Citat:
Ursprungligen postat av
Ockhamsrazor
När det gäller just SD är jag nog övertygad om att det förhåller sig så. Någon enstaka procentenhet räddhågsna väljare får man nog extra ifall OU visar 30% istället för 15%.
Problemen de värsta konspirationsdårarna i den här tråden har att tackla är ju:
1. Varför tryckte PK-instituten upp SD till gigantiska höjder under flyktingkrisen hösten 2015 då det verkligen hade behövts rida spärr mot "rasismen".
Avstånhdet till nästa val gör att man slappnar av något.
Citat:
2. Att ingen ännu lyckats förklara logiken med att ge de räddhågsna väljarna den där extra boosten just när de skall gå in till valbåset 2018. Vad är vitsen med att trycka ner SD två år innan valet när det bara är 20 % av befolkningen som intresserar sig för opinionsundersökningar men vrida upp dem ju närmare valdagen kommer? Det går naturligtvis inte att förklara därför alla som inte tillhör de allra gravaste efterblivna fattar den totala bristen på logik med ett sådant agerande.
vitsen är givetvis att trycka ner dom hela tiden,men när tex MP störtdök kunde man ju inte gärna ge SD,s opinionssiffror till det partiet,så då blev det lite hela havet stormar ett tag.
Citat:
3. Sentios och Yougovs fluktuationer på SD i opinionen följer i stora drag de övriga institutens vilket betyder att de antingen är med på den stora opinionsblåsningen eller att konspirationsteoretikerna har fel. Geniet Erk Swede har ju givetvis en förklaring till fenomenet:
vad som är intressant är sammanvägningen av upp och nergångar,däremot är man ju bara korkad om man tror att man ska få något genomsnitt om kör något slags snitt på procentsatsterna de olika instituten har. men vi kan ju gå bak till gamla tråden så ser vi vem som haft mest fel...

,dock så sänkte Mattsons drev SD mer än jag trodde förra valet.
Citat:
Erk har det jobbigt, eftersom han ständigt måste stressa fram unikt sinnessvaga förklaringar varje gång information som talar mot hans fantasifulla teorier uppdagas.
Jag har det inte alls speciellt jobbigt när jag vet att SD är större än vad de högsta siffrorna instituten ger.
Citat:
I fallet ovan så har inte Yougovs och Sentios sänkningar av SD för att blidka de agendastyrda genererat önskvärt resultat eftersom Yougov och Sentio fortfarande inte refereras till oavsett vilka siffror de visar på SD. Dessutom omsätter Yougov en bra bit över en miljard worldwide så jag tror att de affärsmässiga motiven till att sänka SD är tämligen obefintliga.
Visar yougov stora nergångar för SD så nog nämns dom alltid..,men givetvis visar dom siffror som är dubbelt så höga som de partianknytna instituten visar kan det ju missleda allmänheten ,om hur stora SD verkligen är.