Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Det är bra så vet jag var jag har dig. Konflikterna i MÖ har handlat om gas och olja sedan tidernas begynnelse.
Eller snarare under några årtionden, sista "oljekriget" var väl Kuwait 1991 som hade globalt stöd av naturliga skäl, eftersom Irak helt sonika klampade in och snodde en ansenlig del av världens resurser och på goda grunder kunde antas vara på väg att göra samma sak i Saudiarabien.
Numera är ju leveranserna betydligt mer diversifierade (t.ex. Nigeria, Angola, Azerbadjan etc.)
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Du kanske inte känner till att Iran tillsammans med Qatar sitter på de största utforskade gasfynden och skulle gärna vilja kunna sälja det via pipe-lines till Europa.
Jo det känner jag till. Man säljer det ju dock redan i mängder via LNG-fartyg. Exporten är stor från Qatar och snart även Iran (västföretag överlyckliga över Iran-dealen), och ändå menar du att huvudskälet till kriget är ett rör som distributionskanal?
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Det är liksom därför inflytandet västerut är så viktigt för Iran och så viktigt för Israel, Väst och USA att förhindra det.
Ok. Du tror alltså på allvar att export av naturgas genom en pipeline är skälet till att Israel och USA är motståndare till Iran i denna konflikt? För det är ju precis vad det citerade låter som. Menar du det?
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Nu är det ännu mer problematiskt då man tror att det finns ännu större fyndigheter i Medelhavet utanför Syriens kust. Även utanför Israels som vill hinna före alla andra.
Finns säkert i syrisk ekonomisk zon i Medelhavet också, men det är inte den syriska zonen som Israel, Cypern, Grekland (och Ryssland genom Gazprom) verkar i.
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Det är allt detta det handlar tillsammans med färskvattenförsörjningen och befolkningsexplosionen i regionen.
Det är en mycket viktig fråga i regionen ja, men tror knappast den har någon större inverkan på kriget i Syrien. Jordanflodens vatten delas ju av Israel och Jordanien, sedan utvecklar Israel alltmer inom avsaltning och hoppas på goda grunder att det blir en stor exportframgång de kommande åren.
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
När har Ryssland/Sovjet visat aggressivt beteende gentemot slutkunder i Europa?
Vet inte varför du lagt till "slutkunder" när jag inte nämnt det själv (indirekt blir naturligtvis allt riktat mot slutkunder), men NordBalt är väl ett utmärkt exempel på helt omotiverad och överdriven aggression angående energiförsörjning,
https://www.svd.se/ud-protesterar-mot-ryska-marinen