2018-04-14, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
1. Det är en väldigt bra fråga som jag själv är nyfiken på.

Det verkar inte vara första gången Assad kör på både klorgas och sarin samtidigt.

Att klorgasen skulle vara en oavsiktlig biprodukt kan nog uteslutas.

Det enda jag kan komma på är att klorgasen ska dölja att ett nervgift har används. Syrien har "egentligen" skrivit på ett avtal om att förstöra sina kemiska vapen, vilket de länge brutit mot. Genom att smyga in lite sarin i klorgasen så kanske man hoppas på att sarinanvändningen inte ska bli lika lätt att avslöja. Bara en gissning

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Klorgasen är inte stridsmedlet som sagt. Den är endast till för att få ut folk på gatorna, där det SEKUNDÄRA stridsmedlet finns.

Jämför med tvåkomponents terrordåd, där man först spränger EN bomb, för att sedan spränga nästa när folk rusat till för att hjälpa skadade.

Som jag skrivit tidigare i tråden så kan klorgasderivat uppstå vid sanering av olika kemiska stridsmedel. Om du inte säkert identifierat ett ämne och använder fel typ av saneringsmetod (det finns en rad vätskor och pulver skräddarsydda för olika ändamål) så är riskerna stora.
Syrisk (och även tidigare Irakisk) doktrin för just kemiska vapen var annars senapsgas i kombination med Sarin eller Soman just för att försvåra sanering.

Sen skall man veta att just komponenterna för att tillverka klorgas INTE är reglerade eller innebär något brott mot konventioner kring MWDs. Dvs OM man har ögonen på sig internationellt så är det fortfarande väldigt enkelt att producera just klorgas utan att bryta mot några konventioner förrän man faktiskt använder det som vapen (till skillnad mot nervgifter som Sarin, Soman mfl).
Senast redigerad av Praetori 2018-04-14 kl. 23:19.
Citera
2018-04-14, 23:18
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Jasså det läste du? Vart då? Och följdfrågan blir ju naturligtvis hur och av vem belystes målen?
Du missade att jag skrev att de guidades/ belystes av specialförband på marken. Troligtvis engelska eller amerikanska.
Citera
2018-04-14, 23:22
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Troligtvis är deras grejer som vanligt långt efter västvärldens vapen. Annars hade de ju enligt dig fixat detta? Alla som inte har huvudet uppstoppat i röven begriper att ryssarna inte på långa vägar är i fatt väst och Nato vad gäller vapenutveckling.

Fast jag diskuterar inte utifrån vad ryssen ÄR i syrien, utan snarare utifrån vad de (och rysstrollen) SÄGER att de är i Syrien.

Det vore otroligt illa om 'Ivan' inkl. hans lakejer ERKÄNNER att de har NOLL KOLL över Vem som gör Vad i Syrien. Särskilt sedan de nyligen sagt att de har otvetydiga bevis på "Vem, Vad och Varför" gällande den senaste kemvapenattacken i Douma.

In (FB) Vapen och militär we're SERIOUS about these things.
Citera
2018-04-14, 23:22
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Nja, vad de gjorde var att överlämna alla sina kemvapen till Ryssland, men eftersom Ryssland nu är dess främste allierade så finns ju anledning att misstänka att de fått tillbaks lite av dem.

Så vitt jag vet så finns inga oberoende observationer/dokumentationer av att Ryssland nånsin förstörde dessa vapen.

Varför inte lite fakta?
Amerikanska styrkorna fick kemvapnen:
Kemiska vapen har nu börjat transporteras ut från Syrien.
....
De första kemiska vapnen överfördes till ett danskt fartyg i hamnstaden Latakia på tisdagen. Det här uppger OPCW, Organisationen för förbud av kemiska vapen, som övervakar transporten för FN:s del.

Fartyget eskorteras av danska och norska örlogsfartyg men stannar tills vidare kvar utanför den syriska kusten i väntan på mer kemiska vapen och materiel.

Finländska experter är också på plats. Deras uppgift är att övervaka att transport-containrarna med kemiska ämnen inte läcker.

Amerikanska styrkor i Italien ska sedan förstöra vapnen och det giftiga materialet
https://svenska.yle.fi/artikel/2014/01/07/syrien-borjade-transportera-kemiska-vapen-utomlands

Så om det använts igen blir man lite fundersam eller hur?
Citera
2018-04-14, 23:23
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annonsblockeringen
Kan någon kunnig kommentera och utveckla?

Är det verkligen rimligt att i ena vändan hävda att man skjutit ner minst hälften av gårdagens missiler och samtidigt inte ha en aning om hur en iransk bas blivit bombad?
Nej givetvis inte! De har knappast skjutit ner nånting och hade som vanligt inte en susning om hur det gått till. Möjligtvis kan rysska AWAC s registrerat avfyrningarna och lyftade bombplan. Sen är det nog kört. Om sen ryssarna har några såna plan i luften nära Syrien är jag inte säker på...
Citera
2018-04-14, 23:27
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Du missade att jag skrev att de guidades/ belystes av specialförband på marken. Troligtvis engelska eller amerikanska.
Känns ju inte speciellt troligt. Teleporterades de och materiel dit med mindre än 1 veckas varsel då eftersom det är väl den tidsrymden vi pratar om sen ”krisen” tog fart?

Nja. Förutbestämda, orörliga mål är kryssningsrobotar utmärkta för. Inget man behöver riskera trupp eller luftburen målangivare/leverantör för. Naturligtvis med undantag för drönare.
Citera
2018-04-14, 23:28
Medlem
Kim-Ju-Holts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Tror knappast USA och Ryssland kommer gå in i någon direkt konflikt med varandra även om USA bombar dom tillbaka till stenåldern i Syrien. Dom försöker flexa musklerna och se om USA backar ner.
vilka muskler har Ryssland? Alla ekonomiska medel i Ryssland går åt till den ryska kleptokratin
Citera
2018-04-14, 23:29
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Som jag skrivit tidigare i tråden så kan klorgasderivat uppstå vid sanering av olika kemiska stridsmedel.

Kan det uppstå vid sanering av sarin?
Citera
2018-04-14, 23:31
Medlem
negrofobens avatar
Ryssarnas påstående att de skulle attackera de vapenbärare som skickade missiler mot Syrien visades imalla fall som ren bullshit! De kunde och vågade inte!
Det hade ju annars varit jävligt kul att få se ryssen fullständigt förnedrad!
Bara tanken på att få se nåt ryskt attackflyg närma sig ett Natofartyg vid detta tillfälle hade varit underbart! Eller varför inte en rysk ubåt som skickade torpeder mot Natofartyg!
Jävlar vad bra det hade varit!
Citera
2018-04-14, 23:33
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Känns ju inte speciellt troligt. Teleporterades de och materiel dit med mindre än 1 veckas varsel då eftersom det är väl den tidsrymden vi pratar om sen ”krisen” tog fart?

Nja. Förutbestämda, orörliga mål är kryssningsrobotar utmärkta för. Inget man behöver riskera trupp eller luftburen målangivare/leverantör för. Naturligtvis med undantag för drönare.
De finns där sen länge......
Citera
2018-04-14, 23:36
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vi talar alltså om att peka ut regeringssidan som skyldig.
- Hur menar du att vittnesmål av motståndsmän/IS styrker detta på något sätt?
- Ja urinprover visar att en kemgas-attack har skett. Ungefär en sådan som motståndssidan/IS skulle ha gjort.
Alla de olika vittnesmålen i sociala medier, organisationer och "Open Source-media" (vad det nu är) kompletterar video- och bildbevisen.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2018-04-14 kl. 23:44.
Citera
2018-04-14, 23:37
Medlem
Citat:
Nja, vad de gjorde var att överlämna alla sina kemvapen till Ryssland, men eftersom Ryssland nu är dess främste allierade så finns ju anledning att misstänka att de fått tillbaks lite av dem.

Så vitt jag vet så finns inga oberoende observationer/dokumentationer av att Ryssland nånsin förstörde dessa vapen.

Du är en okunnig idiot, så kanske inte konstigt att du kastar ur dig dumheter utan att veta något om saken alls.

"The destruction of the most dangerous chemical weapons was performed at sea aboard the Cape Ray, a vessel of the United States Maritime Administration's Ready Reserve Force, crewed with U.S. Navy and civilian merchant mariners. The actual destruction operations, performed by a team of U.S. Army civilians and contractors, destroyed 600 metric tons of chemical agents in 42 days.[2]"

Min fetning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Destruction_of_Syria%27s_chemical_weapons
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in