2018-04-13, 14:52
Medlem
Scientologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Hanna och Oskar satte sig in i sociala medier, musik och andra ungdomsföreteelser för att kunna ge töserna en så normal uppväxt som möjligt och förbereda dem inför en framtid om de tex skulle kunna gå på gymnasiet. Inte av kontroll, utan av omsorg så att de inte skulle missa viktiga saker och vara utanför när eller om de blev bättre.
Satte Hanna och Oskar sig in om hur barnen såg de övergripande sociala medialiteten som livet i sig själv och hur de såg på livet, om de ville leva det eller dö? Hur kommunicerade i så fall det?
Var den en gemensam och planerad nattvard de såg fram emot? Eller var det några som inte brydde sig om att höra med barnen om de ville leva eller utplåna livet genom att bara dö?
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tja, det kan man undrar. Men OHs tre yrkesrelaterade webbsida är kvar. För mig är det mer frågan varför LinkedIn har tagits bort. Men jag tolkade det så att de sidor med info om honom och hans arbete är kvar. Jag tror att arbete var central för O, så central som det bara kan vara för en människa och som man bara kan förstå när man är där själv. Arbetet är inte en del av livet, hela ”jag” är definierad genom arbetet. Utan arbetet är man ingenting. Skulle det var något som inte fungerade där, så kan det leda till total kollaps. Inget konstig i sig. De flesta går då in i väggen eller få en depression (eller detta är det samma). Frågan är vad som händer när man inte får hjälp eller förneka detta eller har absolut inga ”verktyg” att hantera detta? Jag tror att O var en av de få människor som i den situationen inte ”bara” begick självmord, men tog hela familjen med sig (tillsammans med H eller inte). Hemundervisningen är ett tecken för mig att inte allt stod rätt till länge.
Borttagandet av Sociala mediaprofilers information är väl också ett av de få yttre generella dragen som går att se. H profilen på linkedin, förefaller av det lilla som går att se tömts på information om yrke osv antagligen även samtliga synliga attribut. Tycker det ser väldigt strategiskt och målmedvetet ut av någon anledning som jag inte riktigt greppar. Vilket sågs tydligt i skillnaderna mellan den cachade profilen och den nuvarande (i utebbande omfattning)

Varför har man så unisont valt att tömma de sociala profilerna på information tror ni?

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är det situation vi har att förhålla oss till att föräldrarna inte såg någon annan utväg än det som hänt.

Inget kan förändra den saken.
Är det någon som har försökt?
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
O och H har tagit sina egna liv. Dom har tagit ett betydligt högre straff än någonsin kan utdömas av Svensk Domstol, dom har tagit sina liv.
Det är nog ändå ren spekulation!
Det är sannolikt den lättaste vägen att gå, om de utgick från en förening i efterlivet och att ingen här av jordgubbarna och jordkärringarna skulle kunna förstå dem ändå. Oskar och Hanna bryter ingen naturlag här utan väljer den enklaste löningen med minst bestraffning för dem, det får man nog ändå ta för givet. Dels upplevde de nog att de kunde spendera mer tid tillsammans och de lämnade jordekropparna samtidigt. Hela tråden handlar väl ändå om logiken i det hela och deras val vinner inte sin logik i att de valde det hårdaste straffet. Tvärtom valde Oskar och Hanna den lösning som de ansåg gav mest utdelning och de såg naturligtvis detta inte som ett straff, utan som en lösning. Det är ju just därför de valde denna lösning.

Det väl är en av de fundamentala mysterierna med denna händelse som kan vara svår att förstå. Just varför detta upplevdes som den bästa lösningen som gav bäst motivation i det strategiska motivet. Med minst straff (rätta mig gärna om jag har fel och inte begriper det viktiga...)

De tog självklart livet av sig själva och barnen för att de ansåg det var gynnsammaste lösningen med minst straff och det var just därför de gjorde det. Livstids fängelse valdes bort för det var inte en lika bra lösning som gav så hög belöning och lite straff som den valda enligt de som valde den åt sig själva när de mördade sina barn. De valde straffriheten och dödade sina barn. Självmord som flyktbeteende för mord kan inte utdömas av en svensk domstol för övrigt, så jämför gärna päron om äpplen men vet om att jämförelsen är fruktansvärd fruktsallad.
Citera
2018-04-13, 14:53
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Nu är det ju inte sjukdomen som ska styra upplägget för att kunna närvara i skolan, utan symtomen och alla som sökt läkarvård har en behandlande läkare som gjort/gör bedömningar om förutsättningarna.
Tydligen hade flickorna sådana symtom att de inte kunde närvara i skolan. Tydligen hade läkare gjort bedömningar. Och tydligen hade flickorna uppvisat sådana symtom i och utanför skolan att de var så sjuka att de inte kunde närvara i skolan. Tydligen var de sjuka. Måhända i vilken sjukdom som helst. Tydligen en sjukdom som de inte fick god behandling för enligt somliga. Tydligen finns det ingen god behandling för den sjukdom de tydligen hade. Då föräldrarna tydligen var missnöjda. Och tydligen svarade jag på någon som tydligen ifrågasatte varför flickorna tydligen bara låg hemma utan att tydligen befinna sig inom sjukvårdens varma hand.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-04-13 kl. 15:03.
Citera
2018-04-13, 15:03
Medlem
Efter att Hanna blivit färdigbehandlad för sin cancer, utvecklades en stor dödsångest. Denna ångest för att dö, upptog hela hennes vakna tid. När sedan flickorna blev sjuka, steg ångesten till en ny dimension.
-- Tänk om jag dör, vilken sorg för flickorna, de som har nog av lidande ändå. Vem ska dessutom ta hand om dom.Kommer dom att skickas till något sjukhem.
I Hannas tankar fanns det bara en utväg, att inte låta flickorna lida.
Oskar hade i en viss mån tagit del av Hannas ångest, men trodde inte att "det som inte fick hända, hände".
Många har nog svårt att förstå, hur en människa med dödsångest kan ta livet av sig.
Ångesten följer sällan någon logik. Ångesten finns bara, oavsett orsaken. Bakom de flesta självmorden, ligger det ångest bakom.
Citera
2018-04-13, 15:06
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Tydligen hade flickorna sådana symtom att de inte kunde närvara i skolan. Tydligen hade läkare gjort bedömningar. Och tydligen hade flickorna uppvisat sådana symtom i och utanför skolan att de var så sjuka att de inte kunde närvara i skolan. Tydligen var de sjuka. Måhända i vilken sjukdom som helst. Tydligen en sjukdom som de inte fick god behandling för enligt somliga. Tydligen finns det ingen god behandling för den sjukdom de tydligen hade. Då föräldrarna tydligen var missnöjda.

Det är viktigt att inte bli sin sjukdom och speciellt de som inte har den, i det här fallet föräldrarna.
Att ha medlidande så man själv blir sjuk gynnar ingen. I huvudsak är det symtombilden som behandlas i obotliga sjukdomar. Har man en obotlig sjukdom, behöver man alltså inte jaga land och rike runt för bot, utan uppsöka närmaste vårdcentral för lindring av symtom. Göra livet lättare. Att det sen bedrivs forskning för orsak och bot är en annan sak som då givetvis ska stöttas och tryckas på.
Citera
2018-04-13, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Helge40
Efter att Hanna blivit färdigbehandlad för sin cancer, utvecklades en stor dödsångest. Denna ångest för att dö, upptog hela hennes vakna tid. När sedan flickorna blev sjuka, steg ångesten till en ny dimension.
-- Tänk om jag dör, vilken sorg för flickorna, de som har nog av lidande ändå. Vem ska dessutom ta hand om dom.Kommer dom att skickas till något sjukhem.
Oskar hade i en viss mån tagit del av Hannas ångest, men trodde inte att "det som inte fick hända, hände".
Många har nog svårt att förstå, hur en människa med dödsångest kan ta livet av sig.
Ångesten följer sällan någon logik. Ångesten finns bara, oavsett orsaken. Bakom de flesta självmorden, ligger det ångest bakom.

Tack för ditt inlägg !
Jag hade inte tänkt skriva nått mer i tråden, men så klev Helge in.
Jag känner på mig att du vet vad du pratar om....
Jag tror att du har haft insyn i deras liv, och att du kände dom ganska väl.
Kan det stämma ?
Citera
2018-04-13, 15:12
Bannlyst
Citat:

Vågar du berätta vilken typ av relation du hade till familjen?
genom skolan?
genom jobb?
Vänner?
genom vården?
Citera
2018-04-13, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Har jag missat något? Finns det folk i tråden som visar förståelse för brotten som Hanna och Oskar utförde mot töserna?

Det fanns vissa i tråden som ursprungligen uttryckte sig på exempelvis följande vis:

Citat:
Ursprungligen postat av milla200
om du får ihop det eller ej har ingen betydelse. Bara polisen får det. och de hade en rätt klar bild bara några timmar efter.

Sen hade någon granne sagt att Agnes vid något tillfälle sagt att hon inte vill leva längre. men om det var skitsnack eller ej det vet vi ju inte. Och om nu Agnes var så trött så hon inte kunde hålla sig vaken om dagarna vilket liv är det? Att tex sova 23 av 24 timmar vad får hon ut av livet för det. Hade det kommit ut så hade ni tyckt det var synd om henne för att föräldrarna lät henne leva. finns ju de barn som föds som kolli men föräldrarna gör allt för att hålla liv i dem. För vad? ett meningslöst liv.

Jag tror emellertid inte någon kvarvarande debattör i tråden hyser sympati för morden. Tyvärr finns det däremot en kvarvarande tendens att haka upp sig på enstaka formuleringar och gärna polemisera istället för att diskutera.

Samtidigt vill jag passa på och tacka för den information du delger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Tack för ditt inlägg !
Jag hade inte tänkt skriva nått mer i tråden, men så klev Helge in.
Jag känner på mig att du vet vad du pratar om....
Jag tror att du har haft insyn i deras liv, och att du kände dom ganska väl.
Kan det stämma ?
Tack för ditt bemötande.
Nej ,jag känner dom inte.Men av egen erfarenhet,vet jag hur svårt det är att ha ångest.
Citera
Medlem
Citat:

Om du kände familjen beklagar jag sorgen. Jag har hela tiden tänkt att någon form av psykisk ohälsa var en del av orsaken till vad som hände. Dödsångest river verkligen sönder ens verklighetsuppfattning och är fruktansvärt plågsam. Vet du om Hanna hade någon sjukdomsinsikt och sökte hjälp hos läkare eller psykolog. Kunde hon dölja sin ångest för barnen. Förstår om du inte vill skriva ut allt du ev vet här. Tack för ditt inlägg.
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Jag förstår att en människa med dödsångest kan ta livet av sej. Vad har du mer för tankar?
Citera
2018-04-13, 15:22
Bannlyst
Citat:
Tack för ditt bemötande.
Nej ,jag känner dom inte.Men av egen erfarenhet,vet jag hur svårt det är att ha ångest.

OK, då fattade jag lite fel.
Jag trodde att du visste att det var så Hanna kände.
Jag tacka för din tanke, och kryper tillbaka in under min sten igen.

PS. Kommer du på nått nytt, so swing it away!!
Citera
2018-04-13, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Naturligvis uppfattades de antagligen så - de fick ju sin vilja igenom. De var dessutom "det liv man lever utåt sett" som skolpersonal såg exempel på.

Eftersom postaren "Rockkungen" som verkar både trovärdig och initierad hävdar att O just manipulerade sin omgivning - och vi faktisk vet att åratal av unik hemundervisning pågått - hur tror du familjen fick skolan dit?

Som en konsekvens av barnens sjukdomar i samråd med läkare och skola.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in