Citat:
Ursprungligen postat av
Stehlitz
Varför skitar man ner när man diskuterar vilka sjukdomar som töserna kan ha haft och att sjukvård och skola kan ha gjort fel? Kan inte dessa saker ha betydelse för historien? Vem kan avgöra vad som är viktigt eller inte viktigt att diskutera? Du? Det låter lite konstigt. Jag håller dock med om att personangrepp är helt meningslösa men där är väl även du lite skyldig? Handen på hjärtat.
Du vill få mig till en bråkig postare som postar fullt med personangrepp. Det får stå för dig - jag tycker du har fel.
Många, många av de allra värsta inlägger med enorma förolämpningar har lyckligtvis raderats, men att kalla varande för
mupp, psykopat, narscisist, livsfarlig i sitt yrke, störd, utan empati irl - är en form av OT ad hominems som helt enkelt inte borde höra hemma här. Hur olika åsikter om Bjärredsföräldrarnas mord på sina döttrar man än har. Det är något som jag aldrig nedlåtit mig att posta i inlägg, men som andra har gjort om och om igen i denna tråd.
Vi vet inte vilken sjukdom föräldrarna ansåg att döttrarna led av - vi har inga säkra offentliga uppgifter. Att då gå all in och i inlägg efter inlägg diskutera symptom, bemötande, förekomst och sin frustration över en sjukdom som ME känns onekligen lite OT. Det får en att tro att dessa postare i förstahand vill diskuterar denna ME-sjukdom och inte morden i Bjärred.
Att någon likt "jag mötte Lassie" har egna personliga erfarenheter av något dåligt bemötande av sjukvården eller av en jobbig sjukdom - som vi inte vet om Agnes och Moa led av - är inte heller något man kan dra långtgående slutsatser av. Intressant info kanske, men inget som visar vad familjen Henkow har upplevt.
Det enda vi faktiskt har belägg för är att flickornas två skolor ställt upp på ett unikt sätt med hemundervisning för miljoner till familjen Henkows bägge barn sedan länge.
Varför - förutom att skolorna hade "läkarintyg på en fysisk sjukdom" som rektorn uttryckte det - vet vi inte.
Du säger att "alla" på byn tror att det var ME - ja kanske men de flesta på byn har väl antagligen varken sett barnens journaler eller läkarintyg? De kanske till och med skummat texten här i tråden.
Vi har ett par anonyma nick som uppger att flickorna hade ME och vi har ett par anonyma postare som säger att detta var fel. Kvar blir 1-1= 0. Vi har fortfarande inga bevis för existerande diagnoser.
Diskutera gärna i vilket avseende skolan eller sjukvården eller för den delen soc och omgivningen kan ha gjort fel, tycker jag. Men knyt det helst till de fakta som föreligger om familjen Henkow.
Annars kan vi lika gärna diskutera symptom och bemötandet av vilka sjukdomar som helst eller hur skolan och soc i Bogota och Namibia fungerar.