2018-04-15, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Enligt 2017 års normering får du 1.85 med 90% rätt på alla delprov.

Tack så mycket. Då är man inte helt lost i alla fall. Det var längesedan jag pluggade så att göra det riktiga hp är inte aktuellt. Jag var mest nyfiken.
Citera
2018-04-15, 19:18
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Jag har en polare som oftast spikar orddelen men är så djävla risig på matte att hen ändå landar på typ 1.2

Nu senast fick hen äntligen ett bra resultat men det var efter många hundra timmar av matematiknötande.
Orddelen säger inte mycket om provet som helhet då delarna är för olika för att det ska korrelera.

Din fråga låter ungefär såhär; Jag är sjukt grym på att simma, kan ni uppskatta hur bra jag skulle kunna vara på duvskytte?

Gör ett gammalt HP på tid och kolla hur bra du är om du är nyfiken.

Vad fick din kompis för resultat då? Nyfiken då min plan är att nöta matte till total utmattning efter att provsvaren trillar in om ca en månad.
Citera
2018-04-15, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
Vad fick din kompis för resultat då? Nyfiken då min plan är att nöta matte till total utmattning efter att provsvaren trillar in om ca en månad.

Det verkar som att alla numera pluggar hårt inför hp och gör det flera gånger. Finns det statistik över vad förstagångskrivare får? Snittet bör ju rimligtvis var betydligt lägre än 1,0.
Citera
2018-04-15, 19:27
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Det verkar som att alla numera pluggar hårt inför hp och gör det flera gånger. Finns det statistik över vad förstagångskrivare får? Snittet bör ju rimligtvis var betydligt lägre än 1,0.

0.9-1.0 brukar snittet för förstaskrivare vara. Har verkligen tur om jag hamnar på 1.0 eller över nu, och det är min andra gång. Första gången så blev jag av med halva kvant då jag satt på toa för länge pga stressmage..

Denna gången så gjorde jag bara övningsprov hemma, vilket gick bra, men när den verkliga tidspressen kom ifatt mig igår tillsammans med prestationsångest så blev iallafall kvant ett rent helvete. Ska investera i en matte 1-bok och nöta in i det sista. Verb blir nog inga problem iallafall..
Citera
2018-04-15, 19:31
Medlem
Citat:
0.9-1.0 brukar snittet för förstaskrivare vara. Har verkligen tur om jag hamnar på 1.0 eller över nu, och det är min andra gång. Första gången så blev jag av med halva kvant då jag satt på toa för länge pga stressmage..

Denna gången så gjorde jag bara övningsprov hemma, vilket gick bra, men när den verkliga tidspressen kom ifatt mig igår tillsammans med prestationsångest så blev iallafall kvant ett rent helvete. Ska investera i en matte 1-bok och nöta in i det sista. Verb blir nog inga problem iallafall..

Det låter otroligt. Jag är inte särskilt insatt i denna värld men man läser ju överallt att personer förbättrar sina resultat med allt från +0,1 till +0,5 genom träning.

Jag vet inte exakt vad du menar med "stressmage" men jag gissar att imodium kan hjälpa dig.
Citera
2018-04-15, 19:36
Medlem
Citat:

Känner med dig där. Jag gjorde också övningsprov hemma, och när jag väl satt på provet igår kände jag hur tidspressen blockade mitt annars fungerade tänk, strategier och tidsplan ba faila totalt. Alltså om hpakademins facit skulle visa sig stämma, har jag skrivit typ 0.6 på kvantitativa, medan jag hemma på flera provdelar skrivit 1.2 åtminstone, medan verbala delen, om fuskfacit visar rätt, skrev jag 1.3 på provet igår medan jag hemma har skrivit 1.6. Så sjukt besviken. Och känns skit att provsituationen i sig ska sätta sån press och paja förmågan, när man ägnat tid och energi åt att förbereda sig.
Citera
2018-04-15, 19:43
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Det låter otroligt. Jag är inte särskilt insatt i denna värld men man läser ju överallt att personer förbättrar sina resultat med allt från +0,1 till +0,5 genom träning.

Jag vet inte exakt vad du menar med "stressmage" men jag gissar att imodium kan hjälpa dig.

Med stressmage så menar jag att jag måste söka upp toa ögonblickligen, för att inte skita ner den sal och alla de som befinner sig inom dess väggar!

Citat:
Ursprungligen postat av Vintermometer
Känner med dig där. Jag gjorde också övningsprov hemma, och när jag väl satt på provet igår kände jag hur tidspressen blockade mitt annars fungerade tänk, strategier och tidsplan ba faila totalt. Alltså om hpakademins facit skulle visa sig stämma, har jag skrivit typ 0.6 på kvantitativa, medan jag hemma på flera provdelar skrivit 1.2 åtminstone, medan verbala delen, om fuskfacit visar rätt, skrev jag 1.3 på provet igår medan jag hemma har skrivit 1.6. Så sjukt besviken. Och känns skit att provsituationen i sig ska sätta sån press och paja förmågan, när man ägnat tid och energi åt att förbereda sig.

Precis! Lite som Ace-sec skrev innan, att hade provet pågått i typ 2 timmar per del så hade alla fått skyhöga resultat. Provade att sitta hemma i lugn och ro och gjorde mattedelen, då fick jag förvånansvärt bra resultat, typ 40-50/80, och det är ett jävla bra resultat för en matteidiot som jag. Måste som sagt nöta matte så att jag får det där blixttänket där man kan se svaren på en minut. Träning lönar nog sig i slutet, hoppas och tror jag. Frågan är hur långt det kommer dröja innan jag får önskat resultat..
Citera
2018-04-15, 19:43
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:

Jag skrev 0,9 första gången, nu senast 1,6
Citera
2018-04-15, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftig11
XYZ 20/24
KVA 19/20
NOG 10/12
DTK 12/24

Enligt HP akademin fick jag detta resultatet i mattedelen. Det var pp4:as DTK som fuckade upp det för mig, enligt dem så fick 3/12 medans pp1 fick jag 9/12. Brukar ligga på 20/24 föregående år men inte iår entligt dem. Finns det någon mer som haft det lite blandat resultat på DTK pp4?

Japp, jag! Mitt resultat på DTK kändes lite märkligt, högre poäng på den delen som jag kände mig väldigt osäker på och lägre poäng på den delen som det kändes som jag hade pejl på. Så kan det ju vara ibland, men jag blev förvånad över hur totalt låga poäng jag fick där, jag lade mycket tid på de delarna också, chansade inget. Men ja, vem vet, hade en känsla av att det gick åt skogen igår. Så rättade jag mot hpakademins fuskfacit och kände mig smärre förkrossad.
Citera
2018-04-15, 19:49
Medlem
Bör nämna dock att de 12 delproven jag gjorde hemma, gjorde jag på samma tid och med samma tidspress om 55 minuter som på provdagen, ifall det inte framgick. Ändå så pass stor skillnad, 1.2 hemma och hälften, 0.6 på provdagen. Hjälper lugnande medicin eller nå, tro?
Citera
2018-04-15, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintermometer
Bör nämna dock att de 12 delproven jag gjorde hemma, gjorde jag på samma tid och med samma tidspress om 55 minuter som på provdagen, ifall det inte framgick. Ändå så pass stor skillnad, 1.2 hemma och hälften, 0.6 på provdagen. Hjälper lugnande medicin eller nå, tro?

Skrev i höstas mitt första prov och fick då 0.8, satte 60/80 på sve/eng och 23/80 på matten. Nu i vinter har jag försökt plugga in lite matte och fick enligt HP-akademin 20 eller 7 rätt på prov 1, 26 på prov 2, 19 eller 7 på prov 4 och 24 eller 9 på prov 5, tror/hoppas att jag fick det högsta möjliga av dessa och fick in 89/160 totalt, vilket borde höja mig en bit i alla fall. Jäkligt besviken att jag gjorde så mycket sämre på svenskan i år (om man ska tro deras facit), samtidigt får jag vara nöjd med ökningen på matten (från 23 till 39) även fast jag under mina "provtest" hemma oftast fått 45-50 svar i snitt på mattedelarna. Presterar tyvärr oerhört dåligt på prov generellt. Andra provet kändes lättare dock, mindre stress osv. Har diabetes och gjorde provet med 20+ i blodsocker under ett antal timmar vilket påverkade resultatet negativt (tror jag)
Citera
2018-04-15, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fqlk
Jag börjar alltid med DTK (för att det är den lättaste delen för mig) men herregud vad jag fastnade, spenderade minst 35 min på första DTK... katastrof

Samma här!! Och så kommer man ut efter pp1 och folk ba "åh, det där kändes lätt, det är säkert utprovningspasset".... jag ba eh o-k.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in