2018-04-14, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rem-
Om du kollar normeringarna ser du att provet faktiskt blivit lättare. Bra normering kräver fler råpoäng nu än för fem år sedan.

Det beror inte nödvändigtvis på att provet har blivit lättare, utan att topp-percentilerna smalnat. T.ex. så skriver bara ca 2,5% 1.6 eller bättre medan t.ex. 3.5-4% gjorde det för 5 årsedan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oxidation
Resonerade mig fram till att det omöjligt kan vara ”behörigt”

Behörigt avstånd är väl ett längre avstånd? Om vi sätter in det i texten blir det: trots att örnarna höll sig på långt avstånd kunde de hålla sams sålänge tillgången på mat var god.

Får inte ihop det, låter motsägelsefullt.
ja, det har du helt rätt i. var meningen på det sättet som står i tråden så är det nog fel, men jag vet inte vad det annars skulle ha varit heller.
Citera
Medlem
Citat:

Behörigt avstånd är väl ett längre avstånd? Om vi sätter in det i texten blir det: trots att örnarna höll sig på långt avstånd kunde de hålla sams sålänge tillgången på mat var god.

Nej det behöver inte vara långt avstånd, behörigt är rätt svar är jag tämligen säker på, de andra alternativen var dessutom orimliga.

Var texten verkligen så?
Citera
2018-04-14, 18:28
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Rätt svar är behörigt. "på behörigt avstånd" är ett vanligt uttryck. Aldrig läst om att det skulle vara "på flyktigt avstånd" eller "på koncist avstånd".

Behörigt betyder ju lämpligt. Att man då skulle skriva att örnarna ändå samsas så länge det finns mat blir ju en rak motsägelse. Med tanke på resten av meningen låter det snarare som att de ofta inkräktar på varandras område.
Senast redigerad av Fojos 2018-04-14 kl. 18:32.
Citera
2018-04-14, 18:28
Medlem
different_trips avatar
Citat:

Behörigt avstånd är väl mer "lämpligt avstånd"?
Citera
2018-04-14, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schnyggsomfan
Nej det behöver inte vara långt avstånd, behörigt är rätt svar är jag tämligen säker på, de andra alternativen var dessutom orimliga.
Koncist hade man kunnat få till ”kort”.

Precis som flera av er skriver, så är ju ”behörigt avstånd” ett vanligt uttryck. Tyckte däremot inte att det passade in
Citera
2018-04-14, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Behörigt avstånd är väl mer "lämpligt avstånd"?
Givetvis men det blir ändå motsägelsefullt om man sätter in det i meningen.
Citera
2018-04-14, 18:31
Medlem
Rem-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Det beror inte nödvändigtvis på att provet har blivit lättare, utan att topp-percentilerna smalnat. T.ex. så skriver bara ca 2,5% 1.6 eller bättre medan t.ex. 3.5-4% gjorde det för 5 årsedan.
Ja, det stämmer nog.
Citera
2018-04-14, 18:34
Medlem
Citat:
Koncist hade man kunnat få till ”kort”.

Precis som flera av er skriver, så är ju ”behörigt avstånd” ett vanligt uttryck. Tyckte däremot inte att det passade in

Fast koncist används inte vid avstånd, sen tror jag inte texten var formulerad exakt så, jag var i varje fall helt säker på behörigt men jag kanske läste fel i texten.
Citera
2018-04-14, 18:38
Medlem
När kommer normeringstabeller? Är det samtidigt som facit kommer ut? Alltså på onsdag 12:00?
Citera
2018-04-14, 18:45
Medlem
Visst var ett av orden "asymmetri" och inte "asymmetrisk" som SvD hävdar? Kanske inte är nån skillnad... men ställde till det för mig.
Citera
2018-04-14, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schnyggsomfan
Fast koncist används inte vid avstånd, sen tror jag inte texten var formulerad exakt så, jag var i varje fall helt säker på behörigt men jag kanske läste fel i texten.
Jag är 95% säker på att texten var mer eller mindre exakt som skriven tidigare, lite finare beskrivet men exakt samma mening
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in