2018-04-14, 15:28
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Blev det hela 4 veckor? Var det inte ungefär 2 veckors förlängning?
Till 20 april hade de på sig om jag minns rätt? Men från när minns jag inte.

Kollade tillbaka när nyheten om förlängning kom och det var den 3 april det var därför det kändes så länge.

http://www.barometern.se/tt-inrikes/rmv-svart-bedoma-morddomds-psykiska-halsa/
Citera
2018-04-14, 18:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Kollade tillbaka när nyheten om förlängning kom och det var den 3 april det var därför det kändes så länge.

http://www.barometern.se/tt-inrikes/rmv-svart-bedoma-morddomds-psykiska-halsa/

Tack!
Skulle inte förvåna mig om han får rättpsykiatrisk vård. Men skulle inte förvåna mig om det inte blir det heller. Han verkar å ena sidan ganska kall, å andra sidan inte.

Tycker att fallet liknar i vissa delar dubbelmordet i Hudiksvall på Kjell List och Vanja Nilsson. Blev inte riktigt klok på varför Simon fick rättspsykiatrisk vård. Skulle kunna vara en liknande psykiatrisk problematik här.

Vi får se om 1 vecka då.
Citera
2018-04-14, 19:54
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Tack!
Skulle inte förvåna mig om han får rättpsykiatrisk vård. Men skulle inte förvåna mig om det inte blir det heller. Han verkar å ena sidan ganska kall, å andra sidan inte.

Tycker att fallet liknar i vissa delar dubbelmordet i Hudiksvall på Kjell List och Vanja Nilsson. Blev inte riktigt klok på varför Simon fick rättspsykiatrisk vård. Skulle kunna vara en liknande psykiatrisk problematik här.

Vi får se om 1 vecka då.

Minns inte så väl det som hände i Hudiksvall men har för mej att han erkände både att han mördat dem och att både han och omgivningen ansåg att han var psykiskt sjuk.

EG är nog svårbedömd just för att han har social kompetens och ett vänligt lite barnsligt sätt, nu kan jag ju ingenting om hur läkarna upptäcker psykisk sjukdom just för att domstolen ska döma om vård eller fängelse men det finns alltid tecken som vem som helst kan se när någon har någon form av sjukdom.
Ja vi får vänta och se hur det blir, håller med om att det är svårt att gissa vilket det blir.
Citera
2018-04-14, 22:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Minns inte så väl det som hände i Hudiksvall men har för mej att han erkände både att han mördat dem och att både han och omgivningen ansåg att han var psykiskt sjuk.

EG är nog svårbedömd just för att han har social kompetens och ett vänligt lite barnsligt sätt, nu kan jag ju ingenting om hur läkarna upptäcker psykisk sjukdom just för att domstolen ska döma om vård eller fängelse men det finns alltid tecken som vem som helst kan se när någon har någon form av sjukdom.
Ja vi får vänta och se hur det blir, håller med om att det är svårt att gissa vilket det blir.

Ja, tror att Simon hade sagt till någon ytlig bekant vid något tillfälle att han hade schitzofreni och att han var manodepressiv, men jag tror aldrig att han fick någon sådan diagnos. Han sökte vård eftersom hans mamma tvingade honom. Så hon (och om jag inte minns fel så tyckte systern att han var otäck) måste ju ha sett att något var galet.

Har tidigare gjort ett inlägg om fallet i tråden:
https://www.flashback.org/sp63242782

Tror att för att för att dömas till rättspsykiatrisk vård måste du mer eller mindre ha svårt att avgöra vad som är verklighet och fantasi vid tiden för brottet.

"I Sverige används i stället begreppet »allvarlig psykisk störning« – den med allvarlig psykisk störning vid gärningen kan inte dömas till fängelse (fängelseförbud) men till rättspsykiatrisk vård.

Allvarlig psykisk störning är ett juridiskt begrepp och inte kopplat till särskilda diagnoser, även om det grovt sett är liktydigt med psykostillstånd.
"

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=9075

Edvin har nog verkat helt normal för alla som han träffat. Någon psykos känns ju inte trolig. Men så uppfattade jag att även Simon var. Han var dock speciell på det sätt att han kunde slänga ur sig "otäcka saker" som de flesta uppfattade som en svart lite bisarr humor. Vilket det kanske inte var.

Vad gäller Edvin har han ju gjort ett bestialiskt brott som i mångt och mycket är exakt det som han har haft tvångstankar om och vårdats och behandlats för. Så.....Då fick han mängder av mediciner. Antar att det inte var helt på lösa boliner (får man hoppas)?
Citera
2018-04-15, 09:51
Medlem
Citat:
Ja, tror att Simon hade sagt till någon ytlig bekant vid något tillfälle att han hade schitzofreni och att han var manodepressiv, men jag tror aldrig att han fick någon sådan diagnos. Han sökte vård eftersom hans mamma tvingade honom. Så hon (och om jag inte minns fel så tyckte systern att han var otäck) måste ju ha sett att något var galet.

Tror att för att för att dömas till rättspsykiatrisk vård måste du mer eller mindre ha svårt att avgöra vad som är verklighet och fantasi vid tiden för brottet.

"I Sverige används i stället begreppet »allvarlig psykisk störning« – den med allvarlig psykisk störning vid gärningen kan inte dömas till fängelse (fängelseförbud) men till rättspsykiatrisk vård.

Allvarlig psykisk störning är ett juridiskt begrepp och inte kopplat till särskilda diagnoser, även om det grovt sett är liktydigt med psykostillstånd.
"

Edvin har nog verkat helt normal för alla som han träffat. Någon psykos känns ju inte trolig. Men så uppfattade jag att även Simon var. Han var dock speciell på det sätt att han kunde slänga ur sig "otäcka saker" som de flesta uppfattade som en svart lite bisarr humor. Vilket det kanske inte var.

Vad gäller Edvin har han ju gjort ett bestialiskt brott som i mångt och mycket är exakt det som han har haft tvångstankar om och vårdats och behandlats för. Så.....Då fick han mängder av mediciner. Antar att det inte var helt på lösa boliner (får man hoppas)?

Har du något exempel? (S och E verkar vara samma typ så det är intressant att se om det finns liknande "tecken" på störning)
Citera
2018-04-15, 10:17
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:

"

En sak som jag tycker skiljer det EG gjorde mot vad S gjorde är att tejpa sina offer och sedan skära halsen av dem.
Det var liksom utdraget.
S hade väl skaffat information om sina offer i förväg med om jag minns rätt?
Citera
2018-04-15, 17:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Har du något exempel? (S och E verkar vara samma typ så det är intressant att se om det finns liknande "tecken" på störning)

Nu var det ganska länge sedan jag läste om fallet. Följde aldrig tråden helt, men läste FUP.

Visst finns det likheter mellan Simon och Edvin, men också skillnader. Jag blev dock väldigt förvånad över att Simon fick psykiatrisk tvångsvård eftersom jag inte uppfattade det som att han var psykiskt sjuk på så sätt att han inte kunde skilja mellan verklighet och fantasi.

Men jag tror inte att det är lätt att manipulera rättsspykiatrin, särskilt inte när du observeras under så lång tid som 4 veckor.

Det som jag minns (fritt från huvudet, kan vara fel):

Likheter:

- Pratat om hur de ser för sitt inre, spelas upp som en film hur de mördar en person. Kan vara en person som går på gatan och i det inre spelas mordet upp. Det verkar ibland vara random personer,någon som går på gatan, men det kan även vara någon de känner.

- De har ett visst socialt liv, på ytan ganska normalt.

- Ingen ser varningsklockorna. Ingen verkar rädd för personen.

- Båda verkar lugna (som jag minns Simon)

- Intressen för vapen. Simon har knivar instuckna i tapeter, lister och liknande. Vet inte om man ska tolka det som vapenintresse, men något slags samlande. Edvin verkar ha mer öppen beundran av vapen.

- Båda verkar handla relativt rationellt runt mordet. Viss planering före (köper vapen, Simon googlar på offren innan och har även visat intressen för ställen där bostäder ligger ensligt, göra sig av med vapnet (undanröjer spår) och flyr mordplatsen (undkomma att åka fast).

-Morden sker på äldre par i ensligt belägna hus utan att de har någon koppling alls till offren. Random utvalda.

- Simon lurar sig in till Vanj genom att påstå att han tappat minnet (lite bisarrt beteende). Det vet man då offren ringde 112 och man hörde paret (mannen var granne) berätta detta. Mordet skedde medan samtalet pågick....

- Massivt knivvåld.

- Simon förnekar inte mordet men hävdar att han inget minns. Ljuger om hur han blivit skadad, som jag uppfattar det ett sätt för att komma undan. Däremot stor detaljrikedom runt vissa andra delar.

- Edvin förnekar brottet men använder även han strategier för att slippa att åka fast.

- Lite lustigt beteende från båda: När Simon slutligen efter lång natts flykt genom skog och lift anländer till sjukhuset (skadad av kniven i handen) ligger han nästan kataton på britsen.
- Båda har vårdats på psyk för sin psykiatriska problem (tvångstankar om att mörda).
Edvin somnar i pikebussen efter att han gripits.

Skillnader:

- Simon pratar ganska ofta med andra om mörka tankar, men då i form av, som andra uppfattar det "svart torr humor". Möjligt att han inte skämtar, men hans kompisar säger "att det är Simon, det är så han är". Verkar mer dyster, mörk i sina tankar.

- Edvin verkar "lägga lock" på sina känslor. De gånger han pratar om sina mörka tankar är enbart när han berättar om perioden 2014 när han mådde dåligt. Det verkar han inte ha några problem att prata om, tvärtom. Kan verka stötande i ljuset av det brott han har utfört, men det verkar han inte riktigt koppla.

- Som jag uppfattar det så tycker nog en del att Simon är avvikande i sitt beteende, men inte "sjuk", medan jag tror att Edvin uppfattas som en helt normal, glad, skojig och snäll kille.

- Simon verkar ha ganska många kompisar som han umgås med, både tjejer och killar. Han ingår i ett gäng som umgås.

- Edvin verkar vara mer av ensamvarg. Trivs med litet umgänge. Umgås mest med familjen och har några kompisar som han umgås med då och då.

- Simon verkar mer hugga (Kjell list hade 22 hugg i bröst och hals), de avlider snabbt
- Edvin utför tejpningen först, halsskärning sedan.
- Edvin rånar offren.
- Simon tar inget från offren.

Jag har svårt att dra några riktiga slutsatser av detta. Edin vet man väldigt lite om (vet inte om det finns sjukjournaler från psykiatrin i FUP, har ännu inte läst förhöret från MPS). I Simons fall finns det förhör med sjukvårdspersonal när han vårdades.
Senast redigerad av notknapparen 2018-04-15 kl. 18:09.
Citera
2018-04-15, 18:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
En sak som jag tycker skiljer det EG gjorde mot vad S gjorde är att tejpa sina offer och sedan skära halsen av dem.
Det var liksom utdraget.

Ja, det där med tejpningen känns lite mer åt tortyrhållet.
Men man vet ju inte riktigt varför han tejpar som han gör heller. Kanske han inte orkar med att höra skriken?
Simon hade googlat både kartor och offer innan. Kollat deras facebook- sidor.
Citera
2018-04-15, 18:57
Medlem
Citat:
Det var liksom utdraget.
Jag ska börja med att skriva att jag inte har Råbo-fallet helt aktuellt men jag minns att jag tyckte att det var helt adekvat att Simon dömdes till RPV, givet hans status som den framstod i FUP, den gången jag läste den.

Edvin företer inte några några tydliga tecken på att han lider av någon åkomma som kvalificerar för RPV. Med det sagt vill jag också påminna om att vi, redan tidigt i tråden, uppfattade honom som mycket svårbedömd, mentalt. Det verkar ju även Huddinge-teamet uppleva.
Citera
2018-04-15, 21:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag ska börja med att skriva att jag inte har Råbo-fallet helt aktuellt men jag minns att jag tyckte att det var helt adekvat att Simon dömdes till RPV, givet hans status som den framstod i FUP, den gången jag läste den.

Edvin företer inte några några tydliga tecken på att han lider av någon åkomma som kvalificerar för RPV. Med det sagt vill jag också påminna om att vi, redan tidigt i tråden, uppfattade honom som mycket svårbedömd, mentalt. Det verkar ju även Huddinge-teamet uppleva.

Jag förstår att du inte vill/kan sätta någon diagnos på Edvin.
Men eftersom du jobbar inom psykiatrin är jag ändå lite nyfiken hur dina tankar går.
Citera
2018-04-15, 23:34
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Jo det är så vissa av oss tänkt hela tiden, att det inte har gått att få något grepp om EG.
Tyckte också att GM i Råbofallet var en klar RPV.
Citera
2018-04-15, 23:38
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ja, det där med tejpningen känns lite mer åt tortyrhållet.
Men man vet ju inte riktigt varför han tejpar som han gör heller. Kanske han inte orkar med att höra skriken?
Simon hade googlat både kartor och offer innan. Kollat deras facebook- sidor.

Ja så kan det också vara att han tejpade dem lite först och om de skrek eller gjorde motstånd så kan han ha flippat ut totalt och gått för långt.
Hade GM (Simon) vetskap om att de var i stugan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in