Citat:
Satte Hanna och Oskar sig in om hur barnen såg de övergripande sociala medialiteten som livet i sig själv och hur de såg på livet, om de ville leva det eller dö? Hur kommunicerade i så fall det?Hanna och Oskar satte sig in i sociala medier, musik och andra ungdomsföreteelser för att kunna ge töserna en så normal uppväxt som möjligt och förbereda dem inför en framtid om de tex skulle kunna gå på gymnasiet. Inte av kontroll, utan av omsorg så att de inte skulle missa viktiga saker och vara utanför när eller om de blev bättre.
Var den en gemensam och planerad nattvard de såg fram emot? Eller var det några som inte brydde sig om att höra med barnen om de ville leva eller utplåna livet genom att bara dö?
Borttagandet av Sociala mediaprofilers information är väl också ett av de få yttre generella dragen som går att se. H profilen på linkedin, förefaller av det lilla som går att se tömts på information om yrke osv antagligen även samtliga synliga attribut. Tycker det ser väldigt strategiskt och målmedvetet ut av någon anledning som jag inte riktigt greppar. Vilket sågs tydligt i skillnaderna mellan den cachade profilen och den nuvarande (i utebbande omfattning)Citat:Tja, det kan man undrar. Men OHs tre yrkesrelaterade webbsida är kvar. För mig är det mer frågan varför LinkedIn har tagits bort. Men jag tolkade det så att de sidor med info om honom och hans arbete är kvar. Jag tror att arbete var central för O, så central som det bara kan vara för en människa och som man bara kan förstå när man är där själv. Arbetet är inte en del av livet, hela ”jag” är definierad genom arbetet. Utan arbetet är man ingenting. Skulle det var något som inte fungerade där, så kan det leda till total kollaps. Inget konstig i sig. De flesta går då in i väggen eller få en depression (eller detta är det samma). Frågan är vad som händer när man inte får hjälp eller förneka detta eller har absolut inga ”verktyg” att hantera detta? Jag tror att O var en av de få människor som i den situationen inte ”bara” begick självmord, men tog hela familjen med sig (tillsammans med H eller inte). Hemundervisningen är ett tecken för mig att inte allt stod rätt till länge.
Varför har man så unisont valt att tömma de sociala profilerna på information tror ni?
Citat:
Är det någon som har försökt?
Citat:
Det är nog ändå ren spekulation!Det är sannolikt den lättaste vägen att gå, om de utgick från en förening i efterlivet och att ingen här av jordgubbarna och jordkärringarna skulle kunna förstå dem ändå. Oskar och Hanna bryter ingen naturlag här utan väljer den enklaste löningen med minst bestraffning för dem, det får man nog ändå ta för givet. Dels upplevde de nog att de kunde spendera mer tid tillsammans och de lämnade jordekropparna samtidigt. Hela tråden handlar väl ändå om logiken i det hela och deras val vinner inte sin logik i att de valde det hårdaste straffet. Tvärtom valde Oskar och Hanna den lösning som de ansåg gav mest utdelning och de såg naturligtvis detta inte som ett straff, utan som en lösning. Det är ju just därför de valde denna lösning.
Det väl är en av de fundamentala mysterierna med denna händelse som kan vara svår att förstå. Just varför detta upplevdes som den bästa lösningen som gav bäst motivation i det strategiska motivet. Med minst straff (rätta mig gärna om jag har fel och inte begriper det viktiga...)
De tog självklart livet av sig själva och barnen för att de ansåg det var gynnsammaste lösningen med minst straff och det var just därför de gjorde det. Livstids fängelse valdes bort för det var inte en lika bra lösning som gav så hög belöning och lite straff som den valda enligt de som valde den åt sig själva när de mördade sina barn. De valde straffriheten och dödade sina barn. Självmord som flyktbeteende för mord kan inte utdömas av en svensk domstol för övrigt, så jämför gärna päron om äpplen men vet om att jämförelsen är fruktansvärd fruktsallad.