Citat:
Ursprungligen postat av
MadBalt
Men Gardell har en poäng i att Horace är en av de ledamöter som inte har en karriär utöver sin roll i SA och att detta gör att han måste försvara sin position med alla medel till buds.
Klart Engdahl har (haft) en karriär utöver SA. Kolla in hans Wikipediasidor på olika språk. Han är adjungerad professor vid Århus Universitet, och hade säkerligen lätt kunnat landa en schysst professur vid nått annat ställe om han velat det. Som jag skrev i den andra tråden, han är en av vår tids "största" eller åtminstone mest inflytelserika litteraturvetare. Han har publicerat mycket och lämnat ett fett litterärt avtryck -- vad mer begär du av honom för att man ska kunna tala om en lysande karriär? Att han ska ha fjantat runt i TV och radio också? Typ sommarpratat? Varit ständig bisittare till Gunilla Kindstrand i "Röda Rummet" eller dragit på nån "bildningsresa" i två säsonger med en betydligt yngre kvinna?
Nu lär väl förvisso TV-karriären svalna en del, men så är han ju också i pensionsåldern. Om du inbillar dig att folk kommer kunna ignorera hans texter om de svenska romantikerna, bland annat, så tror du fel. (Har tex för mig det var kurslitteratur vid SU.)
Att han numera förknippas rätt intimt med SA stämmer förvisso, men det innebär knappast att han inte har en karriär utöver det.
Den där "Cigaretten efteråt"-boken, exempelvis, översattes till franska. Hur många essäsamlingar översatta till franska har Kjelle Espmark? Här är Engdahls introduktion till den boken, i en rätt imponerande franska (snubben är grymt språkbegåvad):
https://www.youtube.com/watch?v=fpIh1RwL7d8
Citat:
Ursprungligen postat av
Slottsherre
Horace verkar vara en mycket kolerisk herre. Brevet i Expressen, där både snille och smak lyste med sin frånvaro var uppenbarligen skrivet i affekt och när reportrarna blev påträngande utanför Börshuset knuffade han in en kvinna i väggen.
Det får mig att komma ihåg historien när han blev lovad att få pryda omslaget till Månads-Journalen - en glassig tabloid för Östermalmspubliken. När numret kom ut hade redaktionen ändrat sig och valt en bild där han var tillsammans med Ebba.
Anställda på tidskriften har vittnat om hur han med vild blick kom infarande på redaktionen, skrikandes könsord.
En inpiskad gentleman, indeed.
Tydligen hade han blivit utsatt för nått sexuellt övergrepp.

Refererade själv till den rätt anmärkningsvärda incidenten här:
(FB) Skvaller om Horace Engdahl?
Emellertid: det där med att han "knuffade in en kvinna i väggen" synes mig rätt överdrivet. TV4 har ett klipp från det
på tuben, men det är inte mycket man ser där. Ja, han är kolerisk, men det där är jag benägen att se som rätt oskyldigt, trots allt. Hon verkar ju också ha ställt sig mitt i vägen för honom.
Artikeln i Expressen ser också jag som ett utryck av vrede, dock en rätt kontrollerad sådan. Den kom trots allt först efter Krisen med stort K hade utlösts av de 3-4 avhoppen. Utan de avhoppen, ingen kris, och inget argt inlägg av Horace.
Citat:
Ursprungligen postat av
Shapoklyak
Att Horace slåss betvivlar jag inte. Häromdagen knuffade han ju till en reporter framför kameror och allt! Han borde bli anmäld för det och då bör Ebba självklart vittna om hans våldsamheter och kanske göra en formell anmälan som markering.
Jamen visst, att han knuffade bort en reporter lite bryskt bevisar ju solklart att han spöade på sin stackars fru på reguljär basis.
Citat:
Ursprungligen postat av
Shapoklyak
(Att hon aldrig anmält kan bero på att Horace kanske även slog barnen och att de inte vill anmäla, vet vet, men sånt är inte ovanligt.)
Unfuckingbelievable, spekulationerna som folk häver ur sig i denna tråd.

Vet vi egentligen var Horace uppehöll sig den 28e februari 1986?