2018-04-14, 20:55
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nafta112
Kanske låter lite väl förhoppningsfull nu, men tror ni att det kan ha blivit fel i HP-akademins facit för vissa delar?

På provpass 1 så hade jag Variant Adam och provpass 4 Variant Robin. Det mesta verkar rimligt, fram tills DTK, där mina svar inte alls verkar stämma överens med HPAkademins facit (jag har fått 1.8 på matten tre år i rad) och vara helt åt skogen:

PP1:
34. C
35. D
36. B
37. C
38. A (rätt i facit)
39. A
40. B

PP4:
29. D
30. B
31. B
32. B
33. C
34. C
35. C
36. A (rätt i facit)
37. C
38. A
39. D
40. C

Någon som känner igen sig?

HP-Akademin hade 3-5 (minns inte exakta antalet) fel förra gången. Så visst kan de ha en del fel även denna gång.
Citera
2018-04-14, 20:57
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OpenPlantBox
Det var väl 6 personer på en fest? Antalet handskakningar är 15.

Yes.

Beräknas enklast genom (6 personer)*(5 personer) = 30 handskakningar. Dividerar med två, då man inte skakar hand med sig själv eller med någon två gånger = 15
Citera
2018-04-14, 22:19
Medlem
0.39s avatar
Ett par frågor jag var osäker på under dagen:

- Texten om kollektivt minne, vill minnas att det var sista tillhörande frågan. Vad Pierre Nora ansåg om tidigare franska forskares bidrag (el. liknande). Jag kunde uppriktigt sagt inte hitta någon som helst anknytning till detta i texten. Någon annan?

- Yoldiasjön, uppstod pga varmare temperaturer. Korrekt?

Okej, det blev bara två, har fler jag funderade över men de försvann tydligen ur minnet...
Citera
2018-04-14, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0.39

- Texten om kollektivt minne, vill minnas att det var sista tillhörande frågan. Vad Pierre Nora ansåg om tidigare franska forskares bidrag (el. liknande). Jag kunde uppriktigt sagt inte hitta någon som helst anknytning till detta i texten. Någon annan?

Okej, det blev bara två, har fler jag funderade över men de försvann tydligen ur minnet...

Kommer inte ihåg exakt hur det stod men det var nåt vääääldigt vagt med båda deras namn i samma mening, men jag fick gissa på den. Den texten och Yoldiasjön var brutalt svåra (i alla fall för mig)
Citera
2018-04-14, 22:41
Medlem
-777-s avatar
Citat:

Jag svarade att det var på grund utav vattenskiktförändringar, men jag kan mycket väl ha fel.
Citera
2018-04-14, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -777-
Jag svarade att det var på grund utav vattenskiktförändringar, men jag kan mycket väl ha fel.

Vattenskiktförändringarna skedde väl för att det "blivit 12 grader varmare på 50 år"? Eller det kanske bara var jag som tolkade det så. Kommer helt ärligt inte ihåg exakt hur det var skrivet och jag gissade som sagt på den frågan.
Citera
2018-04-14, 22:51
Medlem
Fojoss avatar
Citat:

Jag kommer inte ihåg exakt hur svarsalternativen såg ut, men man var tvungen att läsa mellan raderna en hel del. Han höll i alla fall med tidigare forskare.
Citera
2018-04-14, 22:57
Medlem
Ber om ursäkt om detta är en dum fråga men första gången jag gjorde HP så är inte helt insatt.
Normeringstabell, kommer att denna att släppas i samband med facit?
Just nu så bryr jag mig inte om svaren på frågorna utan det viktiga är att jag fick tillräckligt bra resultat, men då får jag vänta tills det läggs upp på antagning.se?
Citera
2018-04-14, 23:01
Medlem
så besviken på mig själv att jag missade provet
Citera
2018-04-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegestor
Ber om ursäkt om detta är en dum fråga men första gången jag gjorde HP så är inte helt insatt.
Normeringstabell, kommer att denna att släppas i samband med facit?
Just nu så bryr jag mig inte om svaren på frågorna utan det viktiga är att jag fick tillräckligt bra resultat, men då får jag vänta tills det läggs upp på antagning.se?

Nej den kommer senare men grejen med att ha facit är att du kan kolla hur många rätt du får, jämföra med förra årets normering och anta att ditt resultat i år kommer diffa kanske +-0.5 åt något håll så du får en bra indikation iallafall
Citera
2018-04-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Nej den kommer senare men grejen med att ha facit är att du kan kolla hur många rätt du får, jämföra med förra årets normering och anta att ditt resultat i år kommer diffa kanske +-0.5 åt något håll så du får en bra indikation iallafall

Ok, jag gör så. Får hålla tummarna för tillräckligt högt. Jag söker inte till läkarprogrammet precis men vill ändå ha ca 1.0 för att känna mig säker. Men jag får se.
Citera
2018-04-14, 23:15
Medlem
MikeHanlons avatar
Nog för att pp5 var jobbigt Somfan (LÄStexterna) men av hp-akademins facit att döma ser det ju helt skevt ut. Jag fick 38/40 på pp2 så det här kan ju fan inte stämma? Fel överallt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in