2018-04-16, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Jag förstår inte vad du menar, men jag anser att staten ska täcka de kostnader som kommunerna har haft, och den notan går i dagsläget på drygt fem miljarder kronor. Om kommunerna inte får de här fem miljarderna tvingas de spara in på annat. De ligger redan i dagsläget back med detta belopp. Återkom om du har några fler funderingar.

Vem är "staten"? Kan "staten" tillskapa någonting? Hur kan "staten" vara skyldig kommunerna någonting?

Svenska skattebetalare har INGEN SOM HELST skyldighet att bestrida ekonomiska migranters levnadskostnader!
Citera
2018-04-16, 13:48
Medlem
RingRing2014s avatar
Alltså, hur mycket hade inte Sverige tjänat om Sjuklövern tagit lite djävla ansvar för sitt eget land!

Vi hade tjänat miljarder på att INTE ta in alla överåriga Afghaner som ljugit om sin ålder. Vi hade tjänat miljarder på att ha vanligt sunt medelmåttigt förnuft bland de regerande politikerna.

Sverige har läckt likt vatten som hälls ned i den skiraste av batikhäxesjalar.

När ska alla tusentals överåriga Elvis-Afghaner som ljugit om sin ålder utvisas?? De kostar massor med pengar och har inte rätt att vara här, detta vet alla nu.
Senast redigerad av RingRing2014 2018-04-16 kl. 13:51.
Citera
2018-04-16, 13:49
Medlem
Korv-Bajss avatar
Källor hit och källor dit.

Jag fattar inte hur ni bollar med alla siffror som snurrar runt i den här tråden, så här är lite fler siffror:

Offentliga utgifter går via
Citera
2018-04-16, 13:52
Medlem
OvissFramtids avatar
5 Miljarder till "ensamkommande" män i 25-års åldern. Hurra! Måste kännas bra för Annika, 34, självutnämnd humanist och godhetsknarkare att hennes röst går till en regering som hellre satsar några miljarder på några tusen lyxmigranter, som varenda normal människa i Sverige avskyr av diverse olika anledningar - såväl svenskar som välintegrerade invandrare, hellre än att lägga dessa 5 miljarder på 10 nybyggda sjukhus/vårdcentraler och 250 mindre skolor i ett fattigt, valfritt, tredje-världen land. Pengarna skulle antagligen också räcka till att göra några miljösatsningar i vår omvärld. Men nej...Det är ju kul att känna sig god och snäll, lite ryggdunkningar över ens påvisbara godhet genom S-rösten så förgyllas den gemene vänsterröstarens tillvaro i livet!

Det finns bara 1 parti i Sveriges riksdag som inte vill ta pengar från biståndsbudgeten för att lägga den på inhemsk lyx-migration. Det är SD. Det enda humanistiska partiet som besitter en gnutta sunt förnuft.
Citera
2018-04-16, 13:57
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta.Pantern
Att fiska fram miljarders miljarder går alltid bra när det handlar om främlingar. Men att våra äldre ska få påtår av kaffet eller suketter är mycket svårare tydligen. Att ställa grupp mot grupp har nog aldrig varit tydligare.

Regeringen prioriterar helt uppenbart främlingar före våra egna ekonomiskt svagare.

Regeringen Löfven jobbar inte för våra pensioner och ekonomiskt svaga Svenskar, han bryr sig inte ett dugg.
Löfven samlar ryggdunkar i Bryssel, det är EU han jobbar för.
Troligtvis har han fjäskat sig till stora möjligheter till ett slött välavlönat toppjobb i EU om han förlorar valet.
Vill Löfven ens vinna valet?
Citera
2018-04-16, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Jag förstår inte vad du menar, men jag anser att staten ska täcka de kostnader som kommunerna har haft, och den notan går i dagsläget på drygt fem miljarder kronor. Om kommunerna inte får de här fem miljarderna tvingas de spara in på annat. De ligger redan i dagsläget back med detta belopp. Återkom om du har några fler funderingar.
Hur kan du inte förstå? Jag skrev samma sak flera gånger med olika formuleringar. Jag försöker igen, men du kommer ju förmodligen ducka ifrån att svara som vanligt, och svamla om något osammanhängande. Varsågod, gör dig själv till åtlöje. Det är du så bra på.

Du påstår att om inte kommunerna får dessa miljarder så måste dom ta pengar ifrån skolan och vården. Jag frågar då dig varför ska pengarna dras ifrån deras budgetar, och inte istället dras ifrån afghanernas bidrag och levnadskostnader? Varför är det självklart för dig att ta pengar ifrån skolan och vården ifall kommunen saknar pengar? Varför inte dra ner på kommunens kostnader för alla dyra ensamkommande i första hand?
Citera
2018-04-16, 14:02
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Alltså, hur mycket hade inte Sverige tjänat om Sjuklövern tagit lite djävla ansvar för sitt eget land!

Vi hade tjänat miljarder på att INTE ta in alla överåriga Afghaner som ljugit om sin ålder. Vi hade tjänat miljarder på att ha vanligt sunt medelmåttigt förnuft bland de regerande politikerna.

Sverige har läckt likt vatten som hälls ned i den skiraste av batikhäxesjalar.

När ska alla tusentals överåriga Elvis-Afghaner som ljugit om sin ålder utvisas?? De kostar massor med pengar och har inte rätt att vara här, detta vet alla nu.

De kommer inte att utvisas.
Citera
2018-04-16, 14:03
Avslutad
Uppenbarligen finns det pengar i Sverige statskassa, bara det inte gäller svenskar.
Citera
2018-04-16, 14:11
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Hur kan svenska folket rösta på de politiker som uppenbart ser ner på oss svenskar?

Det är ju för fan VÅRT land, då ska VI ha rätten att få ta del av välfärden som vi jobbat för! Som det ser ut nu får svenskar nöja sig med smulorna som lämnats kvar efter migranternas stora kalas. Sinnessjukt.

DETTA röstar ni alltså för? Folk vill alltså bli förfördelade i sitt egna land, och se största delen av ekonomin läggas på utlänningar som inte har med oss att göra? Hur är det möjligt?

Det där var rasistiskt sagt. Tillhör inte Afghanistan alla människor?
Citera
2018-04-16, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Vem är "staten"? Kan "staten" tillskapa någonting? Hur kan "staten" vara skyldig kommunerna någonting?

Svenska skattebetalare har INGEN SOM HELST skyldighet att bestrida ekonomiska migranters levnadskostnader!
Staten i det här fallet är riksdag och regering, som har beslutat om detta. Eftersom vi har en representativ demokrati är det så här det är ordnat. Du kan klaga över det hur mycket du vill. Men det är så det är.
Citat:
Ursprungligen postat av Vvdjs
Hur kan du inte förstå? Jag skrev samma sak flera gånger med olika formuleringar. Jag försöker igen, men du kommer ju förmodligen ducka ifrån att svara som vanligt, och svamla om något osammanhängande. Varsågod, gör dig själv till åtlöje. Det är du så bra på.

Du påstår att om inte kommunerna får dessa miljarder så måste dom ta pengar ifrån skolan och vården. Jag frågar då dig varför ska pengarna dras ifrån deras budgetar, och inte istället dras ifrån afghanernas bidrag och levnadskostnader? Varför är det självklart för dig att ta pengar ifrån skolan och vården ifall kommunen saknar pengar? Varför inte dra ner på kommunens kostnader för alla dyra ensamkommande i första hand?
Kommunerna har sysslor att utföra som är lagstadgade. De kan inte godtyckligt välja vad de vill och inte vill göra. Det är ett enkelt och givet svar. Dina personangrepp lämnar mig kall.
Citera
2018-04-16, 14:18
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
Dessa nyanlända ska snart skrivas in på AF. Där har vi nästa svarta hål. Se bild. Obs den gröna linjen som stiger är utomeuropeiska invandrare*

https://mobile.twitter.com/MatsIBengtsson/status/984830977305399297?p=v

vänta er skattehöjningar....
..

Jag tror att vi redan har passerat sträcket för vad som är möjligt när det kommer till lafferkurvan. Mer skattehöjningar kommer inte leda till mer intäkter för staten. Man har redan mjölkat folket så mycket som det bara är möjligt.

Citat:
Sverige ligger sämst till på Lafferkurvan, enligt ny rapport
Citat:
...Sverige, ligger på fel sida av Lafferkurvan och alltså skulle kunna öka intäkterna genom att sänka skatten.
https://timbro.se/skatter/sverige-ligger-samst-till-pa-lafferkurvan-enligt-ny-rapport/

När alliansen sänkte skatten fick staten in mer pengar. Fast allting handlar om att göra det sämre för alla - då blir det jämlikt!
Citera
2018-04-16, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vvdjs

Tror du missförstår hur det finansiella systemet ser ut i landet vad gäller kommun/landsting/stat.

Det är helt korrekt att staten ska bära denna avgift, EJ kommunerna (ty då påverkar det ej några vård/skolbudgetar). Att pengarna är en belastning för staten i sin tur kommer man inte ifrån men det är solklart att en sån stor omotiverad välgörenhetsutgift ska ligga så nära riksdagen som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in