2018-04-15, 23:30
Medlem
Drozds avatar
En intressant fråga är vilka av de politiker och mediepersonligheter som uttryckt sitt stöd för attacken som verkligen tror på den fejkade "gasattacken" och vilka som bara spelar med i taskspelet? Svårt att säga vilket alternativ som är värst egentligen.

Att Theresa May och Macron (och givetvis Trump) begriper att al-Assad aldrig beordrat någon gasattack tar jag för givet. De positionerar sig bara för att blidka sionistlobbyn.

När det kommer till Alliansens partiledare och utrikesminister Wallström har jag mina dubier. Är de så genomkorkade att de tror att Assad-regimen gjort vad de anklagas för eller håller de bara god min i elakt spel?
Citera
2018-04-15, 23:41
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapon
Jag följde ganska uppmärksamt nyheterna över webben då anfallet skedde, eftersom jag av någon anledning vaknade redan vid 03:00 tiden. Jag lade märke till en sak: några nyhetsrubriker talade om att Pentagon inte hade informerat Ryssland om att det skulle bli ett anfall vid den tidpunkten. Det var tydligen en viktig upplysning. Men sedan dök det plötsligt upp ett meddelande om att Macron hade varit i kontakt med Putin, och talat om det för honom. Se'n försvann den nyheten. Jag har letat efter den, men har inte funnit den. Undrar ifall någon annan lade märke till det ? Det borde om något ha varit "fake news".
Eller kan det ligga något i det ?
Det var litet konstigt att Putin höll en såpass låg profil som han trots allt gjorde. Han reagerade bara verbalt, och det ganska sent.

Ja, alltså man behöver inte meddela Kremlin något så länge det handlar om fasta mål som kemvapenlager och framställningslab. Så det är för mycket falska nyheter i omlopp kan man säga, men Macron talade säkerligen med Putin men om något helt annat.
Frankrike har varit hårt drivande då det gäller just Assad och krigsbrott.

Citat:
France and its partners will today continue their efforts at the United Nations to enable the creation of an international mechanism to establish responsibility, prevent impunity and obstruct any temptation on the part of the Syrian regime to repeat these acts.

http://www.elysee.fr/communiques-de-presse/article/press-statement-by-the-president-of-the-french-republic-on-the-intervention-of-the-french-armed-forc es-in-response-to-the-use-of-chemical-weapons-in-syria/

Frankrike antyder här vilka mål dom har då de gäller Assads krigsbrott.
Citera
2018-04-15, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
En intressant fråga är vilka av de politiker och mediepersonligheter som uttryckt sitt stöd för attacken som verkligen tror på den fejkade "gasattacken" och vilka som bara spelar med i taskspelet? Svårt att säga vilket alternativ som är värst egentligen.

Att Theresa May och Macron (och givetvis Trump) begriper att al-Assad aldrig beordrat någon gasattack tar jag för givet. De positionerar sig bara för att blidka sionistlobbyn.

När det kommer till Alliansens partiledare och utrikesminister Wallström har jag mina dubier. Är de så genomkorkade att de tror att Assad-regimen gjort vad de anklagas för eller håller de bara god min i elakt spel?
Min gissning är i nuläget att cirka 90% bara spelar med och att siffran stiger.
Citera
2018-04-15, 23:48
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ryssland lär dock snarast förse Syrien med S-300, vilket har fått judarna att beklaga sig över en möjlig ny shoah av israeliska stridsplan.

http://m.jpost.com/Arab-Israeli-Conflict/Russian-supply-of-S-300-systems-to-Syria-major-threat-to-IAF-549837

Det har dom talat om länge och nu har dom förevändning. Ha dock inga stora förhoppningar om vare sig S-300 eller S-400. Propagandan har inte visat ett skit svart på vitt. Minns deras inledning i Syrienkriget/konflikten och dom måste varit rejält i gasen då dom bommade det mesta. Stora tunnor skramlar mest. Nu kommer Putin. Bohoooo så rädda vi blir.
Citera
2018-04-15, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Om vi leker med tanken att Trump, May, Macron m fl blivit förda bakom ljuset och pga detta kom att beordra bombardemanget, och att sedan den verkliga sanningen kommer i dagen (händelsen iscensatt av lokala krigsherrar i området) så finns möjligheten att vi får beskåda ett myteri av kaliber när inblandade militärer (USA, UK, Frankrike) inte klarar av att leva med vetskapen att dom blivit grundlurade.

Jo tjena. Det går nog inte riktigt till på det sättet. För det första så kan man alltid fortsätta att hävda att man hade rätt eller så kan man säga att utifrån den information vi hade så trodde vi det.
I fallet Irak och massförstörelsevapnen så erkände ju till och med Bush efteråt att det inte fanns några, men inte blev det något uppror för det.
Citera
2018-04-16, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jo tjena. Det går nog inte riktigt till på det sättet. För det första så kan man alltid fortsätta att hävda att man hade rätt eller så kan man säga att utifrån den information vi hade så trodde vi det.
I fallet Irak och massförstörelsevapnen så erkände ju till och med Bush efteråt att det inte fanns några, men inte blev det något uppror för det.
Besvikelse är en färskvara. När lögnerna stelnat krävs mer kraft för att skaka skelleten ur garderoben.
Citera
2018-04-16, 00:04
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Preliminary Damage Assessment:
Barzah Research and Development Center

Him Shinshar Chemical Weapons Storage Site

Him Shinshar CW Bunker

Dom mål som väst tog i Syrien levererat av US dept of Defence, och satellitbilder före samt efter.
https://www.defense.gov/portals/1/features/2018/0418_syria/img/14APR-Press-Briefing-Graphics.pdf
Citera
2018-04-16, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det har dom talat om länge och nu har dom förevändning. Ha dock inga stora förhoppningar om vare sig S-300 eller S-400. Propagandan har inte visat ett skit svart på vitt. Minns deras inledning i Syrienkriget/konflikten och dom måste varit rejält i gasen då dom bommade det mesta. Stora tunnor skramlar mest. Nu kommer Putin. Bohoooo så rädda vi blir.

Turkiet valde S-400 trots att de är NATO-medlemmar. USA blev mycket upprörda och har förbjudit alla Nato-medlemmar att köpa systemet. Men turkiet har sagt att de struntar i vad USA säger. De vill själva bestämma vilka vapen de köper. Troligen kommer de även att köpa nästa generation S-500.

https://www.express.co.uk/news/world/925033/us-threatens-turkey-surface-to-air-s400-missile-deal-russia
https://www.defensenews.com/land/2017/12/29/turkey-russia-reportedly-sign-loan-deal-for-s-400-air-defense-system/
Citera
2018-04-16, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Margot Wallström intervjuades i kvällens Agenda. Hon såg vettskrämd ut, som om någon dinglade en stor spindel framför ögonen på henne, och uttryckte förståelse för helgens granatattack mot Syrien. Den i mitt tycke självklara frågan om man inte först borde invänta vad utredningen kommer fram till uteblev. Storpolitiken lever tydligen efter alldeles egna regler.

Hon verkar ha tappat förståndet eller så är hon hotad/mutad. Hon som alltid har varit emot Nato, Trump och Israel. Hon har alltid sagt att det inte finns några militära lösningar på problem. Men nu plötsligt verkar allt vara upp och ner. Hon tycker inte ens man skall avvakta tills utredningen av attacken är klar.
Citera
2018-04-16, 00:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det där får du gärna utveckla.
Inget illa menat men jag är intresserad.

Vet inte hur jag ska förklara bättre.

Men tänk att den inkommande amerikanska roboten är en pistolkula som susar fram rätt över huvuden på en folksamling. De ryska luftvärnsroboten är då en handgranat som kastas rätt upp och går i en ballistisk båge i riktningen mot pistolkulan för att alldeles innan den träffar marken träffa den inkommande roboten och oskadliggöra den.

Då är det egentligen strunt samma, för oavsett om man träffar kulan eller inte så slutar det inte bra för den eller de personerna som är under träffpunkten.

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag förstår förståss att man med hjälp av några gamla lv-akor bara kan "kötta på" och hoppas på det bästa, det kan ju kanske funka om man har tur.

I princip helt omöjligt att träffa. Speciellt i mörker och utan en rejäl radar kopplad till akan. Dessa robotar flyger inte bara lågt, de håller sig även alldeles under ljudets hastighet så att de kan utföra relativt kraftiga manövreringar för att försvåra bekämpning.

Akan skulle också behöva vara väldigt nära det slutgiltiga målet, något som är väldigt svårt att förutse när man grupperar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Men vilket av de system Syrien i dagsläget förfogar över vore bäst lämpat för att skjuta ner missilerna?

Utan tvekan Pantsir.

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Turkiet valde S-400 trots att de är NATO-medlemmar. USA blev mycket upprörda och har förbjudit alla Nato-medlemmar att köpa systemet. Men turkiet har sagt att de struntar i vad USA säger. De vill själva bestämma vilka vapen de köper. Troligen kommer de även att köpa nästa generation S-500.

Turkiets val av S-400 handlar om att Erdogan vill ha ett system helt fristående från Nato. Detta för att den turkiska militären inte ska kunna integrera det systemet med Natos system.

Huvudanledningen till detta är att S-400 systemet enbart ska grupperas runt "Cumhurbaşkanlığı Külliyesi". Detta för att Erdogan ska kunna använda systemet till att skjuta ned sina egna F-16 i en eventuell framtida militärkupp. Enbart soldater godkända av Erdogan kommer att bli godkända till att operera det ryska systemet så att han har kontroll.

Den turkiska militären ska sedan få ett Natokompatibelt luftvärn utvecklat ihop med Frankrike/Italien till att använda i stor skala som huvudluftvärn för de dagliga operationerna.
Citera
2018-04-16, 00:39
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Vid det här laget kan vi med ganska stor säkerhet säga att inga robotar sköts ner, varken Tomahawk eller Storm Shadow. Ryssland agerade inte överhuvudtaget mot några robotar, men hävdar att ett antal robotar sköts ner av syriskt luftvärn. All information pekar dock mot att syriskt luftvärn förvisso avfyrade robotar under bombningen men dessa hade noll verkan. Videor verkar snarare visa att luftvärnsrobotarna avfyrades utan styrning överhuvudtaget, och i de flesta fall tycks de avfyrats efter kryssningsrobotarna redan nått sina mål. Möjligtvis att ryssarna vill skruva lite på orden och hävdar att ett antal robotar bekämpats, dock utan verkan.

Varför i all världen skjuter syrierna luftvärnsrobotar efter att kryssningsmissilerna redan nått sina mål? Och utan styrning verkar ju extra dumt. Det är ju liksom själva poängen med robotar. Annars kunde de ju likagärna kört med gamla luftvärnskanoner tycker man. Var de kanske oroliga för att signalen skulle spåras och de utsättas för ett anfall? Och andra sidan kan man ju ändå räkna ut var roboten avfyras ifrån så...

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ryssarnas luftvärn håller världsklass.
Det är dessutom helt mobilt.

Att luftvärn är mobila är nog snarast standard sedan länge tillbaka. Du tänker kanske på gamla lv-akor? En modell från 1932 användes under 2:a världskriget av bl.a. Sverige. Även t.ex. Irak använde dem under Irak-kriget. En ny modell kom 1948. (Båda 40 mm amunition, vill jag påminna mig om?) Sverige använde dessa parallellt med robotar ända långt in på 90-talet. Främst runt flygplatser o.likn. för att förhindra långsammare flyg/helikoptrar från att genomföra luftlandsättningar. Dessa kunde bara skjuta några km, så de måste stå nära flygfältet. Men de var billiga och kunde bara kötta på. (4 skott/sek för de från 1948 och 2 skott/sek för de från 1932.) De kunde t.o.m. skjuta mot markmål vid behov. Men även de gick att flytta på, även om det tog några timmar...

Men moderna robotar som det nu är frågan om brukar vara rätt mobila. Dessutom behöver de ej stå så nära, då de kan skjuta många mil. I dagens krig, jämfört med 2:a världskriget, är konstanta omflyttningar a och o.

Exakt hur bra ryssarnas luftvärn är vet jag tyvärr ej. Men enligt dem själva är det säkert bäst i världen. Vad skulle de annars säga? Rysk teknologi brukar förvisso inte direkt vara världsledande, men det är ju möjligt att detta är ett undantag?

Men en nästan viktigare fråga hur bra militärerna är på att använda de vapen de har. För ryssarnas del är det nog inga problem. Men för Syrierna? Det är rätt väl känt att det bland arabiska militärer oftast är stora kommunikationsproblem mellan olika enheter. Liksom att många officerare tillsatts p.g.a. rätt klantillhörighet och många av soldaterna är väldigt lågt utbildade. Detta i kombination med att de ej alltid vill göra som de utbildats för att göra, utan istället göra saker på "sitt sätt", så kan precis allt gå åt helsike även med de bästa vapnen i världen.
Citera
2018-04-16, 01:18
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Fattar ingenting. Vad fan har konflikten mellan muslimer i Syrien med USA och Ryssland att göra? Har Ryssland allierat sig med ISIS eller exakt hur står Ryssland och USA på olika sidor?
Inte Ryssland. Israel är allierad med ISIS, USA och UK är allierade med al-Qaida. Ryssland är allierad med Syrien, Iran och Hezbollah. En intressant koppling här till skapandet utav förevändningar att gå till angrepp, med att i avsaknad av bevis påstå ”de använder kemvapen” mot civila.

https://youtu.be/J4utEI2EU64
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in