapp, och det var nog detta som strulat till det i processen, sa han.

Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
2. Har a-kassan bekräftat att dom vet om en person är inskriven på Af eller inte, det vill säga, att det inte bara handlar om att han inte är ersättningsanmäld till sin a-kassa? Skrämmande om a-kassan skulle påstå att det är det förstaalternativet som gäller, för i så fall skulle sitta dom inne med information om vilka samtliga personer är, som är inskrivna på Af. Det känns minst sagt inte troligt. Det troliga är med andra ord att du och din bror missförstår informationen från a-kassan samt att det du skriver i tråden inte stämmer med exakt den information ni hittar på hans a.kassas hemsida. Citera gärna vad som står där, så kanske vi kan bringa klarhet i frågan.

I brorsans fall står det ordagrant på A-kassans sida "Vi kan inte se att du är registrerad som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen". Men detta betyder ju inte de facto att det är a-kassan som har tillgång till AF:s register utan det kan ju helt enkelt vara så att meddelandet är dåligt formulerat.

Troligen är det så att när man anmäler sig på sin A-kassa så skickar de en förfrågan till AF.
Om man är korrekt registrerad på AF (vilket är totalt omöjligt att veta då det ingenstans står vad som krävs, och man får inte någon bekräftelse på att man gjort tillräckligt såvida man inte kontaktar deras chat eller tfn-tjänst efteråt) så svarar AF 'Ja' på A-kassans förfrågan.

Men som jag sa i punkt 1 så ska det nog vara på väg att lösas.
Citera
2018-04-17, 20:57
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Han gjorde det i morse. Det var tydligen de som klantat sig, då brorsan har något lönebidrag pga ett handikapp, och det var nog detta som strulat till det i processen, sa han.

I brorsans fall står det ordagrant på A-kassans sida "Vi kan inte se att du är registrerad som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen". Men detta betyder ju inte de facto att det är a-kassan som har tillgång till AF:s register utan det kan ju helt enkelt vara så att meddelandet är dåligt formulerat.

Troligen är det så att när man anmäler sig på sin A-kassa så skickar de en förfrågan till AF.
Om man är korrekt registrerad på AF (vilket är totalt omöjligt att veta då det ingenstans står vad som krävs, och man får inte någon bekräftelse på att man gjort tillräckligt såvida man inte kontaktar deras chat eller tfn-tjänst efteråt) så svarar AF 'Ja' på A-kassans förfrågan.

Men som jag sa i punkt 1 så ska det nog vara på väg att lösas.
Nej, det är inte "troligt" att det är så det går till. Däremot är det helt säkert att det går till så att när man skriver in sig hos Af (syftar alltså inte på att registrera ett konto på Af: s hemsida), så kan man uppge om man vill söka ersättning från a-kassa, och i så fall från vilken. Af gör då en ersättningsanmälan till den a-kassan, vilket alltså innebär att en signal skickas via datasystemet på Af till den aktuella a-kassan. Då får dom alltså info om att personen ifråga är inskriven som arbetssökande och vill ansöka om ersättning.

För övrigt kan din bror ringa Af om han har frågor, så slipper ni gissa, och gissa fel.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in