2018-04-14, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag har hört detta (i minst tredje handsuppgift och utanför tråden), alltså att ett brev hade skickats av en anhörig (!!!, något som jag verkligen ifrågasättar) till flera personer i Bjärred med uppgifter hur händelsen ägde rum (men jag hörde då inte hur det hände). Jag tyckte det lät helt absurd. Men sen skrev någon här att hen hade mottagit ett sådant brev. Jag hoppade till. Kommer inte ihåg om jag ställde en följdfråga eller om jag inte varit registrererad ännu. Jag är ganska säkert att allt detta hände efter att Scheele, Avd 9 och andra skrev om händelseförloppet (det hände ju mycket tidigt). Jag undrade mycket över det här. Särskild källan och om det var bluff, varför man gör det. Ni kan tror mig att jag har letad flera gånger i tråden och försökt att hitta den där uppgiften att man har fått brev. Men jag hittade den aldrig igen.

Jag vet inte vilket brev det handlar om men skolan skrev ett informationsblad för att det inte skulle spridas konstiga rykten och detta blad delades ut till väldigt många. Det stod att familjen hade dött och att polisen inte sökte någon utanför huset samt lite om var man kunde få stöd. Jag såg flera som hade detta blad.
Citera
2018-04-14, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fellen71
Det som Avd.9 skriver här stämmer överens med den informationen som många av oss boende på orten har fått.

Båda flickorna skulle haft en ärftlig sjukdom som sakta men säkert bröt ner och försämrade dem. Jag liksom många andra vet inte vad för sjukdom det rör sig om. Men medellivslängden är tydligen inte så hög vid denna sjukdomen. Och flickornas lidande skulle bara bli värre och värre.
Det pratas mycket om ME och det kan det säkert oxå vara. Men vad jag vet så dör man inte en förtidig död pga ME. Däremot så finns det många sjukdomar som ger kronisk trötthet.

Det jag oxå vet är att ungefär samtidigt som polisen kom till plats till villan så hade information om att man sett blod inne i Oskars och Hannas kök hunnit cirkulera och sprida sig. Strax därefter kom polisens första uppgifter om att det skulle det röra sig om ett våldsbrott med personskador.
"En större polisstyrka sattes vid 17-tiden in på en adress i Bjärred. Enligt de första, obekräftade, uppgifterna skulle det röra sig om ett misstänkt våldsbrott med personskador.
Polisen lade locket på under kvällen men strax efter klockan 22 gick de ut med uppgiften att fyra personer har hittats döda."
"Man spärrar av och hanterar detta som ett grovt våldsbrott. Det handlar om att göra en utredning som är så professionell som möjligt. Just nu är detta chockartat för anhöriga, men så småningom kommer de att behöva kloka och bra svar kring vad som har hänt, säger Ewa-Gun Westford."

Sen la man locket på för att senare under kvällen ändra det till att istället kalla det för en familjetragedi.

Häromdagen kom ytterligare lite ny information fram. Jag kommer inte skriva vilket förhållande min källa har till familjen, då jag inte vill röja källan. Men enligt källan så ska någon/några ha blivit skjutna inne i huset.

När jag tänker på hur det spekuleras runt att flickorna var skulle vara isolerade utav "psykopatiska" föräldrarna så blir jag lite skrämd, över hur människor som inte har någon som helst koppling till familjen kan göra sådana bedömningar.
Det finns många barn/ungdomar som av olika själ (det kan bland annat bero på ångest och oro, sjukdom, social fobi, brist på vänner eller att man helt enkelt inte har så stort behov av att vara social) gör att de gärna håller sig hemma där de trivs och känner sig trygga. Det behöver inte alls bero på att någon förälder håller sitt barn isolerat från omvärlden.

Med tanke på havet av blommor, ljus, nallar, hjärtan med texten "saknar dig" och framförallt alla personliga hälsningar från vänner och bekanta utanför familjens villa, så är där inte mycket som tyder på att flickorna skulle varit "instängda och isolerade" från omvärlden av föräldrarna.

Det var inte det inlägget här jag tänkte på, men första meningen tyder ju på info har skickats ut på något sätt. Eller?
Citera
2018-04-14, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Hölls dom hemma redan från start alltså?
Det här är ju naturligtvis inget som har svängt från en dag till en annan. Problem har naturligtvis funnits en tid och rullat på allt fortare utför tills dom tappade kontrollen. Det måste ju inte betyda att dom var värdelösa föräldrar redan från start.

Absolut har dom en gång varit helt vanliga föräldrar men sedan hände något och jag tror att det började "svänga" innan hemundervisningen. Att den var ägget och inte hönan.
Citera
2018-04-14, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Jag vet inte vilket brev det handlar om men skolan skrev ett informationsblad för att det inte skulle spridas konstiga rykten och detta blad delades ut till väldigt många. Det stod att familjen hade dött och att polisen inte sökte någon utanför huset samt lite om var man kunde få stöd. Jag såg flera som hade detta blad.

Det låter rimligt. Skolan kan ha gått ut med det tidigt med hänsyn till att föräldrarna skulle kunna informera barnen innan skolan. Och för att förhindra rykten och rädsla för en lös gärningsman.
Citera
2018-04-14, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Absolut NEJ huset är helt tömt sedan två veckor tillbaka och dessutom så ser man inget in på övervåningen.Detta är bara vidriga lögner och jag funderar på vad det är för klientel som befinner sig här ?? Tror inte heller de kan ha någon närmare koppling till fam.
Jag backar det full ut. Jag har gått förbi två gånger idag och det är blåst. Kollade även fönstret på den gavel som syns från gatan och inget där heller.
Citera
2018-04-14, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det låter rimligt. Skolan kan ha gått ut med det tidigt med hänsyn till att föräldrarna skulle kunna informera barnen innan skolan. Och för att förhindra rykten och rädsla för en lös gärningsman.
Ja så tolkade jag det också.
Citera
2018-04-14, 19:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Hur svårt kan det vara? Tror du att föräldrar från en dag till en annan kan svänga från att vara goda föräldrar till att helt plötsligt mörda sina barn? Finns f.ö. hur mkt som helst som tyder på att barnen hölls hemma mot sin vilja

Citat:
Ursprungligen postat av P944
1.Med dina tidigare postningar i ämnet i åtanke, vad tror du själv?
2. Vad tyder på det? En massa troll?

Citat:
Oki tror du att andra mördare också är trevliga och bra människor förutom vad gäller mördandet? Eller det är bara dom här två som är trevliga och bra för övrigt? Tänk om du och alla andra som försvarar O i tid och otid kunde fundera en ordentligt stund på den frågan...

Nej då, det tror jag inte.
Vad tyder på det? En massa troll som tydligen lider av manshat?
Varför funderar ni inte själva på dom få fakta som ändå finns?
Citera
2018-04-14, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag menar inte att det var så men jag kan förstå anhöriga om dom vill få ut sin syn på saken. Det hade ju uppstått ”en diskussion ” vid minneshögtiden om ”vems fel det var”. Om det uppstår felaktiga rykten t.ex att O knivmördade alla så vill väl hans släkt att riktig fakta kommer ut och tvärtom att Hs släkt vill försvara henne om hon nu är oskyldig. Så att brev skulle ha skickats kan jag förstå. Men det betyder inte att det har skickats några brev.

Det märkliga var att det skulle ha varit en anhörig som bor i Bjärred (???) som skickade brevet. Att brevet skulle ha skickats till ett flertal personer. Att det innehöll detaljer kring händelseförlopp som verkligen bara en anhörig som har pratat med polisen kunde veta. Och att anledningen var att man inte vill bli tillfrågat när man råkas träffas i butiken eller så.

Med tanke på att ingenting har sagts från anhöriga i det här fallet överhuvudtaget (och det förstår jag mer än gott) så låter detta total osannolikt. Men som sagt frågan är ju, och det är därför att det är intressant tycker jag, om det har någon koppling till det som har postats här och som många av oss tror är ”sant” kring händelseförloppet.

Uppgiften om minneshögtid i Gbg har bara en person berättat om. Med tanke på att huset är tömd, så måste man väl vara överens kring det, eller?
Citera
2018-04-14, 19:13
Avslutad
Citat:
Hur svårt kan det vara? Tror du att föräldrar från en dag till en annan kan svänga från att vara goda föräldrar till att helt plötsligt mörda sina barn? Finns f.ö. hur mkt som helst som tyder på att barnen hölls hemma mot sin vilja

Citat:
Ursprungligen postat av P944
1.Med dina tidigare postningar i ämnet i åtanke, vad tror du själv?
2. Vad tyder på det? En massa troll?

Citat:
Oki tror du att andra mördare också är trevliga och bra människor förutom vad gäller mördandet? Eller det är bara dom här två som är trevliga och bra för övrigt? Tänk om du och alla andra som försvarar O i tid och otid kunde fundera en ordentligt stund på den frågan...

Nejdå, det tror jag inte.
Tänk om ni kunde se till dom få fakta vi ändå har, och gå tillbaka och se att vi inte försvarar deras handlingar. Oavsett vem som gjorde det.
Citera
2018-04-14, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Jag tycker inte att det är så lätt som du tycker. Av skola, sjukvård, grannar, vänner till föräldrarna, vänner till barnen, arbetskamrater, anhöriga och lärare i hemmet har ingen rapporterat om några oegentligheter. Tvärt om har många beskrivit Oskar och Hanna som bra personer, däribland jag och från de som var betydligt närmare än jag. Jag har inte hört en enda trovärdig källa att barnen hölls hemma mot sin vilja. Så vad grundar du din säkerhet på mer än tro?
Jag är inte mer säker än nån annan här, men jag grundar det på att det är högst osannolikt att man från en dag till en annan svänger från att vara bra förälder till att mörda sina barn. Att sidor stängdes ner på internet innan det skedde talar för att det var ingen impulshandling heller.
Citera
2018-04-14, 19:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Finns inget som tyder på att föräldrarna "var antagligen inkapabla sitt föräldrarskap långt innan de blev mördare.
De skapade en dysfunktionell uppväxtmiljö oavsett barnens sjukdomssituation och missade därmed själva kontentan av att vara vårdnadshavare."

Inte deras arbetsgivare, inte deras arbetskollegor, ingen från skolan (rektor, lärare, kurator), grannar, barnens kamrater eller föräldrar, läkare mfl. finns som stödjer dina utsagor.

Så, exakt vad grundar du dessa skuldbeläggande påståenden om för dig helt obekanta människor?

Man kan hoppas att du i en ev yrkesutövning har mer "på fötterna" än du rimligen kan ha här innan du uttalar dig eller fattar några beslut av betydelse.

Citat:

Exakt så - mycket tyder på att barnen kanske var hemma mot sin vilja. I vart fall mot sin vilja att aldrig få gå till skolan, fortsätta med hobbies eller delta i livet utanför.

Dessa barn levde som djur instängda i en bur där skötarna försåg dem med mat och tränarna kom för undervisning några dagar i veckan. I Sverige - mitt bland oss.

Mitt i en kommun med skola, sjukvård och Soc - utan att det finns några egentliga referat om annat att deras skötare och tränarnas chefer var nöjda med undervisningen i buren.
Barnen-i-burens åsikter har inte framkommit - ungefär som man inte heller vet vad en fågel i bur tycker.

Orosanmälan hade behövts. Att kommunen nu, som enda kommmun i Sverige, infört en regel om att alltid kontakta Soc om ett barn är borta från skolan på samma sätt som töserna var - är bara ett bevis för att kommunen har insett vilket fatalt misstag man gjort.
Tyvärr är det försent för fåglarna Agnes och Moa i buren.
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-14 kl. 19:19.
Citera
2018-04-14, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Absolut har dom en gång varit helt vanliga föräldrar men sedan hände något och jag tror att det började "svänga" innan hemundervisningen. Att den var ägget och inte hönan.
Att det svängde någonstans kan vi vara helt säkra på med tanke på utfallet. Jag tror det var sent på hösten som det slog över ordentligt. Enligt nära vänner till familjen stod det ju i brevet att det var planerat sedan hösten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in