2018-04-14, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag har inte sagt att USA har boots on the ground i Syrien för att upprätthålla internationell lag. De är där för att bekämpa IS, och eftersom Syriens ledare och militär inte kunnat förhindra IS från att ta över Raqqa, och inte lyckats få bort de heller, så har det internationella samfundet legitima skäl att gå in i Syrien och göra nåt åt det. Ungefär som att Israel har rätt att ockupera palestinskt territorium, för att den palestinska auktoriteten inte klarar av att garantera Israels säkerhet, liksom Syrien inte kan garantera VÅR säkerhet när de tillåter terrorister inom sina gränser, som efter träning och hjärntvätt reser till Europa och utför sina terrordåd. Av samma anledning, för att kemvapen är ett hot mot hela världen, MÅSTE vi få Assad att upphöra med att använda kemvapen. Att du och många nadra inte förstår det visar hur förblindad du är av lagar, men inte förstår vad rättvisa och rättfärdighet är.

Jag förstår mycket väl vad du pratar om. Jag minns att de pratade så om Milosevic också. Man MÅSTE få bort honom. Sen var han i HAAG i flertal år för att senare bli...

https://www.globalresearch.ca/the-hague-tribunal-exonerates-slobodan-milosevic-again/5622787

Eleven years after his death, a second trial chamber at the UN War Crimes Tribunal in The Hague has concluded that Slobodan Milosevic was not responsible for war crimes committed in Bosnia and Herzegovina.

More than eleven years after his death, a second trial chamber at the UN War Crimes Tribunal in The Hague has concluded that former Serbian president Slobodan Milosevic was not responsible for war crimes committed in Bosnia where the worst atrocities associated with the break-up of Yugoslavia took place.

Förstår du inte att du blir matad med sådan här propaganda för varje krig USA och Väst för? Assad är varken bättre eller sämre än de andra arab-ledarna i regionen. Man försöker få bort honom inte för att han skulle vara ett monster utan för att han är allierad med Ryssarna. Du har öppna avrättningar i Saudi Arabien, men de är ju våra allierade. Inte sant?

Starka ledare i Arabvärlden är något vi vill ha. Svaga ledare betyder kaos och flyktingvågor till Europa.
De skall själva ta hand om sitt skit, du kan inte införa fred och demokrati.
Citera
2018-04-14, 17:47
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
De med utbildning kan ju gissa sig till det men man måste ju identifiera substansen för att veta säkert.
Offer för Sarin tenderar att ha muskelkramper och framförallt pupillpåverkan. Klorgas däremot påverkar främst andningsvägarna.
Jag vill minnas jag fick lära mig något liknande. Men att ha läst det i en bok och sedan tentat av det är en helt annan sak än att fälla rätt beslut i fält.
Då ingen av mina lärare hade varit med om en kem-attack och än mindre sett hur offren reagerar kände jag mig oerhört osäker huruvida jag skulle kunna fatta rätt beslut grundat på hur en döende soldat reagerar.
Citat:
Självklart har jag sett bilder. Och jo det skulle mycket väl kunna handla om Sarin, Soman eller motsvarande. Effektiviteten som slagfältsvapen handlar väldigt mycket om leveransmetod, renhet och hylltid. Jämför tex gasattackerna i Al-Faw '88 mot Sarinattacken i Tokyos tunnelbana.
Soman hade jag glömt, Det blev också utbildad på men har glömt det mesta.
Vad jag dock kommer ihåg är hur lång tid man har på sig att agera innan det är för sent.
Vad det gäller renhet och leveransmetod har du helt rätt.
Aerosol vill jag minnas är den fördragna leveransmetoden.

Jag betvivlar dock att en hyfsat avancerad militär makt som Syrien inte skulle kunna tillverka tillräckligt ren Sarin och inneha mycket gamla kunskaper som tom jag har om hur man bör leverera Sarin för att maximera effekten.
Jag är tämligen övertygad om att Syrien besitter bättre lab än en undergångsteoretiker. Om jag minns rätt använde de någon form av fläktar för att sprida sarinen i tunnelbanan, vilket knappast kan vara optimalt annat än på mycket kort avstånd.

Efter att ha sett filmklippen så har jag mycket svårt att förstå hur en enda person skulle kunna ha överlevt en halvkass sarin-attack. För att inte tala om räddningsarbetare som springer runt i molnet med bar hud och i många fal utan ens ett munskydd.

Det strider mot allt vad jag lärde mig om kem-attacker

Citat:
Sen om det är Assad eller någon annan som genomfört det hela spelar mindre roll i nuläget. Även om det var regeringstrogna styrkor som låg bakom så behöver inte Assad godkänt det eller haft ett finger med på avtryckaren. Men han är redan en folkmördare som halva västvärlden vill se bakom lås och bom och som statsöverhuvud direkt ansvarig för eventuella massförstörelsevapen som staten Syrien har i sin besittning, och även indirekt ansvarig om rebeller, dissidenter eller terrorister kommit över några dylika.
Därom kan vi vara överens. Det finns dock ett talessätt "Better the devil you know".
Se hur väl våra demokratiseringsförsök i Libyen och Irak. Hemska diktatorer försvann för att ersättas med etter värre.

Citat:
Det hela är dock endast semantiskt. Om USA vill bomba skiten ur Syrien så gör de det. Det behöver inte ens vara massförstörelsevapen inblandat om de bestämmer sig för något (titta på Serbien osv).
Enig

Citat:
Denna tråd ligger inte under politik utan Vapen och militär. Att diskutera politiska aspekter görs bäst i trådarna i ämnet där. Konkreta militära diskussioner som eventuella kemvapens beskaffenhet och robotangreppen är det som i min mening bör avhandlas här.
Aj fan! Det hade jag missat…
Citera
2018-04-14, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbyRob44
Du tror att Assad gjorde den bedömningen att det var så viktigt att använda sig av kemiska vapen mot civilbefolkningen eller mot Al-Qaida/ISIS att han inte kunde ha väntat med det till USA hade lämnat Syrien och därefter med rysk hjälp utrotat Al-Qaida/ISIS och sluppit att USA var kvar i Syrien och sluppit få hela västvärlden emot sig igen?
Rebellerna var redan på väg att lämna området. När stridande väl har lagt ner sina vapen finns inget lagligt sätt att döda de. Gaddafi hade inga problem med att döda sitt eget folk, sina fiender. Han lurade i USA att alla tillhörde al qaida. Dessutom hade Trump sagt att USA skulle lämna Syrien, vilket kan ha fått Assad att tro att han kunde göra som han ville.
Citera
2018-04-14, 18:04
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Assad gasar sitt eget folk, samtidigt som håller han på att vinna kriget mot de utlandsstödda rebellerna och folk som flytt återvänder nu till områden som åter kontrolleras av den syriska regeringen. Den största delen av syriska flyktingar är internflyktingar.
Varför gasar Assad alltid sitt eget folk när rebellerna är i trängt läge och håller på att förlora?

P1:s expert om Syrien attacken, Jan Hallenberg, forskningsledare Utrikespolitiska institutet, verkade närmast euforisk över det som hänt. Typ allt mot ryssen är till stor glädje.
När menar du att attackerna istället borde ha skett?

Skulle du vilja specificera några datumintervall?

Ha gärna följande 73 datum där gasattacker har skett i åtanke (jag hävdar inte att jag vet att Syrien ligger bakom alla, men jag tror att min poäng når fram)
https://www.armscontrol.org/factsheets/Timeline-of-Syrian-Chemical-Weapons-Activity
https://en.wikipedia.org/wiki/Use_of_chemical_weapons_in_the_Syrian_Civil_War#Re ported_chemical_weapons_attacks
Senast redigerad av FlashbackImprover 2018-04-14 kl. 18:09.
Citera
2018-04-14, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Så vi skall glömma allt som hänt och bara fokusera på nutid? Dvs göra en hard-reset varje gång USA propagerar för krig? För det hur ju inte hemma just i detta "fallet"

Mujaheedin har inte något överhuvud taget att göra med Sunni-krigare i Syrien. Sunni och Shia är inte direkt vänner
Mujahideen är arabiska så det spelar nog ingen roll om det är sunni eller shia för afghaner är inga araber.
Citera
2018-04-14, 18:10
Medlem
SmokeOns avatar
Sverige talar i säkerhetsrådet nu:

http://webtv.un.org/
Citera
2018-04-14, 18:12
Bannlyst
Citat:
För att det är Assads fiender som dör. Alla civila i Syrien har efter sju års krig gett upp hoppet om att Väst ska ingripa militärt, så vad har de att vinna på en sån uppoffring?

Är Assads fiender civila menar du? För det var väl de som påstås ha utsatts?
Citera
2018-04-14, 18:12
Medlem
KABUNs avatar
[quote=DindooNuffin|63783109]Assad tjänar ännu mer på att använda kemvapen.

Syrien är inte längre en riktig stat, det är en rogue state. Men det tycks inte bekymra obildade idioter.[/QUOTE

Ja, inspektionsteamet ska ju snart vara på plats.
Då får vi kanske se om det var kemvapen eller ett teatersällskap som var i farten.
Eller också ger undersökningen noll i resultat som vanligt.
Citera
2018-04-14, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Du sa att det är märkligt att Assad alltid utför gasattacker när det går bra, förmodligen för att antyda att Assad inte skulle vara skyldig.

Jag bad dig då precisera några datumintervall när du inte hade sagt att datumet var märkligt.
Den nyligen påstådda gasattacken och den förra när Trump också gjorde en närmast symbolisk bombning.
Citera
2018-04-14, 18:16
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Sen deras fäder och andra familjemedlemmar började kriga mot Assad? Han menar väl att de använder sina egna barn som mänskliga sköldar, och då är barn också legitima mål.

Du är väl medveten om att kvinnorna och barnen som befann sig i Douma var under jihadisternas kontroll samt att dessa var förbjudna till att lämna för Assad kontrollerade områden. Hur förklarar du detta? Varför skulle fiender (enligt dig) vilja lämna för Assad kontrollerade områden?

Jag behöver inte ens fortsätta. Du har redan sagt emot dig själv. I rest my case.
Senast redigerad av Cents4 2018-04-14 kl. 18:19.
Citera
2018-04-14, 18:18
Medlem
Raglefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Är du medveten om att gasattacker har utförts mot egen civilbefolkning flera gånger tidigare i historien?

Antyder du att de är fejk också?

Är du medveten om att falskflaggattacker har genomförts flera gånger tidigare i historien?

Anser du att de inte var fejkade?
Citera
2018-04-14, 18:18
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Den nyligen påstådda gasattacken och den förra när Trump också gjorde en närmast symbolisk bombning.
Du menar nog tvärtom, att du tycker att just dessa två datum för gasattacker är märkliga.

De övriga 70 gasattackerna då? Har det gått dåligt för den syriska armén under hela kriget exklusive kring de två datumen du finner märkliga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in