2018-04-13, 15:43
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Åter professionellbegreppet som är meningslöst. Beteendet är kompetent och följer agerandemönster som t ex militär och spanare har. Träffbilden är optimal och agerandet enlig skolboken.

Sakligt sett finns inget i agerandet som talar för annat men det finns ju exempel på även kompetenta mördare som agerat under sinnesförvirring.
En ensam GM som mött OP av en slump hade kunnat handla på det här viset, om man ser enbart till själva mordet. Eller nej förresten, en ensam GM hade inte kunnat vänta in OP och sedan sätta ett skott i ryggen och lubba därifrån. Vad dum jag är.
Citera
2018-04-13, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
En ensam GM som mött OP av en slump hade kunnat handla på det här viset, om man ser enbart till själva mordet. Eller nej förresten, en ensam GM hade inte kunnat vänta in OP och sedan sätta ett skott i ryggen och lubba därifrån. Vad dum jag är.

På vilket sätt är detta argumenterande. Kan en ensam galning förklara övervakningen av OP, kan en ensam galning förklara mörkandet av WT personer eller turerna i utredningen.

Nej det leder bara till nya frågor och långsökta resonemang av tillfälligheter och okända faktorer.

Nej teoretiskt sett är det nog lika mycket möjligt som att Kim Wall dog i en olycka som Madsen påstår.
Citera
2018-04-13, 15:59
Medlem
Citat:
Åter professionellbegreppet som är meningslöst. Beteendet är kompetent och följer agerandemönster som t ex militär och spanare har. Träffbilden är optimal och agerandet enlig skolboken.

Sakligt sett finns inget i agerandet som talar för annat men det finns ju exempel på även kompetenta mördare som agerat under sinnesförvirring.
Jag håller med om att mördaren agerade kompetent och kanske t.o.m proffessionellt.
Inga tveksamheter utan gjorde vad han skulle och mer därtill.
Det jag menade i mitt tidigare inlägg var att vi kan ha att göra med en sociopat eller en person med borderline diagnos.
Jag svänger mig med ett begrepp här som jag inte är helt insatt i måste jag erkänna, men har för mig att det var det som användes i GMP.
Det kräver sin man att genomföra ett statsministermord, och att droga sig inför uppgiften kan vara ett sätt att stänga av sina känslor.
Vi kan bara gissa.
Kompetens och personlighetsstörning motsätter egentligen inte varandra.

Om det i stället var en narkotikaspanare som tog tillfället i flykten så borde det kunna klassas som en ensam galnings verk, ehuru kompetent.
En sådan GM tycker jag känns mindre sannolik.
Inget personligt att vinna utan allt att förlora, driven enbart av hat.

En konspiration är det alla gånger om man lägger ihop alla indicier.
Norrköpingsmötet kan nog ha varit startskottet.
Citera
2018-04-13, 16:02
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
På vilket sätt är detta argumenterande. Kan en ensam galning förklara övervakningen av OP, kan en ensam galning förklara mörkandet av WT personer eller turerna i utredningen.

Nej det leder bara till nya frågor och långsökta resonemang av tillfälligheter och okända faktorer.

Nej teoretiskt sett är det nog lika mycket möjligt som att Kim Wall dog i en olycka som Madsen påstår.
Om du läser hur diskussionen om detta började så ser du att vi bara tittade på själva utförandet.
Citera
2018-04-13, 16:03
Medlem
Citat:
Sluta skapa falska halmdockor. Försök vara seriös och argumentera sakligt

Men det är visst omöjligt. Skall vi tolka det som att du inte kan hitta sakargument för din ståndpunkt för att det inte finns några?

Om du säger att det inte fanns några utlänningar på mordplatsen, då återstår svenskar och utomjordingar.
Då blir väl en svensk mest sannolik
Det är ju du som hävdar att det inte kan ha funnits utlänningar på mordplatsen, jag kan inte med vad jag vet utesluta en utländsk gm.
Citera
2018-04-13, 16:12
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Jag håller med om att mördaren agerade kompetent och kanske t.o.m proffessionellt.
Inga tveksamheter utan gjorde vad han skulle och mer därtill.
Det jag menade i mitt tidigare inlägg var att vi kan ha att göra med en sociopat eller en person med borderline diagnos.
Jag svänger mig med ett begrepp här som jag inte är helt insatt i måste jag erkänna, men har för mig att det var det som användes i GMP.
Det kräver sin man att genomföra ett statsministermord, och att droga sig inför uppgiften kan vara ett sätt att stänga av sina känslor.
Vi kan bara gissa.
Kompetens och personlighetsstörning motsätter egentligen inte varandra.

Om det i stället var en narkotikaspanare som tog tillfället i flykten så borde det kunna klassas som en ensam galnings verk, ehuru kompetent.
En sådan GM tycker jag känns mindre sannolik.
Inget personligt att vinna utan allt att förlora, driven enbart av hat.

En konspiration är det alla gånger om man lägger ihop alla indicier.
Norrköpingsmötet kan nog ha varit startskottet.
Att dra slutsatsen att GM var kompetent eller professionell enbart av utförandet är att ta ett alldeles för stort steg. Med den logiken hade man kunnat utesluta ensamma gärningsmän redan några timmar efter mordet. Om du av andra skäl tycker att det tyder på ett professionellt genomförande kan det vara befogat.
Citera
2018-04-13, 16:18
Medlem
Citat:
Jag är djävligt trött på alla de som när de inte har sakargument att möta sakargument med utan använder argument som gör gällande att jag är dryg, desonformatör, försöker förtrycka etc. I verkligheten är det den som tar sådana ord i sin mun som är boven och vill kväsa sakdiskussioner och saklig argumentation i invektiv och personangrepp.
Där är problemet.

Att förlora en sakargumentatio är har aldrig varit och kommer aldrig att bli personangrepp även om det naturligtvis är nesligt.

Att kalla folk för dryga och förtryckande är det dock alla dagar i veckan.

Jag försöker föra sakliga resonemang pch möts inte av sakliga argument eller ens försök att argumentera kring sina egna slutsatser.

Man tror och motsägs den tron så skall motståndaren stenas.

Med de argumenten undra man... varför är underbyggda logiska slutledningar fienden.

Jag säger ju inte det här för att vinna i någon sakfråga, särskilt som du nog är en av dem jag oftast håller med just i sakfrågor.

Jag upplever det som väldigt drygt att ständigt anklaga folk för att ljuga. Såhär skrev jag till dig om det tidigare:
Citat:
Ursprungligen postat av biooid

Vissa här kommer med felaktiga uppgifter och många har tänkt fel, men de flesta ljuger inte medvetet, de är här för att diskutera. Du kallar konstant alla lögnare, och det är minst sagt otrevligt. För att vara någon som visst annars är så noga med sanningen så är du lite slarvig med den när du anklagar folk för lögn höger och vänster. Det var förresten det första du sade till mig, det andra du sade var en felaktig uppgift. Kan du inte bara sätta dig ner och snacka lite istället för att trampa runt och gorma med fingret i vädret hela tiden? Vi är alla här, eller åtminstone de flesta av oss är här för att diskutera mop, det kommer att bli riktigt trevligt!

edit: och ja jag vet, du har diskuterat det här i åratal och jag tror du har en viktig funktion här och är bra på många sätt men du är alldeles för dryg.

Det kanske bara är en språklig grej; när du skriver "lögn!" eller "lögnare!" så menar du att något inte stämmer, vi andra tolkar det som att du anklagar oss för att ljuga medvetet vilket så klart är upprörande.
Citera
2018-04-13, 16:36
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Att skapa en halmgubbe och attackera den är ingen konstruktiv väg utan fungerar bara som trådförstöring.

Jag har ställt frågor till dig konkret vilka indikationer finns det på Sydafrikaner på Norrköpingsmötet, vid mordplatsen, inom nakotikaspaningen och inom konstruktionen av villospåren PKK och CP.

Förskk att hålka dig till sak någon enstaka gång. Tack.

Jag har svarat dig och ställt flera frågor till dig, men du gör inget för att bevisa dina tvärsäkra påståenden.

Ska vi börja med vad det finns för konkreta indikationer att Norrköpingsmötet har ägt rum och att det har något med mordet att göra? Vad är det som gör att de uppgifterna är mer konkreta än uppgifterna om sydafrika-kopplingar?

På vilket sätt gör du en beviskedja från mordplatsen till Norrköpingsmötet?

Så kan jag samtidigt svara dig att Sydafrikaner har observerats av flera olika personer under dagarna kring mordtillfället. Anthony White ska ha setts i Säpos korridorer. Ant var en av de som Eugene de Kock pekade ut. Craig Williamsson som varit i Sverige många gånger, ska ha befunnit sig i Stockholm vid tiden för mordet enligt Jan Danielsson. Kan vara en ren slump eller påhittat, men det kan också vara sant.

Bertil Wedin pekades också ut av Eugene de Kock. Har jobbat för sydafrikansk säkerhetstjänst och deltagit i ett ANC-attentat i London. Förnekar förstås alltihop, till och med att han jobbat för sydafrikanska säkerhetstjänsten. Frågan är då varför Eugene de Kock då skulle peka ut en slumpvis svensk? Bertil W lär även ha jobbat för turkiska säkerhetstjänsten och kan vara den som planterade PKK-spåret. Säger sig också veta vem mördaren eller anstiftaren är i en intervju. Flyttade några månader innan mordet till Cypern som lämpligt nog saknar utlämningsavtal med Sverige. Det gör också Anthony White, som bor i Angola. Bertil W har flera kopplingar till extremhögern och skribent i Contra, och skulle kunna vara en perfekt mellanhand mellan sydafrikanska regimen och lokala aktörer.

YES! Det är spekulationer eller fantasier, kalla det vad du vill. Men det är lika mycket spekulationer och fantasier som att tvärsäkert hävda att det bara var svenskar med i mordkomplotten. För det har du ingen som helst aning om. Du gissar bara. Det gör jag också. Din gissning kanske är bättre än min, men låt oss erkänna att vi bara gissar och att vi vet lika lite om vad som verkligen hände, eller hur?

PKK och CP-spåret kan vara villospår, men jag skulle inte bli det minsta förvånad om det bara är ett praktexempel på den inkompetens som finns hos många svenska myndigheter. Det vet vi inte heller något om.
Senast redigerad av knusslig 2018-04-13 kl. 16:47.
Citera
2018-04-13, 17:24
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
I SVT Uppdrag Granskning för en dryg månad sedan kopplades en bandad diskussion om 50 miljonersbelöningen mellan Ulf Spinnars och ett par poliser, där bandet finns kvar, till ett specifikt förhör. Förhöret påstods vara 21/11 -88 med FL krinsp Tommy Andersson och förhörsvittne krinsp Torsten Stålnacke.

Stämmer dialekterna på bandet med Anderssons och Stålnackes röster? Vem var deras närmsta chef vid tillfället?

Jag har för mig att Tommy Andersson jobbade på rikskrim och därmed skulle Tommy Lindström finnas med en bit upp i befälskedjan.
Citera
2018-04-13, 17:28
Medlem
Citat:
Att dra slutsatsen att GM var kompetent eller professionell enbart av utförandet är att ta ett alldeles för stort steg. Med den logiken hade man kunnat utesluta ensamma gärningsmän redan några timmar efter mordet. Om du av andra skäl tycker att det tyder på ett professionellt genomförande kan det vara befogat.
Men då måste du själv redogöra för vad; förutom själva utförandet som kan ligga till grund för en sådan bedömning.
Han har inte radat upp fel på det sätt som vissa påstår. Han har med ett skott skjutit sönder kotpelare, aorta, luftstrupe och matstrupe.
Mer än så behövs inte.

Skulle det tyda på kompetens att så som exempelvis Sonny Björk säger att stå och tömma hela magasinet i en redan död person?
Flyktvägen var dessutom mycket väl vald, och just med tanke på byggbarackerna helt ypperlig.
Citera
2018-04-13, 17:57
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Men då måste du själv redogöra för vad; förutom själva utförandet som kan ligga till grund för en sådan bedömning.
Han har inte radat upp fel på det sätt som vissa påstår. Han har med ett skott skjutit sönder kotpelare, aorta, luftstrupe och matstrupe.
Mer än så behövs inte.

Skulle det tyda på kompetens att så som exempelvis Sonny Björk säger att stå och tömma hela magasinet i en redan död person?
Flyktvägen var dessutom mycket väl vald, och just med tanke på byggbarackerna helt ypperlig.
Jag kan bara konstatera att en person med någorlunda vapenvana och kyla hade kunnat göra likadant. Även en amatör kan lyckas träffa perfekt.

Angående flyktvägen: om inte GM hade kännedom om att OP skulle ta den vägen blir det lite fel att prata om "väl vald" flyktväg. Det var snarare OP som gav GM platsen, såvida GM hade ambitionen att komma undan, vilket även en ensam gärningsman kan ha.
Senast redigerad av Sobrilbil 2018-04-13 kl. 18:03.
Citera
2018-04-13, 18:12
Medlem
Citat:
Jag kan bara konstatera att en person med någorlunda vapenvana och kyla hade kunnat göra likadant. Även en amatör kan lyckas träffa perfekt.
Jo, med lite tur är allt fullt möjligt.
Men du skriver ”någorlunda vapenvana”, och är det inte just det som kallas kompetens så säg?

Jag skrev inte att han var professionell utan ” kanske t.o.m proffessionellt” vilket betyder att han mycket väl kan vara det, men åtminstone kompetent.

Saken är att jag inte förstår att vissa förståsigpåare tycker att det skulle vara mera proffsigt att lämna vapnet på plats och därmed efterlämna sig onödiga spår eller stå kvar och tömma hela revolvern i onödan.
Nu har han ju säkert fyra kulor kvar som kan komma till användning vid ett nödläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in