2018-04-16, 09:58
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontblamecain
Tyvärr är Public Service partiskt, när det handlar om utrikespolitik. Och det verkar bli värre för varje år. Den genomsnittlige nyhetskonsumenten är förmodligen vid det här laget övertygad om att “Assad gasar sin egen befolkning”. Det ligger en stor fara i detta. Men att bara ge fan i att “klicka” gagnar inte sanningen. Det handlar ju inte bara om att man själv skall slippa “höra på´t”. Det är ingen personlig fråga för dig och mig.

Dessutom bör man ta del av alla sidor för att kunna bilda sig en uppfattning.
Förstår vad du menar, men att inte klicka på deras sidor och se på deras kanaler är det enda sättet att få dom att konkursa. Visserligen så ska vi nu betala via skatten för SVT´s lögner, men media kan vi däremot konka genom att inte klicka på. Hade det inte gått uselt för SVT så hade dom aldrig tagit pengar ifrån skattesedeln, men det här är deras sista hopp. Låt dom fortsätta att ljuga, så länge ingen kollar så kan dom ljuga bäst dom vill. Det är för det mesta dom äldre genearationerna som ser på SVT. När dom är borta så har dom inte många tittare kvar. Det kommer att ta sin tid, men deras tid är kommen.
Citera
2018-04-16, 09:59
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Vilka lagar har USA, UK och Frankrike brutit mot då?
UN Lag att man inte ska attackera andra länder utan tillstånd.
Dessutom borde varje land för sig få ett tillstånd utav parlamentet. Fanns inte heller.

Citat:
Har civila i Syrien och resten av världen inga rättigheter?
Ja, civila i Syrien har rättigheter att inte vara bombade av US.
De har rätt att leva i fred utan aggressiva "oppositionen". Oppositionen i Sverige börjar inte skjuta och kasta bomber om de förlorar valet.

Se: Det finns inte Assad i Libyen, vad har vi där enligt US/FR demokratiska rebeller? Du fattar inget. Noll. Zero. Nada. Åk till Syrien och informera dig.

Citat:
Har civila i Syrien och resten av världen inga rättigheter?
Vadå "resten av världen"? Europerna är så EGOCENTRISKA, någon typ av sjukdom. Världen är inte enbart den politiska eliten i UK/US, och du själv.
Resten av världen tycker att US ska åka hem. Hela Afrika, hela Latinamerika, halva Europa, nästan hela Asien. Slut med bullshit "resten av världen".

Citat:
Är det bara Assad som har rätt att mörda sitt eget folk?
Hör av dig när du är nykter.

Citat:
Retorisk fråga.
Det är inga retoriska frågor. De är frågor indoktrinerade av DN, SVT, BBC.....
Citera
2018-04-16, 10:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
1) Man startar inga krig över något så jäkla simpelt som en gasledning. I synnerhet i en så instabil region som Mellanöstern, där allianser kan ändras över en dag. Västvärlden har för övrigt inget alls emot mer olja och gas på marknaden, ju fler kanaler desto bättre, så priserna pressas. Dessutom finns ju fartyg som är billigt, enkelt och framför allt flexibelt. Sedan är ju t.ex. det enorma fältet vid Israel/Cypern på g att exploateras, mycket stabil kommande leverans till Europa jämfört med vad som helst på arabiska halvön. Imorgon kanske ytterligare ett fält någon annanstans upptäcks. Det finns helt enkelt inget incitament att drämma till med storsläggan och avsätta regeringar för detta.

2) Varför hitta på en onödig och ihålig konspirationsteori när verkligheten är tillräckligt spännande, framför allt USA/Israel gentemot Iran? Det är ju Irans *politiska* inflytande och länk till Hisbollah man vill stoppa genom att stoppa Assad, ingen hemlighet.

3) Jag hoppas innerligt att inte heller du eller någon annan här vill att EU ska bli *beroende* av rysk gas!? Ryssland har visat ett så pass aggressivt beteende i energiexportfrågor att jag hoppas inget förnuftigt land gör sig beroende av Ryssland. Köpa billigt därifrån, helt okej för min del, men man ska absolut inte vara beroende av det.
Vad handlar det då om? Menar du att en som Christer Sfeir är en konspirationsteoretiker?:

https://twitter.com/ChristerSfeir/status/985750387104903168

http://kwasbeb.se/2017/11/17/vandringssagen-den-forutseende-soldaten/
(FB) Islamisters politiska avancemang i Sverige
Citera
2018-04-16, 10:20
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad handlar det då om?

Jag skriver ju det! Irans politiska inflytande västerut till Hisbollah/Libanon via Syrien. Och att detta ju borde vara tillräckligt "spännande".

Det är mycket möjligt att Christer har sagt och skrivit mycket vettigt om annat, men detta om gasledningen hör inte dit. Energikällor och energitransporter verkar vara populärt att hitta på teorier kring. Om det hade spelat någon som helst roll för USAs militära agerande så hade Chavez & co varit avsatta för länge sedan.
Citera
2018-04-16, 10:29
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=g1VNQGsiP8M

Bästa Syrien beskrivningen jag har hört
Citera
2018-04-16, 10:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag skriver ju det! Irans politiska inflytande västerut till Hisbollah/Libanon via Syrien. Och att detta ju borde vara tillräckligt "spännande".

Det är mycket möjligt att Christer har sagt och skrivit mycket vettigt om annat, men detta om gasledningen hör inte dit. Energikällor och energitransporter verkar vara populärt att hitta på teorier kring. Om det hade spelat någon som helst roll för USAs militära agerande så hade Chavez & co varit avsatta för länge sedan.
Det är bra så vet jag var jag har dig. Konflikterna i MÖ har handlat om gas och olja sedan tidernas begynnelse. Du kanske inte känner till att Iran tillsammans med Qatar sitter på de största utforskade gasfynden och skulle gärna vilja kunna sälja det via pipe-lines till Europa. Det är liksom därför inflytandet västerut är så viktigt för Iran och så viktigt för Israel, Väst och USA att förhindra det.

Nu är det ännu mer problematiskt då man tror att det finns ännu större fyndigheter i Medelhavet utanför Syriens kust. Även utanför Israels som vill hinna före alla andra.

Det är allt detta det handlar tillsammans med färskvattenförsörjningen och befolkningsexplosionen i regionen.

Citat:
3) Jag hoppas innerligt att inte heller du eller någon annan här vill att EU ska bli *beroende* av rysk gas!? Ryssland har visat ett så pass aggressivt beteende i energiexportfrågor att jag hoppas inget förnuftigt land gör sig beroende av Ryssland. Köpa billigt därifrån, helt okej för min del, men man ska absolut inte vara beroende av det.

När har Ryssland/Sovjet visat aggressivt beteende gentemot slutkunder i Europa?
Senast redigerad av arbetet 2018-04-16 kl. 10:57.
Citera
2018-04-16, 11:11
Medlem
arbetets avatar
Nu går rykten om truppansamling i Jordanien av amerikanska marinsoldater. Man misstänker att man kommer att försöka ge sig på T4 pumpstation. Så mycket för att det här kriget inte skulle handla om olja och gas.
Citera
2018-04-16, 11:32
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Jag skriver ju det! Irans politiska inflytande västerut till Hisbollah/Libanon via Syrien. Och att detta ju borde vara tillräckligt "spännande”

Varför är Irans inflytande i Syrien så viktigt för väst(USA)? Eller Saudi’s, eller Turkiets?
Citera
2018-04-16, 11:33
Medlem
humanlifes avatar
De temporärt evakuerade invånarna börjar återvända till Douma. Terroristerna är borta och livet kan börja normaliseras, affärer öppnar, barnen får gå i skola igen.
Citat:
After liberating their city from terrorism, Douma residents eager to return to their houses and farms

16 April، 2018

Damascus, SANA – “We have suffered dark times under the yoke of terrorism. We have been waiting this moment so long,” said Douma residents while they were heading to their houses after the liberation of the Eastern Ghouta at the hands of the Syrian army.

The movement in Douma streets, the reopening of shops and the accompanying noise indicate that the life is gradually coming back to its normal rhythm after the eradication of terrorist groups and the exit of Jaish al-Islam terrorists to Jarablos.

A growing sense of hope and optimism prevailed. People are eager to return to their houses and farms and children who were deprived of their right to education are so glad to go back to schools.

https://sana.sy/en/?p=134517
Citera
2018-04-16, 11:33
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Det är bra så vet jag var jag har dig. Konflikterna i MÖ har handlat om gas och olja sedan tidernas begynnelse.

Eller snarare under några årtionden, sista "oljekriget" var väl Kuwait 1991 som hade globalt stöd av naturliga skäl, eftersom Irak helt sonika klampade in och snodde en ansenlig del av världens resurser och på goda grunder kunde antas vara på väg att göra samma sak i Saudiarabien.
Numera är ju leveranserna betydligt mer diversifierade (t.ex. Nigeria, Angola, Azerbadjan etc.)

Citat:
Du kanske inte känner till att Iran tillsammans med Qatar sitter på de största utforskade gasfynden och skulle gärna vilja kunna sälja det via pipe-lines till Europa.

Jo det känner jag till. Man säljer det ju dock redan i mängder via LNG-fartyg. Exporten är stor från Qatar och snart även Iran (västföretag överlyckliga över Iran-dealen), och ändå menar du att huvudskälet till kriget är ett rör som distributionskanal?

Citat:
Det är liksom därför inflytandet västerut är så viktigt för Iran och så viktigt för Israel, Väst och USA att förhindra det.

Ok. Du tror alltså på allvar att export av naturgas genom en pipeline är skälet till att Israel och USA är motståndare till Iran i denna konflikt? För det är ju precis vad det citerade låter som. Menar du det?

Citat:
Nu är det ännu mer problematiskt då man tror att det finns ännu större fyndigheter i Medelhavet utanför Syriens kust. Även utanför Israels som vill hinna före alla andra.

Finns säkert i syrisk ekonomisk zon i Medelhavet också, men det är inte den syriska zonen som Israel, Cypern, Grekland (och Ryssland genom Gazprom) verkar i.

Citat:
Det är allt detta det handlar tillsammans med färskvattenförsörjningen och befolkningsexplosionen i regionen.

Det är en mycket viktig fråga i regionen ja, men tror knappast den har någon större inverkan på kriget i Syrien. Jordanflodens vatten delas ju av Israel och Jordanien, sedan utvecklar Israel alltmer inom avsaltning och hoppas på goda grunder att det blir en stor exportframgång de kommande åren.

Citat:
När har Ryssland/Sovjet visat aggressivt beteende gentemot slutkunder i Europa?

Vet inte varför du lagt till "slutkunder" när jag inte nämnt det själv (indirekt blir naturligtvis allt riktat mot slutkunder), men NordBalt är väl ett utmärkt exempel på helt omotiverad och överdriven aggression angående energiförsörjning,
https://www.svd.se/ud-protesterar-mot-ryska-marinen
Citera
2018-04-16, 11:35
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Varför är Irans inflytande i Syrien så viktigt för väst(USA)? Eller Saudi’s, eller Turkiets?

Ja fundera på det. Jag har ju skrivit i två inlägg att det borde vara lika spännande att undersöka som en pipeline.
Citera
2018-04-16, 11:35
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Nu går rykten om truppansamling i Jordanien av amerikanska marinsoldater. Man misstänker att man kommer att försöka ge sig på T4 pumpstation. Så mycket för att det här kriget inte skulle handla om olja och gas.

Dina twitterrykten är rent jävla nonsens så fortfarande, nä det handlar inte om olja och gas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in