2018-04-13, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Borttagandet av Sociala mediaprofilers information är väl också ett av de få yttre generella dragen som går att se. H profilen på linkedin, förefaller av det lilla som går att se tömts på information om yrke osv antagligen även samtliga synliga attribut. Tycker det ser väldigt strategiskt och målmedvetet ut av någon anledning som jag inte riktigt greppar. Vilket sågs tydligt i skillnaderna mellan den cachade profilen och den nuvarande (i utebbande omfattning)

Varför har man så unisont valt att tömma de sociala profilerna på information tror ni?.

Jag tycker att det är mest märkligt att O valde att ta bort Linkedin och Facebook, men inte H. Jag kan tänka mig att Hs linkedin och facebook sida inte har ändrats innan dådet. Att man inte har tagit bort information. Men vem vet. Polisen i alla fall och anhöriga. Men om man gjorde det här i samförstånd varför gjorde man inte sådant tillsammans också, alltså raderar gemensamt Facebooksidorna. Varför gjorde O det? Inte visa någon privat sida på internet? Men ”barnboken om moms” då? Och varför LinkedIn? Detta är inget privat.
Citera
2018-04-13, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tycker det är värre att som Dalaröpappan gjorde, elda upp sina inlåsta barn levande för att hämnas på mamman än att mörda sina sjuka barn för att man tror det är det bästa för dom. Bäst att tillägga att det är fel att mörda sina barn och båda fallen bör ge livstids fängelse.

Han utsatte dom medvetet för både dödsångest och plågsam död. Bara tanken att han satt kallsinnigt i bilen och väntade in att elden skulle ta fyr, sedan drog han till Öland. Till och med stegen mellan våningssängarna hade han plockat ner. Överst låg barnen. Dörren låste han utifrån.

Endast den äldsta flickan lyckades ta sig ut, sedan fick hon åhöra hur bröderna skrek inifrån den övertända stugan. Dom brann inne.

Motiv: Hämnd på exfrun.
Straff: Livstids fängelse

Fy Satan!
Senast redigerad av Remark 2018-04-13 kl. 19:52.
Citera
2018-04-13, 19:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tycker det är värre att som Dalaröpappan gjorde, elda upp sina inlåsta barn levande för att hämnas på mamman än att mörda sina sjuka barn för att man tror det är det bästa för dom. Bäst att tillägga att det är fel att mörda sina barn och båda fallen bör ge livstids fängelse.

Som sagt det finns kanske grader i helvetet. Nu tror jag inte den mördade 3 eller 5 åringen på Dalarö förstod varför någon ville deras död. Inte heller tror och hoppas jag att Agnes eller Moa förstod vad deras mördare hade kokat ihop och var på väg att göra innan de dödades.

Vi har fått veta att barnen på Dalarö skrek på hjälp, men vi har ingen aning om vad flickorna i Bjärred genomled.

Mord som mord och för offren är det nog varken klarlagt eller betydelsefullt varför det sker.
Och det måste väl ändå vara de utsatta brottsoffrens upplevelse som räknas när det gäller vad som är "värre" eller "mindre värre" som mordorsak?

Politiska motiv, berättigad svartsjuka eller berättigad hämnd eller för att någon inte ser barnets liv som värdefull - är helt ointressant som värde på hur mycket värre det ena eller andra mordet är.
I vart fall i mitt tycke.
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-13 kl. 19:59.
Citera
2018-04-13, 20:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Som sagt det finns kanske grader i helvetet. Nu tror jag inte den mördade 3 eller 5 åringen på Dalarö förstod varför någon ville deras död. Inte heller tror och hoppas jag att Agnes eller Moa förstod vad deras mördare hade kokat ihop och var på väg att göra innan de dödades.

Vi har fått veta att barnen på Dalarö skrek på hjälp, men vi har ingen aning om vad flickorna i Bjärred genomled.

Mord som mord och för offren är det nog varken klarlagt eller betydelsefullt varför det sker.
Och det måste väl ändå vara de utsatta brottsoffrens upplevelse som räknas när det gäller vad som är "värre" eller "mindre värre"?

Politiska motiv, berättigad svartsjuka eller berättigad hämnd eller för att någon inte ser barnets liv som värdefull - är helt ointressant som värde på hur mycket värre det ena eller andra mordet är.

Är du igång igen med dina expertutlåtanden.
Tror nog att MeggieCleary menade lidande.
Vilket tycker du är det mest smärtsamma, att elda upp sina barn där dom vaknar och skriker av smärta, eller låta sina barn somna in i sina sängar?

Så, få höra nu, vilket är värst?
Citera
2018-04-13, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Och det måste väl ändå vara de utsatta brottsoffrens upplevelse som räknas när det gäller vad som är "värre" eller "mindre värre"?

Det finns grader i helvetet. Eller ta militären i Dalby som först mördade sin fru och sedan slängde ner sitt barn som var några månader i ett stenbrott och när barnet inte dog klättrade han ner via en stege och dunkade barnets huvud upprepade gånger i en sten tills det krossades.

Jodå, det är alltid fel att döda sina barn och om det råder inga tvivel. Gäller självklart även i Bjärred. Därför görs även där en mordutredning.

För att undvika missuppfattningar är dessa barnamord som nu nämnts inte ämnade till att på något sätt förminska morden i Bjärred.
Citera
2018-04-13, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Är du igång igen med dina expertutlåtanden.
Tror nog att MeggieCleary menade lidande.
Vilket tycker du är det mest smärtsamma, att elda upp sina barn där dom vaknar och skriker av smärta, eller låta sina barn somna in i sina sängar?

Så, få höra nu, vilket är värst?
Det där är en så kallad trådsanning och vi vet ingenting om hur dom togs av livet
Citera
2018-04-13, 20:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Det där är en så kallad trådsanning och vi vet ingenting om hur dom togs av livet

Eftersom det var Scheele som nämnde det först, så får vi nog ta för givet att det är sant.
Citera
2018-04-13, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Eftersom det var Scheele som nämnde det först, så får vi nog ta för givet att det är sant.
För det första, inkludera inte mig i ordet vi och för det andra, även om det skulle vara sant så säger det inte hur dom togs av livet.
Citera
2018-04-13, 20:21
Avslutad
Citat:
För det första, inkludera inte mig i ordet vi och för det andra, även om det skulle vara sant så säger det inte hur dom togs av livet.

Då får jag be dig att utveckla din teori hur det gått till.
Kanske du gjort redan fast jag missat det. Kan du vara vänlig och isåfall dra den igen?
Citera
2018-04-13, 20:22
Medlem
Citat:

Jag betecknar det inte som någon trådsanning då det lämnats samstämmiga uppgifter av minst tre ytterst trovärdiga skribenter som jag sedan tidigare erfarenhet vet aldrig beslagits med felaktigheter.

Dom har ett nätverk av kontakter som vi nu inte längre har tillgång till.
Citera
2018-04-13, 20:32
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Så kan det väl vara. Ser dock inte riktigt skickligheten i manipulerandet i detta fall. Vad är vinsten? Två föräldrar sjuka av oro? Att ha två frustrerade barn hemma? Självmord? Att döda sina två töser? En manipulation syftar väl till att kapa åt sig något?

En manipulation leder alltid till något, det är önskvärt - det är syftet.
Barnen, relativt friska... lite trötta, framför allt mentalt dödströtta - efter; och understundom ha varit tvungna att ta hand om sina trasiga / sjuka föräldrar....
Vinsten = empati
Barnen,... ville bara att föräldrarna skulle må bra.... dom försökte vara till lags - hade tyvärr inte verktygen - det blev deras död !
Stackars barn !
Citera
2018-04-13, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det är en hel del som skaver i det här fallet. De olika pusselbitar som ligger framme passar inte ihop vilket förmodligen är ett av huvudskälen till att det fortfarande pågår en sådan livlig diskussion och spekulation i den här tråden.

En sådan sak är "de". Att en förälder ger upp, ser allting nattsvart och döden som enda utväg för alla är ovanligt, men inträffar dessvärre då och då. Att båda föräldrarna ser det på samma sätt är unikt. Det gör det inte till en omöjlighet, men när bekanta och andra målar upp föräldrarna som kärleksfulla och rationella blir det väldigt svårt att få ihop. Någonting stämmer inte med den bilden.

Många föräldrar blir deprimerade när de har kroniskt sjuka barn, men om en endera föräldern skulle föreslå att de som lösning mördar barnen och sedan sig själva är den naturliga reaktionen inte att den andre håller med. Det är helt enkelt inte så människor fungerar. Att de "bara" var deprimerade är därför ingen tillräcklig förklaring.

Som jag tidigare tagit upp finns det forskning kring den psykologiska profilen hos de som begår familicide. Någon av de fyra borde stämma in på åtminstone en av föräldrarna i Bjärred. Även så kallade "altruistiska" motiv är i regel egoistiska och kan hänföras till en av de fyra profilerna:

Tack för din återkomst och för beskrivningen av de olika familicide-karaktärerna! Skall begrunda den igen.

Tråden fokuserar numera mest på, som du säger, att haka upp sig på enstaka formuleringar och gärna polemisera istället för att diskutera.

Problemet för mig, och väldigt många ute i samhället tror jag, är att acceptera "de". Hur jag än snidat på den pusselbiten så passar den inte in. Så jag lever vidare på övertygelsen att det bara är en av de stackarna som blivit "knäpp" och drivit allt till vansinnet brant. Mera troligt och mycket mera mänskligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in