2018-04-16, 20:20
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
En mycket belysande sammanställning. Den visar så tydligt hur splittrad bilden är. Som ett kalejdoskop. Var och en av oss har sammanställt de pusselbitar vi utifrån vår egen erfarenhet och kunskap ser som mest sannolika och format en bild som förefaller rimlig. Men så kommer en ny pusselbit farande och bilden krackelerar. Använder vi andra pusselbitar kan det formas en helt annan bild än den vi såg först.

De enda säkra fakta som vi här i tråden har att förhålla oss till är att fyra personer är döda. Att polisen naturligtvis vet mycket mer har vi ingen glädje av så länge polisen inte redovisar vad de vet.

Enligt polisens pressmeddelande är det föräldrarna som gemensamt tagit livet av barnen, vilket dessa har meddelat eftervärlden i ett brev som undertecknats av dem båda. Motivet, enligt polisen, skulle ha varit att föräldrarna inte kunde se någon livskvalitet (för sig själva?) på grund av barnens sjukdomssituation.

Redan här finns det dock frågetecken. Har verkligen båda skrivit under? Var verkligen båda med på att döda barnen? Har någon tvingats? Har en namnteckning förfalskats? Är det i stället en förälder som dödat både barnen och maken/makan? Eller har en förälder dödat barnen och därefter sig själv och den andre funnit alla döda och därefter tagit sitt eget liv?

I massmedia finns uppgifter redovisade som kommer från barnens skolor och från familjens grannar. I Elisabeth Höglunds blogg finns uppgifter från en pianolärare till den yngsta flickan. I tråden finns uppgifter från olika postare om deras egna iakttagelser av både föräldrarna och barnen före morden/självmorden. Flera postare har också förmedlat uppgifter som de fått från andra. Ur denna rikhaltiga flora av uppgifter kan vi var och en forma vår egen bild av vad som hänt och varför. Vi kan ta det som passar och hoppa över annat.

I centrum av bilden finns dock två döda barn. Mördade av sina föräldrar. Frågan som vi alla ställer oss, om än på lite olika sätt är: Varför mördades barnen? Vad har lett fram till och ligger bakom den märkliga formuleringen om "livskvalitet". Kunde morden ha förhindrats?

Jag vill också passa på att säga att jag med intresse läser alla "teorier". Det finns en enorm kreativitet i tråden. Kanske t.o.m en och annan blivande deckarförfattare!

Mycket bra analys/sammanfattning. Tillägg till mitt fetade: En eller båda föräldrar.
Citera
2018-04-16, 20:23
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vi har vänt bladet vad gäller tavlan.

Jag reagerade precis som du när jag läste Winborgs inlägg. Bra att du plockade upp det igen!

Det är konkret information som kan behöva ventileras. Särskild med tanke på att, åtminstone jag, fått uppfattningen att O är en behärskningens man som kanske inte reagerar med stora gester samt inte offentligt. Jag tycker mig se starka känslouttryck och närmast en person i chock.

Tillägget om tavla var ironi. Tycker också att denna info borde ventileras mer. O var säkerligen väldigt duktig på att behärska sig men även den mest behärskade personen bör reagera på något sätt när man är mitt i en situation där hela familjen skall eller är utplånad.
Hoppas Winberg får lite mer information från sin källa.
Undrar om det bara är en granne som sett honom? menar att det är ju en situation man inte glömmer om man ser sin granne stå utanför chockad, apatisk och nästan okontaktbar.
Citera
2018-04-16, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, det är inte alls omöjligt att det var på detta sätt. Tittade lite på Chariters historik - h*n är inte speciellt aktiv är och detta inlägg var det enda i denna tråd.

Tillräckligt många trovärdiga har lämnat väldigt lika berättelser.
Många har fått samma berättelse, fast från helt olika källor........
Även om man aldrig blir helt säker, så är sannolikheten att detta är nära sanningen jättestor.
Inte för alla, men för mej i alla fall.

Några väljer att kasta sej på knä framför Rockkungen... Snälla, berätta mer!!

Alla har vi olika teorier, och en del tror på stora spelskulder och försäkringsbedrägerier, fast jag tror istället på att O & H var riktigt sjyssta människor som föll offer för jobbiga sjukdomar och depressioner.
En Familjetragedi
Tyvärr hade dom inte vett/ork att be om mer hjälp.
Senast redigerad av Avd.9 2018-04-16 kl. 20:29.
Citera
2018-04-16, 20:44
Medlem
Citat:
Jätte fint om du gör det.
Jag kan tänka mig att det kan vara när han märker att cocktailen inte räcker på H så han får panik för det var kanske inte enl. planen.
Ja, det låter som att det skulle kunna vara så.
Citera
2018-04-16, 21:02
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Kanske hade Os chef tröttnat på hans lägre arbetskapacitet? Kanske hade hen börjat sätta hårt mot hårt för att tvinga O till "bättring"?
Var det så är det inte orimligt att kollegor efter katastrofens fullbordade faktum uttalar att "Sista tiden förtjänade inte du".
Eller, om jag applicerar min teori om foile a deux + ev psykopati/kontrollbehov/desperation, så lade han kanske ut ’dimridåer’ för kollegor och kanske chefen om ytterligare sjukdomar/diagnoser som ’tillstött’ på familjemedlem ock/eller på sig själv...
Syftet skulle då kunna vara att förklara hans behov av att gå ner i tid på arbetet och peka skuld åt annat håll - medvetet eller omedvetet.
Har svårt att tro att kollegan skulle skriva på det sättet, och personligt om O efter dödsfallet - och helt öppet, om det vore så att chefen tröttnat på hans kapacitet.
Isf hänger ju kollegan ut sig inför deras chef...
Citera
2018-04-16, 21:11
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Jätte fint om du gör det.
Jag kan tänka mig att det kan vara när han märker att cocktailen inte räcker på H så han får panik för det var kanske inte enl. planen.

Så kan det mycket väl ha varit. Även fast handlingarna var planerade så tror jag inte att det var lätt.
Citera
2018-04-16, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Eller, om jag applicerar min teori om foile a deux + ev psykopati/kontrollbehov/desperation, så lade han kanske ut ’dimridåer’ för kollegor och kanske chefen om ytterligare sjukdomar/diagnoser som ’tillstött’ på familjemedlem ock/eller på sig själv...
Syftet skulle då kunna vara att förklara hans behov av att gå ner i tid på arbetet och peka skuld åt annat håll - medvetet eller omedvetet.
Har svårt att tro att kollegan skulle skriva på det sättet, och personligt om O efter dödsfallet - och helt öppet, om det vore så att chefen tröttnat på hans kapacitet.
Isf hänger ju kollegan ut sig inför deras chef...

Så kan det vara så klart vara. Problemet med mastermindteorin där man lurar alla är att det är så förtvivlat många idioter som ska gå på allt. Dessutom under så lång tid och förutom att ingen avslöjar scamen, så vaknar inte heller varken Hanna eller Oskar upp och funderar vad de håller på med under flera år. Samtidigt som de båda har avancerade arbeten och upprätthåller en bra fasad...

Beträffande kollegornas beklagande tror jag inte att det vore så konstigt om man har tyckt att en chef pressat en kollega för hårt, att de vill ge sitt stöd, när katastrofen är fullbordad. Skuld och självrannsakan kan drabba en och man försöker gottgöra genom orden.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-04-16 kl. 21:29.
Citera
2018-04-16, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vi har vänt bladet vad gäller tavlan.

Jag reagerade precis som du när jag läste Winborgs inlägg. Bra att du plockade upp det igen!

Det är konkret information som kan behöva ventileras. Särskild med tanke på att, åtminstone jag, fått uppfattningen att O är en behärskningens man som kanske inte reagerar med stora gester samt inte offentligt. Jag tycker mig se starka känslouttryck och närmast en person i chock.

Barnen ligger döda, och Oskar har precis hjälpt Hanna att dö.
Förvirrat går han ut på uppfarten.
Går in igen, tappar ett glas, spelar in några förvirrade sekvenser.
Timmarna går, kollar att allt är som det skall, tar en näve lugnande, och hänger sig.
Kan väll mycket väll vara så.
Citera
2018-04-16, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Barnen ligger döda, och Oskar har precis hjälpt Hanna att dö.
Förvirrat går han ut på uppfarten.
Går in igen, tappar ett glas, spelar in några förvirrade sekvenser.
Timmarna går, kollar att allt är som det skall, tar en näve lugnande, och hänger sig.
Kan väll mycket väll vara så.

Håller med. Ett troligt scenario. Stämmer också bra in på andra trovärdiga postare tidigare skrivit.
Citera
2018-04-16, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Winborg
Ja, ju mer jag tänker på det så tror jag faktiskt att detta kan ha skett i samma veva familjen var död/höll på att dö. Men det är bara vad jag tror.
Det har inte varit läge dom senaste gångerna jag träffat min källa att ställa fler frågor angående detta men ska försöka så snart som möjligt.

Snälla försök!
Vi behöver lite nytt nu.
Hälsa att vi är en hel hög, som inte kan släppa detta utan lever med händelsen 24/7.
Det är dags att få lite nya svar nu.
Hos mig är det stendött med info just nu...
Citera
2018-04-16, 22:01
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Tillräckligt många trovärdiga har lämnat väldigt lika berättelser.
Många har fått samma berättelse, fast från helt olika källor........
Även om man aldrig blir helt säker, så är sannolikheten att detta är nära sanningen jättestor.
Inte för alla, men för mej i alla fall.

Några väljer att kasta sej på knä framför Rockkungen... Snälla, berätta mer!!

Alla har vi olika teorier, och en del tror på stora spelskulder och försäkringsbedrägerier, fast jag tror istället på att O & H var riktigt sjyssta människor som föll offer för jobbiga sjukdomar och depressioner.
En Familjetragedi
Tyvärr hade dom inte vett/ork att be om mer hjälp.

Tror också att denna berättelse ligger sanningen väldigt nära så nära vi kan komma - om inte ny fakta presenteras.

Jag tror de har slagit knut på sig själva genom att söka hjälp i Sverige och utomlands för att kanske till sist förstå att barnen kommer inte att bli bättre. Några postare har även nämnt att de har sökt psykiatrisk hjälp för barnen men ingen ansåg att det fanns ett behov. Vi vet inte hur mycket de har sökt hjälp och bara fått kalla handen, tyvärr kanske för att de var just välutbildade med fina arbeten!

Någon har flera gånger sagt det är bara att be om hjälp, vi bor i ett av världens bästa länder, de finns massor av hjälp att få - pyttsan, nu fungerar tyvärr inte denna välfärd som man skulle önska eller som vissa tror. Skolan har ställt upp på familjen men för övrigt finns det tyvärr ingen "massor" av hjälp att få.

Jag tror att tillslut gav de upp, släppte taget och trillade ner i det svarta hålet där ingen hjälp finns längre och ingen kan längre nå dem.
Citera
2018-04-16, 22:08
Medlem
Citat:
Tror också att denna berättelse ligger sanningen väldigt nära så nära vi kan komma - om inte ny fakta presenteras.

Jag tror de har slagit knut på sig själva genom att söka hjälp i Sverige och utomlands för att kanske till sist förstå att barnen kommer inte att bli bättre. Några postare har även nämnt att de har sökt psykiatrisk hjälp för barnen men ingen ansåg att det fanns ett behov. Vi vet inte hur mycket de har sökt hjälp och bara fått kalla handen, tyvärr kanske för att de var just välutbildade med fina arbeten!

Någon har flera gånger sagt det är bara att be om hjälp, vi bor i ett av världens bästa länder, de finns massor av hjälp att få - pyttsan, nu fungerar tyvärr inte denna välfärd som man skulle önska eller som vissa tror. Skolan har ställt upp på familjen men för övrigt finns det tyvärr ingen "massor" av hjälp att få.

Jag tror att tillslut gav de upp, släppte taget och trillade ner i det svarta hålet där ingen hjälp finns längre och ingen kan längre nå dem.

Jag tror att det som hände har ett starkt samband med att dottern skulle få tala med skola/psykolog. Dagar innan detta möte mördas dottern. Ett sådant möte borde ge sunda föräldrar hopp. Eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in