2018-04-16, 18:40
Medlem
trngws avatar
De som för några dagar sedan gick i taket när jag skrev att "lobotomering" förekommer i Sverige, och började kasta ur sig otidigheter istället för att undersöka saken, kan ju ta och läsa nedanstående artikel.

Sverige är ett av de länder i världen som utför flest ECT-behandlingar per capita.

https://www.huffingtonpost.com/dr-peter-breggin/electroshock-treatment_b_1373619.html

Men som jag skrev så lär PM inte utsättas för det hur gärna vi än skulle vilja, för även om ECT även förekommer i Danmark är det knappast en metod med tvångsbehandling av kriminella.
Citera
2018-04-16, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
De som för några dagar sedan gick i taket när jag skrev att "lobotomering" förekommer i Sverige, och började kasta ur sig otidigheter istället för att undersöka saken, kan ju ta och läsa nedanstående artikel.

Sverige är ett av de länder i världen som utför flest ECT-behandlingar per capita.

https://www.huffingtonpost.com/dr-peter-breggin/electroshock-treatment_b_1373619.html

Men som jag skrev så lär PM inte utsättas för det hur gärna vi än skulle vilja, för även om ECT även förekommer i Danmark är det knappast en metod med tvångsbehandling av kriminella.

Vet inte vad ni diskuterat, men ECT-behandling tycker inte jag har nåt att göra med lobotomi att göra.
Citera
2018-04-16, 18:51
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Vet inte vad ni diskuterat, men ECT-behandling tycker inte jag har nåt att göra med lobotomi att göra.

Det kan du tycka om du vill, men det är vad det är, elektrisk lobotomering, till skillnad från kirurgisk lobotomering. Läs artikeln.

Varenda människa som vet och förstår hur elektrisk ström påverkar en människas kropp inser snabbt vad som händer när man applicerar den ström och spänning som används vid "ECT", eller på ren svenska - elektrisk lobotomering.
Citera
2018-04-16, 18:58
Medlem
Citat:

ECT är inte lobotomering och har ingen som helst effekt på personlighetsstörningar utan används för mycket svåra depressioner, vid lobotomi skars nervbanor av i hjärnan.
Citera
2018-04-16, 19:02
Medlem
Citat:
Det kan du tycka om du vill, men det är vad det är, elektrisk lobotomering, till skillnad från kirurgisk lobotomering. Läs artikeln.

Varenda människa som vet och förstår hur elektrisk ström påverkar en människas kropp inser snabbt vad som händer när man applicerar den ström och spänning som används vid "ECT", eller på ren svenska - elektrisk lobotomering.

Ok, då är det elektrisk lobotomering, det visste jag inte. Har ju haft kontakt med en som fått ETC behandling pga. depression. Hen fungerade det bra för, klart att det var svårt med minnet, men det kom tillbaka. Hade en granne som gjort en lobotomi o han såg helt för jäklig ut. Man såg det på honom från avstånd, som man ser på folk på gatan som har för mycket psykofarma i kroppen.
Citera
2018-04-16, 19:03
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
ECT är inte lobotomering och har ingen som helst effekt på personlighetsstörningar utan används för mycket svåra depressioner, vid lobotomi skars nervbanor av i hjärnan.

ECT är en form av lobotomering, man har bara gjort om redskapen, och visst kan det påverka personligheten.
Senast redigerad av trngw 2018-04-16 kl. 19:30.
Citera
2018-04-16, 19:12
Medlem
kugutts avatar
Madsen kommer aldrig att bli behandlat med psykokirurgi, han bor trots allt inte i Sverige.

sitat
Upptäckten av anti-psykotiska läkemedel, neuroleptika, i mitten av 1950-talet minskade drastiskt antalet psykokirurgiska operationer. Idag används psykokirurgi relativt sparsamt, - sitat

https://sv.wikipedia.org/wiki/Psykokirurgi

sitat
Det gjøres likevel i enkelte land, blant annet i Sverige, fortsatt mindre psykokirugiske inngrep. Det gjøres også forsøk med elektronisk stimulering av dype hjerneområder som behandling for tvangslidelser og alvorlige depresjoner. Denne behandlingen er i prinsippet reversibel, ved at elektrodene kan fjernes uten at det blir særlig skade på hjernen. - sitat

https://no.wikipedia.org/wiki/Lobotomi
Senast redigerad av kugutt 2018-04-16 kl. 19:32.
Citera
2018-04-16, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag läser som sagt kors och tvärs mellan många live och tycker det borde förankrats betydligt bättre. För att inte tala om innehåll som jag efterlyser?
De kan liksom inte skita i att återge det troligen viktigaste innehållet från en sexuell predator som då uppenbart ägnar sig åt sk trolling.

Det vore ypperligt i ett sammanhang men rättsfall brukar inte funka med easy way out.

Nu har jag äntligen haft tid att gå igenom livematerialet från rättegången men har inte hittat det jag sökte efter. Antagligen rörde jag ihop det angående vilket sms det var som inte kunde återskapats och kom ihåg fel. Det var nog det smset/mmset som Merwinna postade om som jag mindes men inte kunde placera rätt. Sorry för det!
Citera
2018-04-16, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det är inte så att "alla vill så gärna ha det till att Madsen sprängt folk i luften och styckmördat redan på dagis", som du skriver.
Vi diskuterar bara olika omständigheter, som vissa detaljer i dessa två fall som kanske slumpmässigt skulle peka på Madsen. Är spekulationer, diskussioner och en önskan om att närma sig sanningen.
En sådan "slump" är t.ex att PM i princip dagligen befann sig alldeles i närheten av där japanskans kroppsdelar hittades. Tänker då lite som GW brukar säga: "hata slumpen", så därför så funderar jag gärna ett extra varv - just för att man vill söka mer information och kunskap, just i nämnda fall.
Låter otroligt om han skulle ha mördat redan när han var 15-16 år, men med tanke på hans grava störningar så är det inte totalt uteslutet heller. Om han är oskyldig, så är det möjligt att han fått en del inspiration av det i alla fall.
Ja och med tanke på hans ovanliga driftighet och företagsamhet, samt grava störning emotionellt.
Citera
2018-04-16, 20:29
Medlem
Citat:

När jag skrev om detta härom dagen så tyckte vissa att jag var ute och cyklade. Gjorde sig lustiga över det jag skrev. Bra att vissa här har klargjort hur elchocker/elbehandling fungerar. Självklart påverkar det hjärnan, det är ju därför man utför såna. Främst på paranoida schizofreniker och såna med fruktansvärd ångest och mycket djupa depressioner. Påminner återigen om min bekanta som BAD att få behandlingarna för att slippa en del av sitt inre mörker.

Om det gick att komma till rätta med sexualsadistiska och psykopatiska personer med den metoden så hade vi förhoppningsvis sluppit fler av dem som (återfalls)förbrytare.

En dröm: tänk om det gick att utrota ondska med elstimulering! Men en sån person vi kallar ond, typ PM, skulle aldrig gå med på att behandlas med sånt. En sån tycker ju att denna själv står över alla andra idioter och har ingen som helst lust att ändra på sig.

Att tvinga någon till en sån behandling får man inte enligt lag. I.a.f inte i Sverige.
Citera
2018-04-16, 20:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Inte det minsta, det är vitt skilda ting mellan ECT ochn förbjuden lobotomi bak i tiden. Fortsättningsvis finns neurokirurgi (DBS) mot tvångssyndrom osv ej heller att jämställa.

Förresten är det inte ens intressant gällande PM som uppenbart har en personlighetsstörning sett till det som framkommit via RPU.
Citera
2018-04-16, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Inte det minsta, det är vitt skilda ting mellan ECT ochn förbjuden lobotomi bak i tiden. Fortsättningsvis finns neurokirurgi (DBS) mot tvångssyndrom osv ej heller att jämställa.

Förresten är det inte ens intressant gällande PM som uppenbart har en personlighetsstörning sett till det som framkommit via RPU.

Jag tror han har ganska många olika diagnoser, störningar. Läste just nu att när han tog körkort så satte han upp post-it`s lappar på instrumentbrädan, Handbromsen ned, check tänd lyset, check det var väldigt jobbigt för honom att ta körkort..tur att han använt cykeln. Verkar ju vara livsfarlig på alla sätt o vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in