2018-04-13, 17:43
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Du har din egen uppfattning om vad som är satir eller hatbrott. Den delas inte av andra, så det du tycker är otroligt är i själva verket vad man kunde vänta.
Låt oss titta på en definition av satir:
Den grundläggande idén med satir, är att satir på ett humoristiskt sätt visar på ett missförhållande i syfte att verka för en positiv förbättring. (https://sv.wikipedia.org/wiki/Satir)
Citat:
Ursprungligen postat av Koyak
[...] Det hela verkade börja när den gode Rolf publicerade en bild av Katerina Janouch iklädd nazikostym. "Satir" enligt näthataren Rolf och hans svans, men facebook tyckte annorlunda. [...]
Att publicera en bild av Katerina Janouch iklädd nazikostym är per definition INTE satir eftersom det inte finns några belägg för att KJ skulle vara nazist. Det är vidrigt, elakt förtal.
Citera
2018-04-13, 17:46
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaderKent
ditt livs värde är uppbyggt enligt identitetspolitiken och du kommer aldrig kunna erkänna eller se reson i det utan att känna att du tappar din identitet.
Va?
Vem är du, och vem tror du att jag är?

Jag påpekar bara att han har fel, det är därför han tycker något som var väntat är otroligt. Jag tycker hans åsikt är onödig i tråden.
Citera
2018-04-13, 17:51
Bannlyst
Citat:
Va?
Vem är du, och vem tror du att jag är?

Jag påpekar bara att han har fel, det är därför han tycker något som var väntat är otroligt. Jag tycker hans åsikt är onödig i tråden.

Det du gjorde var att lägga ditt ord i munnen på alla andra likt en narcissist vars värld kretsar kring denne och dennes ord är sanningen och bara sanningen. Hans åsikt är relevant till tråden och det är inte din uppgift att leka moderator. Kliv av din höga häst istället och låt folk diskutera och ha sin åsikt utan att JÄH (du) ska skapa egna regler som passar din identitetspolitik. För övrigt så är du en förlorad själ, en person utan egen identitet. Det är vad du är. En slav som motsäger allt och attackerar allt som kan hota din (eran) identitetspolitik.
Senast redigerad av LaderKent 2018-04-13 kl. 17:54.
Citera
2018-04-13, 18:38
Medlem
Finisterres avatar
Låt oss anta att ni inte är bakom flötet och att den elaka bilden på Janouch verkligen är för elak för att kunna kallas satir av någon annan. Vad tror ni blir följden då? Kommer en åklagare att åtala tecknaren för att ha gjort en nidbild av en representant för det utvalda folket? Tror ni något liknande kan ha hänt innan i svensk press som kan ge er en ledtråd?

Om ni tror att åsikten är så relevant måste ni ju räkna med någon konsekvens?
Senast redigerad av Finisterre 2018-04-13 kl. 18:40.
Citera
2018-04-13, 19:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Låt oss anta att ni inte är bakom flötet och att den elaka bilden på Janouch verkligen är för elak för att kunna kallas satir av någon annan. Vad tror ni blir följden då? Kommer en åklagare att åtala tecknaren för att ha gjort en nidbild av en representant för det utvalda folket? Tror ni något liknande kan ha hänt innan i svensk press som kan ge er en ledtråd?

Den konsekvens som jag hoppas på är en ökad probleminsikt bland Sveriges medborgare och en förståelse för varför människor som de i #jagärhär är skadliga för samhället och demokratin.
Citera
2018-04-13, 19:06
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Låt oss anta att ni inte är bakom flötet och att den elaka bilden på Janouch verkligen inte kan kallas satir av någon annan. Vad tror ni blir följden då? Kommer en åklagare att åtala tecknaren för att ha gjort en nidbild av en representant för det utvalda folket? Tror ni det kan ha hänt något liknande i svensk press tidigare som kan ge er en ledtråd?

Åsikten att KJ som nazist hade varit ett spott i nyllet mot hennes arv och ursprung, därav osannolikt?

Det verkar som det är en väldigt ojämn linje inom extremhöger/-vänsterns och dem emellan när det gäller denna satir/förtal/hatbrott debatt.

När en ideologisk grupp gör medvetet grova misstolkningar och bygger på lögner om personer, så är det satir enligt samma grupp. Men samma skit från andra ideologiska håll blir helt plötsligt förtal och hatbrott. Personer i kläm ser mer klart på detta och delar ut örfilar.

När #jähare har svårt att se verkligheten och allvaret i "satiren" bildar man snabbt uppfattningen att #jäh-gänget är rent sagt korkade och befinner sig på andra sidan myntet där extrema högergrupper präglar.
Citera
2018-04-13, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Åsikten att KJ som nazist hade varit ett spott i nyllet mot hennes arv och ursprung, därav osannolikt?

Det verkar som det är en väldigt ojämn linje inom extremhöger/-vänsterns och dem emellan när det gäller denna satir/förtal/hatbrott debatt.

När en ideologisk grupp gör medvetet grova misstolkningar och bygger på lögner om personer, så är det satir enligt samma grupp. Men samma skit från andra ideologiska håll blir helt plötsligt förtal och hatbrott. Personer i kläm ser mer klart på detta och delar ut örfilar.

När #jähare har svårt att se verkligheten och allvaret i "satiren" bildar man snabbt uppfattningen att #jäh-gänget är rent sagt korkade och befinner sig på andra sidan myntet där extrema högergrupper präglar.

De är från samma skrot och korn men har olika färg på sina bindlar. Precis som huliganer som inte kommer för att se på fotboll utan för att ställa till med bråk och ta ut sin ilska för sina egna livsval på andra och vägrar inse det idiotiska i sitt beteende.
Citera
2018-04-13, 19:54
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ja. Jag antar att du inte menar att teckningen bokstavligen är hatbrott eller icke-satir, jag undrade mer hur din åsikt säger något om #jagärhär.
Citera
2018-04-13, 20:06
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag har fortfarande inte fattat VILKA åsikter det är som är högerextrema enligt #jagärhär.
Citera
2018-04-13, 20:23
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ja. Jag antar att du inte menar att teckningen bokstavligen är hatbrott eller icke-satir, jag undrade mer hur din åsikt säger något om #jagärhär.

Mitt inlägg är relevant för ämnet och som svar på tidigare inlägg. Att du tog illa upp av en enkel beskrivning av satir och min reaktion utan att ge något konkret svar bara säga att jag har fel, bidrar det till diskussionen?

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag har fortfarande inte fattat VILKA åsikter det är som är högerextrema enligt #jagärhär.

Frågan ställdes och upprepades för över ett halvår sedan, man får bara en massa ord om hur illa GS är.
Citera
2018-04-13, 20:36
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Frågan ställdes och upprepades för över ett halvår sedan, man får bara en massa ord om hur illa GS är.
Precis. Och GS är strängt taget INTE politiska alls - GS ställer frågor till medier och makthavare som ofta missköter sig och är skadliga för landet och demokratin. #Jagärhär försvarar dessa medier och makthavare med fascistoida mobbarmetoder.

Inget av det som KJ framför kan heller klassas som ”högerextremt” (såvida jag inte missat något). #Jagärhär sprider desinformation och kallar befogad kritik av oseriösa medier och makthavare för ”högerextremt” när det strängt taget INTE är politiskt (åtminstone inte i ett höger-vänster-perspektiv).
Citera
2018-04-13, 20:37
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Mitt inlägg är relevant för ämnet och som svar på tidigare inlägg. Att du tog illa upp av en enkel beskrivning av satir och min reaktion utan att ge något konkret svar bara säga att jag har fel, bidrar det till diskussionen?
Jag tyckte det var onödigt att berätta för dig att vi har yttrandefrihet, tryckfrihet, vissa rekvisit för hatbrott. Jag vet att du tycker din åsikt är väldigt relevant, men frågan var på vilket sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in