2018-04-16, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ser ut som Ryssland och Syrien inte släpper in någon utredare före onsdag i Douma eftersom dom måste städa först och sanera. Inte lätt att göra undersökningar i krigshärjade zoner.

https://www.reuters.com/article/us-mideastcrisis-syria-chemicalweapons-r/opcw-experts-to-visit-syrias-douma-on-wednesday-russian-official-idUSKBN1HN2MB?il=0

Du förstår väl att hade det behövs städas så hade man redan gjort det innan helgen.
Citera
2018-04-16, 20:50
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Du förstår väl att hade det behövs städas så hade man redan gjort det innan helgen.

Så snabbt går det inte. Så nu måste man sanera mer och se till så att det blir ytterst svårt för utredarna.
Ryssland bestämmer och dikterar i Syrien .

Russia has given Robert Fisk more access to Douma than the OPCW
Citat:
Bullets and bombs it seems aren’t the only things doctors in Syria have to fear; they also have to endure the poisoned pens of regime friendly journalists.
https://pulsemedia.org/2016/12/03/robert-fisks-crimes-against-journalism/
Citera
2018-04-16, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Så snabbt går det inte. Så nu måste man sanera mer och se till så att det blir ytterst svårt för utredarna.
Ryssland bestämmer och dikterar i Syrien .

Russia has given Robert Fisk more access to Douma than the OPCW

https://pulsemedia.org/2016/12/03/robert-fisks-crimes-against-journalism/

Eftersom Fisk är en gammal korre i MÖ och en välrenommerad journalist bör väl hans ord väga tungt?
Citera
2018-04-16, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Så du som vet bättre. Varför använder Assad kemvapen nu när han har vunnit inbördeskriget? Varför ge Frankrike, USA och Storbritannen skäl för att engagera sig mer i Syrien?

Det är ju väst som förlorat och behöver en Casus Belli för fåren i Europa och USA så att de kan motivera en militärt närvaro i Syrien/östra medelhavet nu när DAESH börjar försvinna. Obama sa ju att det skulle ta tiotals år att bekämpa DAESH, men när Ryssland kom in i bilden så försvann kaliphatet efter bara några år. Macron ville tex vara med i Astanaprocessen men fick nobben av Iran bara för nån vecka sen...

Ja USA och väst har gjort bort sig grovt i Syrien. Det går inte att förneka. Man har på alla sätt hällt bränsle på elden och pumpat in vapen och pengar i landet till diverse olika terrorgrupper. Man har även stött IS. Men när trycket blev för stort så var man tvungna att sluta. I stället har man pumpat in pengar i den så kallade hjälporganisationen Vita Hjälmarna som är kopplad till Al Qaida och Al Nusra. Tanken var att USA med allierade skulle gå in i Syrien då Assad hade fallit och installera en regering som var lojal med USA och Saudiarabien. Nu misslyckades detta totalt eftersom Ryssland gick in och stoppade planerna.

Jag tror inte Trump egentligen ville utföra den här meningslösa bombningen, men han har på något sätt känt sig tvingad att göra det. Dock har han nu återgått till en mer återhållsam linje. Bland annat så har ju hans väljare visat stort missnöjde med attacken. Det var precis den här typen av politik som de som röstade på Trump inte ville ha. De är trötta på meningslösa krig för Israel och olja och vill inte att USA skall lägga näsan i blöt överallt.
Citera
2018-04-16, 21:14
Medlem
arbetets avatar
Fler än Robert Fisk blev insläppta. One America's Pearson Sharp rapporterar (video):

OAN Investigation Finds No Evidence of Chemical Weapon Attack in Syria
One America's Pearson Sharp visited the war-torn town of Douma outside the capital of Damascus, looking for evidence of a chemical attack. However, residents there deny the claims of an attack, and say it was staged to help the rebels escape.
https://youtu.be/lSXwG-901yU
Citera
2018-04-16, 21:34
Medlem
Savoys avatar
Fler regimvänliga journalister, inget OPCW. Vilken jävla fars.

Jag kände inte till den andra snubben, men Fisk såklart. Hur fan kan han leva med sig själv, att bli ett propagandainstrument som hjälper till att maskera en gasattack? Djupt äcklande.

Jag kan absolut se flera fördelar med Assad-regimen och flera nackdelar med västs agerande i Syrien, men det får väl för fan finnas gränser. Djupt äcklande att läsa.
Citera
2018-04-16, 21:44
Medlem
Citat:
Delar av gasfältet ligger utanför Cypern, ön är delat mellan turkcyprioter och grekcyprioter. Den där gasledningen kommer att innebära att Europa importerar världens dyraste gas i praktiken. Alltså kommer Mellanöstern även i framtiden vara viktigt ur energisynpunkt...

Stannar inte där. Området är enormt och innefattar även syrisk kust samt pågående tvist mellan Grekland och Turkiet.
Detta har alla ingredienser för flera regimchange projekt på sikt

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Syria-Aims-To-Begin-Offshore-Gas-Exploration-In-2019.html
Citera
2018-04-16, 21:53
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Stannar inte där. Området är enormt och innefattar även syrisk kust samt pågående tvist mellan Grekland och Turkiet.
Detta har alla ingredienser för flera regimchange projekt på sikt

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Syria-Aims-To-Begin-Offshore-Gas-Exploration-In-2019.html

Är det inte bara Cypern/Nordcypern som är problematiskt, annars är väl intressezonernas gränser klart dragna? Hur som helst väldigt positivt med detta område, finns nog gas till alla...fast de hittar väl något sätt att smygsuga gas från grannens zon gissar jag..
Citera
2018-04-16, 21:57
Medlem
Citat:
Så du som vet bättre. Varför använder Assad kemvapen nu när han har vunnit inbördeskriget? Varför ge Frankrike, USA och Storbritannen skäl för att engagera sig mer i Syrien?

Det är ju väst som förlorat och behöver en Casus Belli för fåren i Europa och USA så att de kan motivera en militärt närvaro i Syrien/östra medelhavet nu när DAESH börjar försvinna. Obama sa ju att det skulle ta tiotals år att bekämpa DAESH, men när Ryssland kom in i bilden så försvann kaliphatet efter bara några år. Macron ville tex vara med i Astanaprocessen men fick nobben av Iran bara för nån vecka sen...
Jag vet inte om Assad använde kemvapen eller inte, men en anledning till varför han skulle använda kemvapen nu när han vinner är för att han inte vill förlora mer manskap, och han kan ju alltid skylla på rebellerna. Igen, jag skulle vilja ta gisslandramat på Dubrovkateatern som exempel: Ryssarna sa att många fler hade dött om de inte hade använt giftiga gas.

Historia upprepar sig som vi alla vet, men vi får nog aldrig veta sanningen.
Citera
2018-04-16, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Fler regimvänliga journalister, inget OPCW. Vilken jävla fars.

Jag kände inte till den andra snubben, men Fisk såklart. Hur fan kan han leva med sig själv, att bli ett propagandainstrument som hjälper till att maskera en gasattack? Djupt äcklande.

Jag kan absolut se flera fördelar med Assad-regimen och flera nackdelar med västs agerande i Syrien, men det får väl för fan finnas gränser. Djupt äcklande att läsa.

Haha, så nu har Fisk gått från välrenommerad korre till putinlakej över en natt? Folk greppar efter sytrådar numera.
Citera
2018-04-16, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta.Pantern
Haha, så nu har Fisk gått från välrenommerad korre till putinlakej över en natt? Folk greppar efter sytrådar numera.
Vilka dårar ja. Men de måste ljuga för sig själva tydligen. Rikitig hjärnvätt.
Citera
2018-04-16, 22:02
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta.Pantern

Nej då, jag har följt honom och sett förvandlingen under kriget. Har nämligen själv bytt åsikt ett par gånger. Så enda korrekturen jag har är "en natt" -> "några år". Frestelsen för honom att svänga blev för stor när det blev klassiskt stormaktsdrama, märktes tydligt.

Hur fan vet han ens att han träffade lokalbefolkning, eller att de talar sanning? Jag tror seriöst inte han bryr sig så whatever. Men så vidrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in