2018-04-14, 18:11
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaIIatin
Orden har blivit gradvis enklare i likhet med andra normerande prov runt om i världen (SAT till exempel). Antagligen därför att just enskilda sällsynta ord inte är en så bra indikator på hur lämpad man är inför högskolestudier.

Ser inte ens poängen med att ha rena ordfrågor överhuvudtaget. Mek och texter är betydligt mer lämpliga för att testa om någon förstår vad den håller på med.

Citat:
Ursprungligen postat av Rem-
Om du kollar normeringarna ser du att provet faktiskt blivit lättare. Bra normering kräver fler råpoäng nu än för fem år sedan.

Nej. Däremot har uhr ändrat medvetet så att en lägre andel får höga poäng. Lika många får 1,75 idag som 2,0 förr. Därav lägre antagningspoäng i stort sett alla program
Senast redigerad av Fojos 2018-04-14 kl. 18:15.
Citera
2018-04-14, 18:12
Medlem
Konsensus att PP5 var svårare råder? Så tunga som östersjön & kollektiva-minnen-texterna kan jag inte minnas från tidigare prov.

Tycker förövrigt att HPakademin inte riktigt fångat de rätta svaret just där. (PP5). I övrigt ser det rätt ut.
Citera
2018-04-14, 18:13
Medlem
39 totalt på matten, 50 totalt på verbala. Helt ok första prov, failade gravt på första matten, sista provet var sjukt svårt däremot.

Citat:
Ursprungligen postat av RussellHammond
Konsensus att PP5 var svårare råder? Så tunga som östersjön & kollektiva-minnen-texterna kan jag inte minnas från tidigare prov.

Tycker förövrigt att HPakademin inte riktigt fångat de rätta svaret just där. (PP5). I övrigt ser det rätt ut.

De stämde någorlunda med min, men kände också igen några jag var rätt bensäker på fick jag fel på. Någon speciell del du tänker på?
Citera
2018-04-14, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
75/80 på Kvant är ju garanterat 2.0 9 av 10 gånger.

Tror nog att jag får nöja mig med 1.9 denna gången. Känns som att KVA normeringen blir lite lägre i vår.
Citera
2018-04-14, 18:16
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndiaSierra
Det är förmodligen fler versioner än det brukar. Det är samma för mig och flera andra i tråden
Jag var helt uppgiven tills nu typ. Sänkte mig från 75 till 50 på kvant innan jag upptäckte detta.

Hoppas det är som du beskriver. Annars blev detta mitt sämsta resultat på flera år.
Citera
2018-04-14, 18:16
Medlem
Tror som andra att det finns ett till PP5,
Enligt HPAkademins facit på ORD delen så fick jag typ 3 rätt? Inte omöjligt att jag totalt misslyckats men är rätt säker på att jag hade en majoritet av rätt svar på den.
Citera
2018-04-14, 18:21
Medlem
PP5 - Verbal

Någon som minns svaret till MEK-uppgiften om örnar?

Trots att örnarna befann sig på _____ avstånd kunde de hålla sams sålänge tillgången på mat var god.

Alternativ.

Behörigt
Flyktigt
Minns ej
Minns ej
Citera
2018-04-14, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oxidation
PP5 - Verbal

Trots att örnarna befann sig på _____ avstånd kunde de hålla sams sålänge tillgången på mat var god.

Alternativ.

Behörigt
Flyktigt
Minns ej
Minns ej
edit: minns kanske fel, men tror jag svarade behörigt.
Senast redigerad av dothedew 2018-04-14 kl. 18:27.
Citera
2018-04-14, 18:22
Medlem
Citat:
PP5 - Verbal

Alternativ.

Behörigt
Flyktigt
Minns ej
Minns ej

Koncist (helt säker på detta var alternativ a, tog detta)
Flyktigt
Begränsat(kanske behörigt)
Minns ej
Citera
2018-04-14, 18:23
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
PP5 - Verbal

Alternativ.

Behörigt
Flyktigt
Minns ej
Minns ej

Svarade själv "Behörigt", tror jag.
Citera
2018-04-14, 18:24
Medlem
Citat:
PP5 - Verbal

Alternativ.

Behörigt
Flyktigt
Minns ej
Minns ej

Rätt svar är behörigt. "på behörigt avstånd" är ett vanligt uttryck. Aldrig läst om att det skulle vara "på flyktigt avstånd" eller "på koncist avstånd".
Citera
2018-04-14, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dothedew
jag svarade behörigt i alla fall.
Resonerade mig fram till att det omöjligt kan vara ”behörigt”

Behörigt avstånd är väl ett längre avstånd? Om vi sätter in det i texten blir det: trots att örnarna höll sig på långt avstånd kunde de hålla sams sålänge tillgången på mat var god.

Får inte ihop det, låter motsägelsefullt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in