2018-04-15, 11:35
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Oki du tror alltså själv att allt verkade bra i hemmet?
Med facit i hand, och på frågan - såg du nåt konstigt i hemmet, så svarades det - Nej allt verkade jättebra..

Hemundervisande lärare har med största säkerhet blivit informerade om situationen i hemmet i förväg; att de kunde förvänta sig att möta två flickor med nedsatt ork, fast med bibehållen intellektuell kapacitet. Undervisades flickorna (i samma tillstånd hela tiden) av samma återkommande personal, blev det en form av vardag för både A & M och personalen. Inget konstigt med det och inget att göra en orosanmälan om, eller hur?
Citera
2018-04-15, 11:42
Medlem
Någon som vet om det bott fler placerade ungdomar hos familjen än just den som skrev tidigt i tråden?
Den personen kommer från Kroatien. Kan någon bott där en kort tid men det fungerade inte av olika anledningar så det blev kortvarigt.
Det kan då föda ilska mot en eller flera i en familj. Kanske personen ändå tyckte att han tillhörde familjen.
Hade familjen några som de anlitade för tex trädgårdsröj, städning etc.
Citera
2018-04-15, 11:46
Medlem
Citat:
Tror inte ett smack på det. Med facit i hand och när det var dags för självrannsakan så fanns det nog mkt som kunde ha rapporterats. Om det sen gjordes och nådde fram till rektorn eller ej är en annan femma.

Bjärredskolan är en ganska liten skola och det sker dagliga möten mellan lärare och andra verksamma. Jag har själv arbetat som lärare, om än inte på denna skola, och det brukar finnas en öppen dialog.
Hälsovårdsteamet, där lärarna ingår, kring dessa barn hade säkerligen andra möten utöver de där föräldrarna deltog.

Jag har inte alls den misstro du verkar ha kring de flesta som varit inblandade kring dessa barn.
Varför skaver det så mycket hos dig?
Citera
2018-04-15, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Någon som vet om det bott fler placerade ungdomar hos familjen än just den som skrev tidigt i tråden?
Den personen kommer från Kroatien. Kan någon bott där en kort tid men det fungerade inte av olika anledningar så det blev kortvarigt.
Det kan då föda ilska mot en eller flera i en familj. Kanske personen ändå tyckte att han tillhörde familjen.
Hade familjen några som de anlitade för tex trädgårdsröj, städning etc.
Oj, oj, oj. Det hade varit nåt! Polisen och medierna hade åkt ordentligt på nöten. De flesta av oss i tråden känt oss urdumma. Men mest av allt hade jag nog blivit glad. Kanske låter märkligt men det scenariot känns betydligt mer smältbart, även om resultatet hade varit detsamma.
Citera
2018-04-15, 11:50
Medlem
Kungabloggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag tycker att det är mest märkligt att O valde att ta bort Linkedin och Facebook, men inte H. Jag kan tänka mig att Hs linkedin och facebook sida inte har ändrats innan dådet. Att man inte har tagit bort information. Men vem vet. Polisen i alla fall och anhöriga. Men om man gjorde det här i samförstånd varför gjorde man inte sådant tillsammans också, alltså raderar gemensamt Facebooksidorna. Varför gjorde O det? Inte visa någon privat sida på internet? Men ”barnboken om moms” då? Och varför LinkedIn? Detta är inget privat.

Gissar att Hanna's Facebook helt enkelt varit så aktiv att det helt enkelt inte var praktiskt att ta bort spåren inlägg för inlägg då hela profilen troligen varit helt öppen tidigare. och det mest praktiska var därför att radera hela profilen. Oskars finns kvar.

Bägges Linkedin har ändrats
Tidigare gick att se gemensamma kontakter på linkedin och det var nog där de var mest aktiva. (såvitt jag har kunnat se)
Vad O har för Facebookvänner behöver andra naturligtvis inte alls se. Informationen delger bara att han inte har några vänner att visa. Han kan ha haft en massa vänner och några med det grundläggande kravet att inte visas på andras sidor, det kan vara olika från bransch till bransch.

Profilerna utarmas https://archive.li/Rhtcy
https://archive.li/hNdlS
Gemensamma kontakter på Linkedin
Och försvinner gradvis från cachen... efter att informationen gjorts otillgänglig. Linkedin är personligt för arbetsnarkomaner med privat privatliv. Att infon utarmas där talar sitt språk.

Det är främst familjens yttre relationer som gjort osynliga och deras vänner och nätverk. Vilket rimligen också kan dölja de krafter som kan tänkas ha inspirerat dödsfallen och de inte velat att kasta skugga över på grund av sin egna fortsatta resa...

2 första är tidigare gemensamma kontakter på Linkedin
https://archive.li/8mRat

Scientologi & Lägenheter - Felkällor
Nej jag tror inte att Oskar Henkow hyrde ut lägenheter och har inte hittat något som binder honom till Scientology på nätet vilket iofs också är att förvänta om han verkligen var med. Däremot verkar det finnas SEO Algoritmer som går igång på en explosiv ökning av sökningar och redan finns på personer som skriver mycket/ är författare.

Att det funnits en Villaförening på adressen björkvägen 3 bjärred verkar ha gett
Automatiska annonser från Oskar Henkow Lägenheter, vars enda syfte jag gissar är någon horSEOalgo som vill ranka högt inom detta område.
lägenhet biz/Skane-lan/Bjarred Oskar-Henkow Utbildning
https://archive.li/194uE
En gammal villaförening på just den adressen

https://trends.google.com/trends/explore?q=oskar%20henkow%20hanna%20brenton
  • Familjens utplåning födde en stor våg i sökrekylen
Citera
2018-04-15, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Bjärredskolan är en ganska liten skola och det sker dagliga möten mellan lärare och andra verksamma. Jag har själv arbetat som lärare, om än inte på denna skola, och det brukar finnas en öppen dialog.
Hälsovårdsteamet, där lärarna ingår, kring dessa barn hade säkerligen andra möten utöver de där föräldrarna deltog.

Jag har inte alls den misstro du verkar ha kring de flesta som varit inblandade kring dessa barn.
Varför skaver det så mycket hos dig?
Skaver är ditt ordval. Jag tror det är som jag säger bara och vill du tro nåt annat så får det stå för dig men fundera då på vad nedanstående beror på. Tror du "skolan" är nöjd med sitt agerande i det här fallet?

"Lomma kommun skärper sina rutiner efter det uppmärksammade fallet där ett gift par misstänks ha dödat sina två döttrar och sedan tagit livet av sig.

– Vi har infört en rutin som innebär att vi automatiskt gör en orosanmälan när elever har en frånvaro som överstiger 20 procent. Det gäller även om man har giltiga skäl till frånvaron, säger Martin Persson, förvaltningschef för utbildning, kost, kultur och fritid, UKF, vid kommunen, till SVT Nyheter Skåne."
Citera
2018-04-15, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Hej igen,
Jag var där för ca. 2 veckor sen. På andra våningen stod den tavlan helt synligt placerad för allmänheten så alla kunde se den. T o m dropparna på just happy syntes utifrån. Färgen på dom var röd. Jag kommer köra dit idag igen och vill se med egna ögon att huset är tömt. När jag var där , säger igen, var tavlan där.
Hanna’ s blommor på nedersta våningen var torkade. Dom stod kvar vid fönstret uttorkade i sina vita krukor.
Jag åker och kollar själv. Men jag vet vad jag har sett och även min partner. Vi båda reagerade på hur makabert det var.
Tavlan fanns inte där i slutet av januari.
En nära släkting till Oskar tror på elallergi. Om man tror på sånt kan man ha placerat tavlan där. Tror man på hokus Bokus så kan man göra sånt.
Du som skriver ” att du funderar på vilken klientel som finns här” ; du vet och anar tror jag vem jag är.
Jag undrar över en annan sak.
Det var nån som skrev lite hysteriskt om Oskar direkt efter dådet. ” Oskar , min hjälte”.
Hoppas det inte var du för då tillhör du den klientel som du själv beskriver.
Det är hårda ord av mig men jag känner att jag måste förklara för vissa. Det är därför jag inte skriver oftare här för tiden går att vara / spela arrogant. Tack för att vissa här lär en att vara arrogant. För mig att vara arrogant är ett fult karaktärsdrag men tyvärr har ni börjat lära mig.

Jag tror på dig, det kan vara under tömningen av huset som tavlan gjordes synlig. De båda sidorna av släkten var inte sams på begravningen/minnesstunden sägs det. Vilket talar för starka motsättningar tycker jag. Det finns säkert både de som vill att sanningen ska fram och andra som vill tysta ned det inträffade. Tavlan kanske var ett budskap till omvärlden.
Citera
2018-04-15, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Hej igen,
Jag var där för ca. 2 veckor sen. På andra våningen stod den tavlan helt synligt placerad för allmänheten så alla kunde se den. T o m dropparna på just happy syntes utifrån. Färgen på dom var röd. Jag kommer köra dit idag igen och vill se med egna ögon att huset är tömt. När jag var där , säger igen, var tavlan där.
Hanna’ s blommor på nedersta våningen var torkade. Dom stod kvar vid fönstret uttorkade i sina vita krukor.
Jag åker och kollar själv. Men jag vet vad jag har sett och även min partner. Vi båda reagerade på hur makabert det var.
Tavlan fanns inte där i slutet av januari.
En nära släkting till Oskar tror på elallergi. Om man tror på sånt kan man ha placerat tavlan där. Tror man på hokus Bokus så kan man göra sånt.
Du som skriver ” att du funderar på vilken klientel som finns här” ; du vet och anar tror jag vem jag är.
Jag undrar över en annan sak.
Det var nån som skrev lite hysteriskt om Oskar direkt efter dådet. ” Oskar , min hjälte”.
Hoppas det inte var du för då tillhör du den klientel som du själv beskriver.
Det är hårda ord av mig men jag känner att jag måste förklara för vissa. Det är därför jag inte skriver oftare här för tiden går att vara / spela arrogant. Tack för att vissa här lär en att vara arrogant. För mig att vara arrogant är ett fult karaktärsdrag men tyvärr har ni börjat lära mig.

Att Elli09 var nära vän till OH har framgått. Inte hur nära dock. Det färgar förstås hens tolkningar av det inträffade.
Citera
2018-04-15, 12:07
Medlem
Citat:
Tror inte ett smack på det. Med facit i hand och när det var dags för självrannsakan så fanns det nog mkt som kunde ha rapporterats. Om det sen gjordes och nådde fram till rektorn eller ej är en annan femma.

Det var flera lärare inblandade. Nej, jag tror inte att lärarna undanhållit något.

Borde inte barnens mående avspeglas i betygen?

Eller ser du en konspiration som trolig?
Citera
2018-04-15, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Det som är bisarrt är att det sitter vuxna människor bakom en skärm och TROR sig veta ??
Och du rubin22 vad har du för facit ?? Jag har varken dömt H el O finns ingen fakta på hur detta har gått till öht.
Både O och H var välutbildade och vad som har hänt är helt oförståeligt från både anhöriga och vänner.Är det så svårt att förstå ?
Inte att förglömma alla ni som pratar om psykopater m.m.De genomgick en lång utredning i Göteborg innan de tog sig an fosterbarn !
Jag själv dömer ingen utav dem innan vi vet något mer om motiv m.m
Och självfallet så tycker jag det är lika horribelt som ni andra att de tog töserna med sig om det gått till så ?! Oavsett vem el vad som utlöst detta så ser jag det inte heller som något barmhärtighetsmord, det är så långt ifrån det man kan komma ! Och det tror jag varken H el O resonerat om heller.
Det är inte så att de var två helt oförmögna människor utan att kunna relatera.Tvärtom så var de bägge två hjälpsamma och sympatiska mot andra som hade det svårt !

Vill ännu en gång förtydliga att läkarbesöket i Tyskland handlade om As borrelia och antibiotikakurer och kan inte tänka mig att den kliniken befattar sig med ME och skriver falska intyg...

Den typ av borrelia behandling som ges i Tyskland anses på gränsen till kvacksalveri. Många tyska läkare har privatkliniker för att tjäna pengar. Klart de kan förse sina kunder med diverse önskade intyg.
Citera
2018-04-15, 12:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Jag tror att lärarna har det svårt och behöver hjälp att komma över tanken att de kunde gjort något.

Men vad skulle lärarna reagerar på? Barn som låg utslagna i sängen när de kom och inte orkade upp utan fick undervisning från sängkanten? Trötta, hålögda, hjärntrötta barn. Allt onormalt var ju normalt hos de här barnen.

Tror du har huvudet på spiken här.
Flickornas situation var inte normal. De mådde antagligen dåligt, det gör barn som måste stanna inne oavsett sjukdom eller ej. Uppgifterna om håglöshet, trötthet och sängliggande undervisning stämmer sannolikt.

Vad skulle de privatundervisande lärarna larmat om?
Allt avvikande de såg kunde nog uppfattas och relateras till den sjukdom flickorna uppgavs ha.
Lärarna hade sannolikt inte heller larmar om ett leukemisjukt barn hade haft fullt med blåmärken.
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-15 kl. 12:29.
Citera
2018-04-15, 12:25
Medlem
Kungabloggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Det som är bisarrt är att det sitter vuxna människor bakom en skärm och TROR sig veta ??
Och du rubin22 vad har du för facit ?? Jag har varken dömt H el O finns ingen fakta på hur detta har gått till öht.
Både O och H var välutbildade och vad som har hänt är helt oförståeligt från både anhöriga och vänner.Är det så svårt att förstå ?
Inte att förglömma alla ni som pratar om psykopater m.m.De genomgick en lång utredning i Göteborg innan de tog sig an fosterbarn !
Jag själv dömer ingen utav dem innan vi vet något mer om motiv m.m
Och självfallet så tycker jag det är lika horribelt som ni andra att de tog töserna med sig om det gått till så ?! Oavsett vem el vad som utlöst detta så ser jag det inte heller som något barmhärtighetsmord, det är så långt ifrån det man kan komma ! Och det tror jag varken H el O resonerat om heller.
Det är inte så att de var två helt oförmögna människor utan att kunna relatera.Tvärtom så var de bägge två hjälpsamma och sympatiska mot andra som hade det svårt !

Vill ännu en gång förtydliga att läkarbesöket i Tyskland handlade om As borrelia och antibiotikakurer och kan inte tänka mig att den kliniken befattar sig med ME och skriver falska intyg...

ja, det sitter vuxna människor här som försöker förstå. Har du någonting som kan hjälpa oss på den vägen månntro?

Hur det inte kan ha varit verkar du veta väl, så varför inte berätta hur du tror att det varit och vad som har föranlett hela förloppet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in