Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag förstår att du inte vill/kan sätta någon diagnos på Edvin.
Men eftersom du jobbar inom psykiatrin är jag ändå lite nyfiken hur dina tankar går.
Jag funderar litet på vad man kan utesluta, i den vägen.
Psykos tror jag inte på, eftersom Edvin var betydligt mer rationell än en person som lider av akut psykos.
Deprimerad tror jag inte heller att han var. En deprimerad person är nog betydligt mindre hedonistisk än vad Edvin förefaller ha varit den gången. Inga depressiva symtom framkommer när han är i Borås, exampelvis. (En person med depression av någon dignitet, hade nog inte ens åkt på utbildningen utan dragit täcket över huvudet på lördagsmorgonen.)
Neuropsykiatri i autismspektrum? Nja de brukar ju ofta ha svårt att ljuga och de ger sig sällan i kast med okända.
Återstår väl egentligen bara någon typ av personlighetsstörning men i vilket kluster kan inte jag fastställa med ledning av vad som kommer fram i media och/eller FUP. Möjligen är kluster B, mer troligt än något annat.
I och för sig är han tidigare diagnostiserad med bipolär sjukdom men jag tror inte att han var manisk heller.
Han är inte lättbedömd, Edvin.
EDIT: Jag ska naturligtvis tillägga att allt jag skriver är fullt förenligt med att jag kan ha fel, eftersom all information inte riktigt finns till hands eller att jag har missat något.