2018-04-15, 22:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Så här står det i länken "climasol" hänvisade till i sitt inlägg ovan (Källan som anges är det ryska försvarsdepartement.):

Så m.a.o. har Ryssland placerat ut S-400 i Syrien. Dessa kan dock ej klara av att skjuta bort inkommande missiler. Ryssland arbetar dock på att utveckla ett sådant system (kallat 77N6), men det är ej färdigt och således ej heller i bruk (verken i Syrien eller någon annan stans heller).

Inte ens Ryssland själva har så många av dessa l.v.-robotar då de är extremt dyra.*) Det känns därför tveksamt att de låter syrierna bränna av mängder av dem, speciellt inte till något de inte är gjorda för och ens heller kan klara av.

*) Enl. Wikipedia:

om nu ryssarna lät syrierna skjuta en missil mot varje inkommande amerikansk, brittisk eller fransk missil har de m.a.o. bränt av ca 3 mrd kr, på något de t.o.m. själva säger att de inte kan klara av. Nästa fråga man då ställer sig är om det därför inte är slut på S-400-missiler i Syrien nu?

Även om ryssarna hade haft S-400 aktivt och haft som mål att skjuta ned inkommande robotar så är det helt omöjligt att intercepta robotar över ett så befolkat område som Damaskus.

De olika typerna av robotar som skickades in flyger på väldigt låg höjd, allt mellan 20-50 meter. En robot från S-400 skjuts vertikalt och ska sedan upp en bra bit för att vända helt om neröver mot marken i över 1000 km/h för att försöka plocka ned den inkommande roboten. Oavsett om man då träffar den inkommande roboten eller inte så kommer allt och alla som befinner sig under att råka illa ut.

Detta är huvudanledningen till att man inte ens försöker sig på att plocka ned robotarna utan bara låter dem passera. De orsakar mindre skada vid sina respektive mål.
Citera
2018-04-15, 22:59
Medlem
CNN alltmer oseriösa:

Citat:
@ikhras

BREAKING: After sniffing a child's backpack somewhere in Northern #Syria on April 14, US regime journalist @arwaCNN confirmed there was "definitely" a chemical weapons attack by "the regime" on April 7 in #Douma. The OPCW team of experts can now call off its fact-finding mission.
https://twitter.com/ikhras/status/985574324256952320

Expressen samarbetar idag med propagandakanalen CNN, här ett klipp med den sniffande CNN-journalisten:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/efter-misstankta-kemattacken---cnn-moter-drabbade-syrier/
Citera
2018-04-15, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorr3n
Även om ryssarna hade haft S-400 aktivt och haft som mål att skjuta ned inkommande robotar så är det helt omöjligt att intercepta robotar över ett så befolkat område som Damaskus.

De olika typerna av robotar som skickades in flyger på väldigt låg höjd, allt mellan 20-50 meter. En robot från S-400 skjuts vertikalt och ska sedan upp en bra bit för att vända helt om neröver mot marken i över 1000 km/h för att försöka plocka ned den inkommande roboten. Oavsett om man då träffar den inkommande roboten eller inte så kommer allt och alla som befinner sig under att råka illa ut.

Detta är huvudanledningen till att man inte ens försöker sig på att plocka ned robotarna utan bara låter dem passera. De orsakar mindre skada vid sina respektive mål.

Det där får du gärna utveckla.
Inget illa menat men jag är intresserad.
Citera
2018-04-15, 23:03
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
De har inte avfyrat några S-400.

Citat:
Ursprungligen postat av annonsblockeringen
Petigt, men inga ballistiska missiler avlossades i den här attacken.

S-400 finns i Syrien men utifrån det som går att läsa så är systemet inaktivt eller enbart för aktivering om ryska styrkor attackeras direkt.

Helt riktigt, tack för era förtydliganden!

Det jag skrev föreföll så tydligt i mitt huvud, men det var det tydligen inte. Jag tar till mig kritiken, jag borde absolut uttryckt mig bättre.

Vad jag menade var att de ej avfyrat några S-400 robotar. Och Ryssland lär inte vara pigga på att överlämna några till syrierna. Och om det rent hypotetiskt hade avfyrats några, hade de ändå inte varit framgångsrika, då de inte ens är avsedda för detta. Och då hade det inte funnits några kvar nu ändå mot kommande eventuella anfall.

Så min poäng var att: Till alla er som fortfarande tjatar om S-400, de har inte använts och kommer inte heller användas, ivarjefall inte till detta, och inte av syrierna, så snälla släpp det nu!
Citera
2018-04-15, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det är tydligen för tidigt att publicera uppgifter om eventuellt nedskjutna Tomahawk, men alla de franska och brittiska flygplan som deltog med styrda bomber återvände oskadda.

https://www.defense.gov/News/Article/Article/1493636/mattis-dunford-detail-attacks-on-syrian-chemical-arsenal/

De mål som angreps tycks vara förstörda och oavsett det så handlade det om att skicka ett tydligt meddelande om vad som händer om kemvapen används. Det lyckades man med, det också.

De utlovade ryska motangreppen mot bl a amerikanska fartyg lyste helt med sin frånvaro.

Vid det här laget kan vi med ganska stor säkerhet säga att inga robotar sköts ner, varken Tomahawk eller Storm Shadow. Ryssland agerade inte överhuvudtaget mot några robotar, men hävdar att ett antal robotar sköts ner av syriskt luftvärn. All information pekar dock mot att syriskt luftvärn förvisso avfyrade robotar under bombningen men dessa hade noll verkan. Videor verkar snarare visa att luftvärnsrobotarna avfyrades utan styrning överhuvudtaget, och i de flesta fall tycks de avfyrats efter kryssningsrobotarna redan nått sina mål. Möjligtvis att ryssarna vill skruva lite på orden och hävdar att ett antal robotar bekämpats, dock utan verkan.

Det mer intressanta är faktiskt vad västvärlden hoppas att bombningen faktiskt ska åstadkomma. Det är ju knappast mer än en styrkedemonstration och skadar inte Assads framtida åtaganden nämnvärt. Kanske en signal som understryker vikten av att inte anfalla "fel" rebeller? USA/väst kontrollerar med sina mer "direkta" rebellallierade åtminstone 25% av Syrien i dagsläget. Kanske vill man understryka att denna alliansen faktiskt kan verka på andra platser än bara landsbygden.

Hittills verkar det som att Trump spelar samma spel som Putin, kanske till och med bättre. Även om han är oerhört jobbig att lyssna på.
Citera
2018-04-15, 23:10
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detsnoar
Det finns inga sånna bevis. Mycket desinformation och fakevideos från andra krig som sprids. Alla vet att Ryssland och Assad-regimen inte har tekniken och pengarna att kunna motarbeta Västvärldens högteknologiska missiler.

Ryssarnas luftvärn håller världsklass.
Det är dessutom helt mobilt.
Senast redigerad av LeeVan 2018-04-15 kl. 23:12.
Citera
2018-04-15, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
CNN alltmer oseriösa:

https://twitter.com/ikhras/status/985574324256952320

Expressen samarbetar idag med propagandakanalen CNN, här ett klipp med den sniffande CNN-journalisten:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/efter-misstankta-kemattacken---cnn-moter-drabbade-syrier/
Det är svårt att bemöta den här typen av propaganda. En brittisk journalist luktar på en ryggsäck och lockar till kommentarer som är riktade åt ena sidan. Ingen vettig människa tar det på allvar, men det finns ett djupt allvar ändå. Hade de här barnen varit utsatta för en kemisk attack så hade de varit döda. "Journalisten" är fullt övertygad om att hon gör en insats för världen men i själva verket är hon ett verktyg för globalisterna.
Citera
2018-04-15, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Om vi leker med tanken att Trump, May, Macron m fl blivit förda bakom ljuset och pga detta kom att beordra bombardemanget, och att sedan den verkliga sanningen kommer i dagen (händelsen iscensatt av lokala krigsherrar i området) så finns möjligheten att vi får beskåda ett myteri av kaliber när inblandade militärer (USA, UK, Frankrike) inte klarar av att leva med vetskapen att dom blivit grundlurade.

Går inte att föra propagandakrig längre iom internet, och en teori tenderar i vissa fall att till slut slå knut på sig själv vare sig den är sann eller inte. Det kommer koka ner till spirituell övertygelse till slut, de saker man finner sanna. Allt i takt med att människan överöses med kunskap. Man ska inte dras med av krigshetsare; leva i världen, men inte av världen. Som nämnts i många gamla skrifter...
Citera
2018-04-15, 23:15
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Helt riktigt, tack för era förtydliganden!

Det jag skrev föreföll så tydligt i mitt huvud, men det var det tydligen inte. Jag tar till mig kritiken, jag borde absolut uttryckt mig bättre.

Vad jag menade var att de ej avfyrat några S-400 robotar. Och Ryssland lär inte vara pigga på att överlämna några till syrierna. Och om det rent hypotetiskt hade avfyrats några, hade de ändå inte varit framgångsrika, då de inte ens är avsedda för detta. Och då hade det inte funnits några kvar nu ändå mot kommande eventuella anfall.

Så min poäng var att: Till alla er som fortfarande tjatar om S-400, de har inte använts och kommer inte heller användas, ivarjefall inte till detta, och inte av syrierna, så snälla släpp det nu!
Ryssland lär dock snarast förse Syrien med S-300, vilket har fått judarna att beklaga sig över en möjlig ny shoah av israeliska stridsplan.
Citat:
The advanced S-300 would be a major upgrade to Syrian air defenses and pose a threat to Israeli jets as the long-range missile defense system can track objects like aircraft and ballistic missiles over a range of 300 kilometers.
http://m.jpost.com/Arab-Israeli-Conflict/Russian-supply-of-S-300-systems-to-Syria-major-threat-to-IAF-549837
Citera
2018-04-15, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det där får du gärna utveckla.
Inget illa menat men jag är intresserad.

S-400 systemen (systemet?) som finns i Syrien kontrolleras och används av ryssar, för att skydda ryssar och ryska intressen. Använder man robotar man har, vilket jag gissar är ett ganska begränsat antal, har man därefter åtminstone kraftigt begränsad förmåga att genomföra sin huvuduppgift (som tidigare nämnt). Hade ryssarna faktiskt skjutit ner (eller ens skjutit mot) västalliansens robotar/fpl hade man gett en ypperlig anledning för att skjuta mot ryska intressen. T.ex skulle britterna kunna hävda att man bombade avfyringsplatsen i självförsvar, eller så hade man kanske plockat fram den svarta boken och skjutit på platser där man vet att det finns ryssar och därefter hävdat att man inte visste (återigen, ett exempel). Eller ännu mer troligt, bombat någonting som faktiskt är kritiskt för Assads krigsförmåga, vilket skadar ryska intressen avsevärt.

Rysk förmåga på plats är (i motsats till vad som ofta hävdas) ganska begränsad, och de resurser som finns tillgängliga för väst är många gånger fler (och mer sofistikerade).
Citera
2018-04-15, 23:16
Medlem
Enligt Russia Insider har Syrien använt S-75, S-125 and S-200, Buk M2E mid-range och Pantsir S air defense.

https://russia-insider.com/en/30-year-old-soviet-missile-defense-destroys-70-trumps-nice-new-smart-missiles/ri23143
Citera
2018-04-15, 23:28
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorr3n

OK, tack då fick vi en bra förklaring på det!

Jag förstår förståss att man med hjälp av några gamla lv-akor bara kan "kötta på" och hoppas på det bästa, det kan ju kanske funka om man har tur. Men vilket av de system Syrien i dagsläget förfogar över vore bäst lämpat för att skjuta ner missilerna? Har de ens något att tillgå som kan funka hyfsat? Några fick de ju trots allt ner. (Exakt hur många råder det som bekant delade meningar om.)

Och fråga 2. Klarar man att från marken följa missilerna med hjälp av radar? Hur följer de dem? Optiskt och låser en laserstråle på dem, eller?

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in