Citat:
Ursprungligen postat av
Firesnake
Har du något exempel? (S och E verkar vara samma typ så det är intressant att se om det finns liknande "tecken" på störning)
Nu var det ganska länge sedan jag läste om fallet. Följde aldrig tråden helt, men läste FUP.
Visst finns det likheter mellan Simon och Edvin, men också skillnader. Jag blev dock väldigt förvånad över att Simon fick psykiatrisk tvångsvård eftersom jag inte uppfattade det som att han var psykiskt sjuk på så sätt att han inte kunde skilja mellan verklighet och fantasi.
Men jag tror inte att det är lätt att manipulera rättsspykiatrin, särskilt inte när du observeras under så lång tid som 4 veckor.
Det som jag minns (fritt från huvudet, kan vara fel):
Likheter:
- Pratat om hur de ser för sitt inre, spelas upp som en film hur de mördar en person. Kan vara en person som går på gatan och i det inre spelas mordet upp. Det verkar ibland vara random personer,någon som går på gatan, men det kan även vara någon de känner.
- De har ett visst socialt liv, på ytan ganska normalt.
- Ingen ser varningsklockorna. Ingen verkar rädd för personen.
- Båda verkar lugna (som jag minns Simon)
- Intressen för vapen. Simon har knivar instuckna i tapeter, lister och liknande. Vet inte om man ska tolka det som vapenintresse, men något slags samlande. Edvin verkar ha mer öppen beundran av vapen.
- Båda verkar handla relativt rationellt runt mordet. Viss planering före (köper vapen, Simon googlar på offren innan och har även visat intressen för ställen där bostäder ligger ensligt, göra sig av med vapnet (undanröjer spår) och flyr mordplatsen (undkomma att åka fast).
-Morden sker på äldre par i ensligt belägna hus utan att de har någon koppling alls till offren. Random utvalda.
- Simon lurar sig in till Vanj genom att påstå att han tappat minnet (lite bisarrt beteende). Det vet man då offren ringde 112 och man hörde paret (mannen var granne) berätta detta. Mordet skedde medan samtalet pågick....
- Massivt knivvåld.
- Simon förnekar inte mordet men hävdar att han inget minns. Ljuger om hur han blivit skadad, som jag uppfattar det ett sätt för att komma undan. Däremot stor detaljrikedom runt vissa andra delar.
- Edvin förnekar brottet men använder även han strategier för att slippa att åka fast.
- Lite lustigt beteende från båda: När Simon slutligen efter lång natts flykt genom skog och lift anländer till sjukhuset (skadad av kniven i handen) ligger han nästan kataton på britsen.
- Båda har vårdats på psyk för sin psykiatriska problem (tvångstankar om att mörda).
Edvin somnar i pikebussen efter att han gripits.
Skillnader:
- Simon pratar ganska ofta med andra om mörka tankar, men då i form av, som andra uppfattar det "svart torr humor". Möjligt att han inte skämtar, men hans kompisar säger "att det är Simon, det är så han är". Verkar mer dyster, mörk i sina tankar.
- Edvin verkar "lägga lock" på sina känslor. De gånger han pratar om sina mörka tankar är enbart när han berättar om perioden 2014 när han mådde dåligt. Det verkar han inte ha några problem att prata om, tvärtom. Kan verka stötande i ljuset av det brott han har utfört, men det verkar han inte riktigt koppla.
- Som jag uppfattar det så tycker nog en del att Simon är avvikande i sitt beteende, men inte "sjuk", medan jag tror att Edvin uppfattas som en helt normal, glad, skojig och snäll kille.
- Simon verkar ha ganska många kompisar som han umgås med, både tjejer och killar. Han ingår i ett gäng som umgås.
- Edvin verkar vara mer av ensamvarg. Trivs med litet umgänge. Umgås mest med familjen och har några kompisar som han umgås med då och då.
- Simon verkar mer hugga (Kjell list hade 22 hugg i bröst och hals), de avlider snabbt
- Edvin utför tejpningen först, halsskärning sedan.
- Edvin rånar offren.
- Simon tar inget från offren.
Jag har svårt att dra några riktiga slutsatser av detta. Edin vet man väldigt lite om (vet inte om det finns sjukjournaler från psykiatrin i FUP, har ännu inte läst förhöret från MPS). I Simons fall finns det förhör med sjukvårdspersonal när han vårdades.