2018-04-13, 08:51
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Bildlänkar fungerar aldrig från Postnord
Två av tre har fungerat för mig och den som inte fungerade var i början när funktionen precis hade släppts. Finns det en länk finns det bild...
Citera
2018-04-13, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Kan man klandra henne? Socialdemokratins enda syfte är att få in skatt till varje pris för att fortsätta skänka till diverse lösdrivare. Det är så man blir förbannad på riktigt. Sveriges högst beskattade land och vi får inte ens handla på ett vettigt sätt från utlandet. Jag ogillar EU men i det här fallet är det tur att det finns. Om vi inte ens kunnat handla från andra länder inom Europa hade det blivit ännu värre.
Nu hamnar jag dock lite off topic.

Händer det att man kan få paket från Kina utan att behöva pröjsa PostNord efter nya reglerna?
Eller har dom järnkoll? Någon som vågar med en uppskattning, slinker 0,1% förbi eller 50%?

Katastrof!

Det värsta är ju att man inte ens kan handla inom EU utan avgift som dom har sagt att man ska.

Det är flera pers som får avgift från Tyskland osv.

De nya reglerna gäller bara wish tror jag. Och även där så kmr folk fortfarande få moms avgift.

De inget som fungerar, flera pers har anmält. Detta borde tas till uppdrag granskning.
Citera
2018-04-13, 08:55
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkurtAngle
Det kvittar vad det står på betalningssidan.

runt 5000 pers har ändå fått betala för gåvor. Gå in på facebook sidan och läs där.

Samt betalar folk för paket som skickas inom EU.

Finns ingen ordning.
Jag tror att 4998 av dom 5000 som påstår att dom fått "gåvor" är i själva verket fejk då dom kommer får en säljare i Kina och därmed by default inte kan vara gåvor.

Att folk betalar för varor som har sitt ursprung i EU är uppenbarligen fel som Postnord måste se till att fixa. Tyvärr är det lätt att blanda samman dom med varor som kommer från Kina och märks om i ett eu land, dom skall givetvis momsbeläggas.
Citera
2018-04-13, 09:01
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Katastrof!

Det värsta är ju att man inte ens kan handla inom EU utan avgift som dom har sagt att man ska.

De nya reglerna gäller bara wish tror jag. Och även där så kmr folk fortfarande få moms avgift.

De inget som fungerar, flera pers har anmält. Detta borde tas till uppdrag granskning.
2022 kommer det gemensamma EU regler då kommer det bli mycket enklare att handla både från EU och Kina

Nej det kommer inga nya regler för Wish

Moms betalar man alltid oavsett om du handlar på Ica eller från Kina ingen skillnad.

När Postnord jobbat ikapp så kommer det att fungera som "vanligt" igen det tar någon vecka till sedan har man dels returnerat alla outlösta paket och skickat ut alla paket man har i lager, sedan kan man koncentrera sig på att rätta till fel som uppstått och förhoppningsvis hantera paketen snabbare så kunden får dom inom 7 dagar efter betalningen senast.
Citera
2018-04-13, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Två av tre har fungerat för mig och den som inte fungerade var i början när funktionen precis hade släppts. Finns det en länk finns det bild...

Skitsnack fick 2 sms denna veckan, senaste igår.

Fungerar nada, zero , noll. inte alls

Man kan sätta sig i telefonkö en halv dag eller maila så skickar de över bilden manuellt med det tar en vecka innan man får den.
Citera
2018-04-13, 09:26
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Katastrof!

från eu har jag inte fått någon avgift. och då köper jag ändå ganska mycket från ebay, dels för att det är billigare och dels för att svensk handel lobbade fult inför det här.
Citera
2018-04-13, 09:44
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
från eu har jag inte fått någon avgift. och då köper jag ändå ganska mycket från ebay, dels för att det är billigare och dels för att svensk handel lobbade fult inför det här.

Hur avgör du om säljaren skickar från EU eller ej, har sett att flera kinasäljare påstår de skickar från Tyskland, men läst i recensioner att de skickat från Kina i verkligheten...
Citera
2018-04-13, 12:06
Medlem
PostNords tilltänkte VD, Mats Jansson, hoppar av i sista sekund. Kräftgången med underkapacitet, sjukdom och teknikstrul är symptomatisk för hela verksamheten.
Citera
2018-04-13, 12:35
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Hur avgör du om säljaren skickar från EU eller ej, har sett att flera kinasäljare påstår de skickar från Tyskland, men läst i recensioner att de skickat från Kina i verkligheten...

Förväntad frakttid kan vara ett exempel, om det står 20-40 dagar så är det hög chans att det kan vara från Asien.
Citera
2018-04-13, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion

Du kan ju aldrig vara säker var grejjerna skickas ifrån. Det finns ju "svenska" sidor med säljaren i Sverige (på tradera tex) som ändå skeppar från tex Kina.

Det blir en Suprise.....
Citera
2018-04-13, 12:39
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002

Bara för att det har fungerat för dig, betyder inte att det alltid fungerar för alla andra - deras system är långt ifrån automatiskt. När funktionen släpptes fungerade den fint i 2 dagar för mig, sedan har bara paket med eget spårnummer haft en fungerande bild. Paket med UB har 1 av 10 fungerat på.

Enligt chatten beror det på att UB är underprioriterade (eller som de sa "vi har inte hunnit med") och de med egna kolli-id får de betalt för att hantera snabbare.
Citera
2018-04-13, 12:59
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
...När funktionen släpptes fungerade den fint i 2 dagar för mig, sedan har bara paket med eget spårnummer haft en fungerande bild. Paket med UB har 1 av 10 fungerat på.

Enligt chatten beror det på att UB är underprioriterade (eller som de sa "vi har inte hunnit med") och de med egna kolli-id får de betalt för att hantera snabbare.

Bara i ett av fem fall har det fungerat med bildvisningen för mig. Det var ett paket där jag hade fått kolli-id från försäljaren och PostNord hade inte ändrat den. Så det paketet kunde jag identifiera i alla fall.

Det är de gånger PN sätter ett eget kollinummer på paketet (UDxxxxxxxxxxSE) som man verkligen har behov av en bild. Har mailat om ett sånt paket, men efter flera dagar får man svar att man ska ringa dem. PN räknar väl med att slippa en massa extrajobb genom att hänvisa till telefonen. Hur många har tid att sitta i den telefonkön?
Senast redigerad av Zeta9 2018-04-13 kl. 13:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in