2018-04-15, 08:35
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Tidpunkt i intervjun? Har lyssnat men hörde inget om "SR:s lögnaktiga drev mot SD" och att häxan Saarinen "avslöjade sig mer eller mindre ÖPPET som en part gentemot SD".
Det var ganska sent,och hon erkände väl inte att man inte var objektiva bara.Jimmie gjorde i princip en jämförelse mellan ungerns media och Sveriges radio ,och det gillade hon inte..
2018-04-15, 08:45
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Tror att det är rätt många i Sverige som känner så idag. Att SD med mycket stor sannolikhet är större än vad t o m de högsta opinionssiffrorna nu visar borde inte vara så kontroversiellt. Underskattningen av SD i opinionsundersökningarna vid val är ju inte direkt någon statshemlighet. Det är liksom inget nytt fenomen. Kommer SD att underskattas också i valet 2018? Högst troligt.
är ju bara att kolla hur SD behandlas rent allmänt så inser man att partiet är mycket större än vad som uppges..

Citat:
Att större nedgångar för SD i opinionen får fetare rubriker i pressen än tydliga uppgångar har vi sett mer än en gång. Går knappast att förneka att så är fallet. Aftonbladet är ett tydligt exempel, det finns fler.
Det är det att uppgångar inte ens nämns som är det intressanta,man låtsas inte heller att SD är opposition..

Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Jag är fortsatt rejält orolig över utformningen av den svenska vallokalen och tror att vi kommer att tappa mellan 3-5% enkom pga detta. I mina ögon är det oerhört märkligt att detta inte diskuteras överhuvudtaget. Det är samma fenomen som vi ser när vi jämför de olika opinionsinstitutet. Anonymt = bra siffror, konfrontation (telefon) = sämre siffror.
Lär finnas valblanketter ,det är det lag på ,och så pass mycket Sverigedemokrater finns det i dag att det lär bli ett jäkla liv om det saknas göms el dyl.Misstänker att problemet kan finnas i invandrartäta områden främst. nästan inga ha5r ju koppartrådstelefoner längre ,så att ringa upp folk är liksom ute..
Citat:
Med anledning av ovan är det positivt att Åkesson tonar ner retoriken, men enbart pga detta. Hade vi haft ett helt anonymt röstningsförfarande hade det var mkt bättre att ånga på likt Afs.
SD är så pass stora i botten att det finns ingen anledning att ånga på,tredje störst förra valet och bevisligen större i dag.

Citat:
Det Sverigedemokraterna nu måste göra är att skicka ut en satans massa röstsedlar postledes. Gärna i 2-3 omgångar, sista utskicket bör dimpa ner i brevlådorna på fredagen innan valdagen.
Visst det underlättar,men tror inte att behovet är så stort faktiskt.
2018-04-15, 10:35
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Från 13% i riksdagsvalet 2014.
Till 10% i kyrkovalet 2017

Frågeställningar: Varför?

Äpplen och päron. Går det ens att jämföra ett kyrkoval med ett riksdagsval så att man får ut nåt vettigt av det?
2018-04-15, 17:04
Medlem
8711s avatar
Blir väldigt intressant veckan som kommer när antagligen både Yougov och Sentio kommer.

Dels är instituten bäst på att mäta Sverigedemokraterna, dels intressant att se om deras och exempelvis Demoskops starka siffror håller i sig även i april.
2018-04-15, 17:07
Medlem
8711s avatar
Gissar på liknande siffror som förra månaden hos alla resterande institut.

Vore kul med någon lite större ökning så månadssnittet blir samma eller lite upp.
2018-04-15, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Äpplen och päron. Går det ens att jämföra ett kyrkoval med ett riksdagsval så att man får ut nåt vettigt av det?
Majoriteten av SDarna hade väl gått ur "svenska" kyrkan? Det hade i alla fall jag..
2018-04-15, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Majoriteten av SDarna hade väl gått ur "svenska" kyrkan? Det hade i alla fall jag..

SD ökade mycket i röster i kyrkovalet, +9 mandat i Kyrkomötet och starkt framåt i lokala kyrkofullmäktige.
Detta trots att många lämnat och det pågick en massmobilisering mot SD.
Trist att vissa lämnat walk over till -68 vänstern inom Svenska kyrkan.
Senast redigerad av nils.flygel 2018-04-15 kl. 18:55.
2018-04-15, 21:48
Medlem
Separatistens avatar
Citat:

Det tror jag också, dvs. de får ej rösta.

Ser fram emot EU-valet 2019 också.
2018-04-15, 22:29
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Detta blir lite Off Topic för denna tråd, men vill ändå svara.

Har ingen statistik på det, men misstänker starkt att så kan vara fallet.
Vet flera som röstar SD som lämnade Svenska Kyrkan redan för flera år sedan eftersom de tycker att den blivit alltför "islamifierad" och spårat ur på så många andra sätt. Det rätta hade kanske varit att stanna kvar och ta upp fajten mot de tokvänsterliberala och ultrafeministiska krafterna som tycks ha kapat Guds hus och huserar därinne nu, men det verkar som om man sparar krafterna till rikspolitiken (och kommunpolitiken) i stället. Kyrkan är helt enkelt inget man prioriterar. Man orkar bara med så många strider i samhället.
2018-04-15, 23:05
Medlem
8711s avatar
Man kan inte jämföra valresultat i kyrkoval med riksdagsval. Punkt. Det är helt olika val med helt olika "partier"/nomineringsgrupper som ställer upp, där vissa grupper helt utan partianslutning tar en stor andel av rösterna.

Sverigedemokraternas målsättning var en dubblering. Det lyckades man med såtillvida att 40.000 röster blev 85.000+ röster. Sen är valet och valdeltagandet så litet så media och etablissemanget kan lått påverka utfallet genom mobilisering, vilket inte är möjligt i ett riksdagsval där en så väldigt hög andel redan röstar, varav det inte finns så mycket extra att ta av.

Positivt med Kyrkovalets resultat var även att Sverigedemokraterna för första gången fick platser i Kyrkostyrelsen, platser som Julia Kronlid och Aron Emilsson nu besitter och har mottagits väldigt väl i Kyrkostyrelsen där ärkebiskopen är ordförande vid mötena.
2018-04-16, 07:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Det tror jag också, dvs. de får ej rösta.

Ser fram emot EU-valet 2019 också.
Ja, ett EU-val 2019 blir väldigt intressant. Om det blir allmänt kaos & oreda i politiken, vilket det förmodligen blir, så ger ju EU-valet en hint om vart det pekar vid ett eventuellt extra val som jag tror kommer under den kommande mandatperioden.
2018-04-16, 08:11
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Ja hur skulle man kunna vara kvar i en kyrka som är så extremt vänster och antinationalistisk. Dessutom betala för det. Prällejepparna får ha sitt skit för sig själva.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in