2018-04-07, 13:08
Medlem
dysterqvists avatar
ni får väl invänta, när vädret är mer gynnsamt o runt 18 c +
då jävlar.
Citera
2018-04-07, 13:40
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miocic
Jag tycker det känns som att det har lugnat ner sig i storstäderna men tagit fart på andra ställen i landet istället.

Stockholms län har väl ca 5 mord än så länge? Låg på mellan 40 och 45 mord hela förra året. En rejält sänkning!

Troligen mest en slump. Det är inte alltid det är blodigt gängkrig - just nu är det förhållandevis lugnt i stotstäderna. Smäller det igen så är risken stor att det är igång. Överlag tror jag inte att den organiserade kriminaliteten minskat, och benägenheten att använda dödligt våld tror jag inte heller har minskat.

2017 var inget normalår i Stockholm, och antagligen inte de första månaderna 2018 heller.
Citera
2018-04-10, 11:16
Medlem
2018-04-10

Åhus, Skåne
Tillvägagångssätt: Kniv
BO: Kvinna i 30-årsåldern
GM: En 29-årig man har anhållits
SÄKERT FALL
(FB) Åhus: Polisinsats vid misstanke om grovt brott 2018-04-10 (kvinna avliden)

https://www.svd.se/allvarligt-brott-har-intraffat-i-ahus
Citera
2018-04-10, 18:15
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Troligen mest en slump. Det är inte alltid det är blodigt gängkrig - just nu är det förhållandevis lugnt i stotstäderna. Smäller det igen så är risken stor att det är igång. Överlag tror jag inte att den organiserade kriminaliteten minskat, och benägenheten att använda dödligt våld tror jag inte heller har minskat.

2017 var inget normalår i Stockholm, och antagligen inte de första månaderna 2018 heller.
Jag väljer ändå att vara litet optimistisk; polisen har beslagtagit rätt mycket vapen, inte minst vid razzian söder om Stockholm häromdagen. Och i april förra året bidrog Akilov till statistiken med fem mördade.

Visst, det kan komma andra, irreguljära händelser, men själv väljer jag att hoppas på en förbättring.
Citera
2018-04-13, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag väljer ändå att vara litet optimistisk; polisen har beslagtagit rätt mycket vapen, inte minst vid razzian söder om Stockholm häromdagen. Och i april förra året bidrog Akilov till statistiken med fem mördade.

Visst, det kan komma andra, irreguljära händelser, men själv väljer jag att hoppas på en förbättring.

2017 vs 2018
Stor ledning för 2017. 38 vs 28 per 13 april. Inget att dra slutsatser på men ändå intressant. Det kan ändå bli en het försommar...två stora beslag. Vapen i Sthlm och tjack i Gbg kan säkert röra upp känslor samt buskistorped som missade mål och sedan blev förföljd och påkörd i Gbg...intern uppgörelse inom Södra Biskop-gänget. Y*be vs K*astrati.

Däremot tror jag inte att vädret är någon faktor att räkna med.
Citera
2018-04-13, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breeder
2017 vs 2018
Stor ledning för 2017. 38 vs 28 per 13 april. Inget att dra slutsatser på men ändå intressant. Det kan ändå bli en het försommar...två stora beslag. Vapen i Sthlm och tjack i Gbg kan säkert röra upp känslor samt buskistorped som missade mål och sedan blev förföljd och påkörd i Gbg...intern uppgörelse inom Södra Biskop-gänget. Y*be vs K*astrati.

Däremot tror jag inte att vädret är någon faktor att räkna med.

Du har fel.
Om det blir mellan 17-22 °C i Stockholm, tisdag-söndag som prognoserna säger.
Vädret var en viktig bidragande faktor som satte igång kravaller
i omkring hundra av Stockholms förorter maj 2013.
Den första varma vårveckan har många år skapat många konflikter som sedan fortskrider
under året. Framkallade under vårens varma dagsljus, konserverade under vårnätter.
Lever sedan vidare under sommar och inpå hösten.
Ungdomsgäng hänger ute senare och konfronteras.
Vendettor etc. som fått ligga på is, får obehaglig följd nu när fler "interagerar".
Våldsbrott mot kvinnor ökar också och leder stundom till död.

Rättsvårdande myndigheter och andra aktörer vet om detta och
lägger in mycket resurser på just denna tid om året.
Trots det så står man överrumplad och paff när det sätter igång.
Dominoeffekt innebär att en liten händelse startar ett orsaksförlopp med långtgående konsekvenser.
Vi har fortfarande ingen lagstiftning som stöttar oss.
Kriminella utnyttjar mängdrabatt, ungdomsrabatt och villkorlig frigivning efter 60% av straffet på anstalt, till max. De ser på straffrabatterna precis som Svenssons ser på rabatter i biltema eller ICA.
Senast redigerad av Luckyaso 2018-04-13 kl. 14:34.
Citera
2018-04-13, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Du har fel.
Om det blir mellan 17-22 °C i Stockholm, tisdag-söndag som prognoserna säger.
Vädret var en viktig bidragande faktor som satte igång kravaller
i omkring hundra av Stockholms förorter maj 2013.
Den första varma vårveckan har många år skapat många konflikter som sedan fortskrider
under året. Framkallade under vårens varma dagsljus, konserverade under vårnätter.
Lever vidare under sommar och inpå hösten
Ungdomsgäng hänger ute senare och konfronteras.
Vendettor etc. som fått ligga på is, får obehaglig följd.

Rättsvårdande myndigheter och andra aktörer vet om detta och
lägger in mycket resurser på just denna tid om året.
Trots det så står man överrumplad och paff när det sätter igång.
Dominoeffekt innebär att en liten händelse startar ett orsaksförlopp med långtgående konsekvenser.
Vi har fortfarande ingen lagstiftning som stöttar oss.
Kriminella utnyttjar mängdrabatt, ungdomsrabatt och villkorlig frigivning efter 60% av straffet på anstalt, till max. De ser på straffrabatterna precis som Svenssons ser på rabatter i biltema eller ICA.

Visa gärna med statistik från trovärdig källa. Vi pratar inte kravaller utan våld med dödlig utgång.
Citera
2018-04-13, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breeder
Visa gärna med statistik från trovärdig källa. Vi pratar inte kravaller utan våld med dödlig utgång.

Det vore intressant.
Självklart finns det fakta att få fram kring det här,
vet inte hur många sammanställningar som gjorts, om någon.
Det finns undantag som bekräftar regeln också.
Vissa trender och skov drar ut längre på tiden och ett helt år kan bli lugnare.
Vi får väl se vad som händer kommande 3v.
Jag hoppas det blir lugnt, men jag tror något annat.
Som sagt ibland skapas konflikterna den här tiden på året, som börjar nästa vecka,
för att sedan kulminera vid en springande punkt vid senare tillfälle, förslagsvis maj/juni.
Citera
2018-04-13, 16:29
Medlem
2018-04-13

Järfälla, Stockholm
Tillvägagångssätt: Okänt
BO: Okänd
GM: "En person har gripits på platsen uppger polisen"
OSÄKERT FALL
(FB) Misstänkt mord Järfälla 180413

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/man-hittad-dod-i-bostad-person-gripen-for-mord-/
Citera
2018-04-13, 22:08
Medlem
Troians avatar
Citat:
Det vore intressant.
Självklart finns det fakta att få fram kring det här,
vet inte hur många sammanställningar som gjorts, om någon.
Det finns undantag som bekräftar regeln också.
Vissa trender och skov drar ut längre på tiden och ett helt år kan bli lugnare.
Vi får väl se vad som händer kommande 3v.
Jag hoppas det blir lugnt, men jag tror något annat.
Som sagt ibland skapas konflikterna den här tiden på året, som börjar nästa vecka,
för att sedan kulminera vid en springande punkt vid senare tillfälle, förslagsvis maj/juni.

breeder efterfrågade en källa, har du det?
Citera
2018-04-14, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
breeder efterfrågade en källa, har du det?

Jag har ingen "källa" och har inte sonderat terrängen bland utbudet heller, må jag medge.

Det går inte an med ett decennium av säkerhetsarbete och ingripanden i miljonprogrammen?

Måste skribenter på flashback styrka sina idéer med den mjukmarxistiska och ultrafeministiska "forskningen" som våra vackra universitet tillhandahåller?
Citera
2018-04-14, 01:08
Medlem
Troians avatar
Citat:
Jag har ingen "källa" och har inte sonderat terrängen bland utbudet heller, må jag medge.

Det går inte an med ett decennium av säkerhetsarbete och ingripanden i miljonprogrammen?

Måste skribenter på flashback styrka sina idéer med den mjukmarxistiska och ultrafeministiska "forskningen" som våra vackra universitet tillhandahåller?

Marxism brukar definieras som något i stil med att man anser att vi lever i ett klassamhälle och att klassmotsättningarna står i centrum för samhällsförändringar. Feminism att man anser att vi lever i ett samhälle som till sin struktur är ojämlikt mellan könen, och att man vill ändra på det. Ungefär så, finns förstås fler och mer exakta definitioner, beroende på vem man frågar. Det är nog däremot få feminister eller marxister som menar att det ingår i feminismen eller marxismen att ”tycka” att det dödliga våldet ökar då solen värmer på.

I de studier jag har läst från BRÅ så finns det inget som ger stöd för att det dödliga våldet skiljer sig åt i omfattning beroende på årstid, däremot ser man att det ökar under veckosluten.

Förstås kan man fortfarande tänka sig att det dödliga våldet bland grovt kriminella ökar under sommaren. Kanske det i så fall ”kompenseras” av mindre dödligt våld bland andra grupper? Exempelvis att när folk är inomhus, under vintermånaderna, så dröjer det längre innan man kommer till sjukhus på grund av färre vittnen? Spekulation!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in