2018-04-16, 21:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Här står lite från boken, om du har plus då https://ekstrabladet.dk/plus/krimi/peter-madsens-vilde-liv/6779426

Han valgte festerne fra og begyndte først at interessere sig for piger i 3. g.

Og i takt med at den nørdede raketbygger voksede op og fik skub under sine drømme, kom kvinderne også til at betyde mere i hans liv.

Det har generelt ikke været svært for ham hverken at få sponsorer og hjælpere til sine projekter, og fra 20’erne tog han revanche på damefronten.

På kollegiet viser to lesbiske kvinder ham nye sider af sig selv.

– Jeg forstod aldrig, hvorfor seksualiteten skulle være begrænset til to mennesker, og jeg forstod ikke, hvorfor pigerne ikke havde netstrømper på eller høje hæle eller korsage. Det var altid badesandaler og træningstøj. Så jeg begyndte at udforske underverdenen med en veninde fra kollegiet, fortæller han i bogen.
Tack för ett längre sammanhang. Skrev om 3.g. - dvs skoltiden - och de lesbiska tjejerna innan.
Gällande DARK var han enligt egen utsago med i klubben i 5 år - 1988 nämns så det torde vara c:a 1988-93. Han åker tydligen till Köpenhamn så gott som dagligen med tåg.
Sen avpolletterad och 1995 bygger han egen raket.
Såg att DARK var på Sverigebesök men det verkar ha varit redan 1982-84 via kommentar vid ett foto.
http://www.pyrosmalandskrutbruk.se/se/foto/?id=126
http://www.pyrosmalandskrutbruk.se/se/foto/?id=127
"Rätt som det är dyker flera danska bilar i urusel kondition upp och ur väller ett 20 tal ungdomar bra runda under fötterna och vi blir först nästan lite rädda eftersom dom är mycket äldre än oss, en del nästan tjugo år och vi bara omkring femton sexton år till åldern. Vi undrar nu vad är detta för gäng och vi har inte heller planerat att dricka en massa öl men danskarna är av helt annan åsikt.

Det visade sig emellertid att danskarna är mycket seriösa och långt före oss i tekniken och när dom väl nyktrat till morgonen efter har dom både datorer och avancerade instrument att visa oss och dom älskar att göra matematiska beräkningar och har faktiskt en hel del att lära oss även om vi som vid den tiden är något yngre nog egentligen tycker det är roligare att bygga och skjuta iväg raketer än beräkna en massa först."
http://www.pyrosmalandskrutbruk.se/se/foretaget/historik/

Vore intressant att veta mer om vart han hållit hus från gymnasieåren och framöver.
Citera
2018-04-16, 21:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det är inte så att "alla vill så gärna ha det till att Madsen sprängt folk i luften och styckmördat redan på dagis", som du skriver.
Vi diskuterar bara olika omständigheter, som vissa detaljer i dessa två fall som kanske slumpmässigt skulle peka på Madsen. Är spekulationer, diskussioner och en önskan om att närma sig sanningen.
En sådan "slump" är t.ex att PM i princip dagligen befann sig alldeles i närheten av där japanskans kroppsdelar hittades. Tänker då lite som GW brukar säga: "hata slumpen", så därför så funderar jag gärna ett extra varv - just för att man vill söka mer information och kunskap, just i nämnda fall.
Låter otroligt om han skulle ha mördat redan när han var 15-16 år, men med tanke på hans grava störningar så är det inte totalt uteslutet heller. Om han är oskyldig, så är det möjligt att han fått en del inspiration av det i alla fall.
Nej, man "vill inte ha det till" - däremot är han mkt slug och företagsam i ung ålder.
Han skryter över hur han misstolkas som betydligt äldre.
Med tanke på hans gravt perversa sexualitet enligt hårddisk, RPU och mordet så undrar man osökt vad han sysslat med innan.
Det finns många mördare i tonåren, till och med barn så ung ålder säger inte ett dugg.
Han hade visat stort intresse för Amagermannen - vars brottsera är från 80-talet och framöver. Det kan lika gärna vara de brott som polisen försökte koppla till denna serieförövare men inte fick napp som han intresserat sig för.
Det finns många ouppklarade brutala mord i Köpenhamn med omnejd, flertal prostituerade som nämnts i tråden. 1985 slogs en hora ihjäl med en hammare i Köpenhamn och många av de andra inkluderar knivdåd. Det är bortåt 10 ouppklarade mord från 1985-1997 som jag tycker är intressanta.
Senast redigerad av develi 2018-04-16 kl. 21:16.
Citera
2018-04-16, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Inte det minsta, det är vitt skilda ting mellan ECT ochn förbjuden lobotomi bak i tiden. Fortsättningsvis finns neurokirurgi (DBS) mot tvångssyndrom osv ej heller att jämställa.

Förresten är det inte ens intressant gällande PM som uppenbart har en personlighetsstörning sett till det som framkommit via RPU.

Samma sak men med olika namn.... förfinade numera. Fast visst är metoderna helt annorlunda idag än de var förr, man försöker bara få bort de värsta bieffekterna av behandlingarna.Men syftet är detsamma.
Citera
2018-04-16, 21:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Samma sak men med olika namn.... förfinade numera. Fast visst är metoderna helt annorlunda idag än de var förr, man försöker bara få bort de värsta bieffekterna av behandlingarna.Men syftet är detsamma.
Absolut inte. Det är vitt skilda ting mot den lobotomi som utfördes förr.

För övrigt:
Helt ointressant sett till PM.
Citera
2018-04-16, 21:16
Medlem
Citat:
Tack för ett längre sammanhang. Skrev om 3.g. - dvs skoltiden - och de lesbiska tjejerna innan.
Gällande DARK var han enligt egen utsago med i klubben i 5 år - 1988 nämns så det torde vara c:a 1988-93. Han åker tydligen till Köpenhamn så gott som dagligen med tåg.
Såg att DARK var på Sverigebesök men det verkar ha varit redan 1982-84 via kommentar vid ett foto.
"Rätt som det är dyker flera danska bilar i urusel kondition upp och ur väller ett 20 tal ungdomar bra runda under fötterna och vi blir först nästan lite rädda eftersom dom är mycket äldre än oss, en del nästan tjugo år och vi bara omkring femton sexton år till åldern. Vi undrar nu vad är detta för gäng och vi har inte heller planerat att dricka en massa öl men danskarna är av helt annan åsikt.

Det visade sig emellertid att danskarna är mycket seriösa och långt före oss i tekniken och när dom väl nyktrat till morgonen efter har dom både datorer och avancerade instrument att visa oss och dom älskar att göra matematiska beräkningar och har faktiskt en hel del att lära oss även om vi som vid den tiden är något yngre nog egentligen tycker det är roligare att bygga och skjuta iväg raketer än beräkna en massa först."

Vore intressant att veta mer om vart han hållit hus från gymnasieåren och framöver.

Han gick med i Dark under gymnasietiden och uteslöts 1992:

Peter Madsen blev optaget på Kalundborg Gymnasium i 1987, og det var, mens han gik i gymnasiet, at han blev medlem af Dansk Amatør Raket Klub (DARK), der lå i en beboelsesejendom i Vanløse. Her var han ikke meget interesseret i at tænke for meget. Han ville bare fyre af og prøve sig frem. Han fik flere advarsler, men brød klubbens regler igen og igen - og endte med at blive smidt ud.

I dag er der ingen af Dansk Amatør Raket Klub, der ønsker at udtale sig om Peter Madsen som person eller om den verserende kriminalsag.

- Vi kan kun oplyse, at Peter Madsen var medlem af DARK for lang tid siden, indtil han blev ekskluderet i 1992, som den eneste i klubbens 42-årige historie efter gentagne brud på klubbens vedtægter og regler, skriver bestyrelsen til Ekstra Bladet.
Citera
2018-04-16, 21:28
Medlem
kugutts avatar
Citat:

Man borde snickra i hop en timeline på Madsen. För min del hadde det tex varit interessant att veta när han gjorde sin Norgesresa, för att sen kolla om nåt skumt hende här på den tiden.
Citera
2018-04-16, 21:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Han gick med i Dark under gymnasietiden och uteslöts 1992:

Peter Madsen blev optaget på Kalundborg Gymnasium i 1987, og det var, mens han gik i gymnasiet, at han blev medlem af Dansk Amatør Raket Klub (DARK), der lå i en beboelsesejendom i Vanløse. Her var han ikke meget interesseret i at tænke for meget. Han ville bare fyre af og prøve sig frem. Han fik flere advarsler, men brød klubbens regler igen og igen - og endte med at blive smidt ud.

I dag er der ingen af Dansk Amatør Raket Klub, der ønsker at udtale sig om Peter Madsen som person eller om den verserende kriminalsag.

- Vi kan kun oplyse, at Peter Madsen var medlem af DARK for lang tid siden, indtil han blev ekskluderet i 1992, som den eneste i klubbens 42-årige historie efter gentagne brud på klubbens vedtægter og regler, skriver bestyrelsen til Ekstra Bladet.
Då stämmer bra hans egen uppgift om fem års medlemskap. Såg den gamla artikeln där han sades åka tåg dagligen till Köpenhamn - jag undrar vart de då hade verkstaden. Ursprungligen är uppgiften från norska aftonbladet om jag inte missminner mig där Refshaleøen nämns.
Lokalen verkar de haft på annat ställe i Köpenhamn isf.
Citera
2018-04-16, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Nej,det är inte sannolikt. Om det var PMs första mord som han fantiserat om hela livet så borde han vidtagit alla försiktighetsåtgärder som tänkas kan. (Såvida han inte var psykiskt sjuk och det har ju konstaterats att så inte var fallet.) Det borde varit ett okänt offer,singel kvinna osv. Det verkar som PM gått från en organiserad mördare till en oorganiserad mördare. Pga av gott självförtroende samt rutin.
Dessutom tycks han haft pretentioner på offret. Det duger inte längre med en prostituerad,lätt bedagad kvinna som inte skulle saknas på ett tag. Det är ju ingen utmaning med ett lätt offer,tycks Madsen resonerat.
Nu tror jag inte han är värsta seriemördaren. Men kanske en,två,tre tidigare offer (?)
Freja är en stark kandidat som brottsplats tror jag. De kanske skulle bärga och röntga även den innan även den Ubåten förstörs. Undrar om de undersökt Kraka på museum i Helsingör?

Intressant inlägg! Jag håller med om att det är en rimlig teori att PM skulle ha mördat innan. Det jag har fetat i inlägget sätter ord på en obestämbar känsla av tvivel jag har haft angående att det skulle vara hans första dåd av våldsam/sexuell natur. Och det är hans narcissistiska drag som i sådana fall sätter käppar i hjulet för honom, tacka fan för det uppblåsta egot. Annars hade han nog haft vett nog att se till att hans planering var vattentät(are). Jag vet inte om jag tror att de tidigare ubåtarna är realistiska brottsplatser, men de borde undersökas - better safe than sorry. Jag tänker att ubåten som mordplats var en del av eskalationen så att säga.
Citera
2018-04-16, 21:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Man borde snickra i hop en timeline på Madsen. För min del hadde det tex varit interessant att veta när han gjorde sin Norgesresa, för att sen kolla om nåt skumt hende här på den tiden.
Den uppgiften du efterfrågar finns på hans blogg, inlägget heter sorg, skrivet 2015, det är en tjeckisk student som heter Iwa med på resan så det går kanske att kolla årtal via hennes namn.
https://ing.dk/blog/handler-sorg-177148
Men var han på mördarturné vore det väl mer troligt att han vore ensam dit?

Jag har redan lagt en påbörjad i tråden men det var för att reda ut det sammelsurium kring hans liv då han bor överallt - på madrasser i verkstäder osv.
Bara att dra ifrån och lägga till så den blir mer komplett.
Citat:
- 1971 föds PM - Pappan i 60 årsåldern, mamman 36 år yngre.
- Pappan köpte centralhotellet i Skælskør.
- Sen uppväxt i Sæby.
- 1981 Høng. Finns uppgift att han är 10 år på den orten. Gubben fixar verkstad.
- 1986 skapar han en fejkfirma för att kunna köpa kemikalier. Avfyrar sin första raket.
- 1987 börjar han på Kalundborg Gymnasium, drygt 3 mil från Høng.
- 1987-92 är han medlem av DARK (Dansk Amatør Raket Klub) i Vanløse. Verkstad oklart?
- 1989 Pappan dör när PM är nyss fyllda 18 år, ev 17. Flyttar sen till Kalundborg.
- 1990 påbörjar han ingenjörsutbilning men hoppar av.
- 1992-93 (?) Börjar efter två år på Maskinmesterskolen men hoppar av.
Han stjäl på H.C. Ørsted Instituttet - oklar koppling till till Köpenhamns universitet (ej kollat utbudet utbildningar där).

- 1996 sexdebut som 25 åring.

Han sägs ha byggt en 8 meter lång luftballong.
Han har fått en metallbit genom levern och börjar därför med ubåtar.

- 1999 säger bildtext att han är i sin verkstad i Albertslund.
- 2000 börjar han skissa på Freya i Farum. Tar en svensk strippa till verkstaden.
- 2002 sjösätts ubåten i Köpenhamns kanal.
- 2005 sjösätts Kraka.
- 2008 sänker han Freya vid Flakfortet. Nautilus sjösätts samma år. Startar CS med VonB.
- 2011 gifter han sig med S.
- 2014 startar han RML space lab.
- 2017 sänker han Nautilus. Rättegång 2018.
Diva59 skrev nyss ett inlägg om "företag i Rødovre, där PM gick som svetsarlärling som 27-åring"
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Citera
2018-04-16, 22:07
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
När jag skrev om detta härom dagen så tyckte vissa att jag var ute och cyklade. Gjorde sig lustiga över det jag skrev. Bra att vissa här har klargjort hur elchocker/elbehandling fungerar. Självklart påverkar det hjärnan, det är ju därför man utför såna. Främst på paranoida schizofreniker och såna med fruktansvärd ångest och mycket djupa depressioner. Påminner återigen om min bekanta som BAD att få behandlingarna för att slippa en del av sitt inre mörker.

Om det gick att komma till rätta med sexualsadistiska och psykopatiska personer med den metoden så hade vi förhoppningsvis sluppit fler av dem som (återfalls)förbrytare.

En dröm: tänk om det gick att utrota ondska med elstimulering! Men en sån person vi kallar ond, typ PM, skulle aldrig gå med på att behandlas med sånt. En sån tycker ju att denna själv står över alla andra idioter och har ingen som helst lust att ändra på sig.

Att tvinga någon till en sån behandling får man inte enligt lag. I.a.f inte i Sverige.

Så är det.
Dock måste jag säga, att jag är absolut för att pedofiler behandlas med kastrering, vare sig de vill eller inte. En kriminell persons rätt till förmågan att reproducera sig, väger ingenting, jämför med många barns rätt till att slippa våldtäkt.

Och precis som jag skriver detta, så får Carrie i Homeland ECT... vilket sammanträffande.
Citera
2018-04-16, 22:12
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Den uppgiften du efterfrågar finns på hans blogg, inlägget heter sorg, skrivet 2015, det är en tjeckisk student som heter Iwa med på resan så det går kanske att kolla årtal via hennes namn.
https://ing.dk/blog/handler-sorg-177148
Men var han på mördarturné vore det väl mer troligt att han vore ensam dit?

Jag har redan lagt en påbörjad i tråden men det var för att reda ut det sammelsurium kring hans liv då han bor överallt - på madrasser i verkstäder osv.
Bara att dra ifrån och lägga till så den blir mer komplett.

Diva59 skrev nyss ett inlägg om "företag i Rødovre, där PM gick som svetsarlärling som 27-åring"
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Det står i artikeln att han traff henne då han hadde en verkstad i Albertslund. I din timeline nämns Albertslund i 1999. (han säger själv att han ville til stjernene i den verkstan, alltså en raketverkstad. Han även bor där i på rum 241 på Danmarks internationella Kollegium, verkstan ligger i källaren )
Senast redigerad av kugutt 2018-04-16 kl. 22:37.
Citera
2018-04-16, 22:14
Medlem
Citat:

Intressant. Men hur som helst verkar det av det som har kommit fram, att PM inte haft ett enda normalt förhållande med en kvinna. Först uppfostrad till kvinnohatare av en galen pappa, sen råkat på personer som hade vida större erfarenheter än han själv. På alla plan. I den snurriga världen tycks han ha fastnat.

I och med dessa fakta (?) är det inte svårt att förstå hur det kunde bli som det blev. Även om det inte är sexualsadism jag tänker på just nu i första hand. Men PM har tillåtits av alla att leva ett totalt gränslöst liv. Helt på sina egna premisser. Lurat, ljugit, charmat sig fram.

De flesta, särskilt kvinnor, verkar ha tyckt att han var en liten gulleponke man skulle ha överseende med och ta till sitt modershjärta...*puh*

Är detta sant och på basis av hans sjuka uppväxt, så beskriver det på ett självklart sätt hur det vidriga som skedde till slut kunde ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in