Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Ingen kommer att skjuta på andra än syrier. Glöm att ryssar skjuter på amerikaner, britter eller fransoser eller att någon av dessa kommer att medvetet skjuta mot ryssar. Ingen är beredd att ta konflikten dit och det blir inget världskrig den här gången heller.
Antar att de flesta vet att konflikten inte handlar om kemisk krigföring samt att konflikten varat i åtminstone 50år. Allt handlar om pipelinen "väst" vill bygga från allierade Saudi genom Syrien för att enkelt skicka gas till Europa medans ryssarna hellre ser Europa importera gas från dom.
Känns som att konflikten eskalerats löjligt mycket och med tanke på vad USA och Ryssland sagt tror jag att Ryssland kommer göra verklighet av sina löften att skjuta ner missiler "väst" skickar samt bekämpa avfyrningsplatserna, det vore en enorm prestigeförlust att inte stå för sina ord. Likaså är det en prestigeförlust från Trumps sida om han inte sätter sina bombningar i verket efter hans kaxiga uttalanden och hot.
Situationen är onekligen allvarlig och det är märkligt att media inte bevakar mer än de gör. Det gör att åtminstone jag blir smått orolig på riktigt. Känns tyvärr som att denna konflikt mycket väl kan spåra ut totalt inom en snar framtid med ett eskalerande krig där även Europa kommer drabbas av bombningar.
Jag tror inte att någon vill ta konflikten dit, men jag tror att prestige kommer ta över viljan.