2018-04-13, 11:04
Medlem
Pissrael är rädda för Irans vedergällning så sionistiska politiker och NWO spelar teater och låtsas att de "inte bestämt sig" och liknande nonsens.
Det de missar är att ingen bryr sig om deras teater, det är krig och det enda som spelar roll är vapen och rules of engagement. Eskalerar de så eskalerar Ryssland och Iran också. Vem spelar de teater för? För vem låtsas de begrunda ett anfall? Västerlänningar bryr sig inte och inte andra sidan heller. Jävla amatörer. Medievapnet är förlegat, ingen relevant går på det.
Citera
2018-04-13, 11:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Vilken tur att jag inte gör det då. Jag redovisade en förutsättning för anfallet, som är att det måste vara hårdare än förra gången för att få effekt, ur Washingtons synvinkel. Samt att det verkliga skälet är att markera mot Rysslands ambitioner utanför Syrien. Jag kan medge att den punkten delvis är spekulation från min sida. Samt att även jag tycker att man måste markera mot Ryssland för det de gör *utanför* Syrien (det är inte ämnet för tråden men det är viktigt att fatta att inte all rysk aggression i Europa beror på vad USA gör. Mycket, ja, men inte allt.) En idealisk och oblodig lösning lösning på det sistnämnda är att skicka in mängder med missiler mot "tomma" mål i en omfattning som gör att Ryssland kan plocka ner högst en bråkdel av dem.
Det är säkert ett av skälen. Däremot tror jag nog att det finns flera. Vi har haft Mohammed bin Salman på shoppingtur till just Washington-London-Paris. Jaysh al-Islam blev också mycket snabbt neutraliserade tillsammans med andra Saudistödda grupper. Därmed försvann hotet inte bara mot Damaskus utan även Tartus. Glöm inte bort det mystiska drönarangreppet på ryssarnas bas tidigare. Man bör nog fundera över detta med.
Citera
2018-04-13, 11:13
Medlem
Citat:
Vi har ett land i världen, Kina, med ambition att bli lika starka som USA, men de har hela tiden fattat att det är bortkastade resurser och rent självdestruktivt att utmana dem innan man faktiskt kan.

Hoppas de lyckas ignorera USA ända tills de lätt kan slå ut dem utan att använda kärnvapen.
Är nog svårt att hålla sig lugn med tanke på USA's förmåga att gå alla på nerverna.
Senast redigerad av ManManne 2018-04-13 kl. 11:27.
Citera
2018-04-13, 11:14
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är säkert ett av skälen. Däremot tror jag nog att det finns flera. Vi har haft Mohammed bin Salman på shoppingtur till just Washington-London-Paris. Jaysh al-Islam blev också mycket snabbt neutraliserade tillsammans med andra Saudistödda grupper. Därmed försvann hotet inte bara mot Damaskus utan även Tartus. Glöm inte bort det mystiska drönarangreppet på ryssarnas bas tidigare. Man bör nog fundera över detta med.

Bin Salman förhandlar ju mycket med Putin också, blir intressant att se vart Saudi tar vägen under honom. Kraftig upprustning oavsett vilket, kan vi nog vara säkra på.

Jag bestrider inte en sekund att man (USA, och allierade som t.ex. Saudi) regelbundet försökt lägga krokben för Rysslands planer i Syrien, men att Ryssland nått så långt man gjort beror ju på att USA inte lagt sig i mer än man har.
Citera
2018-04-13, 11:18
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Kanske har Ryssland funnit gift i douma eller att de isf inte utesluter det. Kanske vill ha täckning av opcw slutsatser och skicka iväg assad och generalstaben.

Detta låter som ett svar på ett inlägg jag inte kan se?
Citera
2018-04-13, 11:20
Medlem
Citat:
Den tekniska aspekten är att eftersom det inte finns något land som ens tillnärmelsevis kan "sätta USA på plats", så kommer varje sådant försök att leda till samma resultat fast med mer spillt blod. Vi har ett land i världen, Kina, med ambition att bli lika starka som USA, men de har hela tiden fattat att det är bortkastade resurser och rent självdestruktivt att utmana dem innan man faktiskt kan.
USA-imperiet är på nedgång. Frågan är bara om det skall sluta "with a bang or a whimper". USA styrs nu av superhökar med en mentalt instabil president. En hysterisk russofobi härskar i media och i kongressen. Vissa forna stormakter som Storbritannien och Frankrike vill fortfarande känna sig som stormakter genom att ansluta sig till USA - man känner igen Bill och Bull. Ja, det är detta som Syrienkonflikten handlar om, inte imaginära "massförstörelsevapen".

Den oupphörliga demoniseringen av Ryssland är utan tvekan ett hot mot världsfreden. Syrien kan bli gnistan som utlöser ett kärnvapenkrig. Ryssland (Putin) har bemött de ständiga provokationerna och (psykologiska, ekonomiska) angreppen från USA och dess vasaller med stor återhållsamhet. Det finns dock en gräns för hur långt Ryssland kan backa utan att helt förlora sin trovärdighet. Terrorbalansen med kärnvapen beror i sista hand på den trovärdigheten. Det förstår amerikansk och rysk militär, och paradoxalt nog är därför militären en återhållande kraft i USA.

Det är i grunden den styrande klickens i USA agerande som gör att världen som vi känner den riskerar att sluta med en "big bang". Med demoniseringen av Ryssland som bränsle kan en konfrontation i Syrien bli den utlösande faktorn.
Citera
2018-04-13, 11:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Bin Salman förhandlar ju mycket med Putin också, blir intressant att se vart Saudi tar vägen under honom. Kraftig upprustning oavsett vilket, kan vi nog vara säkra på.

Jag bestrider inte en sekund att man (USA, och allierade som t.ex. Saudi) regelbundet försökt lägga krokben för Rysslands planer i Syrien, men att Ryssland nått så långt man gjort beror ju på att USA inte lagt sig i mer än man har.
Jag tror också att bland de tre så är det Macron som hetsar mest.
Citera
2018-04-13, 11:35
Medlem
De här hotelserna från USA har ingenting med den påstådda kemiska attacken att göra, om den förekommit är det USA:s terrorister som utfört den som de sponsrar.
Konflikten har att göra med den politiska kontrollen av Mellan Östern där naturligtvis oljan har en stor betydelse.
USA rev 3 skyskrapor med 3100 döda som gjorde att de kunde attackera Afghanistan, sedan attackerades Iraq, Libyen och sedan kom Syrien.
Meningen var att USA skulle få kontroll på hela Mellan Östern och Nord Afrika, men allting har gått fel för USA och Europas kumpaner, som hängt på galenskapen.
I Afghanistan har Talibanerna ökat väsentligt och opiumodlingen som finansierar Talibanerna har aldrig varit större än vad den är nu. Striden mot Talibanerna fortgår fortfarande efter 17år och är väl endast en tidsfråga innan USA får fly fältet.
I Iraq satsade USA 2 trillioner US dollar, enligt Trump, på det som endast skapade förstörelse , död och elände, Iran har tagit hand upp tomrummet som USA skapade.
I Libyen skapade USA och Nato endast kaos med nöd, död och elände.
I Syrien gick USA in med sponsrade terrorister och skulle få till en regimförändring som skulle gynna dem.
Men när Syrien begärde hjälp från Ryssland och Iran fick USA:s terrorister stora problem och har blivit till stor del utslagna.
Det har medfört att Ryssland och Iran har blivit politiskt sett mycket starka som inte USA, Saudi och Israel kan acceptera.
Enligt Trump har USA satsat 7 trillioner US dollar på de här krigsäventyren i Mellan Östern sedan invasionen i Afghanistan för 17 år sedan och alltsammans har gått i intet.
Nu finns endast en möjlighet för USA och Europa, det är att anklaga de som strider mot terroristerna att de använt kemiska stridsmedel, som skulle ge möjlighet med massiv bombning av Syrien med missiler m.m.
USA och Europa brukar alltid framhålla Hitler och nazisterna som varnande exempel med all rätt, men USA och Europa tycks vara mycket värre.
Ett krig idag kan escalera till en fruktansvärd förstörelse med döda samt skadade.
Verkar att Europa vill ha mer flyktingar än vad de har, det kan bli en massiv flyktingström till Europa när Trump och hans kumpaner slår till.
Senast redigerad av Fagro 2018-04-13 kl. 11:39.
Citera
2018-04-13, 11:37
Medlem
Enligt min uppfattning efter att följt med vad som skrivs i MSM så är det England som hetsar på värst när det gäller att anfalla Syrien.
Det var också England som lurade in USA i WW2, detta trots att USA ville hålla sig utanför kriget Europa.
Citera
2018-04-13, 11:47
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror också att bland de tre så är det Macron som hetsar mest.

Precis samtliga inblandade ledare, inklusive Putin faktiskt, har för närvarande ingen lust att prata om respektive lands inrikes problem. Det är ingen lovande grund i såna här lägen.

Macron känns möjligen mest som den klassiske "interventionisten" av 90-tals/00-talssnitt. Men intervention i meningen att invadera tror jag inte ens finns med som ett långsiktigt mål här.
Citera
2018-04-13, 12:02
Medlem
hrwdtjs avatar
När kommer SAA städa bort den sista fickan utanför Damaskus där IS håller hus?
Citera
2018-04-13, 12:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Precis samtliga inblandade ledare, inklusive Putin faktiskt, har för närvarande ingen lust att prata om respektive lands inrikes problem. Det är ingen lovande grund i såna här lägen.

Macron känns möjligen mest som den klassiske "interventionisten" av 90-tals/00-talssnitt. Men intervention i meningen att invadera tror jag inte ens finns med som ett långsiktigt mål här.
En sak som man också bör tänka på är att Putin är djupt ortodox kristen och det sägs att han blev övertygad av Patriark Kirill i Moskva att ingripa i Syrien för att skydda den ortodoxa kyrkan där. Så man kan nog säga att han är "on a mission".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in