Citat:
Ursprungligen postat av
ClariNet
"Signalement ca 15-18 år, normal kroppsbyggnad, runt ansikte, blå ögon, blont hår, röker alt snusar, ärr efter knivskada i hö hand, beige tröja/polojumper, svarta byxor." Är det ungefär vad vi vet idag? Att GM röker/snusar tyder på att han är åtminstone en bit in i tonåren. DNA:t visade ju på blå ögon. Hur det var med jackan är väl litet oklart.
Förstår att många vill ha ner åldern i gärningsmannaprofilen, men själva spannet måste väl ändå nå upp i åldern som huvudvittnet A-L uppgav? 22 år? Plus några till, så 30? Jordgubbsflickan som kommit på tal igen, och som utgivit sig för att veta vem gm är, säger dessutom att gm är äldre än så. Så det spretar åt båda hållen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Link04
Hassan kan inte svenska bra 04 får man ta med. Då är det troligen en tolk som framfört hans Leif spår från polis via telefon som han uppger i media. Leif kan ha varit en kontrollfråga för att testa Hassans reaktion och därifrån vet vi hans beteende.
Om Hassan känner skuld så kan hans motiv vara allt från hans affärer till att han känner till att M bar kniven som dödade honom plus en granne. I bästa fall bara att han känner skuld för att han är invandrad och inte vill vara till besvär i kvarteret.
Tror bara att det är väldigt vanskligt att resonera i såna här banor, och att försöka psykologisera någons agerande. Det kan vara som du skriver, men det kan nästan lika gärna vara tvärtom? Att han inte känner någon skuld? Annars kanske han skulle ha bytt spår/affärsverksamhet efter attacken i butiken, av ren omtanke för familjen.
Leif-grejen. Det var väl polisen som ringde honom bara minuter efter attacken? Tror inte Hassan hittar på. Tror polisen förstod att A-L antagligen sa ”hjälp” men att hon kunde ha sagt ”Leif” och därför ville de avstämma om det fanns någon Leif i familjens bekantskapskrets/personal.
Citat:
Ursprungligen postat av
jorgenstorm99
Tror att man borde kartlägga "Jordgubbsflickan" och dennes inlägg i tråden. Min uppfattning är att det verkar finnas substans i vad denna person har skrivit i tråden.
Håller med. Tycker alla erkännanden är värda att titta på, och intressant om man kan försöka få ihop dem så att de pratar om samma person. Jordgubbsflickan är en av få på senare tid som sagt att hennes gm visst liknar fantombilden. Han ska dessutom ha varit äldre, med reservation för att alla detaljer i ett erkännande inte behöver stämma. Av hennes ovilja att tala om motivbilden så tror jag att motivet som sådant pekar ut gm. Det säger isf något i sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Link04
Är lite intressant att inte AL:s anhöriga har fått samtal om någon Leif från polis, bara Hassan.
Olle och övriga anhöriga till AL har inte sålt sig till media som Hassan har. Något känner han skuld för och försöker peka mot annat håll. Det är solklart.
Är du säker på det? Det är lite anmärkningsvärt isf. Men det kan väl lika gärna vara skuld som desperation? Eller upprördhet över att polisen inte sköter utredningen på ett för honom vettigt sätt. Typ ”varför åker ni till Libanon när mördaren är blond?”, ”varför intervjuar ni oss när ni borde vara ute och leta efter gm?”. Min uppfattning är att såna här invändningar mot polisens arbete är mycket vanliga, iaf i inledningsskedet av brottsutredningar.
Om pappa Ammouri försöker styra utredningen åt ett visst håll så indikerar det att han vet vem gm är och att det har något med utredningen att göra?
Jag håller med dig om att Ammouris agerande är lite suspekt, har själv påpekat det, men tror isf det är mer för att rädda sitt eget skinn än att han känner skuld. Tror inte han känner skuld för mordet, just med tanke på de uppgifter om att hot riktats mot familjen en tid innan morden utan att han verkar ha reagerat på dem på ett skuldmedvetet sätt. Dvs han borde varit medveten om att hans affärsverksamhet utsatte familjen för fara, men fortsatte ändå köra på. Men det är bara spekulationer från min sida.