2018-04-14, 18:36
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Japp, värdefull data som sagt.
66 Tomahawks avfyrades (om man får tro det som skrivs), undrar hur många som blev nerskjutna?
Och hur bra resultat de olika luftburna missilerna hade?
Jag har svårt att tro att syrierna lyckats skjuta ner nån kryssningsmissil! Usa påstår,att samtliga träffade sitt mål och jag har ännu inte sett nån nerskjutning.
Citera
2018-04-14, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej, eftersom Ryssland inte använde sitt luftvärn så fick man inte den kunskapen.

Men tror du inte att Ryssland, som leverantör av systemen som användes, får tillgång till datan? Jag tycker det vore väldigt märkligt om så inte var fallet. Finns säkert i användaravtalet tom.
Citera
2018-04-14, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Jag har svårt att tro att syrierna lyckats skjuta ner nån kryssningsmissil! Usa påstår,att samtliga träffade sitt mål och jag har ännu inte sett nån nerskjutning.

Ja det finns olika siffror. Man kan ju självklart inte lite på varken det ena eller det andra utan att det bevisats.
Citera
2018-04-14, 18:42
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben

Kan vara så, men oavsett så lär man ha fyrat av en ansenlig del av sitt befintliga robotförråd. Hur fort kan dessa robotar ersättas? Hur många har man kvar?

Vem vet, merparten av de tomahawks som avfyrades kanske inte ens var utrustade med stridsspetsar. Kanske bara var bete för de rysktillverkade luftvärnsrobotarna.
Citera
2018-04-14, 18:43
Medlem
RobbyRob44s avatar
Citat:
Ja det finns olika siffror. Man kan ju självklart inte lite på varken det ena eller det andra utan att det bevisats.

Alla sidor i en konflikt vill framhäva sin succé och visa på motståndarens nederlag. Oftast brukar sanningen ligga nånstans mittemellan.
Citera
2018-04-14, 18:44
Medlem
karatekungens avatar
Våra överhuvuden bombade inatt Syrien för att kunna undanröja bevis på de krigsbrott som våra ledare troligtvis själva hade begått. Att agera utan att utgå från bevis är misstänktsamt. Ännu mer misstänksamt är det när man agerar några dagar före bevismaterial skulle bli inhämtade från platsen som "attackerats" med kemvapen.
Citera
2018-04-14, 18:46
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karatekungen
Våra överhuvuden bombade inatt Syrien för att kunna undanröja bevis på de krigsbrott som våra ledare troligtvis själva hade begått. Att agera utan att utgå från bevis är misstänktsamt. Ännu mer misstänksamt är det när man agerar några dagar före bevismaterial skulle bli inhämtade från platsen som "attackerats" med kemvapen.
Menar du att man USA bombade samma ställe som gasattacken skedde på?

USA bombade ju misstänkta gasfabriker och gaslager.

Vilka bevis från platsen saknas på grund av att man bombar fabriker och lager menar du? Blod- och urinprov av offer är väl redan utförda?
Senast redigerad av FlashbackImprover 2018-04-14 kl. 18:50.
Citera
2018-04-14, 18:50
Medlem
MexicanTacoLords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Menar du att man USA bombade samma ställe som gasattacken skedde på?

USA bombade ju misstänkta gasfabriker och gaslager.

Vilka bevis från platsen saknas menar du? Blod- och urinprov av offer är väl redan utförda?

Finns inga bevis än så länge.
Citera
2018-04-14, 18:51
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MexicanTacoLord
Du svarar inte på mina frågor. Jag står därför fast vid vad jag skrev tills vidare.

Dessutom så har du fel i den där korta självsäkra meningen. Blod och urinprov har som sagt utförts på offren. Det var sarin eller en sarinliknande gas.

OBS, edit:
Rättelse, det var visst klorgas och ett nervgift.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2018-04-14 kl. 19:16.
Citera
2018-04-14, 18:53
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Men tror du inte att Ryssland, som leverantör av systemen som användes, får tillgång till datan? Jag tycker det vore väldigt märkligt om så inte var fallet. Finns säkert i användaravtalet tom.

Ditt resonemang hade varit giltigt om Syriens luftförsvar haft tillgång till Ryssarnas S-300 och S-400. Men så lär det ju inte ha varit. Vilket rimligen innebär att inte särskilt många missiler har skjutits ned. Just därvidlag kan vi dock utgå ifrån att båda parter ljuger.
Citera
2018-04-14, 18:53
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Värdelösa mål? Nu kan Assad inte massmörda i samma utsträckning med kemvapen.

Det finns fler lager. Och enligt Haley är USA "locked and loaded" om Assad skulle upprepa samma krigsbrott.

Behöver du 120 Tomahawks för att slå ut 2-3 lager/fabriker?

Vad mer träffade man?

Och med tanke på att Assad/Putin vinner kriget i Syrien så lär de knappast behöva mer kemvapen oavsett.
Citera
2018-04-14, 18:54
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MexicanTacoLord

Jo...

Citat:
Evidence suggested a barrel bomb and a regime helicopter had been used, she added. "No other group could have carried out this attack."
http://www.bbc.com/news/uk-43770102
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in