2018-04-16, 14:32
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easter90
Som förlorande lag får man ju inte gnälla på domare så hoppar väl det..

Men någon neutral som kan uttala sig om Djurgårdens 2 straffsituationer igår? I mina ögon är ju båda 2 solklara straffar men då ser jag ju allt blårandigt också

Finns definitivt två straffar att hämta där enligt mig, framförallt handsen. Just handsen sa väl Eriksson efteråt mellan raderna att han kunde/borde ha blåst straff, men att han var skymd och därmed inte såg klart.
2018-04-16, 15:02
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Finns definitivt två straffar att hämta där enligt mig, framförallt handsen. Just handsen sa väl Eriksson efteråt mellan raderna att han kunde/borde ha blåst straff, men att han var skymd och därmed inte såg klart.
Håller med. Den första känns som 50-50, men det andra läget (handsen) ska vara straff som jag ser det. Han ser bollen hela vägen men stoppar ändå bollen med handen. Solklar straff. Men jag har sympati för domaren, jag blev inte säker förrän 3 repriser i olika vinklar... ;o
2018-04-16, 16:36
Medlem
Facked-Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Har inte ens ett minne av det... Vart det rött av händelsen?
Nu var det ju inte Sundgrens förstärkning/filmning som gav rött åt apan.
Äpplen och päron
2018-04-16, 16:41
Medlem
Facked-Ups avatar
Citat:
2 straffar, en hands och en fällning av Haris. Nu ska jag gå och gråtrunka lite själv.
1 straff. Max 1,5 straff.
Handsen är solklar.
Fällningen är njae anser jag. Hade inte skrikit mig hes om han blåst straff liksom att jag inte skrek mig hes för att han inte blåste straff
2018-04-16, 16:45
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Om han inte hade "förstärkt" så hade han överhuvudtaget inte rört huvudet bakåt av den lilla touchen. Det gör det hela till en filmning iaf i mina och många andras ögon.

Ericsson sade ju efter matchen att han såg att det var en förstärkning men att regelboken är solklar på straffet för att göra så är direkt rött.
2018-04-16, 16:47
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Det lär nog inte fungera alls och kommer med största sannolikhet leda till handgemäng de sinsemellan samt att båda blir avstängda resten av sina karriärer.

Jag vet inte om du umgås/känmer någon med dessa nationaliteter men mellan dem just nu är det otroligt spänt då Turkiet gått in i irakiska kurdistan och militären dragit folk på gatan efter jeepar och dylikt. Zengin var ju nyligen med på bild där han körde en turknationalistisk hälsning.
2018-04-16, 16:53
Medlem
Facked-Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nu tar du i så du kräks.
Filmning är osportsligt beteende och kan/ska ge varning.
Jag tycker inte han ska ha gult i detta fallet (känns mer som en förstärkning än en filmning men det var nära gränsen). Så ditt kategoriska uttalande om att resten är "irrelevant" är helt fel när det gäller ev. påföljd för Sundgren. Det röda för dif är solklart (oavsett ev. filmning).

Citat:
Det röda är helt korrekt, men Sundgren skulle givetvis ha ett gult också vilket hade renderat i att han också fick rött. Ska man försöka mästra kanske man ska ha koll på det.
Ni menar att en förstärkning per automatik ger gult? Undrar vilken regelbok ni läst? Om det skulle vara så som ni säger torde det dömas ut ett otal mer gula kort/match med tanke på alla förstärkningar som sker.
Ibland är en förstärkning ”nödvändig” för att domaren ska uppfatta regelbrottet.

Och NEJ jag uppmuntrar inte filmningar. Har plockat av ett flertal av ”mina” killar från plan pga filmning genom åren (är ungdomstränare).
Såg ingen filmning i den diskuterade situationen.
2018-04-16, 16:57
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Ericsson sade ju efter matchen att han såg att det var en förstärkning men att regelboken är solklar på straffet för att göra så är direkt rött.
Det ena ska ju iofs inte utesluta det andra. Även om det är solklart rött till djurgårdaren (vilket jag tycker är väldigt konstigt men det är ju en annan fråga), så hindrar ju inte det att han plockar upp det gula till Sundgren. Ramlar man av något sånt, då är det en filmning.
2018-04-16, 17:03
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj

Jag ifrågasätter inte Ericssons bedömning han gör i situationen, men vi har ju fördelen att kunna se en hel del repriser. Om du och jag touchar pannor som spelarna gjorde kommer ingen av oss tvingas bak med huvudet av kraften, så när Sundgren faller ihop baklänges blir det bara tramsigt skådespeleri.
2018-04-16, 17:07
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Jag ifrågasätter inte Ericssons bedömning han gör i situationen, men vi har ju fördelen att kunna se en hel del repriser. Om du och jag touchar pannor som spelarna gjorde kommer ingen av oss tvingas bak med huvudet av kraften, så när Sundgren faller ihop baklänges blir det bara tramsigt skådespeleri.

Absolut, Sundgren själv har ju erkänt att han förstärkte i intervju efter matchen.

Jag tror även det är här domarkåren drar skiljelinjen också.
2018-04-16, 17:20
Medlem
paras0nics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facked-Up
Ni menar att en förstärkning per automatik ger gult? Undrar vilken regelbok ni läst? Om det skulle vara så som ni säger torde det dömas ut ett otal mer gula kort/match med tanke på alla förstärkningar som sker.
Ibland är en förstärkning ”nödvändig” för att domaren ska uppfatta regelbrottet.

Och NEJ jag uppmuntrar inte filmningar. Har plockat av ett flertal av ”mina” killar från plan pga filmning genom åren (är ungdomstränare).
Såg ingen filmning i den diskuterade situationen.

Vart drar man gränsen mellan att filma och förstärka?
2018-04-16, 17:30
Medlem
Lurigfaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paras0nic
Vart drar man gränsen mellan att filma och förstärka?

Filma = ingen touch
Förstärkning = touch

Så ser jag det iaf.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in