2018-04-13, 15:57
Medlem
Han följer säkert denna tråden...

Vi är många som kommer fira när dom burar in dig din jävla tomte.
Den dagen kommer, var så säker......

Knivmörda ett litet barn och en försvarslös kvinna på så brutalt sätt.

Kommer ju inte direkt få hög status i fängelset iaf!
Senast redigerad av KalleCb 2018-04-13 kl. 16:01.
Citera
2018-04-13, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Precis, det är nog svårt att ta in GM via prispengar. Mer troligt att någon anger honom för att rädda sig själv. Den personen kan säga att han/hon nyligen fått misstankar mot personen.
Du har verkligen en poäng här. Anta att polisen/utredaren går ut i media med just den vinklingen,
typ "Du kanske anar vem Linköpingsmördaren är, men har aldrig vågat tänka tanken ut? Du kan höra av dig anonymt och riskfritt. Du är förmodligen inte ensam om dina funderingar."
Citera
2018-04-13, 17:07
Medlem
Ne han får nog ordentligt m stryk en gång i veckan 😂😂😂
Citera
2018-04-13, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Ne han får nog ordentligt m stryk en gång i veckan 😂😂😂
Hur tänkte du nu?
Citera
2018-04-13, 17:43
Medlem
Ja barnamördare har nog ingen hög status på kåken så tänkte jag
Citera
2018-04-13, 18:49
Medlem
Några reflektioner:

Sopbilar var i området och tömde sopkärl osv, ungefär samtidigt som morden. Det är ju sopgubbar själva som vittnat om en misstänkt person strax innan morden, men ett vittne som sett delar av överfallet på Mohammed sa att hans sikt var skymd för att det stod en sopbil i vägen.

Samtidigt som personen i trädgårdsföreningen bara har tröja på sig. Gm skulle ju kunna ha slängt sin jacka i ett sopkärl som inte hunnit bli tömd, alternativt slängt in jackan där bak på sopbilen. Vet inte hur troligt det är.

Men ett problem som redan Readyfreddie brottades med, på den tiden då jag dumdristigt nog envisades med att vara emot hans teori om två gm: är att det verkar finnas två personer i beige/kamelfärgat. Den ena i polotröja/ribbmönstrad tröja, den andra i en höftlång jacka (eller jacka ”som slutade vid rumpan”, vilket väl är synonymt med höftlång?). Huvudtesen har nog alltid varit att det handlar om samma person, och kanske då att han gått med öppen jacka och att olika vittnen fäst uppmärksamheten vid olika detaljer. Men skaver ändå lite.

Twigos styvfarsas vittnesmål är imho intressant eftersom det ställer till det ännu mer. Om det twigo säger stämmer så är det troligt att det var gm som twigos farsa såg, eftersom den han såg var blodig. Om han nu också är ett av vittnena som varit med och tagit fram fantombilden eller åtminstone verifierat den (det har länge varit känt att fantombilden i huvudsak är baserad på ett vittnesmål, nämligen tanten i trädgårdsföreningen, men verifierad av flertalet vittnesmål från brottsplatsen, så twigos uppgifter motsäger inte det) så ställer det till det på följande sätt: det har framställts som om personen på parkbänken i trädgårdsföreningen inte misstänkts vara mördaren. Det här gäller kanske främst i tråden men även till viss del polis, av vad som framkommer av uttalanden i media. Det kan så klart vara taktik. Men de har framställt honom lika mycket som ett potentiellt nyckelvittne, som själva mördaren. Kanske som en medhjälpare.

Att det nu kommer ett vittnesmål som har sett denna person blodig, på väg från mordplatsen, talar ju för att han är själva mördaren. Men detta vittnesmål motsäger alltså de signalement som A-L ska ha uppgivit innan hon dog, nämligen att gm hade ett fyrkantigt ansikte.

Jag trodde tidigare att vittnesmålen från brottsplatsen som verifierade fantombilden var från personerna som sett en person stå och vänta innan morden.

En till grej: twigos styvfarsa är färgblind och kan inte skilja mellan beige och mörkblå, men byxorna var svarta. Borde inte då jackan varit beige, för annars hade han väl sett den som svart? Om det stämmer så är det de första uppgifterna om Mr Beige byxor som framkommit, såvitt jag vet. Alla andra vittnen har pratat om hans frisyr, hans överkropp, men ingen verkar ha lagt märke till byxorna.

Jaja, det blev nog lite rörigt.
Senast redigerad av clandeztino 2018-04-13 kl. 18:51.
Citera
2018-04-13, 19:44
Medlem
Jag är ganska pessimistiskt lagd generellt sett och tyvärr tror jag att det finns anledning att vara det här också. Glöm inte att man inte vet vem fantombilden föreställer i den meningen att man inte vet om det är gärningsmannen. Man vet heller inte vilken person den föreställer, noll av två möjliga. Dessutom är fantombilder notoriskt opålitliga, ska till att vara jävligt likt för att myntet ska trilla ner.

Det är lätt att i desperation förstora saker som att "jag vet en skum gubbe i Berga" till att vara ett spår. Och det påstådda vittnet (färgblinde pappan) lär ju vara vänd utan och innan av polisen en mängd gånger så det är ju tveksamt om några ytterligare insatser där kommer leda någonstans. Nej, för att få någon ordning på detta måste man hitta honom genom att fokusera på ett scenario i taget eller förlita sig på tips. Pumpa ut information till folket om och om igen.

Jag är övertygad om att det är en ensam gärningsman. Ingen annan än han vet vem som är skyldig.
Citera
2018-04-13, 20:48
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Jag är ganska pessimistiskt lagd generellt sett och tyvärr tror jag att det finns anledning att vara det här också. Glöm inte att man inte vet vem fantombilden föreställer i den meningen att man inte vet om det är gärningsmannen. Man vet heller inte vilken person den föreställer, noll av två möjliga. Dessutom är fantombilder notoriskt opålitliga, ska till att vara jävligt likt för att myntet ska trilla ner.

Det är lätt att i desperation förstora saker som att "jag vet en skum gubbe i Berga" till att vara ett spår. Och det påstådda vittnet (färgblinde pappan) lär ju vara vänd utan och innan av polisen en mängd gånger så det är ju tveksamt om några ytterligare insatser där kommer leda någonstans. Nej, för att få någon ordning på detta måste man hitta honom genom att fokusera på ett scenario i taget eller förlita sig på tips. Pumpa ut information till folket om och om igen.

Jag är övertygad om att det är en ensam gärningsman. Ingen annan än han vet vem som är skyldig.

Fantombilder brukar vara fel.
Citera
2018-04-13, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope

Problemet med att ingen annan än gm vet är väl att ingen isf skulle kunna ge honom ett falskt alibi? Det kan vara ett falskt alibi uppdiktat av föräldrar som gör att mordet inte är uppklarat?
Citera
2018-04-13, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Några reflektioner:

Sopbilar var i området och tömde sopkärl osv, ungefär samtidigt som morden. Det är ju sopgubbar själva som vittnat om en misstänkt person strax innan morden, men ett vittne som sett delar av överfallet på Mohammed sa att hans sikt var skymd för att det stod en sopbil i vägen.

Samtidigt som personen i trädgårdsföreningen bara har tröja på sig. Gm skulle ju kunna ha slängt sin jacka i ett sopkärl som inte hunnit bli tömd, alternativt slängt in jackan där bak på sopbilen. Vet inte hur troligt det är.

Men ett problem som redan Readyfreddie brottades med, på den tiden då jag dumdristigt nog envisades med att vara emot hans teori om två gm: är att det verkar finnas två personer i beige/kamelfärgat. Den ena i polotröja/ribbmönstrad tröja, den andra i en höftlång jacka (eller jacka ”som slutade vid rumpan”, vilket väl är synonymt med höftlång?). Huvudtesen har nog alltid varit att det handlar om samma person, och kanske då att han gått med öppen jacka och att olika vittnen fäst uppmärksamheten vid olika detaljer. Men skaver ändå lite.
---------------------------------
Det talades tidigare i tråden om en beige jacka, som upphittats samma dag. Hur var det med det?
Citera
2018-04-13, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Det talades tidigare i tråden om en beige jacka, som upphittats samma dag. Hur var det med det?

Ja det var nog jag som länkade till den artikeln. Fick inte klarhet i det. Någon som vet?
Citera
2018-04-13, 22:03
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Du har verkligen en poäng här. Anta att polisen/utredaren går ut i media med just den vinklingen,
typ "Du kanske anar vem Linköpingsmördaren är, men har aldrig vågat tänka tanken ut? Du kan höra av dig anonymt och riskfritt. Du är förmodligen inte ensam om dina funderingar."

Ja exakt. Finns möjlighet att ta in personen via det spåret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in