2018-04-13, 15:28
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
Men gud varför vill ni göra Moa ♥️ Agnes sjuka? Dom var inte sjuka dom låg inte i några sängar och fick undervisning!!!!
¨
När träffade du flickorna sista gången? Första eller andra halvan av 2017?
Citera
2018-04-13, 15:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Borttagandet av Sociala mediaprofilers information är väl också ett av de få yttre generella dragen som går att se. H profilen på linkedin, förefaller av det lilla som går att se tömts på information om yrke osv antagligen även samtliga synliga attribut. Tycker det ser väldigt strategiskt och målmedvetet ut av någon anledning som jag inte riktigt greppar. Vilket sågs tydligt i skillnaderna mellan den cachade profilen och den nuvarande (i utebbande omfattning)

Varför har man så unisont valt att tömma de sociala profilerna på information tror ni?

Kanske för att bespara dom efterlevande från det?
Citera
2018-04-13, 15:33
Medlem
Scientologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Barnen borde nog haft en timeout från sina föräldrar.... för utredning. Det var ju förmodligen inte skolan och dess krav i sig som fick flickorna att må dåligt. Då hade de förmodligen varit i livet idag.
Absolut! Analysera källan till deras sjukdom och umgås med alternativen. Då hade vi i varje fall vetat mer om vad som orsakade vad och hur.
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Men dribblar du inte bort dig själv nu? Du skrev precis att Hanna och Oskar var så starka och tongivande att de kan ha styrt hela sin omgivning. Nu skriver du att de bara var hemma mot barnen. Var det verkligen bara töserna du syftade på när du pratade om barnen?
Vill dessutom berätta att både Hanna och Oskar uppfattades som trevliga och ödmjuka av skolpersonal och skolledning.
Den som effektivast dikterar sin omgivning är inte per automatik den som för alla framstår som en diktator, ofta är det nog mycket tvärtom. Den trevliga mjuka manipulatorns som kommer längst. Liksom den mjuka och framgångsrika manipulatören som utan att någon kunnat förutse det också plötsligt en dag mördar sina barn och dikterar deras död. Kan det inte ligga något i det? Familjen som uppfattades som så ödmjuka och trevliga är döda och döden har dikterats fram, kan en diktator uttrycka sig så mycket tydligare än så?
Citera
2018-04-13, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge40
Efter att Hanna blivit färdigbehandlad för sin cancer, utvecklades en stor dödsångest. Denna ångest för att dö, upptog hela hennes vakna tid. När sedan flickorna blev sjuka, steg ångesten till en ny dimension.
-- Tänk om jag dör, vilken sorg för flickorna, de som har nog av lidande ändå. Vem ska dessutom ta hand om dom.Kommer dom att skickas till något sjukhem.
I Hannas tankar fanns det bara en utväg, att inte låta flickorna lida.
Oskar hade i en viss mån tagit del av Hannas ångest, men trodde inte att "det som inte fick hända, hände".
Många har nog svårt att förstå, hur en människa med dödsångest kan ta livet av sig.
Ångesten följer sällan någon logik. Ångesten finns bara, oavsett orsaken. Bakom de flesta självmorden, ligger det ångest bakom.

Men hur många väljer när de har cancer och har ångest att dö att döda sina barn?
Många kan förstår ångest och dödsångest och många dör varje dag i cancer och har barn, men ingen absolut ingen döda sina barn för det. Jag tror jag har läst om ett fall där mamman hade cancer och faren begick familicide, som ska har varit i samförstånd. Familicide är ovanligt men mycket mer vanligt är det att en man döda familjen pga en jobb som man har blivit uppsagd ifrån, en ekonomisk kris en skilsmässa. Sjukdom som cancer är ytterst sällan en faktor vid familicide om det är det någon gång överhuvudtaget. Jag tror inte på det.
Citera
2018-04-13, 15:39
Medlem
Scientologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Kanske för att bespara dom efterlevande från det?
Nja, handlingens kosmetiska kirurgi hade kunnat undvikas fullständigt om de undvek handlingen tror jag.

Varför inte bara ta bort kontot, det är enklare och besparar de efterlevande än mer, ifall det nu skulle vara motivet?
Citera
2018-04-13, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge40
Efter att Hanna blivit färdigbehandlad för sin cancer, utvecklades en stor dödsångest. Denna ångest för att dö, upptog hela hennes vakna tid. När sedan flickorna blev sjuka, steg ångesten till en ny dimension.
-- Tänk om jag dör, vilken sorg för flickorna, de som har nog av lidande ändå. Vem ska dessutom ta hand om dom.Kommer dom att skickas till något sjukhem.
I Hannas tankar fanns det bara en utväg, att inte låta flickorna lida.
Oskar hade i en viss mån tagit del av Hannas ångest, men trodde inte att "det som inte fick hända, hände".
Många har nog svårt att förstå, hur en människa med dödsångest kan ta livet av sig.
Ångesten följer sällan någon logik. Ångesten finns bara, oavsett orsaken. Bakom de flesta självmorden, ligger det ångest bakom.

Tack för ett insiktsfullt inlägg! Ångest kan dämpas, till viss del, av antidepressiva medel men är svår att bli av med då den utgör en försvarsmekanism som också kan gynna oss. Den oro som ångesten medför kan även ta över så att den, som du säger, påverkar vårt liv helt och leder till att vårt psyke förändras. Tankarna fördunklas allt mer. Ångest utgör även ett delsymtom i en depression.

En som led av dödsångest beskrev det så här på sin blogg. En vaken natt.

"Jag är bara så fruktansvärt rädd för att förlora människor jag älskar. Tanken av att allt jag älskar och kommer älska bara kommer försvinna någon gång, och aldrig, aldrig mer komma tillbaka.

Och att man inte vet när man ska dö. Kanske dör man imorgon? Inatt? Om en vecka? Om ett år?
Ibland får man vissa tankar som "om jag ändå ska dö någon gång kan jag lika väl dö nu istället", men så får man inte tänka."

Ångesten kan ta sig många uttryck. Problemet är att den aldrig tar ledigt, den maler på.

Hur O och H hade det vet inte jag, men det är inte svårt att tänka sig att H som varit sjuk kan ha drabbats av det.
Citera
2018-04-13, 15:47
Bannlyst
Citat:
Absolut! Analysera källan till deras sjukdom och umgås med alternativen. Då hade vi i varje fall vetat mer om vad som orsakade vad och hur.
Den som effektivast dikterar sin omgivning är inte per automatik den som för alla framstår som en diktator, ofta är det nog mycket tvärtom. Den trevliga mjuka manipulatorns som kommer längst. Liksom den mjuka och framgångsrika manipulatören som utan att någon kunnat förutse det också plötsligt en dag mördar sina barn och dikterar deras död. Kan det inte ligga något i det? Familjen som uppfattades som så ödmjuka och trevliga är döda och döden har dikterats fram, kan en diktator uttrycka sig så mycket tydligare än så?

Så kan det väl vara. Ser dock inte riktigt skickligheten i manipulerandet i detta fall. Vad är vinsten? Två föräldrar sjuka av oro? Att ha två frustrerade barn hemma? Självmord? Att döda sina två töser? En manipulation syftar väl till att kapa åt sig något?
Citera
2018-04-13, 15:48
Avslutad
Citat:
Nja, handlingens kosmetiska kirurgi hade kunnat undvikas fullständigt om de undvek handlingen tror jag.

Varför inte bara ta bort kontot, det är enklare och besparar de efterlevande än mer, ifall det nu skulle vara motivet?

Jadu, jag vet inte. Det var bara ett förslag. Dom som verkar veta mest i tråden verkar va rappytt, solglittret och nu rock-ungen.
Citera
2018-04-13, 15:51
Medlem
Jag undrar varför föräldrarna inte tydligare ville få fram sina bevekelsegrunder i brevet, och film - om en sådan finns, mer tydligt. Alltså varför de inte tydligare, utan att hänga ut barnen och inte genom något jättelångt brev, gav polis/anhöriga tillåtelse att ge ut den informationen. De måste ju ha varit medvetna om hur unikt deras handlande var. Eller hade de glidit så långt bort från verkligheten att de tänkte att folk skulle förstå? Är det kanske därför polisen inte ger mer info för att brevet var så skruvat? Alltså innehållet var ju skruvat, men tänker att det kanske uppenbart visade att föräldrarna inte var vid sina sinnens fulla bruk. Jag undrar så över vad och hur de skrev i brevet. Tycker att det är konstigt, om nu dådet var planerat, att de inte gav anhöriga en förklaring. Elli09 har skrivit att de anhöriga inte fått veta vad de dog av?
Citera
2018-04-13, 15:51
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Det är viktigt att inte bli sin sjukdom och speciellt de som inte har den, i det här fallet föräldrarna.
Att ha medlidande så man själv blir sjuk gynnar ingen. I huvudsak är det symtombilden som behandlas i obotliga sjukdomar. Har man en obotlig sjukdom, behöver man alltså inte jaga land och rike runt för bot, utan uppsöka närmaste vårdcentral för lindring av symtom. Göra livet lättare. Att det sen bedrivs forskning för orsak och bot är en annan sak som då givetvis ska stöttas och tryckas på.
Ja. Föräldrarna gjorde fel när de mördade flickorna.
Citera
2018-04-13, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Äh det där är ju bara löjligt, som om livet är enkelt för andra föräldrar med sjuka barn? Som om inte de måste stånga sig blodiga för att få rätt till assistans, för att få rätt vård, för att få rätt diagnos emellanåt?

Varför gav dessa två föräldrar upp för så mycket mindre motstånd? Skolan gick dem till mötes, arbetsgivarna gick dem till mötes, ändå - dubbelmord?

Håller med till fullo!

Två fullt (fysiskt) friska föräldrar med bra jobb och ordnad ekonomi. Båda kan vara hemma på halvtid och har inte ens begärt avlastning från kommunen. Barnen har inte varit sjukliga mer än några år. En rektor som den 10 januari menar att de planerade för normalt gymnasium för A. Det måste hon basera på vad flickornas fem lärare uppfattat om deras hälsotillstånd. Däremot så säger rekrorn "en familj i kris". Det tål däremot fundera på. Rektorn hade bara kontakt med en av föräldrarna. Varför mailar hon inte båda? Mycket märkligt anser jag... som cc åtminstone kunde man få ta del av vad som skrivs om mina barn.

De här morden beror inte på sjuka barn. Bristande livskvalitet är en omskrivning för något annat, som tål att fundera på, som barnen föll offer för. MEN båda föräldrarna kan inte ha drabbats av samma "knäpp". Hur mycket någon än försöker inbilla mig, gamla människan, att två föräldrar skulle varit lika vilse i pannkakan och planerat detta sedan i höstas, kommer jag, och många med mig, aldrig tro det.
Citera
2018-04-13, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Exakt detta - varför gav de upp?

Det är en hel del som skaver i det här fallet. De olika pusselbitar som ligger framme passar inte ihop vilket förmodligen är ett av huvudskälen till att det fortfarande pågår en sådan livlig diskussion och spekulation i den här tråden.

En sådan sak är "de". Att en förälder ger upp, ser allting nattsvart och döden som enda utväg för alla är ovanligt, men inträffar dessvärre då och då. Att båda föräldrarna ser det på samma sätt är unikt. Det gör det inte till en omöjlighet, men när bekanta och andra målar upp föräldrarna som kärleksfulla och rationella blir det väldigt svårt att få ihop. Någonting stämmer inte med den bilden.

Många föräldrar blir deprimerade när de har kroniskt sjuka barn, men om en endera föräldern skulle föreslå att de som lösning mördar barnen och sedan sig själva är den naturliga reaktionen inte att den andre håller med. Det är helt enkelt inte så människor fungerar. Att de "bara" var deprimerade är därför ingen tillräcklig förklaring.

Som jag tidigare tagit upp finns det forskning kring den psykologiska profilen hos de som begår familicide. Någon av de fyra borde stämma in på åtminstone en av föräldrarna i Bjärred. Även så kallade "altruistiska" motiv är i regel egoistiska och kan hänföras till en av de fyra profilerna:

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag har läst in mig på den forskning som berör mord-självmord av det slag som misstänks vara fallet och sammanställer forskningsläget nedan.

Den tekniska termen är familicide och definieras som när en gemål tar livet av sin partner och ett eller flera barn. I begreppet innefattas även styvbarn och adoptivbarn, men inte fosterhemsbarn. Familicide jämförs i litteraturen med uxoricide, vilket är mord på sin partner, och filicide, vilket är mord på familjens barn. Profilen på gärningsmannen skiljer sig märkbart mellan dessa tre olika typer av mord.

Det finns uppenbara problem med forskningen kring familicide, dels eftersom det trots allt är en relativt ovanlig form av mord/massmord, dels eftersom gärningsmannen i många fall även tar sitt eget liv varför frågan om motiv inte alltid är lätt att fastställa. Med detta sagt har jag gått igenom studier som sammanlagt undersökt en bra bit över 1000 fall av familicide och det framstår förhållandevis tydliga och samstämmiga mönster i det material som publicerats.

Det kanske mest påtagliga är att familicide huvudsakligen är ett manligt brott. Ca 95% av alla brott begås av män. (1, 7) Det är också betydligt mer vanligt att denna grupp av mördare begår eller försöker begå självmord jämfört med de som utför uxoricide eller filicide. (1) Omkring tre fjärdedelar av alla mördare begår eller försöker begå självmord efter ett familicide. (2)

En annan skillnad är att de som begår familicide oftare mått psykiskt dåligt under det senaste året, i regel till följd av ekonomiska problem, förlorad status, skilsmässa eller liknande. (3, 4, 5) Jämfört med de som begår filicide är de som begår familicide oftast äldre, bättre utbildade, gifta och använder i regel mer våld. (1, 3, 4)

Givetvis föreligger komplexa bakomliggande psykologiska skäl när någon tar livet av sin familj och sedan sig själv. Motiven skiljer sig åt liksom profilerna, men i huvudsak framträder fyra undergrupper av gärningsmän: (6)
Självgoda mördare. De ser andra som orsaken till sina problem, i regel deras partner eller före detta partner. Denna typ mördar utöver sin partner även barnen som ett sätt att straffa partnern.

Besvikna mördare. De upplever att omgivningen har svikit dem och inte lever upp till mördarens ideal. Besvikelsen kan i de här fallen utgöra inte bara partnern utan även barnen i hög utsträckning. I litteraturen nämns att dessa mördare har stora psykologiska likheter med vissa som begår hedersmord.

Anomiska mördare. De betraktar familjen som en förlängning av deras egen framgång i livet. De är ofta välutbildade, framgångsrika och ekonomiskt bemedlade, men hamnar av olika skäl i en kris som ställer livet på ända. Det är inte ovanligt att mördaren anser sig "skona" sin familj från en skam han själv upplever.

Paranoida mördare. De upplever att familjen och i synnerhet barnen är utsatta för någon form av hot och försöker "skydda" familjen genom att ta livet av den. Det kan handla om allt från oro över att myndigheter ska "förstöra" familjen till att Satan jagar dem, och att döden då är ett "bättre" alternativ. En del av dem tror att familjen kommer återförenas i livet efter döden.
De tre förstnämnda typerna av mordmotiv är sinsemellan ungefär lika vanligt förekommande (2), medan den sistnämnda är mer ovanlig och i mycket stämmer överens med fall av filicide där en mamma mördar sina barn för att "skydda" dem.

Merparten gärningsmän som begår familicide kommer från under- eller medelklass. (5) Skillnaden är de så kallade anomiska mördarna som i regel är högutbildade och ekonomiskt framgångsrika med hög samhällelig status. I omkring 70 procent av fallen har det förekommit våld inom familjen innan en partner begår familicide. (8) Här skiljer sig återigen de anomiska mördarna från de övriga undergrupperna då de sällan är tidigare straffade.

Det är väldigt vanligt att mördare som begår familicide uppvisat varningstecken på försämrad mental hälsa under det senaste året. Ofta är tecknen dock inte tydliga förrän efteråt, när det redan är för sent. (9) För många är det mycket svårt att föreställa sig hur någon kan mörda sin egen familj eller tanken att en familjemedlem skulle vilja döda dig. (10)

Ett exempel som tagits upp på några ställen i litteraturen är mångmiljonären Christopher Foster som tog sin fru och dotter på restaurang, ler med dem på bilder och hade en till synes trevlig familjekväll timmarna innan han sköt ihjäl båda två, alla sina hundar och hästar varpå han tände eld på hus, stall, garage med lyxbilar och sedan själv dog inne i lågorna. Motivet tros vara att han gjort dåliga affärer och ville "skydda" familjen från "skammen" att de inte längre skulle kunna leva ett liv i lyx och att han inte längre var en del av eliten. (11)

Nämnvärt är att det inte i någon av de 30-tal studier jag läst finns något fall där två föräldrar gemensamt beslutat att ta livet av sitt/sina barn och sedan sig själva. Det finns heller inga kända fall av "barmhärtighetsmord" där en förälder mördat en hel familj eftersom ett eller flera barn varit sjukt.

Det finns mer att skriva om detta, men jag hoppas inlägget kan bidra och ligga till grund för fortsatta diskussioner och spekulationer utifrån rådande forskningsläge kring familicide.

Källor:
(1) http://www.martindaly.ca/uploads/2/3/7/0/23707972/wilson_daly_daniele_1995_familicide.pdf
(2) http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0886260517714436
(3) http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/cbm.710/full
(4) http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0014385507000746
(5) http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14789949.2010.506618
(6) http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/hojo.12033/abstract
(7) http://www.homicideresearchworkinggroup.org/proceedings_1995.pdf#page=169
(8) http://www.criminiseriali.it/murder-suicide%20in%20families.pdf
(9) https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-63097-7_7
(10) https://cola.unh.edu/sites/cola.unh.edu/files/student-journals/1-Barthell-Shelton2009.pdf
(11) http://www.dailymail.co.uk/news/article-1167196/Revealed-Why-millionaire-Christopher-Foster-slaughtered-family.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in